FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Målm I MALMÖ Avdelning 1 Christian Härdgård SÖKANDE 2010 -10- 0 7 MOTPART MKB Fastighets AB, 556049-1432 Box 50405 202 14 Malmö SAKEN j :M�"4:�i��:;i,t•r,,,,,,�,i;:,i:;,,,, " 2010 -10- 0 8 Dtr,,,s A�tilr Meddelad i Malmö Pawel Brzozowski, 570715-2590, med registrerad enskild firma Kårab Grevievägen 19 235 94 Vellinge Sida 1 (5) 12334-10 E Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår Kårabs ansökan om ingripande enligt LOU. Dok.Id 32008 Postadress Box 4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post forvaltningsrattenimalmo@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 12334-10 E I MALMÖ Avdelning 1 YRKANDEN M.M. MKB Fastighets AB (nedan MKB) genomför upphandlingen "MKB Bygg­ service 2010". Upphandlingen följer de avsnitt i LOU som gäller för för­ enklat förfarande. Av tilldelningsbeslutet framgår att Pawel Brzozowskis, med registrerad enskild fimia Kårab, anbud förkastats på grund av att det inte ansågs uppfylla två av kvalificeringskraven. Kårab ansöker nu om överprövning av upphandlingen och anför i huvud­ sak följande. Kårab har blivit förkastade på felaktiga grunder. MKB hävdar att Kårab inte lämnat in handlingar som kunnat stödja att företagets snicka­ re har erfarenhet av service i bebodda lägenheter. Samtliga snickare på Kårab har yrkesbevis som snickare eller mer än 5 års yrkesverksamhet. De snickare som Kårab presenterat har tidigare arbetat som servicesnickare samt byggnadssnickare. Var och en av de snickare som presenterats har ett CV med tidigare erfarenheter, tidigare arbetsplatser samt utfärdat yrkesbe­ vis om sådant finns. Av all dokumentation som har skickats kan man tyd­ ligt se att minimikraven har blivit tillgodosedda, baserat på den infonna­ tion som Kårab erhållit från MKB. Servicesnickare är inte en egen arbets­ grupp utan helt vanliga möbel- och byggnadssnickare som arbetar med service gentemot kunder. Den enda skillnaden mellan byggnadssnickare och servicesnickare är den rådande arbetsuppgiften. Kårabs anbud har även förkastats med hänvisning till att försäkringsbeviset var för gammalt. Läser man i de dokument och kriterier som MKB har gett ut i samband med upphandlingen ser man att det inte finns något krav på dagsaktuellt försäkringsbevis. De dokument på försäkring som Kårab läm­ nat in gäller fortfarande och om MKB har specifika krav på åldern av do­ kumentet ska detta specificeras i upphandlingen. Då MKB inte ställt några ålderskrav på försäkringsbeviset är det deras skyldighet att informera ifall det finns tvivelaktigheter. Eftersom Kårab i dagsläget utför arbete åt MKB så kan de se att försäkringen är aktuell och att all information stämmer. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 12334-10 E Avdelning 1 I MALMÖ MKB motsätter sig Kårabs ansökan om överprövning och anför i huvudsak följande. MKB har i upphandlingen gjort en tydlig skillnad mellan service­ snickare i bebodda lägenheter och vanliga byggnadssnickare, vilket också är ett välkänt faktum i branschen. En vanlig byggnadssnickare behöver t.ex. inte ta hänsyn till någon boende som vistas i arbetsområdet och behö­ ver inte heller löpande städa efter sig. Det är en stor skillnad att arbeta på en avspärrad byggarbetsplats mot att arbeta i någons hem samtidigt som människor bor i lägenheten. Av denna anledning begärde MKB flera års erfarenhet av arbete i bebodda lägenheter. Trots att utvärderingsgruppen bestått av flera personer som oberoende av varandra har granskat Kårabs anbud har man inte kunnat finna några uppgifter, vare sig i CV eller i andra delar av anbudet, som styrker att Kårabs snickare har den begärda erfaren­ heten av service i bebodda lägenheter under den tid som krävs. Vad Kårab anför om snickarnas kompetens i ansökan om överprövning saknar bety­ delse. Det är vad Kårab anfört i sitt anbud som ska utvärderas, inga andra uppgifter får vägas in. Såvitt MKB kan förstå är det ostridigt att Kårab inte har inkommit med bevis om gällande och betald ansvarsförsäkring. Av det försähingsintyg som bifogats anbudet framgår att försäkringen upphör att gälla den 1 juni 2010. Kårabs uppgift om att försäkringsbeviset ska vara "dagsfärskt" är felaktigt. Vad som begärs är att försäkringen är gällande. Kårab har inte kunnat uppvisa ett giltigt