FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I VÄXJÖ 2016-08-31 Meddelad i Mål nr 2165-16 KONKURRENSVERKEI' 2015 -09- 0 1 � Avd SÖKANDE Puvab AB, 556346-4600 Källbäcksrydsgatan 10 507 31 Brämhult MOTPART Landstinget i Kalmar län Upphandlingsenheten Box 601 391 26 Kalmar SAKEN Dnr KSnr Aktb\\ Växjö Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Puvab AB:s ansökan om överprövning. Dok.Id 138524 Postadress Box42 351 03 Växjö Besöksadress Kungsgatan 8 Telefon Telefax 0470-56 02 00 0470-255 02 E-post: forvaltningsrattenivaxjo@dom.se www.forvaltningsrattenivaxjo.domstol.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2165-16 I VÄXJÖ BAKGRUND Landstinget i Kalmar län (landstinget) har genomfört en upphandling avse­ ende ambulanskläder. Upphandlingen har skett som ett förenklat förfarande enligt lagen om offentlig upphandling (LOU). Landstinget avsåg att teckna ramavtal med en leverantör. Enligt tilldelningsbeslutet den 10 juni 2016 inkom två anbud. Annat bolag än Puvab AB (Puvab) tilldelades uppdraget. YRKANDEN M.M. Puvab ansöker om överprövning av tilldelningsbeslutet i upphandlingen och anför bl.a. följande. Det ställs krav på att ytterplagg ska klara av 100 tvättar, vilket borde medföra att plagget även klarar torktumling. Den vinnande an­ budsgivarens plagg har silverfärgade reflexer som klarar 100 tvättar men är certifierade för 50 torktumlingar. Puvabs alternativ klarar både tvätt och torktumling 100 gånger, men har nu anpassat sitt anbud till att också an­ vända dessa silverreflexer med sämre tvättegenskaper. Det finns därför en diskrepans mellan krav och verklighet som tyder på att upphandlingen är riktad redan från början. Enligt trafiksäkerhetverkets regler ställs krav på synbarhet EN 20471 klass 3 på överkroppen om arbete utmed väg. Detta borde gälla för ambulanspersonal. I upphandlingen görs undantag från detta. Krav ställs på klass 2 på den aktuella jackan. Den vinnande anbudsgivaren har i sitt sortiment för damer enbart klass 3 på storlekar från 38 och uppåt. Den tilldelade leverantören har valt en design som inte uppfyller kraven på synbarhet i mindre storlekar. Puvab uppfyller kraven för synbarhet klass 3 även i storlek 36. Det är vidare inte rimligt att Puvab belastas med pristill­ lägg för att Puvabs jackficka bedöms sitta lite högt och att Puvabs byxor är någon centimeter vidare över smalben och knä än ett annat fabrikat. Det anbud som är mest ekonomiskt fördelaktigt och det anbud som har lägst pris när alla variabler läggs ihop är Puvabs anbud. Tilldelningsbeslutet är felakt­ igt och Puvab har lidit ekonomisk skada. 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2165-16 I VÄXJÖ Landstinget bestrider bifall till ansökan och anför bl.a. följande. Landstinget har genomfört upphandlingen helt i enligt med LOU och vad som stipuleras i förfrågningsunderlaget. Puvab har inte diskriminerats av tillvägagångssätt­ et, kravställningen eller utvärderingen i sig. Det finns inte något krav på att kläderna ska tåla ett visst antal torktumlingar. Av de skäl som angivits i ut­ värderingsprotokollet kunde inte Puvab ges högre poäng enligt referens­ gruppen. Landstinget har angivit utvärderingskriterier och bedömt offerera­ de produkter helt i enlighet med de utvärderingskriterier som angivits i för­ frågningsunderlaget. Offererad ambulansjacka ska vara godkänd enligt SS­ EN 471 - klass 2. För att uppfylla landstingets krav krävs således att jackan ska uppfylla klass 2. Lanstinget har inte angivit något krav gällande speci­ fika storlekar på jackan. Det är den upphandlande myndigheten som avgör vilken EEN-standard produkterna ska uppfylla i förekommande fall. Krav­ ställningen och utvärderingskriterierna är i alla delar kopplad till föremålet för upphandlingen i fråga samt objektivt och funktionellt motiverade utifrån det behov som identifierats av vad ambulanskläderna behöver klara. Krav­ ställningen har därmed i alla delar varit förenlig med de allmänna principer­ nasomföljerav1kap. 9 § LOU. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömse­ sidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Rätten ska enligt 16 kap. 6 § LOU besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i lagen och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada. 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2165-16 I VÄXJÖ Aktuelltförfrågningsunderlag Av förfrågningsunderlagets kravspecifikation produktspecifik framgår bl.a. följande obligatoriska krav. Ambulansjacka vind och vattentät typ Softshell ska vara godkänd enligt SS-EN 471 - klass 2, ska kunna tvättas i minst 60 grader C samt ska kunna torktumlas. Av förfrågningsunderlagets kravspeci­ fikation produktspecifik framgår även de obligatoriska kraven att ambulans­ tröja, stationsbyxa, tröja pike och t-shirt ska kunna tvättas i minst 60 grader C och ska kunna torktumlas samt att underställ, mössa och strumpor ska kunna tvättas i minst 40-60 grader C och ska kunna torktumlas. Enligt förfrågningsunderlaget gäller bl.a. följande avseende utvärdering. Varje utvärderingskriterie bedöms av expertgruppens medlemmar och grun­ dar sig på expertgruppens upplevelse av produkten. Utvärderingskriteriema viktas sinsemellan och viktningen framgår vid varje utvärderingskriterie i kravspecifikationen. Anbudsgivare med lägst totalt jämförelsetal är vinnare. Förvaltningsrättens bedömning LOU ger inte närmare besked om hur ett förfrågningsunderlag ska vara ut­ format eller hur en utvärderingsmodell ska vara konstruerad utöver vad som kommer till uttryck i de allmänt hållna bestämmelserna i l kap. 9 § samt 15 kap. 16 §. En upphandlande myndighet har stor frihet att själv utforma sin upphandling inom de ramar som ges genom dessa bestämmelser. I mål om ingripande enligt LOU gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart sätt ska ange på vilka omständigheter han grundar sin talan och att domstolens prövning är be­ gränsad till de grunder som parten har åberopat. Förvaltningsrätten konstaterar att det i förfrågningsunderlaget inte framställs något obligatoriskt krav på att de aktuella ambulansjackorna ska vara god- 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2165-16 I VÄXJÖ kända enligt EN 20471 klass 3 eller att de offererade ambulansjackorna ska vara av en viss storlek. Inte heller uppställs det något obligatoriskt krav att de aktuella kläderna ska vara certifierade för ett visst antal torktumlingar i förfrågningsunderlaget. Vad Puvab anfört i målet angående hur Puvabs jack­ ficka och byxor bedömts visar inte att landstinget förfarit i strid med vad som anges i förfrågningsunderlaget angående utvärdering. Förvaltningsrät­ ten finner sammantaget att det Puvab anfört inte visar att landstinget har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i nämnda lag. Ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lD-LOU). � Malin Toivainen t.f. rådman Föredragande: Maria Gustafsson 000 Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skri­ velsen ska dock skickas eller lämnas till för­ valtningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningavrättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som ldaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga 1 www.domstol.se