FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 2 SÖKANDE DOM 2016-02-10 Meddelad i Göteborg Mål nr 13513-15 KONKURRENSVERKET 2016 -02- 1 0 Avd Ombud: Advokaten Kaisa Adlercreutz och jur.kand. Sara Karlsson Gärde Wesslau Advokatbyrå AB Kungstorget 2 411 17 Göteborg SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. 1 Rimab Facility Service AB, 556345-6226 Bäckstensgatan 9 431 49 Mölndal Ombud: Advokaten Michael Gibbons Odevall Advokatbyrå AB Box 5052 402 22 Göteborg MOTPART Liseberg Aktiebolag, 556023-6811 Box 5053 402 22 Göteborg Dnr KSnr Aktbil Dok.Id 388462 Postadress Box 53197 400 15 Göteborg Besöksadress Sten Sturegatan 14 Telefon Telefax 031 - 732 70 00 031 - 711 78 59 E-post: forvaltningsrattenigoteborg@dom.se www.forvaltningsrattenigoteborg.domstol.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 13513-15 2016-02-10 I GÖTEBORG BAKGRUND Liseberg Aktiebolag (Liseberg) genomför en förnyad konkurrensutsättning avseende Städtjänster- daglig städning 2016, dnr 641-15. Uppdraget är uppdelat i två områden; dels grupp 1 Kontor(omklädning) och verkstäder, dels grupp 2-4 Publika delarav parken. Anbud kan lämnas på ett eller båda områdena och anbud kommer att tecknas med en eller två leverantörer. Av tilldelningsbeslut den 18 december 2015 framgår att Liseberg valt att teckna avtal med GE-bäst Services AB avseende grupp 2-4. Anbudet från Rimab Facility Service AB (Rimab) har inte kvalificerats för utvärdering avseende grupp 2-4 eftersom bifogad anbuds- och prisbilaga inte varit komplett ifylld. YRKANDEN M.M. Rimab yrkar att upphandlingen avseende grupp 2-4 får avslutas först sedan rättelse har skett på så sätt att anbuds-utvärderingen görs om, varvid anbudet från Rimab ska beaktas. Rimab anför bl.a. följande. Det är riktigt att Rimab - även om deras anbud hade prövats - inte skulle ha vunnit upphandlingen, men väl kommit på andra plats. Om GE-bäst Services AB skulle välja att inte träda in i avtalet eller att avbryta detsamma ska kontraktet tillfalla den som kom på andra plats. Då anbudet från Rimab felaktigt har diskvalifi­ cerats kommer kontraktet nu i stället att gå till en annan entreprenör, som inte heller har fyllt i alla kolumner i prisbilagan - vilket Liseberg har accepterat i strid med lika-behandlingsprincipen. Rimab riskerar genom detta agerande att lida skada. Grund för ingripande föreligger därmed. 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 13513-15 I GÖTEBORG 2016-02-10 Liseberg anser att ansökan ska avslås och anför huvudsakligen följande. Anbudet från Rimab har rätteligen förkastats. Även om Rimab:s anbud hade gått vidare till utvärdering så hade Rimab ändå inte varit aktuell för till­ delning. Grund för ingripande saknas därför. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Frågan i målet är om det finns sådana brister i den aktuella upphandlingen att det finns skäl för ingripande med stöd av bestämmelserna i LOU. Av 16 kap. 6 § LOU följer att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. För att grund för ingripande mot upphandlingen ska finnas är det inte tillräckligt att sökanden anser sig ha lidit eller kan komma att lida skada, utan sökanden ska visa att denne har lidit eller kan komma att lida skada av den eller de brister som påtalats Gfr HFD 2013 ref. 53). Det är ostridigt att Rimab inte hade vunnit upphandlingen avseende grupp 2--4 även om bolagets anbud hade utvärderats. Liseberg har valt att teckna avtal med en annan leverantör gällande detta område. För det fall den vinnande leverantören skulle välja att inte träda in i avtalet eller att avbryta detsamma krävs det ett nytt tilldelningsbeslut för att kunna utse en ny leverantör av den nu aktuella tjänsten. Ett sådant beslut kan då bli föremål för överprövning av domstol. 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 13513-15 I GÖTEBORG 2016-02-10 Rimab har därför inte visat att bolaget nu har lidit eller kan komma att lida skada av den eller de brister som påtalats på ett sådant sätt att det nu föreligger skäl för ingripande enligt LOU. Ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/1 B LOU) Magnus Nylander Rådman Föredragande i målet har varit föredragande juristen Michael Koch. 4 iIt.I.i-i, SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND l.(),--<0N Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skri­ velsen ska dock skickas eller lämnas till för­ valtningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www.domsto1 se