FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SÖKANDE DOM 2012-04-16 Meddelad i Stockholm Mål nr 6883-12 Enhet 12 I Green Landscaping AB, 556773-4800 Jägershillgatan 14 213 75 Malmö MOTPART Locum AB, 556438-7909 Box 17201 104 62 Stockholm SAKEN 6 Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten bifaller Green Landscaping AB:s ansökan och förordnar att upphandlingen ska göras om. Dok.Id 230372 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 Tegeluddsvägen 1 Telefon 08-561 680 00 E-post: tl FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM � Allmänna avdelningen SÖKANDE DOM 2012-04-16 Meddelad i Stockholm Mål nr 6883-12 Enhet 12 i Green Landscaping AB, 556773-4800 Jägershillgatan 14 213 75 Malmö MOTPART Locum AB, 556438-7909 Box 17201 104 62 Stockholm SAKEN 6 Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten bifaller Green Landscaping AB:s ansökan och förordnar att upphandlingen ska göras om. Dok.Id 230372 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefon Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 Tegeluddsvägen 1 Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se 08-561 680 00 E-post: FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6883-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND, YRKANDEN M.M. Locum AB genomför en upphandling gällande teknisk förvaltningsentre­ prenad; utemiljö för Danderyds sjukhus. Ett öppet förfarande används. Locum AB angav i tilldelningsbeslut den 23 mars 2012 att avtal kommer att tecknas med EkoMiljö & Mark i Stockholm AB. Green Landscaping AB ansöker om överprövning av upphandlingen. Bo­ laget yrkar i första hand att förvaltningsrätten ska förordna att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse i form av en ny utvärdering har gjorts, och i andra hand att förvaltningsrätten ska förordna att upphandlingen ska göras om. Till stöd för sin talan uppger Green Landscaping AB sammanfattningsvis följande. I förfrågningsunderlaget anges två huvudkriterier för att få fram det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet: 1. Utvärderingspris (kommersiellt kriterium). 2. Anbudsgivarens beskrivning av organisation och plan för utförandet av uppdraget (kvalitetskriterium). Såvitt avser kvalitetskriteriet anges bl.a. att Locum AB värdesät­ ter/bedömer följande parametrat/underkriterier. Erbjuden organisation; arbetsledarens styrka avseende: o Erfarenhet av liknande entreprenadarbeten. o Referenser som visar arbetsledarens tidsanpassade och aktu­ ella kunskap samt förmåga att hitta proaktiva lösningar. Beskrivning av genomförandet med hänsyn tagen till särskilt hårt belastade områden (huvudentre, parkeringsplatser m.m.). Maskinpark för uppdraget sommartid och vintertid. 2 • • • FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6883-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Poängsättning ska enligt förfrågningsunderlaget ske enligt nedan angiven skala. Respektive parameter/underkriterium ska poängsättas varefter ett medelvärde räknas fram och avrundas till två decimaler. 5 poäng 4 poäng 3 poäng 2 poäng 1 poäng 0 poäng Mycket stort mervärde Stort mervärde Bra mervärde Lågt medelvärde Tveksamt svagt medelvärde Inget mervärde 3 Sammantaget ska alltså enligt förfrågningsunderlaget totalt fyra underkrite­ rier tillmätas betydelse vid bedömningen av kvaliteten. Locum AB har dock utöver de ovan angivna underkriterierna poängsatt även följande pa­ rametrar. Beskrivning av anbudsgivarens organisation för uppdraget. Beskrivning av hur anbudsgivaren avsett att utföra uppdraget. Anbudsgivarens beskrivning av hur fem cm snö hanteras. Locum AB har dessutom delat upp underkriteriet referenser som visar ar­ betsledarens tidsanpassade och aktuella kunskap samtförmåga att hitta proaktiva lösningar i två delar och poängsatt respektive del; ett förfarande som det saknas stöd för. Locum AB har vidare tilldelat anbudsgivare halva poäng vilket inte heller det är i enlighet med de förutsättningar som anges i förfrågningsunderlaget. Vad gäller underkriteriet maskinparkför uppdraget sommartid och vinter­ tid har Locum AB i sin bedömning av Green