FÖRVALTNINGSRÄTTEN IFALUN Föredraganden Antonia Eriksson DOM 2017-07-27 Meddelad i Falun Mål nr 2336-17 SÖKANDE �n•1 -07- 2 7 Avd Otimator AB, 556949-9238 Lerbrännargatan 3 A 431 48 Mölndal MOTPART Landstinget Dalarna Box 712 791 29 Falun SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Onr dnr Aktbll RENSVERKEI' KONKUR Dok.Id 198751 Postadress Besöksadress Telefon Telefax Expeclitionstid Förvaltningsrätten avslår Otimator AB:s ansökan om överprövning. Box45 Kullen 4 023-383 00 00 023-383 00 80 måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 S-791 21 Falun E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se www.forvaltningsrattenifalun.dornstol.se "-- \.I I/ 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2336-17 I FALUN BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Landstinget Dalarna genomför upphandling av ramavtal avseende psykote­ rapeutiska behandlingar för barn, ungdomar och vuxna (LO17/0 I 000) ge­ nom ett öppet förfarande enligt lagen (20 I 6:1145) om offentlig upphandling (LOU). Tilldelningsbeslut fattades den 22 maj 2017 varvid andra leverantö­ rer än Otimator AB antogs. Otimator AB (Otimator) ansöker om överprövning och yrkar i första hand att förvaltningsrätten ska besluta om rättelse innebärande att Otimator ska tilldelas kontraktet och i andra hand att upphandlingen ska göras om. Landstinget Dalarna (Landstinget) motsätter sig yrkandena. SKÄLENFÖR AVGÖRANDET Utgångspunkterför rättens prövning I mål om överprövning enligt LOU gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart och tydligt sätt ska ange vilka omständigheter som talan grundas på (RÅ 2009 ref. 69). Förvaltningsrätten har i målet att pröva om det på grundval av vad Otimator anfört är visat att Landstinget brutit mot någon av de grundläggande princi­ perna eller någon annan bestämmelse i LOU och att detta har medfört att Otimator lidit eller kan komma att lida skada (20 kap. 6 § första stycket LOU). De grundläggande principerna innebär att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömse­ sidigt erkännande och proportionalitet (4 kap. I § LOU). En huvudprincip enligt LOU är att anbud som inte uppfyller förfrågningsunderlagets obliga­ toriska krav som regel inte ska beaktas vid utvärderingen. Krav som anges i förfrågningsunderlaget måste således vara uppfyllda för att den upphand­ lande myndigheten ska kunna utvärdera anbudet. Den upphandlande myn­ digheten får inte heller frånfalla uppställda krav, eftersom förfarandet då 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2336-17 IFALUN skulle strida mot likabehandlingsprincipen och principen om öppenhet och f örntsebarhet. Upphandlingsdokumentet Av de administrativa föreskrifterna framgår såvitt är av intresse i detta mål följande. 3.5.3 Kvalitetssäkring Krav: Vårdgivare ska ha ett ledningssystem för kvalitet och patientsä­ kerhet i enlighet med Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete (SOSFS 2011 :9). Kvalitetsarbetet ska vara uppbyggt enligt SOSFS 2011 :9, se: htto:l/www.socialstyrelsen se/oublikationer2011/2011-6-38 alt http://www.psykoloqforbundet.se/Psykologforetaqarna/Driva-egen­ firma/Lagar-och-regler/ Krav: Kvalitetssäkringsarbetet ska minst innehålla rutiner för: Awikelsehantering • Egenkontroll • Dokumentation av genomförda vårdåtgärder. Krav: Som bevis på att kravet uppfylls ska leverantör bifoga redovisning och/eller handlingar som styrker detta arbete. Vad parterna anfört Otimator anför i huvudsak följande. Otimator har blivit förkastade dels på grund av att bilagan som redovisar kvalitetsarbetet inte redovisar rutiner för dokumentation av genomförda vårdåtgärder, dels på grund av att rutinerna för journalsystemet inte är redovisade. Otimator har dock redovisat rutiner för dokumentation av genomförda vårdåtgärder i sin bilaga I O att "alla vårdkontakter och åtgärder dokumenteras i det journalsystem som i samråd med beställaren valts för aktuellt uppdrag". Vad gäller påståendet om att vårdgivare ska ha ett eget journalsystem framgår inte detta explicit varken under punkten 3.5.3 i de administrativa föreskrifterna eller annorstädes. Det måste därför räcka att det anges att dokumentation sker i journalsystem som valts i samråd med Landstinget. 