FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN Enhet 2 Föredraganden Karin Ström Nordlund SÖKANDE DOM 2014-12-04 Meddelad i Falun Mål nr Sida 1 (6) 3754-14 KURRENSVERKET Abesiktning Väst AB, 556566-9180 Herkulesgatan 3 A 417 01 Göteborg Ombud: Advokat Susanne Wiklund Rosengrens Advokatbyrå i Göteborg AB Box2523 403 17 Göteborg MOTPART Trafikverket 781 89 Borlänge SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Avd Dnr KSnr Aktbil KON 2014 -12- 0 5 Förvaltningsrätten beslutar att upphandlingen ska göras om. Dok.Id 125034 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen4 Telefon Telefax Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3754-14 Enhet2 I FALUN BAKGRUND Trafikverket genomför en upphandling avseende "IT-stöd för hantering av omgivningspåverkan" med ärendenummer TRV2013/61478. Upphand­ lingen genomförs genom en konkurrenspräglad dialog enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU).Abesiktning VästAB (Abe­ siktning) ansökte om att få delta i dialogerna och den kommande anbud­ givningen. Samtliga nio inlämnade ansökningar bedömdes av Trafikverket uppfylla kraven som uppställts. Trafikverket beslutade att inte bjuda in Abesiktning till dialogerna och anbudsgivningen. YRKANDEN M.M. Abesiktning yrkar att upphandlingen ska göras om. Till stöd för sin talan förAbesiktning fram följande. Trafikverket har genom det sätt som upp­ handlingen genomförts på och genom valet av konkurrenspräglad dialog som upphandlingsförfarande brutit mot 1 kap. 9 §LOU och de grundläg­ gande principerna i gemenskapsrätten och direktiven. Upphandlingsföre­ målet uppfyller inte förutsättningarna för att få upphandlas genom konkur­ renspräglad dialog. Trafikverket är en stor och betydande aktör i branschen och bör rimligen kunna definiera de prestanda- och funktionskrav som krävs för att tillgodose deras behov. Trafikverket har stor erfarenhet av att upphandla denna typ av it-system och har själva ett liknande system som används i delar av deras verksamhet och vid i princip varje byggprojekt som Trafikverket genomför i infrastruktursektorn. Det är inte fråga om ett nytt oprövat system bara för att befintliga system specialanpassats. Vin­ nande anbudsgivare har referensgivit tre tidigare leveranser till Trafikver­ ket av it-stöd avseende övervakning av omgivningspåverkan och har dess­ sutom offererat en standardlösning som Trafikverket borde vara väl förtro­ gen med. Eftersom Trafikverket har stor erfarenhet av liknande upphand­ lingar och projekt bör de likaså ha erfarenhet av finansieringsformer och Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3754-14 I FALUN Enhet2 rättighetsfrågor. Av förfrågningsunderlaget framgår inte hur bedömning och betygsättning ska gå till. Trafikverket har efter eget skön i strid med transparens- och likabehandlingsprincipen kunnat välja leverantörer att gå vidare med till dialogfasen eftersom det varken av Trafikverkets modell för urval eller förfrågningsunderlagets utformning på förhand kunnat utläsas vilka kriterier som ska komma att tillmätas betydelse. Anbuden har istället bedömts i förhållande till varandra utifrån vad som ansetts vara "bäst". Abesiktning har bedömts uppfylla alla ställda krav vid kvalificeringen in­ för urvalet till inbjudan att delta i dialog och är därmed en potentiell leve­ rantör med tillräcklig teknisk kompetens och kapacitet att fullgöra kontrak­ tet. Av det följer att för det fall upphandlingen genomförts på ett korrekt sätt hade Abesiktning kunnat lämna det ekonomiskt mest fördelaktiga an­ budet och tilldelats kontraktet. Abesiktning riskerar därmed att lida skada av felaktigheterna i upphandlingen. Trafik.verket bestrider bifall till ansökan och för fram följande. Kontraktet som upphandlas är av så komplicerad karaktär i såväl tekniskt som finansi­ ellt hänseende att det uppfyller kraven för att använda konkurrenspräglad dialog som upphandlingsform. Upphandlingen avser it-system för omgiv­ ningspåverkan, produktionsdata samt samanalys av dessa data. Trafikver­ ket har efter att ha genomfört en omsorgsfull behovsinventering och mark­ nadsundersökning kommit fram till att delar av önskat system fanns ut­ vecklade men ingen leverantör kunde leverera samtliga komponenter i ett och samma system. It-systemet är av sådan komplex karaktär att Trafik­ verket inte i tillräcklig grad kunnat definiera prestanda- och funktionskrav i ett förfrågningsunderlag varför det varit sakligt motiverat att göra upp­ handlingen i form av en konkurrenspräglad dialog. Den konkurrenspräg­ lade dialogen har gjort det möjligt för Trafikverket att ta fram ett förfråg­ ningsunderlag och ställa krav på olika typer av mätdata på ett sådant sätt att analysfunktionalitet kunnat uppnås. Urvalet av leverantörer som bjudits in till dialog har skett på objektiva grunder och i enlighet med tilldelnings- Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3754-14 I FALUN Enhet2 kriterierna som närmare utvecklats i ansökningsformuläret. Trafikverket har utifrån leverantörernas redogörelser av teknisk och yrkesmässig kapa­ citet valt ut de tre leverantörer som uppfyller kraven i högsta grad. Fem personer har var för sig granskat och rangordnat leverantörerna och rang­ ordningarna har sedan sammanställts varefter man har kunnat utläsa vilka leverantörer som bäst uppfyller kraven. Abesiktning, tillsammans med le­ verantör 9, erhöll de lägsta rankingpoängen i sammanställningen. FÖRFR ÅGNINGSUNDERLAGET I förfrågningsunderlaget anges bl.a. följande. Bciitäll�renflO,i:nmer.atteju?afade:a1ibuds1,6kind�na:som·be$tällarenbeq.öm�luf.bä�tp.1.fölighet_aty i�opifö_rac:1rti�>ilvleveranssomredogörsföl:i,dett��örfrägningsunderlagförkvalificefrqgo.ch'dä sär!l�l'tm,cdavse�ndepåteknls"kochyrkesmässiglröwingisommel}>�st�Uarenatt'glj"rä'fatJfr'i�l1J1ifäd_�ifl.�eråq�a_1ibudssölmndeoch� ::1älja ut tre a.nbud�s.olmgivningspllvedumde faktorer såsom tnnneldrivning ellerlikviil-dtgt, • tillgl\tlg tlll erforderlig s\lpport- och utvec:ldingsorg-0.nisntiont foverantörcn ska ha J