FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN Enhet 2 Föredragande Ann Liljedal SÖKANDE DOM 2015-08-14 Meddelad i Falun 1 Wahlströms Datanät i Gävle AB, 556478-9617 Förrådsgatan 1 803 09 Gävle MOTPART Sandvikens kommun 811 80 Sandviken SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Mål nr 1951-15 KONKURRENSVERKET 2G15 -08- 1 4 Dnr KSnr Avd Aktbll Förvaltningsrätten avslår Wahlströms Datanät i Gävle AB:s ansökan om överprövning. Dok.Id 144676 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1951-15 I FALUN Enhet 2 B AK GRUND OCH YRKANDEN Sandvikens kommun genomför upphandling av fastighetsnät för data och telefoni, diarienummer IE2015/3 genom förenklat förfarande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU). Kommunen meddelade ett första tilldelningsbeslut den 16 februari 2015 varvid anbudet från Tele & Satteknik i Sandviken AB antogs. Kommunen rättade det tilldelningsbeslutet och ersatte det med ett nytt den 30 mars 2015 varvid Wahlströms Datanät i Gävle AB antogs som leverantör. Till­ delningsbeslutet överklagades och förvaltningsrätten meddelade dom den 13 maj 2015 i mål 1430-15 varigenom förordnades om rättelse genom ny utvärdering. Ny utvärdering genomfördes och nytt tilldelningsbeslut med­ delades den 18 maj 2015 varvid Tele & Satteknik i Sandviken AB:s anbud antogs. Wahlströms Datanät i Gävle AB (Wahlströms) ansöker om överprövning och yrkar i första hand att upphandlingen ska rättas på så sätt att Wahl­ ströms anbud ska anses uppfylla kraven och därmed vara med i en ny ut­ värdering. I andra hand yrkas att upphandlingen ska göras om. Wahlströms har lidit skada eftersom Wahlströms vid ett korrekt genomfört anbudsförfa­ rande och anbudsutvärdering skulle ha antagits som leverantör i upphand­ lingen. Sandvikens kommun bestrider bifall till ansökan. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten har att pröva om det på grundval av vad Wahlströms anfört är visat att Sandvikens kommun har brutit mot någon av de grund­ läggande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU och att detta medfört att Wahlströms lidit eller kan komma att lida skada (16 kap. 6 § LOU). De grundläggande principerna innebär att upphandlande myndig­ heter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1951-15 IFALUN Enhet 2 sätt, genomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (1 kap. 9 § LOU). Av förfrågningsunderlaget framgår bland annat följande. 1.9 Anbudets utformning /...I • Kommersiella/avtalsvillkor i bilaga 3 skall skrivas under av behörig företrädare hos anbudsgivande företag och bifogas anbudet. Detta utgör då en bekräftelse på att de kommersiella villkoren accepteras. /...I 3. Kravspecifikation /...I 3.5 Ekonomisk redovisning Företaget skall redovisa ekonomisk rapport på utförda arbeten 1 ggr/år i samband med uppföljningsmöte. Rapporten skall separeras mellan Kommunen och dess bolag Sandvikenhus AB, Sandviken Energi AB och Göransson Arena AB. Exempel på rapport ska bifogas anbudet. Wahlströms anför i huvudsak följande. I de nedladdningsbara filerna som man normalt laddar hem till sin dator har kommunen inte bifogat de admi­ nistrativa föreskrifterna som innehåller skall-krav. Dessa föreskrifter blev kända för bolaget då anbudsinlämningen påbörjades elektroniskt. Det är flera punkter som bolaget inte kunnat förbereda sig på vilket gör att bolaget fått svårt att lämna de uppgifter som efterfrågas. Om de administrativa fö­ reskrifterna ska innehålla skall-hav så bör de redovisas i god tid innan och inte när anbudsinlämningen påbörjas. Vad gäller skall-kravet 1.9 så är för­ frågningsunderlaget samt bilagorna väldigt otydliga med vad som verklig­ en krävs. Bilaga 3 som enligt kravet 1.9 ska vara undertecknat, är bara en bilaga med kontaktuppgifter. Det framgår inte heller var på dokumentet en underskrift ska ske. Bolagets elektroniska signering av anbudet borde gälla som underskrift för hela anbudet. Att kräva två typer av underskrift i samma anbud är oproportionellt. En signerad kontaktlista, vilket i själva verket bilaga 3 är, saknar värde för anbudets innehåll. Eftersom bolaget inte hade tillgång till de administrativa föreskrifterna förrän precis vid den tidpunkt då anbudet skulle lämnas in så kom även skall-kravet i 3.5 som en stor överraskning. Ingen avisering hade skett att ytterligare skall-krav skulle tillkomma senare under anbudsgivningen. Den ekonomiska rappor- 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1951-15 IFALUN Enhet 2 ten som där efterfrågas har bolaget inte under dessa förutsättningar hunnit få fram och det kan ifrågasättas om en mall om hur en rapportering ska ske verkligen är befogad. Sandvikens kommun anför i huvudsak följande. Skall-kraven i de admi­ nistrativa föreskrifterna finns registrerade i kommunens upphandlingsstöd Kommers tillsammans med bilagor tillhörande upphandlingen och är där­ med tillgängliga för anbudsgivarna. Wahlströms läste inte hela förfrågan vilket inte kommunen kan lastas för. Anbudsgivarna ska läsa igenom all information kring upphandlingen och eventuellt ställa frågor under den angivna tiden för dessa. Förvaltningsrätten konstateterar att Sandvikens kommun ställt upp obli­ gatoriska krav i förfrågningsunderlagets administrativa föreskrifter. Det är ostridigt i målet att Wahlströms anbud inte uppfyllde två av dessa krav. Wahlströms har anfört att kommunen presenterat kraven i ett sent skede i upphandlingen samt att kraven är oproportionella. Sandvikens kommun har anfört att de administrativa föreskrifterna presenterats tillsammans med övrigt material i upphandlingen. Förvaltningsrätten konstaterar därvid att Wahlströms inte visat att obligatoriska krav dykt upp i ett sent skede i upp­ handlingen. Vid dessa förhållanden och då Wahlströms inte heller visat att kraven skulle strida mot proportionalitetsprincipen finner förvaltningsrät­ ten skäl att avslå ansökan om överprövning. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1C LOU). Karin Forslund Johansson rådman 4 HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Om Ni vill överklaga förvaltningsrättens beslut skaNi skriva tillKammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras attprövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet- och om de fortfarande är aktuella- behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummertill arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänsterfår avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. BehöverNifler upplysningar om hur man överklagar kanNi vändaEr till förvaltningsrätten. 4. det annars finns synnerli överklagandet. skäl att pröva Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer ga www.domstol.se ,... /