FÖRVALTNINGSRÄTTEN IUMEÅ SÖKANDE DOM 2012-08-17 Meddelad i Umeå Mål nr 1036-12 E Kansli 1 Sida 1 (7) Revenues AB, 556835-8013 Symfonivägen 19 903 64 Umeå MOTPART Almi Företagspartner Nord AB, 556735-6398 Renmarkstorget 5d 903 26 Umeå SAKEN KONKURRENSVERKET 2012 -08- 2 0 Avd Dnr Överprövning av offentlig upphandling enligt lagen (2007: 1091) om offentlig upphandling, LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten beslutar att upphandlingen inte får avslutas förrän rättelse gjorts genom ny prövning av anbuden såvitt gäller uppdragsområdena Gällivare kommun, Dorotea kommun, Lycksele kommun, Storumans kommun (Tärnaby/Hemavan), Storumans kommun (Storuman), Umeå kommun, Umeå kommun (rådgivning engelska), Vindelns kommun samt Åsele kommun. Doss Aktbil Dok.Id 24678 Postadress Box 193 901 05 Umeå Besöksadress Nygatan 45 (Tingshuset) Telefon Telefax 090-17 74 00 090-13 75 88 E-post: forvaltningsratteniumea@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1036-12 I UMEÅ BAKGRUND Almi Företagspartner (Almi) har genomfört en öppen upphandling av Affärsutvecklingskonsulter.Avtilldelningsbeslutden28maj2012 med bilagor framgår bl.a. att Revenues AB:s (Revenues) anbud har förkastats på grund av att anbudet inte uppfyller skallkraven "för uppdraget relevant utbildning" samt "tillgänglighet vissa uppdrag". PARTERNAS TALAN Revenues ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar, såsom talan slutligen formulerats, att upphandlingen gällande uppdragsområdena Gällivare kommun, Dorotea kommun, Lycksele kommun, Storumans kommun (Tärnaby/Hemavan), Storumans kommun (Storuman), Umeå kommun, Umeå kommun (rådgivning engelska), Vindelns kommun samt Åsele kommun får avslutas först sedan rättelse har gjorts på så sätt att Revenues kvalificeras för anbudsutvärdering. Som grund för yrkandet anges bl.a. följande. Almi har efter förfrågan från Revenues per e-mail specificerat kraven på tillgänglighet och för uppdraget relevant utbildning inom ekonomi och marknadsföring. Tillgänglighetskravet har inte specificerats i dokumenten som utgör anbudsunderlaget och utbildnings­ kravet i anbudsunderlaget är så ospecifikt formulerat att Fredrik Leeks utbildning, enligt i anbudet inlämnade dokument, ska anses uppfylla de ställda kompetenskraven. Det finns inga specifikationer som anger vilken utbildningsnivå som krävs. För relevant utbildning inom ekonomi har Revenues i anbudet angivit följande: a) ENP, Entreprenörskapsprogrammet, Uminova Innvation. b) Personalvetarprogrammet, P-programmet, Umeå universitet, vilket av relevans för denna upphandling har innehållit företagsekonomi. c) Konsultprofil Fredrik Leek: kurser i bokföring, skatter, styrelseutbildning, ekonomisk historia. Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1036-12 IUMEÅ d) Revenues håller sedan ett antal år utbildningar för företag och organisationer (vissa via Alrni) inom områdena marknad och ekonomi e) Revenues/Fredrik Leek har haft ett stort antal uppdrag under ett antal år inom områdena entreprenörskap, marknadsföring, finansiering, budgetering, ekonomi, rn.rn, vilket framgår av till anbudet bifogad "Uppdragslista" och "Referensuppdrag". Av de 13 anbud som korn in har 8 stycken diskvalificerats av skälet att de inte uppfyller "För uppdraget relevant utbildning". Det verkar orimligt att en så stor andel leverantörer skulle ha blivit diskvalificerade av samma skäl om anbudsunderlaget hade varit tydligt. De beskrivningar och referenser som Revenues lämnat i anbudet uppfyller mer än väl de uppställda kraven när det gäller relevant utbildning. Ett antal orter (Gällivare, Storuman, Hernavan, Vindeln och Åsele) har inte tilldelats någon affärsutvecklingskorisult. Revenues anbud gällde samtliga orter. Almi bestrider bifall till ansökan och anför bl.a. följande. Alla konsulter i anbudet inom samma geografiska område måste uppfylla kvalificeringskraven för att kvalificera sig till anbudsutvärderingen. Av Revenues anbud och konsultprofilen för Fredrik Leek framgår att han inte har en för uppdraget relevant utbildning i ekonomi och marknadsföring. Av konsultens CV framgår att hans ekonomiska utbildning är en enstaka kurs i ekonomisk historia, en kurs i bokföring och en kurs i skatter hos Öhrlings PricewaterhouseCoopers. Detta är inte en för uppdraget relevant utbildning inom ekonomi och marknadsföring. För att lösa uppdraget krävs en hög grad av tillgänglighet och närvaro. Oavsett om kravet inte är lika explicit formulerat i förfrågningsunderlaget som i det mail som Revenues refererar till borde det för en affärsrådgivare framgå av uppdragsbe­ skrivningen att det krävs hög tillgänglighet och närvaro. Revenues har lämnat ett anbud med två konsulter, vilka då tillsammans kan utföra 10 man-dagar per arbetsvecka. Enligt anbudet förbinder sig Revenues att vara Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1036- 12 IUMEÅ tillgängliga totalt 19 man-dagar per vecka på geografiskt skilda platser i Norrbotten och Västerbotten. Det är uppenbart att Revenues inte uppfyller kravet på tillgänglighet för mötesbokning på plats. UTREDNINGEN Förfrågningsunderlaget Under punkten2 . Upphandlingsföreskrifter anges bl.a. följande. 