FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SÖKANDE DOM 2011-08-30 Meddelad i Stockholm Mål nr 12498-11 Enhet 13 KONKURRENSVERKETf 20!1 -C8- 3 0 Belesia Lokalvård AB, 556337-8057 Ombud: Danny Karlsson Ruddammsbacken 41 114 21 Stockholm MOTPART Stockholms stad Utbildningsnämnden Box 22049 104 22 Stockholm SAKEN Avd Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling- LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avvisar Belesia Lokalvård AB:s yrkande om att få ta del av upphandlingsenhetens stöd i att anta de i anbuden angivna kompetens­ kraven. Förvaltningsrätten avslår ansökan om ingripande enligt LOU i övrigt. Dm i Doss Aktbil I 1------------. Dok.Id 146972 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefon Tegeluddsvägen 1 Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholrn@dorn.se Expeditionstid måndag fredag 09:00-15:00 08-561 680 00 E-post: FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 12498-11 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND Utbildningsnämnden i Stockholms stad (Stockholms stad) har genomfört en upphandling av lokalvårdstjänster för åtta skolor för perioden I augusti 2011 till 31 juli 2014 (dnr: 113-002:8/2010) genom ett öppet förfarande enligt LOU. Vm:je skola utgjorde ett eget upphandlingsobjekt och anbuds­ utvärdering skulle ske för vai:je enskild skola separat. Avtal skulle tecknas med en leverantör per skola. För upphandlingsobjektet Johannes skola har, enligt tilldelningsbeslut den 7 juni 2010, annan leverantör än Belesia Lo­ kalvård AB (Belesia) antagits. YRKANDEN M.M. Belesia ansöker om överprövning och yrkar i första hand att upphandling­ en för Johannes skola ska göras om och att referensen från Svenska Bostä­ der godkänns och får genomgå utvärdering. I andra hand yrkas att bolaget får ta del av upphandlingsenhetens stöd i att anta de i anbuden angivna kompetenskraven. Till stöd för ansökan anges bl.a. följande. Anbudet har tolkats fel genom att Stockholms stad inte godkänt den redovisade referen­ sen från Svenska Bostäder. Referensen från Svenska Bostäder uppfyller "Kompetenskrav" i punkt 1.4 i förfrågningsunderlaget; Svenska Bostäders miljö är intermittent otillgänglig för städning vissa perioder samt genom­ strömningen av personer är av motsvarande art som i skolmiljö. Stockholms stad bestrider bifall till ansökan om överprövning och anför bl.a. följande. Upphandlingen bryter inte mot de grundläggande principer­ na i 1 kap. 9 § eller andra bestämmelser i LOU. Beslutet att diskvalificera sökandens anbud för Johannes skola är korrekt. Av punkt 1.4 i förfråg­ ningsmaterialet framgår att anbudsgivaren i anbudet ska redovisa två lo­ kalvårdsuppdrag (referenser) per skola som anbudet avser. Sökanden har för Johannes skola lämnat två referenser, varav den ena har godkänts. När 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 12498-11 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen det gäller den andra referensen, Svenska Bostäder - ett kommunalt bo­ stadsbolag med ändamål att främja bostadsförsö1jningen i Stockholms stad och vars verksamhet avser andra typer av lokaler - framgår det inte att refe­ rensuppdraget uppfyller kravet att det ska vara fråga om skolmiljö eller annan motsvarande miljö. Sökanden har inte heller i ansökan fö1tydligat på vilket sätt Svenska Bostäders miljö skulle vara att likställa med skolmiljö, utan har endast återgett texten i förfrågningsunderlaget. Sökanden har inte på något sätt visat att referensuppdraget avser skolmiljö eller annan mot­ svarande miljö enligt förfrågningsunderlaget. Beslutet att diskvalificera sökandens anbud avseende Johannesskolan var därför korrekt. UTREDNINGEN I MÅLET I förfrågningsunderlaget anges bl.a. följande under avsnittet "Kompetens­ krav". Leverantören skall ha utfö11 minst två städuppdrag i skolmiljö eller annan motsvarande miljö. Med skolmiljö avses sådan miljö i vilken det bedrivs schemalagd undervisning av något slag, exempel på skolmiljö är grund­ och gymnasieskolor eller vuxen-/högskolor. Med motsvarande miljö avses sådan miljö som är att likställa med skolmiljö med avseende på sättet vilket den används, det vill säga att miljön är intermittent otillgänglig för städ­ ning under vissa perioder under dagen samt att genomströmningen av per­ soner i lokalen är av motsvarande mt som i skolmiljö. För respektive skola gäller även att redovisade uppdrag ska ha omfattat en viss städyta. För Johannes skola ska uppdraget ha avsett en städyta om minst 5 600 kvadratmeter per uppdrag. I Bilaga 3 a - Referensblankett upphandling städ�jänster för Johannes skola i förfrågningsunderlaget anges bl.a. följande. 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 12498-11 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Nedan redovisas och bekräftas att ovanstående företag fullgjort uppdrag avseende utförandet av städtjänster. Det skall av redovisningen framgå: att uppdraget omfattat städning i skollokaler (fotnot: Se avsnitt "Krav på leverantörer'') som omfattar minst .5 600 kvadratmeter att uppdraget utförts efter mars 2008 att frånvaro alltid ersätts från dag ett att ersättande personal har fått introduktion, utbildning i och kun­ skap om det aktuella städo�jektet. Vidare finns på referensblanketten en ruta för beskrivning av uppdraget som ska fyllas i av det anbudsgivande företaget. I en sammanställning av Belesias redovisade uppdrag från den 18 april 2011 anges att städuppdraget vid Svenska Bostäder påbö1jades år 2002, att det är pågående och att det omfattar en yta om 7 500 kvadratmeter. I