FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I JÖNKÖPING 2014-03-05 Mål nr 914-14 Nickolina Hamrin Lönkvist SÖKANDE Meddelad i Jönköping Bravida Säkerhet AB Ombud: Benny Johansson Box40 431 21 Mölndal MOTPART Domstolsverket 551 81 Jönköping SAKEN KONKURRENSVERKET Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Bravida Säkerhet AB:s ansökan om överpröv­ ning. BAKGRUND Domstolsverket (DV) har genomfört en upphandling avseende teletekniska säkerhetssystem till Förvaltningsrätten i Göteborg med dnr 1307-2013. Upphandlingen har genomförts med ett förenklat förfarande. Genom till­ delningsbeslut som fattades den 22 oktober 2013 tilldelades Nordiskt Larm och Teleteknik Aktiebolag (NLTAB) kontraktet. Den 25 oktober beslutade DV att upphäva tilldelningsbeslutet och avbryta upphandlingen. Beslutet motiverades med att det efter att kontrakt tilldelats har framkommit att för­ frågningsunderlaget innehållit otydliga krav avseende kamerautrustning. Detta har föranlett osäkerhet kring vHka krav som egentligen efterfrågas, att utvärderingen inte har kunnat ske enligt likabehandlingsprincipen och att leverantörerna inte beretts konkurrensneutrala förutsättningar. 2Q!,� �03- C 5 ,_,,·1., Dnr Avd KSnr Aktbil Dok.Id 123868 Postadress Box2201 550 02 Jönköping Besöksadress Hamngatan 15 Telefon 036-15 66 00 E-post: Telefax 036-15 66 55 Expeditionstid måndag - fredag 08:30-16:00 forvaltningsrattenijonkoping@dom.se www.forvaltningsrattenijonkoping.domstol.se 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 914-14 I JÖNKÖPING YRKANDEN M.M. Bravida Säkerhet AB (Bravida) har ansökt om överprövning dels av beslu­ ter av avbryta upphandlingen (mål nr 4991-13), dels av upphandlingen som sådan (detta mål). Bravida yrkar i detta mål att det företag som har det mest fördelaktiga priset samt uppfyller samtliga krav ska tilldelas kontrak­ tet och anför bl.a. följande. Kontraktet borde ha tilldelats det företag som har det mest fördelaktiga priset och uppfyller samtliga krav enligt hand­ ling, bl.a. att installatör ska inneha certifierad personal för CCTV enligt SSF 1069. Vem som ska tilldelas kontraktet har inte påtalats, tilldelning ska ske enligt ställda krav. DV har i yttrande i mål 4991-13 anfört bl.a. att ett yrkande från Bravida om att de borde ha tilldelats kontrakt ligger utanför prövningen. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Gällande regler Enligt 16 kap. 6 och 4 §§ LOU kan förvaltningsrätten pröva om en upp­ handlande myndighet har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och på talan av en leveran­ tör, som har lidit skada eller kan komma att lida skada, besluta att en upp­ handling ska göras om eller får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 914-14 I JÖNKÖPING Förvaltningsrättens bedömning Överprövning enligt LOU utgör en kontroll - utifrån de omständigheter som sökanden har anfört - av att den upphandlande myndigheten har följt de grundläggande principerna som återfinns i 1 kap. 9 § LOU samt att den upphandlande myndigheten har följt övriga bestämmelser i LOU. I mål om offentlig upphandling gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart sätt anger vilka om­ ständigheter han grundar sin talan på Gfr Högsta förvaltningsdomstolens avgörande i RÅ 2009 ref. 69). Bravida har anfört att den anbudsgivare som uppfyller alla krav ska tillde­ las kontrakt. Bravida har inte närmare utvecklat de omständigheter som gör att man anser att utvärderingen inte har skett på ett korrekt sätt. Till stöd för sin talan har Bravida åberopat förfrågningsunderlag, utvärderingsproto­ koll, tilldelningsbeslut samt beslut om att avbryta upphandlingen. Av det som Bravida anfört tillsammans med bifogade bilagor går det inte att utläsa på vilket sätt man anser att utvärderingen inte har gått rätt till. Inte heller vad Bravida i övrigt har anfört i förvaltningsrätten kan anses medföra att upphandlingen har skett i strid med LOU. Grund för att vidta åtgärder enligt 16 kap. 6 § LOU föreligger därmed inte. Bravidas ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1D LOU) Annette Spjuth 3 HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Q0 Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av ::i överklagandet till kammarrätten varför man g anser att prövningstillstånd bör meddelas. Q -,..... Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer °' 0 ,.......,.., >Q www.domstol.se