FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Mål nr 4704-12 Sida 1 (4) I VÄXJÖ 2013-01-21 Meddelad i Växjö RH Group i Karlshamn Kommanditbolag, 916429-7989 Tubba Torg 5 374 32 Karlshamn MOTPART Landstinget i Blekinge län 371 81 Karlskrona SAKEN Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Föredragande: Lena Hellsson SÖKANDE r1;'1 r-t") -•l.,:__; Förvaltningsrätten avslår RH Group i Karlshamn Kommanditbolags an­ sökning om överprövning. Dok.Id 62440 Postadress Box42 351 03 Växjö Besöksadress Kungsgatan 8 Telefon 0470-56 02 00 E-post: fva@dom.se Telefax 0470-255 02 Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4704-12 I VÄXJÖ BAKGRUND Landstinget Blekinge har genomfört en upphandling avseende fönsterputs­ ning i form av ett öppet förfarande. Av tilldelningsbeslut den 4 december 2012 framgår att landstinget beslutat att anta det anbud som lämnats av HS Service & Support AB. Fyra leverantörer inkom med anbud inom föreskri­ ven tid. Ett av dessa, RH Group KB:s (bolaget) anbud, gick inte vidare till utvärdering eftersom alla skall-krav inte bedömdes vara uppfyllda. YRKANDEN M.M. Bolaget ansöker om överprövning och anför bl.a. följande. Hela anbudet har lämnats som bifogad fil men är identiskt med E-anbudets form. Vidare har tre undertecknade referenser lämnats samt ett antal andra referenser. När det gäller anbudets giltighetstid har bolaget tagit för givet att man inte kan uteslutas på grund av sådana skall krav eftersom avtalet ska ligga fast under minst ett år. Uppgifter som har utformats som skall krav är inte ade­ kvata för en upphandling av fönsterputs. Bolaget har utfört fönsterputsning åt Landstinget Sörmland med gott resultat. När ett bolag utesluts på grund av sådana s.k. skall-krav men har de förmånligaste villkoren bör detta prö­ vas. Bolaget kommer att yrka skadestånd om landstinget står fast vid sitt beslut att teckna avtal enligt tilldelningsbeslutet. Landstinget bestrider bifall till ansökan och anför bl.a. följande. Vid ge­ nomgång av anbuden kunde konstateras ett flertal brister i bolagets anbud, där absoluta krav inte var uppfyllda, varför bolaget inte kvalificerade sig för vidare deltagande i upphandlingen. Av förfrågningsunderlagets admi­ nistrativa föreskrifter p. 2.6.2, bilaga 1, framgår tydligt att efterfrågade uppgifter ska besvaras direkt i förfrågningsunderlagets dokument och eventuella frågeformulär och utgöra en del av anbudet. Bolaget har inte lämnat in svarsdokumentet, vilket i sig innehåller flera absoluta krav som Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4704-12 lVÄXJÖ ska besvaras eller accepteras. Av de administrativa föreskrifterna framgår vidare under p. 3.3.5 att referensformulären ska fyllas i och signeras av referenserna. Bolaget har förvisso lämnat in kopior av tre ifyllda referens­ protokoll. Ett av dem saknar dock signatur. Som en konsekvens av att bo­ laget inte lämnat in svarsdokumentet saknar bolagets anbud bland annat uppgifter om anbudets giltighetstid samt acceptans av villkoren i avtals­ mallen. Med hänvisning till detta fick bolagets anbud läggas åt sidan. Hade landstinget valt att inte göra det hade förfarandet inneburit ett brott mot likabehandlingsprincipen. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Bestämmelserna om förvaltningsdomstols han­ tering av mål om offentlig upphandling återfinns i 16 kap. LOU i vilket det bl.a. anges att om den upphandlande myndigheten brutit mot 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i LOU och detta inneburit att den leverantör som ansökt om överprövning lidit, eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. En upphandlande myndighet har stor frihet att själv utforma sin upphand­ ling inom de ramar om ges av de allmänna principerna för offentlig upp­ handling i 1 kap. 9 § LOU. Anbud som inte uppfyller samtliga skall krav i en anbudsinbjudan ska i princip uteslutas från anbudsutvärderingen. För åtgärd enligt 16 kap. LOU bör emellertid krävas att det är fråga om klara avvikelser från skall kraven. Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 470 4-12 I,VÄXJÖ Förvaltningsrätten gör följande bedömning. I målet har inte framkommit annat än att bolaget inte lämnat efterfrågade uppgifter i anvisat svarsdokument. Såvitt framgår har detta även fått till följd att bolaget inte heller förklarat huruvida bolaget i alla avseenden upp­ fyllt kraven i de administrativa föreskrifterna. I målet har vidare fram­ kommit att samtliga referensformulär inte signerats. Fråga är således om underlåtenhet från bolagets sida att efterkomma i förfrågningsunderlaget tydligt uppställda krav. Mot denna bakgrund anser förvaltningsrätten inte visat att den upphandlande myndigheten skulle ha förfarit felaktigt eller i strid med LOU genom att utesluta bolagets anbud från vidare utvärdering. Bolagets ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 310 9/lD-LOU) I:.R �!i:JJl SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan μden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lD LOU