upphandlingsrapporten och tilldelningsbeslutet från den 7 juni 2011 an­ ges bl.a. följande. Anbudsprövningen har genomförts utifrån ett trestegs­ förfarande där steg 1 syftar till att klarlägga att anbudsgivaren uppfyller de krav som ställts på leverantören. Gällande Belesia har bolaget för Johannes skola redovisat ett godkänt städuppdrag. Vad gäller det andra städuppdra­ get kan det dock inte styrkas att det motsvarar skolmiljö. Anbudet för Jo­ hannes skola läggs därmed åt sidan och genomgår inte utvärdering. DOMSKÄL Enligt 1 kap. 9 § LOU gäller följande. Upphandlande myndigheter skall behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar skall vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 12498-11 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Enligt 10 kap. 2 § LOU gäller bl.a. att en leverantör får uteslutas från att delta i en upphandling, om leverantören i något väsentligt hänseende har låtit bli att lämna begärda upplysningar eller lämnat felaktiga upplysningar som begärts med stöd av bestämmelserna i 10 eller 11 kap. Av 16 kap. 1 och 5 § § LOU framgår bl.a. följande. Endast upphandlingen som sådan kan prövas vid överprövning. Förvaltningsrätten kan besluta att den ska göras om eller avslutas först efter vidtagen rättelse. Ett ingripande enligt LOU kräver även att sökanden kan visa denne lidit skada eller kan komma att lida skada på grund av att den upphandlande myndigheten brutit mot LOU. Av principen om likabehandling av leverantörer följer att samtliga anbud ska vara i överensstämmelse med bestämmelserna i förfrågningsunderlaget för att säkra möjligheten till en objektiv jämförelse av anbuden. En upp­ handlande myndighet får inte pröva ett anbud som inte uppfyller ställda krav; ett sådant anbud ska uteslutas från prövningen Gfr Sundstrand, Ol­ fentUg upphandling- LOU och LUF, första upplagan, 2010, s. 17.5). Förvaltningsrättens bedömning Prövningen i förvaltningsrätten utgör en kontroll av om det på grundval av vad sökanden har framfö11 i målet finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap. 5 § LOU. Såsom angetts ovan kan förvaltningsrätten enligt den bestämmelsen besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gj011s. Förvaltningsrätten kan där­ emot inte besluta om att Belesia, vilket yrkats i andra hand, ska få ta del av upphandlingsenhetens stöd i att anta de i anbuden angivna kompetenskra­ ven. Yrkandet härom ska därför avvisas. .5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 12498-11 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Den fråga som ska bedömas är om Stockholms stad kan anses ha brutit mot någon av bestämmelserna i LOU och de principer som gäller på området för offentlig upphandling. En av huvudprinciperna enligt LOU är att anbud som inte uppfyller samtli­ ga obligatoriska krav, s.k. skall-krav, inte ska beaktas vid utvärderingen. Belesia har gjort gällande att man i anbudet har uppfyllt skall-kravet i punkt 1.4 i förfrågningsunderlaget och lämnat två referenser i enlighet med de av Stockholms stad ställda kraven. Stockholms stad har invänt att det av Belesias anbud inte har framgått eller preciserats på vilket sätt uppdraget för Svenska Bostäder varit att likställa med skolmiljö. Frågan är därför om Belesia kan anses ha uppfyllt skall-kravet på lämnan­ de av referens på städuppdrag i skolmiljö eller annan motsvarande miljö. Av en sammanställning ingiven av Stockholms stad framgår att Belesias uppdrag för Svenska Bostäder påbö1jades år 2002, att det är pågående och att det omfattar en yta om 7 500 kvadratmeter. Det aktuella skall-kravet i Stockholms stads förfrågningsunderlag är ut­ fonnat så att det av anbudet ska framgå att leverantören har utfö1i minst två städuppdrag i skolmiljö eller annan motsvarande miljö. Det får anses utrett i målet att det var meningen att referensen Svenska Bostäder skulle ha ut­ gjo1i en sådan motsvarande miljö. Stockholms stad har i förfrågningsun.. derlaget lämnat en förklaring till vad som avses med motsvarande miljö, nämligen att det ska vara fråga om en sådan miljö som är att likställa med skolmi(jö med avseende på sättet vilket den används. På Stockholms stads referensblankett finns dessutom en ruta där referensuppdraget kan beskri­ vas. Enligt förvaltningsrättens mening får det därmed, med en tillräcklig grad av precision, anses framgå av förfrågningsunderlaget att anbudsgiva­ ren i förekommande fall ska beskriva på vilket sätt referensuppdragen ut­ gör en sådan miljö motsvarar skolmiljö. Såvitt framkommit har Belesia i 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 12498-11 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen anbudet inte beskrivit på vilket sätt den lämnade referensen uppfyller nämnda skall-krav. Stockholms stad har därmed haft fog för beslutet att diskvalificera Belesias anbud i den aktuella upphandlingen. Mot bakgrund av det ovan anförda och vid en sammantagen bedömning finner förvaltningsrätten att det saknas förutsättning för ingripande med stöd av LOU. Ansökan om överprövning ska därmed avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/ I A LOU). Lena Forsmark Förvaltningsrättsfiskal Föredragande har varit förvaltningsrättsnotarien Gabriella Modin. 7 iI!!l SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND ,"•"'"'!'."t,)', Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift .3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, .5. den ändring av forvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden for överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/1.A LOU