2.4 Helt eller delat anbud Upphandlingen är indelad i 13 uppdragsområden som utvärderas var för sig. Anbud kan lämnas på ett eller flera av delområdena. Under punkten4. Krav på tjänstens utförande anges bl.a. följande. 4.2 Tillgänglighet Utförande konsult ska fmnas tillgänglig för mötesbokning på plats. Hög tillgänglighet enligt avtal ger mervärde enligt punkt 6.4.4. Utförande konsult ska vid kontakt via mail, telefon eller annat återkoppla senast nästa arbetsdag. 4.3 Kompetenskrav affärsutvecklingskonsult - För uppdraget relevant utbildning inom ekonomi och marknadsföring [...] Kravpå bevisning Till anbudet bifogas ev för offererade konsulter enligt ovan. ev ska innehålla uppgift om utbildning, tidigare erfarenhet och kompetens inom det aktuella området. Observera att det är viktigt att samtliga ställda krav tydligt framgår av ev. Detta innebär bland annat att ev bör innehålla detaljerade beskrivningar om liknande uppdrag som konsulten har utfört. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1036-12 IUMEÅ Övrig utredning Revenues har åberopat två e-postmeddelanden som skickats från Almi till Revenues den29 maj respektive den 1 juni2012, i vilka anges i huvudsak följande. Almi har som tillgänglighetskrav satt som minst 3 (tre) dagar på plats. Enligt Revenues lista anges 1 (en) och 2 (två) dagar på respektive ort utom Umeå. För uppdraget efterfrågas relevant utbildning inom ekonomi och marknadsföring samt utbildning i grundläggande konsultativt arbete. En av Revenues konsulter hade relevant utbildning men inte den andra. När inte båda uppfyller kraven kvalificerar sig inte anbudet. Jan Johansson uppfyller krav på ekonomiutbildning. Fredrik Leeks utbildningar i ekonomi är inte tillräckliga. TILLÄMPLIGA BESTÄMMELSER Enligt1 kap.9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leveran­ törer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av16 kap.6 § LOU framgår att om den upphandlande enheten har brutit mot1 kap.9 § eller någon annan bestämmelse i LOU och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska förvaltningsrätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Sida6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1036-12 I UMEÅ DOMSKÄL Vad gäller kravet på tillgänglighet har Almi i förfrågningsunderlaget uppgett att "utövande konsult ska finnas tillgänglig för mötesbokning på plats". Något skallkrav om att leverantören ska befinna sig på plats under ett visst antal dagar per vecka har således inte angetts i förfrågningsunderlaget. Med hänsyn härtill finner förvaltningsrätten att Revenues uppfyllt det aktuella skallkravet och att Almi därmed inte haft fog för att förkasta anbudet på denna grund. Förvaltningsrätten noterar att skallkravet "för uppdraget relevant utbildning inom ekonomi och marknadsföring" är allmänt hållet och att någon närmare beskrivning av vilken utbildningskaraktär eller -nivå som efterfrågas inte framgår av förfrågningsunderlaget. I konsulten Fredrik Leeks CV, vilken bifogats Revenues anbud, redovisas de utbiidningar och kurser som han genomgått. Av redovisningen framgår bl.a. en universitetsutbildning i Personalvetenskap och organisationspsykologi samt olika kurser i bl.a. bokföring, skatter och ekonomisk historia. Revenues har vidare under handläggningen i förvaltningsrätten påtalat att utbildningen i Personalvetenskap och organisationspsykologi innefattat en kurs i företagsekonomi. Mot bakgrund av det ovan anförda finner förvaltningsrätten inte annat än att Revenues anbud uppfyllt det aktuella skallkravet. Förvaltningsrätten finner således att skallkraven avseende tillgänglighet och utbildning utformats på ett sådant sätt i förfrågningsunderlaget att det saknats stöd för att utesluta Revenues anbud på de av Almi angivna grunderna. Almis agerande har medfört att Revenues lidit eller kan komma att lida skada. Det finns därför grund för att besluta om åtgärder enligt 16 kap.6 § LOU. Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1036-12 IUMEÅ Förvaltningsrätten kan i detta sammanhang besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Med hänsyn till att den i målet aktuella bristen hänför sig till bedömningen av vilka anbud som kvalificerat sig till utvärderingsfasen finner förvaltningsrätten det tillräckligt att anbudsprövningen görs om me_ d beaktande av ovan nämnda omständigheter. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv3 109/lc LOU) Målet har föredragits av Kristin Persson. If!l�· VERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND �-.; § Den som vill överklaga förvaltningsrättens ..beslut ska .skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lC LOU