F…RVALTNINGSR€TTEN DOM MŒl nr 1653-14 kONKURR£NSVERIv-i Avd j Dnr I F ALUN Fšredraganden Anders SkŒŒl 2014-06-10 Meddelad i Falun Dok.Id 112802 Postadress Box 45 S-791 21 Falun Telefax 023-383 00 80 Expeditionstid mŒndag - fredag 08:00-12:00 S…KANDE GLBygg AB, 556482-7706 GranebovŠgen 5 824 31 Hudiksvall Ombud: Advokat Jan Nyman Krokstršms AdvokatbyrŒ A B Box 24 824 21 Hudiksvall MOTPART HudiksvallsbostŠder A B Smedjegatan 14 B 820 60 Delsbo Ombud: Kommunalfšrbundet Inkšp GŠvleborg 826 80 Sšderhamn SAKEN Ansškan om šverpršvning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphand- ling, L O U F…RVALTNINGSR€TTENS AVG…RANDE FšrvaltningsrŠtten bifaller GL Bygg AB:s ansškan om šverpršvning och bestŠmmer att upphandlingen ska gšras om. Besšksadress Kullen 4 Telefon 023-383 00 00 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se 13:00-16:00 Sida 1(4) F…RVALTNINGSRATTEN I FALUN Enhet 2 DOM BAKGRUND HudiksvallsbostŠder A B (HudiksvalisbostŠder) genomfšr med tillŠmp- ning av fšrenklat fšrfarande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upp- handling (LOU) en ramavtalsupphandling avseende lšpande byggarbeten (€rende 4841). Tilldelningsbeslut har meddelats den 12 mars 2014. YRKANDEN M.M. GL Bygg A B (bolaget) ansšker om šverpršvning av tilldelningsbeslutet och yrkar art upphandlingen ska gšras om. Till grund fšr ansškan fšr bola- get fram att ett obligatoriskt krav pŒ ett sŠrskilt datorprogram strider mot likabehandlingsprincipen pŒ sŒ sŠtt att mindre fšretag diskrimineras. V i - dare brister utvŠrderingsmodellen i transparens. HudiksvallsbostŠder bestrider bifall till ansškan. SK€LEN F…R F…RVALTNINGSR€TTENS AVG…RANDE FšrvaltningsrŠtten har att pršva om det pŒ grundval av vad bolaget fšrt fram Šr visat att HudiksvallsbostŠder har brutit mot nŒgon av de grundlŠg- gande principerna eller nŒgon annan bestŠmmelse i L O U och detta har medfšrt att bolaget lidit eller kan komma att lida skada (16 kap. 6 € LOU). De grundlŠggande principerna innebŠr att upphandlande myndigheter ska behandla leverantšrer pŒ ett likvŠrdigt och icke-diskriminerande sŠtt, ge- nomfšra upphandlingar pŒ ett šppet sŠtt samt iaktta principerna om šmse- sidigt erkŠnnande och. proportionalitet (1 kap. 9 € LOU). FšrvaltningsrŠtten avser fšrst att pršva bolagets invŠndning mot att utvŠr- deringsmodellen inte varit transparent. Bolaget har i denna del uppgett att HudiksvallsbostŠder antagit ett anbud med hšgre timkostnad Šn bolagets varigenom det ekonomiskt mest fšrdel- aktiga anbudet inte har antagits. Materialkostnaderna har kommit att upptas i sŒvŠl exempeluppdrag som separat i bilagda prisformulŠr. Materialkost- naderna har dŠrmed fŒtt en helt avgšrande betydelse medan arbetskostna- derna kommit att fŒ en nŠrmast obetydlig del i upphandlingen. Bolaget har F…RVALTNINGSR€TTEN DOM I FALUN Enhet 2 den oklara och felaktiga berŠkningsmodellen lidit eller i vart fall genom riskerat lida skada HudiksvallsbostŠder har mot detta uppgett att det tydligt har framgŒtt av fšrfrŒgningsunderlaget med bilagor hur anbudsutvŠrdering och kontrakts- tilldelning gŒr till i upphandlingen. FšrvaltningsrŠtten gšr fšljande bedšmning. Principen om šppenhet och fšrutsŠgbarhet (transparensprincipen) anses vara ett viktigt verktyg fšr att Œstadkomma kontroll av att de švriga grund- lŠggande principerna fšr upphandling efterlevs. A v EU-domstolens rŠtts- praxis fšljer att alla anbudsgivare ska kunna tolka uppstŠllda kriterier pŒ samma sŠtt och att fšrfrŒgningsunderlaget ska vara utformat pŒ ett sŒdant sŠtt att alla rimligt informerade och normalt omsorgsfulla leverantšrer kan tolka informationen pŒ samma sŠtt (se bl.a. mŒl C-19/00, SIAC Construct- ion, p. 42). I detta mŒl har sškanden gjort invŠndningar mot att fšrfrŒgningsunderlaget inte varit tydligt i sŒ mŒtto att det inte kunnat fšrutses hur materialkostna- der och arbetskostnader skulle komma att beaktas vid utvŠderingen. HudiksvallsbostŠder har inte bemštt denna invŠndning i sak utan pŒstŒr att det av fšrfrŒgningsunderlagets framgŒr hur utvŠrderingen skulle komma att genomfšras. HudiksvallsbostŠder har bifogat delar av fšrfrŒgningsunderla- get vari bl.a under p 6.1 anges att "Anbudsumman berŠknas utifrŒn tre fiktiva uppdrag definierade i MEPS som baserar sig pŒ angivna pris erfšr arbeten och rabattsatser med utvŠrderingssummor fšr mŠter ialpŒslag fšr respektive zon i PrisformulŠrJ841. Totalsumman av dessa trefiktiva uppdrag och summa materialpŒslagfšr respektive zon i anbudet avser utgšr anbudssumman." €ven