FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 SÖKANDE SWCG Swedish Consulting Group AB, 556707-9685 Lilla Bommen 1 20 tr 411 04 Göteborg MOTPART MKB Fastighets AB, 556049-1432 Box 50405 202 14 Malmö SAKEN Mål nr 4596-15 Sida 1 (4) DOM 2015· -06- 2 9 Meddelad i Malmö Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår SWCG Swedish Consulting Group AB:s ansökan om ingripande enligt LOU. KONKURRENSVERKET Avd Dnr KSnr 2015·::�.. u 1- n Aktbll- Dok.Id 265147 Postadress Box 4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: kansli l .fma@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 BAKGRUND DOM Sida 2 4596-15 MKB Fastighets AB (nedan MKB) genomför en upphandling av Manage­ mentkonsulter. Upphandlingen omfattar tjänster inom de två tjänsteområ­ dena Analys respektive Verksamhets- och Organisationsutveckling. Upp­ handlingen genomförs enligt reglerna om öppet förfarande i LOU och till­ delningsgrund är det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet. Avsikten är att teckna ramavtal med minst en leverantör per tjänsteområde. Av tilldel­ ningsbeslut den24 april2015 framgår att andra anbudsgivare än SWCG Swedish Consulting Group AB (nedan SWCG) tilldelats kontrakten. Det framgår även att SWCG:s anbud förkastats. YRKANDEN OCH INSTÄLLNING SWCG har ansökt om överprövning av upphandlingen och anfört i huvud­ sak följande. MKB har enligt tilldelningsbeslutet förkastat de referenser som SWCG redovisat i anbudet. SWCG anser att de referenser som har redovisats uppfyller ställda krav. Vad gäller offererad konsult Liv Cardell uppfyller hon ställda krav på referensuppdrag om minst två uppdrag inom offererade tjänsteområde (Analys och Verksamhets- och Organisationsut­ veckling): 1. Fastighetskontoret, Lunds kommun, 2. Perstorps kommun, 3. Öresundskraft AB. Hon uppfyller också ställda krav på referensuppdrag om minst ett uppdrag inom allmännyttigt kommunalt bostadsbolag: 1. Fas­ tighetskontoret, Lunds kommun. MKB har ansett att ansökan om överprövning ska avslås och anfört i hu­ vudsak följande. MKB uppställer i punkten 4.3, Referensuppdrag, i för­ frågningsunderlaget följande krav avseende referensuppdrag. Följande gäller per offererat tjänsteområde: Anbudsgivaren skall i anbudet lämna en beskrivning på tre (3) upp­ drag som var och en av de två primärt erbjudna seniora konsulter­ na/konsulterna har medverkat i. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 DOM Sida 3 4596-15 Som följd av de för MKB speciella förutsättningarna, kommunägt allmännyttigt bostadsföretag, ska två av tre referensuppdrag per se­ nior konsult vara uppdrag hos ett allmännyttigt kommunalt bostads­ företag. Per konsult ska ett av två referensuppdrag vara uppdrag hos ett allmännyttigt kommunalt bostadsföretag. Samtliga beskrivna uppdrag skall vara genomförda under de senaste fem (5) åren. Såsom framgår ovan är kravet att minst ett av två referensuppdrag per kon­ sult ska avse ett uppdrag hos ett allmännyttigt kommunalt bostadsföretag. SWCG:s anbud brister i denna del avseende konsulten Liv Cardell. Bola­ gets angivna referenser för henne avser Perstorps kommun, Öresundskraft AB och Fastighetskontoret i Lunds kommun. Inget av dessa referensupp­ drag avser ett allmännyttigt kommunalt bostadsföretag. MKB tillbakavisar vad SWCG tycks påstå avseende att den förvaltning inom Lunds kommun (Fastighetskontoret) som bolaget hänvisar till skulle vara att klassa som ett sådant allmännyttigt kommunalt bostadsföretag att detta referensuppdrag ska anses uppfylla det obligatoriska kravet. SWCG:s anbud brister därför avseende ett obligatoriskt krav, varför det rätteligen har förkastats. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET En upphandlande myndighet ska enligt 1 kap. 9 § LOU behandla leveran­ törer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 4 och 6 §§ LOU framgår att förvaltningsrätten kan pröva om en upphandlande myndighet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och, på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upphandling ska göras om eller får avslutas först sedan rättelse gjorts. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 DOM Sida4 4596-15 Vid överprövningar enligt LOU gäller att förvaltningsrätten i princip end­ ast prövar de särskilt angivna frågor som sökanden tar upp. De grundläggande principer som ska efterlevas vid all offentlig upphand­ ling är principerna om icke-diskriminering, likabehandling, transparens (öppenhet och förutsebarhet), proportionalitet och ömsesidigt erkännande. Prövningen i förvaltningsrätten utgör en kontroll av om det på grundval av vad sökanden har framfört i målet finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap. 6 § LOU. För att ett ingripande ska bli aktuellt krävs också att sökanden kan visa att denne lidit skada eller kan komma att lida skada på grund av att den upphandlande myndigheten brutit mot LOU. Förvaltningsrätten har att ta ställning till om det varit korrekt att utesluta SWCG:s anbud ur upphandlingen. Förvaltningsrätten konstaterar härvid att det i första hand är MKB som har att kontrollera att ställda krav i förfråg­ ningsunderlaget är uppfyllda och att utvärdera anbuden. Det är vidare SWCG som har att visa att SWCG:s anbud uppfyller de krav som upp­ ställts i upphandlingen. Förvaltningsrätten anser att det som SWCG anfört och åberopat i målet inte visar att SWCG:s anbud uppfyller aktuellt krav. MKB har således haft fog för att utesluta SWCG:s anbud ur upphandlingen och bolaget har således inte heller lidit någon skada. Grund för ingripande enligt LOU föreligger inte och SWCG:s ansökan om överprövning ska avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lB LOU) •· SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. 4. det annars finns synnerli överklagandet. skäl att pröva Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer ga www.domstol.se 3.