FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I KARLSTAD 2011-05-13 Meddelad i Karlstad SÖKANDE Folkuniversitetet, 857200-6313 Stiftelsen Kursverksamheten vid Göteborg universitetet Box 2542 403 17 Göteborg MOTPART Kils kommun Box 88 665 23 Kil Ombud: Mats Olsson Kils kommun Box 88 665 23 Kil SAKEN Målm 1680-11 E Sida 1 (5) Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten bifaller ansökan och förordnar att rättelse ska ske på så sätt att en ny anbudsutvärdering ska företas i vilken anbuden från Miro - learning AB och Studieförbundet Vuxenskolan inte är kvalificerade att del­ ta. KONKURRENSVERKET 2011 -05- 1 7 Ooss Aktbit Avd Dnr Dok.Id 34091 Postadress Box 568 651 12 Karlstad Besöksadress Rådhuset, Stora torget Telefon Telefax 054-14 85 00 054-14 85 30 E-post: forvaltningsrattenikarlstad@dom.se www. forvaltningsrattenikarlstad. domsto1. se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I KARLSTAD DOM 2011-05-13 Sida2 1680-11 E BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Kils kommun (kommunen) genomför upphandling avseende "SFI och SAS utbildning i Kils kommun" med förenklat förfarande enligt LOU. I tilldel­ ningsbeslut den 5 april2011 beslöt kommunen att anta anbud från Miro - learning AB (Miroi), Studieförbundet Vuxenskolan (Vuxenskolan) och Folkuniversitetet. Folkuniversitetet ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse gjorts på så sätt att anbuden från Miroi och Vuxenskolan förkastas. Folkuniversitetet anför i huvudsak att kommunen har brutit mot de grundläggande principerna i LOU. Folk­ universitetet anför bl.a. följande. Kommunen har i anbudsutvärderingen angivit att ingen av anbudsgi­ varna har klarat kvalificeringsfasen. Folkuniversitetets anbud har uppfyllt alla skallkraven i upphandlingen och har i bilaga "l O SFI upplägg och genomförande" bifogat till anbudet beskrivning av ga­ ranti under punkten "Garanti". I tilldelningsbeslutet anger kommunen att Vuxenskolan inte har an­ vänt prisbilagan utan angett en differentierad prisnivå. Anbudsgiva­ ren har inte frågat efter detta vilket borde ha inneburit att Vuxensko­ lans anbud förkastats. Vuxenskolan har inte heller angett referenser vilket också är ett av skallkraven i förfrågningsunderlaget. I tilldelningsbeslutet anges också att Miroi inte svarat på garanti­ punkten vilket innebär att deras anbud heller inte skulle gå vidare till utvärderingsfasen. Vid en korrekt utvärdering är Folkuniversitetet den enda anbudsgivare som klarat alla skallkrav och därmed kvalifi­ cerat sig för utvärderingsfasen, vilket hade medfört tilldelning av hela anbudets volym till Folkuniversitetet. Kommunen anser att ansökan ska avslås och anför följande. De skallkrav i förfrågningsunderlaget som Folkuniversitetet anser att de två övriga anbudsgivarnas anbud inte uppfyller är: Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1680-11 E 2011-05-13 "3.5 TIDIGARE ERFARENHETER/REFERENSER Kommunen kommer att utvärdera tidigare erfarenheter av de leve­ rantörer som är kända av Kommunen. För övrigt skall om möjligt minst tre för uppdraget relevanta referenser där liknande uppdrag ge­ nomförts de senaste 2 åren anges. Kommunen har även rätt att vid behov ta in ytterligare referenser. Behovet bedöms av kommunen." Skallkravet är inte ett obligatoriskt skallkrav. Om det inte är möjligt att ange referenser så är det inte möjligt. Till saken hör också att Vuxenskolan är en av kommunen känd leverantör och tillhör således inte kategorin "övrigt". Av förfrågningsunderlaget framgår vidare: "3.9 PRIS Priser skall lämnas i svenska kronor (SEK) exklusive moms. Priser lämnas på bifogade prisspecifikationer (bilaga 4)." Det står inte uttryckligen att priser ska lämnas på bifogad prisspecifi­ kation. Två av anbudsgivarna har använt den bifogade prisspecifika­ tionen där kommunen efterfrågade två olika priser medan Vuxensko­ lan lagt till ett tredje pris, en villkorad mängdrabatt. Vid utvärdering­ en har endast de priser som framgick av prisspecifikationen i för­ frågningsunderlaget använts. Att Vuxenskolan angivit ytterligare ett pris, en villkorad mängdrabatt har inte påverkat utvärderingen av Vuxenskolans anbud på ett för Vuxenskolan positivt sätt. Av förfrågningsunderlaget framgår inte heller att anbudsgivarna är förbjudna att lämna uppgifter utöver vad som framgår av förfråg­ ningsunderlaget. Att ett anbud innehåller uppgifter som inte uttryck­ ligen efterfrågats i förfrågningsunderlaget kan knappast innebära att detta anbud måste strykas från den egentliga anbudsprövningen. Av förfrågningsunderlaget framgår vidare: "3.12 GARANTI I anbudet skall anges vilken garanti som gäller och beskrivas hur och under vilka förutsättningar." De anbudsgivare som inte