PrisformulŠr fšr zon A-C har bifogats varav fšljande anges "Priser anges i nedanstŒende gula fŠlt anges exklusive mervŠrdesskatt i Svenska kronor (SEK). Fšr materialpriser anges enprocentsats fšr pŒslag/rabatt pŒ MEPS- materialprislista. SeFC/AFD.61 samt ErsŠttningsgrunder J881J4EPS och Sida 3 1653-14 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM IFALUN Enhet 2 - Enligt fšrvaltningsrŠttens uppfattning har bolaget varit tillrŠckligt tydlig i sina pŒstŒenden om p l vilket sŠt, bolaget ansett fšrfrŒgningsunderlaget brustit i transparens. Det har dŠrmed ankommit pa bestŠllaren att sakltgt bemšta dessa pŒstŒenden och klargšra fšr domstolen varfšr bolagets pŒstŒ- enden inte stŠmmer med bestŠllarens uppfattning. Detta har Hudiksvalls- bostŠder inte gjort. I fšrevarande fall ger utredningen i mŒlet snarare vtd handen att bolaget har fog fšr pŒstŒendet att det inte kunnat fšrutses hur materialkostnader och arbetskostnader skulle komma att beaktas vid utvŠr- deringen. Bolaget har dŠrmed riskerat att lida skada. V i d detta fšrhŒllande finner fšrvaltningsrŠtten skŠl att fšrordna om att upphandlingen ska gšras Vid denna utgŒng saknas skŠl att pršva vad bolaget anfšrt i švngt. HUR MAN …VERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1 C LOU). Karin Forslund Johansson rŒdman M ã ã W Ñ MlflrNJsom skallingŠ ip*. cen^r sUt g * Ètf rfw* minŠre amÈ*È*** Ñ ning/stšrre avrop." ÈÈ P*È Ç*P" ""^ Sida 4 1653-14 HUR MAU …VERKLAGAR Den som vill šverklaga kammarrŠttens avgšrande ska skriva tiii Hšgsta fšrvaltningsdomstolen. Skrivelsen stŠlls alltsŒ till Hšgsta fšrvaltningsdomstolen men ska skickas eller lŠmnas till kammarrŠtten. …verklagandet ska ha kommit in till kammarrŠtten inom tre veckor frŒn den dag dŒ klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig fšrhandling, eller det vid en sŒdan fšrhandling har angetts nŠr beslutet kommer att meddelas, ska dock šverklagandet ha kommit in inom tre veckor frŒn den dag domstolens beslut meddelades. Tiden fšr šverklagande fšr det allmŠnna rŠknas dock frŒn den dag beslutet meddelades. Om sista dagen fšr šverklagande infaller pŒ en lšrdag, sšndag eller helgdag, midsommar-, j ul- eller nyŒrsafton, rŠcker det att skrivelsen kommer in nŠsta vardag. Fšr att ett šverklagande ska kunna tas upp i Hšgsta fšrvaltnmgsdomstolen krŠvs att pršvningstillstŒnd meddelas. Hšgsta fšrvaltningsdomstolen lŠmnar pršvningstillstŒnd om det Šr av vikt fšr ledning av rŠttstillŠmpningen att šverklagandet pršvas eller om det finns synnerliga skŠl till sŒdan pršvning, sŒsom att det finns grund for resning eller att mŒlets utgŒng i kammarrŠtten uppenbarligen beror pŒ grovt fšrbiseende eller grovt misstag. Om pršvningstillstŒnd inte meddelas stŒr kammarrŠttens beslut fast. Det Šr dŠrfšr viktigt att det klart och tydligt framgŒr av šverklagandet till Hšgsta fšrvaltningsdomstolen varfšr man anser att pršvningstillstŒnd bšr meddelas. I mŒl om šverpršvning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom omrŒdena vatten, energi, transporter och posttjŠnster fŒr avtal slutas innan tiden fšr šverklagande av rŠttens dom eller beslut har lšpt ut.Vanligtvis fŒr, dŒ kammarrŠtten inte har fattat nŒgot interimistiskt beslut om att upphandlingen inte fŒr avslutas, avtal slutas omedelbart. I de fall dŠr kammarrŠtten har fattat ett interimistiskt beslut om att upphandlingen inte far avslutas, fŒr avtal slutas nŠr tio dagar har gŒtt frŒn det att rŠtten avgjort mŒlet eller upphŠvt det interimistiska beslutet. Ett šverklagande av rŠttens avgšrande fŒr inte pršvas sedan avtal har slutits. FullstŠndig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Skrivelsen med šverklagande ska innehŒlla fšljande uppgifter; 1. den klagandes namn, person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats dŠr klaganden kan nŒs fšr delgivning lŠmnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i mŒlet. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e-postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges.Om nŒgon person- eller adressuppgift Šndras Šr det viktigt att anmŠlan snarast gšrs till Hšgsta fšrvaltningsdomstolen 2. det beslut som šverklagas med uppgift om kammarrŠttens namn, mŒlnummer samt dagen fšr beslutet 3. de skŠl som klaganden vill Œberopa fšr sin begŠran om att fŒ pršvningstillstŒnd 4. den Šndring av kammarrŠttens beslut som klaganden vill fŒ till stŒnd och skŠlen fšr detta 5. de bevis som klaganden vill Œberopa och vad han/hon vill styrka med varje sŠrskilt bevis. dv 689-LOU FormulŠr 9 Bilaga