Dok.Id 257023 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax Expeditionstid måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Mål nr 3243-19 Sida 1 (4) I FALUN 2019-07-26 Ann-Louice Jonsson SÖKANDE Meddelad i Falun Nordic Railway Construction Sverige AB, 556580-8846 Ombud: Daniel Fogelberg c/o Nordic Railway Construction Sverige AB Box 1005 172 21 Sundbyberg MOTPART Trafikverket 781 89 Borlänge SAKEN Upphandling inom försörjningssektorerna KONKURAENSVERKET FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Joicr, 01 - :2G Avd Dnr Doss Aktbil 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se w,vw.forvaltningsrattenifalun.domstol.se Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3243-19 IFALUN YRKANDE M.M. Trafikverket genomför, genom ett förenklat förfarande enligt lagen (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna (LUF), en upphandling av DEF-slipersbyte Distrikt Stockholm Öst 2019 (CTM id: 213307). Trafikverket meddelade den 26 juni 2019 att man beslutat att anta Railroad Construction Sweden AB (RRC) som leverantör. Nordic Railway Construction Sverige AB (NRC) ansöker om överprövning och yrkar att upphandlingen ska rättas på så sätt att en ny utvärdering genomförs, varvid anbudet från RRC inte .far beaktas. NRC anför till stöd för sin ansökan bl.a. följande. RRC uppfyller inte de obligatoriska kraven i AFB.521 på ekonomisk ställning och borde därför ha förkastats. Det intyg från UC som RRC bifogat sitt anbud saknar besked om vilket datum detta har utfärdats. Det är därför inte möjligt att avgöra om intyget uppfyller kravet på att intyget inte .far vara äldre än två månader räknat från sista anbudsdag. RRC har inte heller på annat sätt inom anbudstiden visat att man uppfyller ålderskravet. AFB.521 kan, läst tillsammans med den överordnade koden AFB.52, inte förstås på annat sätt än att två uttryckliga krav ställs på intyget; dels ska den ekonomiska riskklassen framgå av intyget, dels ska det framgå att intyget inte är äldre än två månader. En annan tolkning skulle innebära att det hade varit möjligt att lämna in ett blankt intyg, så länge detta var utfärdat av bank eller kreditupplysningsföretag, för att i efterhand ge in information om riskklass och datering. Trafikverket har särbehandlat RRC genom att låta bolaget komplettera sitt anbud med uppgifter som inte funnits med från början. Trafikverkets agerande strider mot likabehandlings- och transparensprincipen och medför skada eller risk för skada för NRC, som vid en korrekt genomförd utvärdering skulle ha kunnat antas som leverantör. Trafikverket anser att ansökan ska avslås och framför till stöd för sin inställning i huvudsak följande. AFB.521 innehåller bl.a. ett krav på att Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3243-19 !FALUN anbudsgivaren ska ha minst riskklass 3 enligt UC och att anbudsgivaren ska visa att kravet är uppfyllt genom ett intyg som inte far vara äldre än två månader räknat från sista anbudsdag, vilket var den 24 juni 2019. I övrigt ställs inga formkrav i AFB.521. Något krav på att intyget skulle vara daterat finns således inte. RRC gav in ett odaterat intyg från UC i form av första sidan av UC:s standardupplysning, där det framgick att bolaget tillhörde riskklass 3. Efter tilldelningsbeslutet inkom standardupplysningens resterande sidor där det angavs att den beställdes den 27 maj 2019. Intyget uppfyllde således tvåmånaderskravet i AFB.521, även om det var odaterat vid tilldelningsbeslutet. Trafikverket har inte frångått något krav i förfrågningsunderlaget. Trafikverket hade dessutom ingen anledning att ifrågasätta det odaterade intygets ålder, bl.a. eftersom datumen på intyget för bolagets senaste registrerade händelser visade att intyget inte kunde vara äldre än den 11 april 2019. Det var vidare osannolikt att intyget skulle ha beställts så tidigt eftersom de administrativa föreskrifterna upprättades först den 23 maj 2019. