ft FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 SÖKANDE Proton Caretec AB, 556242-5495 Box 8 568 21 Skillingaryd Ombud: advokaten Petter Nilsson ENN Advokatbyrå HB Strandvägen 47 114 56 Stockholm MOTPART Region Skåne 291 89 Kristianstad Ombud: Patrik Kastberg Region Skåne Koncernkontoret Avdelningen för juridik 291 89 Kristianstad SAKEN Sida 1 (6) DOM Mål nr 586-13 2013 -04- Z 3 Meddelad i Malmö Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Proton Caretec AB:s ansökan om ingripande en­ ligt LOU. KONKURRENSVERKET 2013 -04- 2 4 Avd Dnr, Ksnt Aktbil Dok.Id 154500 Postadress Box 4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: forva1tningsrattenima1mo@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 586-13 I MALMÖ Avdelning 1 BAKGRUND Region Skåne genomför med öppet förfarande enligt LOU en upphandling av sjukhussängar och sjukhusbord, dnr 1202319. Upphandlingen är uppde­ lad i sex olika positioner och regionen har efter utvärdering av inkomna anbud för den i målet nu aktuella positionen, lB) Elektrisk driven sjukhus­ säng med integrerade grindar, beslutat att anta anbudet från Linet Sweden AB. YRKANDEN OCH INSTÄLLNING Proton Caretec AB har ansökt om överprövning av upphandlingen avse­ ende position lB) Elektrisk driven sjukhussäng med integrerade grindar, och har i första hand yrkat att upphandlingen ska rättas genom ny utvärde­ ring utan beaktande av anbudet från Linet Sweden AB och i andra hand att upphandlingen ska göras om. Som grund för sin ansökan har Proton Ca­ retec AB anfört följande. Av kravspecifikationen framgår att efterfrågad säng ska klara en SWL-vikt på 245 kg. Den vinnande anbudsgivaren, Linet Sweden AB, har offererat produkten, Eleganza Smart, som enligt informat­ ionsmaterial endast har en SWL-vikt på 230 kg. Produkten uppfyller såle­ des inte det skallkrav som uppställts i kravspecifikationen och anbudet skulle därför ha förkastats. Vidare framgår av kravspecifikationen att krav enligt standard IEC 60529, klassning IP 66, bör vara uppfyllt. Den av Linet Sweden AB offererade produkten uppfyller enligt informationsmaterial klassning IP 54. Linet Sweden AB:s anbud skulle därför inte ha tilldelats 50 poäng baserat på att produkten uppfyllde klassning IP 66. Anbudet skulle rätteligen endast ha tilldelats sammanlagt 78 bör-poäng och förkas­ tats på grund av att det inte uppfyllde kravet på lägst 1 11 poäng. Vidare har Region Skåne brutit mot likabehandlingsprincipen genom att inbjuda Linet Sweden AB till en genomgång och demonstration av offererad säng för att kontrollera om den uppfyllde ställda krav. Förfarandet innebär även en Sida 3 FÖRVAL TNINGSRÄTTEN DOM 586-13 Avdelning 1 I MALMÖ otillåten komplettering av anbudet. Att ha ett möte med en eller flera an­ budsgivare med syfte att de ska visa den produkt som omfattas av lämnat anbud samt ge myndigheten tillfälle till en teknisk genomgång för kontroll om produkten uppfyller ställda krav kan aldrig vara ett tillåtet förfarande enligt 9 kap 8 § LOU. Region Skåne skulle rätteligen ha underkänt anbudet med hänvisning till de oklarheter som ledde fram till mötet med Linet Sweden AB. Om Region Skåne inte hade tagit upp Linet Sweden AB:s anbud till prövning skulle Proton Caretec AB ha tilldelats uppdraget. Pro­ ton Caretec AB har således lidit eller i vart fall riskerat att lida skada till följd av Region Skånes agerande. Region Skåne har bestritt Proton Caretec AB:s ansökan och anfört följande. Linet Sweden AB har i sitt anbud angett att de uppfyller bärkravet avseende klassning IP 66 och av det informationsmaterial som Linet Sweden AB bifo­ gat till sitt anbud framgår att offererad produkt klarar de krav som ställs vad gäller klassning IP 66. Vid en jämförelse mellan de uppgifter som lämnats i anbudet och de krav som angetts i förfrågningsunderlaget kunde således kon­ stateras att bärkravet i punkt 2.8 varit uppfyllt. Det informationsmaterial som Proton Caretec AB hänvisar till har inte lämnats in av Linet Sweden AB till­ sammans med deras anbud. När det gäller skallkravet i punkt 9.2 avseende SWL-vikt har Linet Sweden AB i sitt anbud angett att de uppfyller detta krav. Av det informationsmaterial som Linet Sweden AB bifogat till anbudet fram­ går emellertid både att kravet uppfyllts och att kravet inte uppfyllts. Den om­ ständigheten att de olika produktbroschyrerna som inlämnats anger olika vik­ ter, 245 kg respektive 230 kg, har av Region Skåne bedömts utgöra ett uppen­ bart fel i anbudsinlämningen, inte minst då de i sitt anbud tydligt angett att de uppfyller aktuellt krav. Mot bakgrund av de motstridiga uppgifterna i anbudet har Linet Sweden AB getts möjlighet att