FÖRVALTNINGSRÄTTEN !MALMÖ Avdelning 1 Anna Aktermo SÖKANDE Skorstensteamet i Skåne AB, 556455-0662 Ågatan 4 212 25 Malmö MOTPART Sydöstra Skånes Räddningstjänstförbund Metallgatan 2 271 39 Ystad SAKEN Offentlig upphandling; avvisning av talan BESLUT BESLUT Mål nr 1750-13 E Sida 1 (3) 2013 -02- 2 7 Meddelat i Malmö 'KON�U RRENSVEAKEf' -�J&��t Avd Dnr KSnr - Aktbil Dok.Id 146267 Postadress Box4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: forvaltningsrattenimalmo@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Förvaltningsrätten avvisar Skorstensteamet i Skåne AB:s talan. FÖRVAL TNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 YRKANDE M. M BESLUT Sida2 1750-13 E Sydöstra Skånes Räddningstjänstförbund (SÖRF) genomför en upphand­ ling av brandskyddskontroll och rengöring (sotning). Skorstensteamet i Skåne AB (Skorstensteamet) har ansökt om överpröv­ ning av upphandlingen och yrkar att den ska göras om. Som grund för sin talan anför bolaget bland annat följande. Skorstensteamet har tidigare an­ sökt om överprövning av upphandlingsformen. Förvaltningsrätten i Malmö har genom beslut den 14 januari2013 i mål 96-13 funnit att det är en tjäns­ tekoncession och inte en tjänsteupphandling enligt lagen om offentlig upp­ handling (LOU). Efter överklagande beslutade Kammarrätten i Göteborg i protokoll den7 februari2013 i mål 508-13 att inte meddela prövningstill­ stånd. Enligt definitionen av tjänstekoncession omfattas inte upphandling­ en av LOU med undantag för 1 kap. 12 §. De grundläggande principerna om likabehandling, icke-diskriminering, transparens, proportionalitet och ömsesidigt erkännande gäller dock. Med de beslut som fattats av direktion­ en i SÖRF och med den stora mängden tidningsartiklar som publicerats har nya fakta framkommit som inte var kända tidigare och som bryter mot li­ kabehandling, icke-diskriminering, transparens, proportionalitet och ömse­ sidigt erkännande. SKÄL FÖR BESLUTET Efter en tidigare ansökan om överprövning av nu aktuell upphandling från Skorstensteamet har domstolarna funnit att upphandlingen i fråga avser en tjänstekoncession som inte kan överprövas inom ramen för LOU. Förvalt­ ningsrätten finner nu vidare att upphandlingen inte heller kan överklagas genom förvaltningsbesvär enligt nationella bestämmelser. De krav som EU-rätten ställer måste emellertid beaktas. FÖRVAL TNINGSRÅTTEN I MALMÖ Avdelning 1 BESLUT Sida 3 1750-13 E Av EU-domstolens praxis framgår att upphandlande myndigheter som in­ går tjänstekoncessionsavtal är skyldiga att beakta fördragets grundläggande regler i allmänhet och principen om förbud mot diskriminering på grund av nationalitet i synnerhet (C-324/98 Telaustria och Telefonadress, punkt 60). Det ankommer på varje medlemsstats interna rättsordning att fastställa rättsmedel som syftar till att säkerställa skyddet för enskildas rättigheter (C-91/08 Wall, punkterna 63-65). Rättsmedlen får varken vara mindre förmånliga än liknande rättsmedel som grundas på nationell rätt (likvär­ dighetsprincipen) eller göra det i praktiken omöjligt eller orimligt svårt att utöva dessa rättigheter (effektivitetsprincipen). Av EU-domstolens avgörande i mål C-432/05 Unibet, punkt 58, följer att en talan om fastställelse av skadeståndsskyldighet kan utgöra ett rättsligt förfarande som ger ett effektivt skydd av den enskildes rättigheter enligt unionsrätten. Vid införandet av LOU förutsattes också att frågan om en tjänstekoncession hade upphandlats med iakttagande av EU-rättens grund­ läggande principer om insyn, icke-diskriminering och likabehandling kunde bli föremål för en skadeståndstalan (prop. 2006/07:128 s. 183). Mot denna bakgrund finner förvaltningsrätten sammanfattningsvis att de EU-rättsliga krav på ett effektivt rättsmedel som skulle kunna aktualiseras i detta fall kan tillgodoses genom en skadeståndstalan (jfr Högsta förvalt­ ningsdomstolens dom den 10 maj 2012 i mål nr 4042-11). Skorstens­ teamets nu förda talan hos förvaltningsrätten ska därför avvisas. HUR MAN ÖVERKL AGAR, se bilaga (DV 3109/lB LOU) SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/1B LOU