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Förvaltningsrätten har att pröva om det på grundval av vad NRC anfört är visat att Trafikverket brutit mot någon av de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i LUF och att detta har medfört att NRC lidit eller kan komma att lida skada (20 kap. 6 § LUF). De grundläggande principerna innebär att upphandlande enheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (4 kap. 1 § LUF). Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3243-19 IFALUN I de administrativa föreskrifterna återfinns bl.a. följande krav: AF8.52·1 Kra11 pa ekonomisk ställning 1\J1b1!lbii,.·,rr-�-h,ili.,.r11ek,m,J;11[i�.:,;[iJI;,ii;3:,i_1wlir:iIl1id.Hit'i_:.r;,k;.,dlI "I'ld"'.�·· ;,, Anh11ds:r.iv:cre ,b.-1.:imwi:l r.1im,t lii1 hedi1l�tyg .a\,>nligt nun ,1., ft,rn,h1wt ;•lli!r rnin,t riskkl:;�; trn 1:1.) �nli�.t upplysni11μ,1centrJkns fiirut,1�.su11ph:;;u1in:;!,(U(1, �lkr mol:,v,1i<1mk. Anlrnr.bi;hw� d"11ra':I bl',rn iir 1umJyllJ1;;�Eurn 11l!. bi�,� bl."0,,ls l funi'1 uv lrnt:,� lr,in 'X1i1k ,:[[,:r 1,.r,�dl:111,plj ,tlil'l�,. 11:,�eierl, inl,;;lildr," .l l lv!t,;2) ll1i1ll<\tkrrm.,..·,1 rrhn .;i�l,1 i\ll]Jl,l([:id,1i; I målet är klarlagt att RRC med anbudet har lämnat in ett intyg från UC i form av första sidan av UC:s standardupplysning, av vilket det framgår att bolaget tillhör riskklass 3. Utifrån hur föreskriften AFB.521 är utformad, är det förvaltningsrättens bedömning att det inte varit ett särskilt krav på att bevisning ska fogas till anbudet till styrkande av att intyget från kreditupplysningsföretaget inte är äldre än två månader räknat från sista anbudsdag. Något krav på att det aktuella intyget ska vara daterat eller att det annars ska framgå när det utfärdats kan således inte utläsas av upphandlingsdokumenten. Det förhållandet att RRC:s inlämnade intyg saknar datering innebär enligt förvaltningsrättens mening därmed inte att RRC brister i förhållande till kravet i AFB.521. Den omständigheten att resterande sidor av standardupplysningen, utvisande bl.a. datumet för beställning av detsamma, kommit in efter att tilldelningsbeslutet fattades innebär enligt förvaltningsrätten ingen otillåten komplettering i den mening som avses i 4 kap. 8 § LUF. Förvaltningsrätten finner sammanfattningsvis att de omständigheter som framförts av NRC inte visar att Trafikverket har förfarit i strid med någon av de upphandlingsrättliga principerna eller någon annan bestämmelse i LUF då man kvalificerat anbudet från RRC till utvärderingen. Ansökan om överprövning ska därmed avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (FR-05). Hanna Berglund rådman I/ . ...:; , . t!l� SVERIGES DOMSTOLAR Hur man överklagar Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tidenräknasoftastfråndendagsomnifick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. Observera att överklagandet måste ha kommit in till domstolen när tiden går ut. Vilken dag går tiden ut? Sista dagen för överklagande är samma veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårs­ afton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. Bilaga 1 FR-05 Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Gör så här 1. Skrivförvaltningsrättensnamnoch målnummer. 2. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). 3. Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. 4. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. Sida 1 av 2 www.domstol.se Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. • Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. • Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ till ämpningen. • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på www.domstol.se. För fullständig information, se: • lag (2016:1145) om offentlig upphanclling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphanclling inom försörjningssektorerna, 20 kap. • lag (2011:1029) om upphanclling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphanclling av koncessioner, 16 kap. • lag (2016:1145) om offentlig upphanclling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphanclling inom försörjningssektorn, 20 kap. ---------------------------------------------------------- Sida 2 av 2 www.domstol.se