vid ett fysiskt möte förtydliga sitt anbud och intyga om de uppfyller kravet eller inte. Linet Sweden AB har vid mötet med Region Skånes referensgrupp förevisat offererad produkt och för­ tydligat att de uppfyller skallkravet i punkt 9.2. Referensgruppen har också Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 586-13 I MALMÖ Avdelning 1 noterat att den säng som uppvisats har märkning som anger att den uppfyller kravet om minsta SWL-vikt om 245 kg. Vid referensgruppens kontroll kunde även konstateras att kravet i punkt 2.8, precis som Linet Sweden AB angett i sitt anbud, var uppfyllt. Det kan således konstateras att Linet Sweden AB inte getts någon möjlighet att komplettera sitt anbud då inga nya sakuppgifter till­ förts anbudet. Det förtydligande som gjorts har lämnats utan att det förelegat någon risk för särbehandling eller konkurrensbegränsning. Linet Sweden AB uppfyller således såväl börkravet i punkt 2.8 avseende klassning IP 66 som skallkravet i punkt 9.2 avseende SWL-vikt. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET En upphandlande myndighet ska enligt 1 kap. 9 § LOU behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömse­ sidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 4 och 6 §§ LOU framgår att förvaltningsrätten kan pröva om en upphandlande myndighet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och, på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upphandling ska göras om eller får avslutas först sedan rättelse gjorts. Förvaltningsrättens bedömning När det först gäller vad Proton Caretec AB anfört om Region Skånes möte med den vinnande anbudsgivaren, Linet Sweden AB, konstaterar förvalt­ ningsrätten att det av 9 kap. 8 § andra stycket LOU framgår att den upphand­ lande myndigheten får begära att ett anbud förtydligas eller kompletteras om det kan ske utan risk för särbehandling eller konkurrensbegränsning. Be­ stämmelsen ska tillämpas restriktivt och det får inte handla om att ersätta tidigare uppgifter utan tvärtom konkretisera dem på ett eller annat sätt. I nu Sida 5 FÖRVAL TNINGSRÄTTEN DOM 586-13 Avdelning 1 I MALMÖ föreliggande upphandling har Linet Sweden AB på grund av motstridiga uppgifter i anbudet getts möjlighet att vid ett möte med Region Skåne för­ tydliga sitt anbud och intyga att de uppfyller vissa krav i kravspecifikation­ en. Linet Sweden AB:s förtydligande har inte inneburit att tidigare uppgifter ersatts eller att nya uppgifter lämnats. Enligt förvaltningsrättens bedömning kan Region Skånes förfarande att inhämta nu aktuellt förtydligande inte an­ ses ha medfört att det förelegat risk för att konkurrensen därigenom har be­ gränsats eller att Linet Sweden AB kan anses ha särbehandlats i förhållande till övriga anbudsgivare. Den omständigheten att Region Skåne valt att in­ hämta aktuellt förtydligande vid ett möte med Linet Sweden AB och inte skriftligen ändrar inte förvaltningsrättens bedömning. Proton Caretec AB har vidare i målet anfört att den vinnande anbudsgivaren, Linet Sweden AB, inte uppfyller punkt 2.8 i kravspecifikationen, vad gäller att klassning IP 66 bör vara uppfyllt, och inte heller punkt 9.2 vad gäller att efterfrågad säng ska klara en SWL-vikt på 245 kg. Av utredningen i målet framgår att Linet Sweden AB till sitt anbud bifogat informationsmaterial avseende offererad säng, Eleganza Smart, i form av en produktbroschyr i vilken anges att sängen har klassning IP 66. Vad gäller SWL-vikt har Linet Sweden AB visserligen till sitt anbud bifogat två olika produktbroschyrer gällande offererad säng som anger SWL-vikt på 230 kg respektive 245 kg. Linet Sweden AB har emellertid efter begäran om förtydligande, vid möte med Region Skåne, intygat att den offererade sängen uppfyller kravet på en SWL-vikt på 245 kg vilket även kontrollerats av Region Skånes tekniker. Linet Sweden AB har vid mötet även intygat att kravet avseende klassning IP 66 är uppfyllt vilket också verifierats av Region Skånes tekniker. Det är enligt förvaltningsrättens mening således inte visat annat än att Linet Swe­ den AB:s anbud uppfyller de nu aktuella kraven. Sammanfattningsvis finner förvaltningsrätten således att vad Proton Caretec AB anfört i målet inte visar att Region Skåne i det aktuella upphandlingsför- Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 586-13 I MALMÖ Avdelning 1 farandet har brutit mot bestämmelserna i LOU eller att Proton Caretec AB har lidit eller riskerat att lida skada. Grund för ingripande enligt LOU före­ ligger därmed inte. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/1B LOU) .it"')� �-1w1 � HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lB LOU ISVERIGES DOMSTOLAR