FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UMEÅ SÖKANDE DOM 2011-05-09 Meddelad i Umeå Mål nr 917-11 E Kansli 1 Sida 1 (4) KONKURRENSVERKET 20ft -05- 1 2 Avd Dnr Doss Aktbil Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. UPPHANDLINGEN Lycksele kommun (kommunen) har genomfört en upphandling avseende "Rivning Skolpaviljong Stubben 11 Furuviksskolan (uppdragsnr 110069). I upphandlingen inkom anbud från en anbudsgivare, Göran Ångström. I skrivelse daterad den 12 april 2011 meddelade kommunen att Göran Ång­ ströms anbud inte kunde antas och att anbudet förkastas på grund av att uppgifter enligt förfrågningsunderlagets punkter AFB.31 och AFB.312 saknats. Kommunen har därefter valt att avropa de aktuella tjänsterna från leverantörer med vilka kommunen har befintliga ramavtal. Göran Ångström, 490417-8698 Arvid Franklins Väg 11 921 35 Lycksele MOTPART Lycksele kommun 921 81 Lycksele SAKEN .- Dok.Id 12449 Postadress Box 193 901 05 Umeå Besöksadress Nygatan 45 (Tingshuset) Telefon Telefax 090-17 74 00 090-13 75 88 E-post: forvaltningsratteniumea@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-12:00 13:00-15:00 Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 917-IIE IUMEÅ YRKANDEN OCH ANFÖRDA OMSTÄNDIGHETER Göran Ångström ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar härutöver att förvaltningsrätten ska besluta om inhibition och verkställig­ hetshinder för rivning och bortforsling. Göran Ångström anför bl.a. följan­ derHan har av kommunen uppmanats att inkomma med ett eget förslag på utförande och bortforslande av paviljongen och ett anbud med denna inne­ börd har han lämnat. Vid anbudstidens utgång hade endast ett anbud in­ kommit. Eftersom han av kommunen fått uppmaningen "Kom in med ett eget anbud och beskriv hur du vill utföra arbetet" anser han att kommunens motivering, att anbudet inte uppfyllt punkterna AFB.31 och AFB.312 i förfrågningsunderlaget, inte är tillämplig. Kommunen har inte sagt åt ho­ nom att han måste följa förfrågningsunderlaget vid givande av anbudet, varför han varit fri att avge anbud på sätt som han själv önskat. Mot denna bakgrund menar Göran Ångström att han ska tilldelas uppdraget. Genom att kommunen låtit honom själv få föreslå hur rivningen skulle göras, och sedan dessutom begärt komplettering på vissa punkter, kan det inte heller längre vara fråga om en förenklad upphandling, utan om en förhandlings­ upphandling. TILLÄMPLIGA BESTÄMMELSER Enligt1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av16 kap. 5 § LOU framgår att om den upphandlande enheten har brutit mot 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i LOU och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska förvaltningsrätten Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 917-l l E I UMEÅ besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjo1is. DOMSKÄL Såvitt framkommit har Göran Ångströms ansökan om överprövning in­ kommit under den tid som avtalsspäff råder. Göran Ångström anför att avtal tecknats i strid med dem1a avtalsspärr. Enligt förvaltningsrättens me­ ning medför den omständigheten att kommunen gjort avrop från befintliga ramavtal inte att kommunen tecknat sådant avtal som utgör hinder för att pröva ansökan. Hinder för att pröva Göran Ångströms ansökan i sak före­ ligger därmed inte. Förvaltningsrätten konstaterar att det är den upphandlande myndigheten som, inom godtagbara ramar, själv bestämmer innehållet i en upphandling. Till detta hör av naturliga skäl föremålet för upphandlingen samt vad upp­ handlingen ska innehålla. Av utredningen i målet framgår att Lycksele kommun upprättat ett omfattande förfrågningsunderlag av vilket det bl.a. framgår en beslaivning av den aktuella upphandlingen samt de krav som ställs på anbudsgivare vad gäller anbudens form och innehåll. Göran Ång­ ström hävdar att kommunen inte informerat honom om att han måste följa förfrågningsunderlaget vid givande av anbudet, utan att han uppmanats att komma in med ett anbud och beslaiva hur han vill utföra arbetet. Han me­ nar att kommunens motivering till varför hans anbud ska förkastas därmed inte är tillämplig. I den aktuella upphandlingen har det således funnits ett förfrågningsunder­ lag, i vilket det under punkten AFB.31 anges att anbudsgivaren till anbudet bl.a. ska bifoga separata priser och a-priser enligt anbudsformulär, anbuds­ givares registreringsnummer för mervärdesskatt och kopia av F-skattsedel samt angivande av underentreprenörer och leverantörer. Enligt förvalt- FÖRVALTNINGSRÄTTEN IUMEÅ DOM Sida4 917-11 E ningsrättens mening föreligger en mycket stark presumtion för att detta befintliga förfrågningsunderlag ska följas. Av Göran Ångströms anbud framgår inte de ovan nämnda uppgifterna, som under punkten AFB.31 i förfrågningsunderlaget formulerats som skallkrav. Mot denna bakgrund finner förvaltningsrätten att Göran Ångström har lämnat ett anbud som inte uppfyller samtliga skallkrav och att kommunen därför har haft fog för att inte anta hans anbud. Göran Ångströms invändning om att han inte erhållit information om att anbud ska följa vad som anges i förfrågningsunderlaget medför ingen annan bedömning från förvaltningsrättens sida. Vad Göran Ångström anför om att upphandlingen övergått, från att ha varit en förenklad upphandling, till att bli en förhandlad upphandling kan inte heller medföra någon annan bedömning eftersom även ett förhandlat förfa­ rande förutsätter att anbudet uppfyller samtliga skallhav. Mot bakgrund av vad som framkommit i målet anser förvaltningsrätten inte visat att kommunens beslut att inte anta Göran Ångströms anbud strider mot LOU eller de grundläggande gemenskapsrättsliga principerna. Det innebär att Göran Ångströms ansökan om överprövning inte kan bifallas. Vid denna utgång finner förvaltningsrätten inte skäl att pröva Göran Ång­ ströms yrkande om interimistiskt beslut/verkställighetshinder. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/lc) Hases Per Sjöblom Lagman Målet har föredragits av Kristin Persson. eSVERIGES DOMSTOLAR Bilaga HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens be­ slut ska skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätteninomtreveckor fråndendagdå klaganden fick del av beslutet. Tiden för över­ klagandet för offentligpart rälmas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. K.ammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill förvalningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför vik­ tigt att det klart och t.-ydligt framgår av överkla­ gandet till kam.marrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. ....__ 0;:;:; :::­c Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om föi-valtningsrättens narnn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av fönraltningsrättens beslut som ldaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av ldaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrät­ ten framgår av beslutet. Om l