Landscaping AB:s anbud angett att det är tveksamt om Locum AB:s miljökrav kommer att uppfyllas avseende transporter och drivmedel. Stöd för en bedömning avseende mil­ jökrav saknas i förfrågningsunderlaget. • • • FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6883-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Av förfrågningsunderlaget framgår vidare inte vad som menas med t.ex. mycket stort mervärde, bra mervärde och lågt medelvärde. Anbudsgivarna har därför fått gissa sig till detta när de försökt att utforma ett konkurrens­ kraftigt anbud. Det saknas således stöd för Locum AB:s poängsättning av anbuden. Un­ derlaget kan inte anses innehålla information som gör det möjligt för an­ budsgivarna att utläsa vad Locum AB avser att tillmäta värde i upphand­ lingen. Green Landscaping AB har lidit skada eller riskerar i vart fall att lida skada av överträdelserna. Om utvärderingen skett i enlighet med för­ frågningsunderlaget hade Green Landscaping AB sannolikt offererat det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet. Locum AB medger att upphandlingen ska göras om och uppger bl.a. föl­ jande. Vad Locum AB anger ska bedömas i förfrågningsunderlaget stäm­ mer inte överens med vad som anges i anbudsformuläret. Den rimligt in­ formerade och normalt omsorgsfulla anbudsgivaren har inte kunnat förutse vad Locum AB avser att bedöma. Möjligheten för Locum AB att bedöma vilket anbud som är ekonomiskt mest fördelaktigt har genom denna otyd­ lighet omöjliggjorts. Förfrågningsunderlagets brister, både avseende tyd­ lighet och förutsägbarhet, har påverkat det konkurrensuppsökande skedet och kan endast åtgärdas genom att förvaltningsrätten beslutar att upphand­ lingen ska göras om. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Upphandlande myndigheter ska enligt 1 kap. 9 § LOU behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. I 16 kap. 6 § LOU (tidigare 16 kap. 5 § LOU) anges att om den upphand­ lande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i samma lag och detta har med- 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6883-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen fött att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten be­ sluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Förvaltningsrättens bedömning rnledningsvis konstateras att vad Green Landscaping AB har anfört om innebörden av de olika poäng som anges i förfrågningsunderlaget - d.v.s. om begreppen mycket stort mervärde, bra mervärde och lågt medelvärde m.m. - inte är något som strider mot de grundläggande principerna i l kap. 9 § LOU. Något ingripande från förvaltningsrättens sida är därför inte mo­ tiverat i denna del. Det är förfrågningsunderlaget som är det styrande dokumentet i en upp­ handling och som därmed styr hur Locum AB i detta fall ska utvärdera lämnade anbud. Som Green Landscaping AB har anfört har Locum AB enligt förfrågningsunderlaget att värdesätta/bedöma bl.a. vilken maskin­ park som finns för uppdraget sommartid och vintertid. Förfrågningsun­ derlaget anger dock inte vad i fråga om maskinparken som ska bedömas. Locum AB har i sin utvärdering bl.a. beaktat miljökrav - något som inte nämns i förfrågningsunderlaget. Hur värderingen av de olika anbuden skulle gå till var därför inte förutsägbart och upphandlingen har därför brustit i transparens. Locum AB har dessutom i sin utvärdering poängsatt kriterier på ett annorlunda sätt än som anges i förfrågningsunderlaget och har beaktat andra kriterier än de som anges där. Även detta förfarande stri­ der mot kravet på transparens. Vid dessa förhållanden bör upphandlingen göras om. Green Landscaping AB:s ansökan ska därför bifallas. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/l a LOU) Ann-Jeanette Eriksson Rådman Föredragande har varit Håkan Jöngren 5 UR MAN - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, rnidsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes narnn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka rned varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnununer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lA LOU