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2336-17 IFALUN Landstinget anför i huvudsak följande. Av de administrativa föreskrifterna framgår i punkt 3.5.3 att vårdgivare ska ha ett ledningssystem för kvalitet och patientsäkerhet och vara uppbyggt i enlighet med Socialstyrelsens före­ skrifter och allmänna råd om ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete (SOSFS 2011:9). Kvalitetsarbetet ska minst innehålla rutiner för avvikelse­ hantering, egenkontroll och dokumentation av genomförda vårdåtgärder Gournalföring) i enlighet med patientdatalagen och Socialstyrelsens före­ skrift HSLF-FS 2016:40. Vidare framgår att som bevis på att kravet uppfylls ska leverantör bifoga redovisning och/eller handlingar som styrker detta arbete. Landstinget har i de administrativa föreskrifterna bifogat en länk dels till SOSFS 2011:9, dels till psykologförbundets hemsida som beskriver de krav som ställs på vårdgivare som bedriver verksamhet i egen regi. Det är uppenbart att Otimator vid utformandet av bilaga I O inte tagit del av de fö­ reskrifter eller den information som Landstinget hänvisat till i upphand­ lingsdokumentet. Otimator redovisar inte ett ledningssystem för vårdgivare som uppfyller kraven i lagar och myndighetens föreskrift. Bristerna avser bl. a. avsaknaden av beskrivning av aktiviteter, processer, rutiner, ansvarsför­ delning, metoder och rutiner vid samverkan och identifiering av processer där patienter riskerar att drabbas av vårdskada samt rutiner för egenkontroll och dokumentation av genomförda vårdåtgärder. Landstinget tillhandahåller inte ett journalsystem och kommer således inte kunna dela information genom system innebärande sammanhållen journalföring genom landstingets huvudjoumalsystem, vilket framgår av punkten 10.1 i Mall för upphandlingskontrakt, där det framgår att ersätt­ ningen också ska omfatta IT-kostnader. Eftersom all vård och behandling ska journalföras, vilket framgår av punkten 8.12 i mall för upphandlings­ kontrakt, behöver Landstinget säkerställa att de vårdgivare som lämnar an­ bud också ska redogöra för hur de avser att lösa sin journalföringsskyldighet och rutiner för hur vårdgivaren fullgör joumalföringsplikten. Det framgår även av punkt 8.1 i de administrativa föreskrifterna att leverantör är vårdgi- 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2336-17 IFALUN vare och ska bedriva egen näringsverksamhet. Med det menas att bolaget har egen administration. Av punkten 8.5 i de administrativa föreskrifterna framgår att leverantören ska använda sådan utrustning att verksamheten be­ drivs med god kvalitet och att åtaganden i övrigt uppfylls, samt punkten 8. I 5 att leverantör svarar för lokaler, utrustning och material som behövs för att bedriva verksamheten. Förvaltningsrättens bedömning Otimator har anfört att rutiner för dokumentation av genomförda vårdåtgär­ der har redovisats i anbudet genom skrivelsen att "alla vårdkontakter och åtgärder dokumenteras i det journalsystem som i samråd med beställaren valts för aktuellt uppdrag", varför anbudet blivit felaktigt förkastat. Lands­ tinget har anfört att Otimator inte har redovisat rutinerna för dokumentation av genomförda vårdåtgärder. Av punkten 3.5.3 i de administrativa föreskrif­ terna framgår bl.a. att kvalitetssäkringsarbetet minst ska innehålla rutiner för dokumentation av genomförda vårdåtgärder. Som bevis på att kravet upp­ fylls ska leverantör bifoga redovisning och/eller handlingar som styrker detta arbete. Förvaltningsrätten kan konstatera att Otimators rutiner för journalföring inte framgår av anbudet. Det är därmed inte visat att Lands­ tinget agerat i strid mot LOU genom att förkasta Otimators anbud på denna grund. Vid denna utgång saknas skäl att pröva övriga invändningar. Otima­ tors ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/I C/LOU). Essa Malmqvist rådman I• www.domstol.se HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND flh SVERIGES DOMSTOLAR Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas riden för överklagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person- eller organisations­ nummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobil­ telefon. Även adress och telefonnummer till arbetsplatsen ska anges, samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om klaganden anlitar ombud, ska om­ budets namn, postadress, e-post-adress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om samtliga ovan nämnda person- eller adressuppgifter har lämnats tidigare i målet och fortfarande är aktuella behöver de inte uppges igen. Om någon uppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. uppgift om det avgörande som över­ klagas - förvaltningsrättens namn, mål­ nummer samt dagen för avgörandet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens avgörande som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. FoJts. nästa sida Bilaga A Bilaga www.domstol.se Avtal före laga kraft i vissa mål I vissa mål får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens avgörande har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt • ling, lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, • lagen (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, • • lagen (2016:1145) om offentlig upphand­ ling, eller • lagen (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande far inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan fyra förstnämnda lagarna och i 20 kapitlet i de två sistnämnda lagarna. Ytterligare information Behöver ni fler upplysningar om hur man överklagar kan ni vända er till förvaltnings­ rätten. lagen (2016:1147) om upphandling av koncessioner, \V\Vw.domstgl.se