lämnar någon garanti kan givetvis inte lämna någon garanti. Skrivningen skall inte tydas så att de anbudsgi­ vare som inte lämnar någon garanti ska skriva vilken garanti de inte lämnar. Endast garanti som lämnas ska anges i anbudet. I KARLSTAD Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1680-11 E 2011-05-13 Förvaltningsrätten har den 15 april2011, i avvaktan på att rätten avgör målet slutligt eller förordnar på annat sätt, meddelat i underrättelse att för­ längd avtalsspärr råder i upphandlingen. DOMSKÄL Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag, och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten enligt 16 kap. 5 § LOU besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Enligt ovan nämnda bestämmelse i 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myn­ digheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare, enligt samma lagrum, principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Förvaltningsrättens bedömning En av huvudprinciperna i LOU är att anbud som inte uppfyller förfrågnings­ underlagets obligatoriska skallkrav, inte ska beaktas vid utvärderingen. Krav som anges i förfrågningsunderlaget måste således vara uppfyllda för att den upphandlande myndigheten ska kunna pröva anbudet. Den upp­ handlande myndigheten får inte heller ändra eller frånfalla uppställda krav, eftersom förfarandet då skulle bryta mot likabehandlingsprincipen och principen om öppenhet. Folkuniversitetet har anfört att Vuxenskolans anbud inte uppfyller skall­ kravet vad beträffar punkten 3.9 "Pris". I Vuxenskolans anbud finns angi­ vet pris men av anbudsutvärderingen framgår att Vuxenskolan använt sin I KARLSTAD FÖRVALTNINGSRÄTTEN I KARLSTAD DOM 2011-05-13 Sida 5 1680-11 E egen blankett och inte som rätteligen bort skett, på bifogade prisspecifika­ tioner. Vidare anges i anbudsutvärderingen att "Vuxenskolans anbudspris inte går att jämföra med övriga två anbud". Med beaktande härav finner förvaltningsrätten att kommunen inte haft skäl för uppfattningen att Vux­ enskolans anbud uppfyller förfrågningsunderlagets krav på lämnande av pns. Folkuniversitetet har därefter anfört att Vuxenskolans anbud inte uppfyller skallkravet på referenser vad beträffar punkten 3.5 "Tidigare erfarenhe­ ter/referenser". I kommunens anbudsutvärdering framgår att Vuxenskolan saknar referenser. Förvaltningsrätten finner med hänsyn härtill att skallkra­ vet i punkten 3.5 således inte är uppfyllt av Vuxenskolan. Förvaltningsrätten konstaterar att det anges tydligt i förfrågningsunderlaget punkt 3.12 att anbudet ska innehålla en beskrivning av garanti. Miroi har emellertid i sitt anbud varken lämnat eller redogjort för någon garanti. För­ valtningsrätten finner mot denna bakgrund att Mirois anbud inte uppfyller skallkravet i förfrågningsunderlaget punkten 3.12. Vid en sammantagen bedömning av omständigheterna i målet finner för­ valtningsrätten att kommunen genom att utvärdera Vuxenskolans och Mi­ rois anbud som inte uppfyller alla för upphandlingen ställda skallkrav har agerat i strid med reglerna i LOU och principerna för likabehandling. För­ valtningsrätten finner därmed skäl att förordna att upphandlingen får avslu­ tas först sedan rättelse har gjorts på så sätt att en ny utvärdering ska göras, i vilken Vuxenskolans och Mirois anbud inte ska utvärderas. HUR MAN ÖVERKLAGAl{(s;\ilaga (DV 3109/lB LOU) ;/\/?2 flt tc <[i. l��-e,';t_�� Nathalie Lemaire Målet har föredragits av förvaltningsrättsjuristen Josephine Wilson. SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammart::i.tten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till fötvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för övetk.1agandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kamroarr;jtten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kamman:ätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättst:illiimpningen att överklagåndet prövås; anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personm:u:runer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till k.aromarrätten, 2. 3. 4. 5. 6. det beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, den ändt:ing av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till fö.rvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in föllmalrt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I tnål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om. upphandling inom områdeJ?-a vatten, energi, transporter och posttjänster f'ar avtal slutas innan tiden för övetk.1agande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall f'ar avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hw: man överklagar kan Ni vända Er till. förvaltningsrätten. DV 3109/1B LOU