försäkringsbevis och är därmed inte heller kvali­ ficerade att delta i upphandlingen. Förvaltningsrätten har den 10 september 2010 beslutat att upphandlingen inte får avslutas innan något annat har beslutats. DOMSKÄL Bestämmelser m. m. En upphandlande myndighet ska enligt 1 kap. 9 § LOU behandla leveran­ törer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och om proportionalitet iakttas. DOM Sida 4 F'ÖRVALTNINGSRÄTTEN 12334-10 E I MALMÖ Avdelning 1 I 15 kap. 12 § LOU stadgas att en upphandlande myndighet får tillåta att en anbudssökande eller en anbudsgivare rättar en uppenbar felskrivning eller felräkning eller något annat uppenbart fel i anbudsansökan eller anbudet. Myndigheten får begära att en ansökan eller ett anbud förtydligas eller kompletteras om det kan ske utan risk för särbehandling eller konkurrens­ begränsning. Av 16 kap. 1 och 2 § § LOU framgår att förvaltningsrätten kan pröva om en upphandlande myndighet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och, på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upphandling ska göras om eller får avslutas först sedan rättelse gjorts. Därvid gäller att förvaltningsrätten endast prövar de särskilt angivna frågor som sökanden tar upp. I målet aktuellt förfrågningsunderlag I förfrågningsunderlaget återfinns under punkten AF 6.2.2 "Krav på eko­ nomisk stabilitet" bl.a. följande. "Företaget skall ha betald ansvarsförsäkring enligt ABFF 04". Av punkten AF 6.2.3 "Krav på teknisk och yrkesmässig kapacitet" framgår bl.a. följande. "Minikrav på teknisk kapacitet: Anbudsgivare skall ha minst 5 anställda snickare med erfarenhet och kompetens enligt nedan. Minikrav på yrkesmässig kapacitet: • Av anbudsgivaren erbjuden personal skall ha yrkesbevis som snickare samt ha arbetat med byggservice i bebodda lägenheter i minst 3 år eller ha varit yrkesverksam som snickare i bebodda lä­ genheter i minst 5 år samt kunna föra en dialog med MKB:s perso­ nal och kunder på svenska språket". Förvaltningsrättens bedömning I aktuell upphandling har det, som ovan framgår, ställts krav på att anbuds­ givare skall offerera minst 5 snickare som skall ha yrkesbevis som snickare samt ha arbetat med byggservice i bebodda lägenheter i minst 3 år eller ha varit yrkesverksam som snickare i bebodda lägenheter i minst 5 år. För­ valtningsrätten finner att Kårabs anbud inte uppfyller de aktuella kraven. Vidare finner rätten att Kårab inte förmått visa att dessa krav strider mot LOU. o Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 12334-10 E I MALMÖ Avdelning 1 I upphandlingen har det även ställts laav på att anbudsgivaren ska ha en betald ansvarsförsäkring. Enligt förvaltningsrättens mening är laavet lite otydligt uttryckt, men det måste rimligtvis tolkas som att en anbudsgivare ska ha en betald och därmed gällande ansvarsförsäkring. Rätten kan kon­ statera att Kårab till sitt anbud fogat ett försäkringsbevis av vilket det framgår att företaget hade en ansvarsförsäkring som upphörde att gälla den I juni 20 I 0. Rätten finner med anledning härav att Kårab inte uppfyllt det aktuella kravet. Att Kårab till förvaltningsrätten inkommit med försäk­ ringsbevis som visar att företaget vid tidpunkten för anbudets avlämnande haft och fortsatt har en gällande ansvarsförsäkring ändrar inte rättens ställ­ ningstagande. Kårab har anfört att MKB haft en skyldighet att informera anbudsgivarna ifall det fanns oklarheter i anbuden. Enligt LOU finns inte någon sådan skyldighet. Sammantaget finner förvaltningsrätten att det med anledning av vad Kårab anfört inte föreligger skäl för ingripande enligt LOU Vid sådana förhål­ landen ska företagets ansökan om överprövning avslås. Särskilda upplysningar Rättens interimistiska beslut av den 10 september 20I0 upphör därmed att gälla och en ny tiodagarsfrist bö1jar löpa. Det innebär att om upphand­ lingskontrakt tecknas eller föreligger efter den nya fristens utgång kan rät­ ten till domstolsprövning upphöra. Detta gäller även om överklagande kommer in inom den i bilagan angivna besvärstiden tre veckor. N ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/1b) tit:i: HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND .•. SVERIGES DOMSTOLAR Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kornmer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lB LOU