FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG 1 BESLUT 2018-07-24 Meddelat i Göteborg Mål nr 7903-18 1 KONKURRENSVERKET Avd. 3 SÖKANDE D Office arkitekter AB, 556686-2503 Heurlins Plats 1 413 01 Göteborg MOTPART '}4 ,) Nämnden för inköp och upphandling i Göteborgs Stad Box 1111 405 23 Göteborg SAKEN Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling, förkortad LOU; nu fråga om avskrivning Avd Dnr KSnr Aktbll _.,rr'".('· ........ ,� .;_...; ,(j Dok.Id 5 5 4 577 Postadress Box 53197 400 15 Göteborg Besöksadress Sten Sturegatan 14 Telefon Telefax 031 - 732 70 00 031 - 7 117859 E-post: forvaltningsrattenigoteborg@dom.se www.förvaltningsrattenigoteborg.domstoI.se Expeditionstid måndag - fredag 080: 0-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten skriver av målet. '0,·- FÖRVALTNINGSRÄTTEN BESLUT I GÖTEBORG 2018-07-24 BAKGRUND Nämnden för inköp och upphandling (nämnden) genomför en upphandling benämnd Tekniska konsulttjänster -Arkitekter, kommersiella lokaler (dnr 037/18). Nämnden meddelade tilldelningsbeslut i upphandlingen den 29 juni 2018. Av beslutet framgår att nämnden avsåg att teckna ramavtal med 16 leverantörer. Det framgår också att D Office arkitekter AB:s (D Office) an­ bud inte kvalificerades för att ingå i ramavtalet. Beslutet motiverades med att det referensuppdrag (nr 1) som D Office redovisat i sitt anbud inte upp­ fyllde "kravet på att utgöras av en nybyggnad". YRKANDEN M.M. D Office yrkar att dess anbud ska kvalificeras och antas av nämnden samt anför följande. Nämnden har motiverat sitt beslut med att det aktuella refe­ rensprojektet bedömts avse en tillbyggnad till Varbergs fästning. Referens­ projektet avser emellertid en restaurang som i sin helhet ligger på en annan fastighet än fästningen och har en annan fastighetsägare. Huset är en egen byggnad utanför fästningens murar och med avstånd till dessa, varför den inte kan klassas som en tillbyggnad. Nämndens bedömning och diskvalifice­ ringen av D Offices anbud är därför felaktig. Nämnden anser att målet ska skrivas av och anför följande. Nämnden har återkallat det tidigare tilldelningsbeslutet och fattat ett nytt beslut där D Of­ fice ingår bland de leverantörer som ramavtal ska tecknas med. Vid en för­ nyad kontroll har D Offices angivna referensuppdrag visat sig uppfylla det aktuella kravet. Nämnden har därför den 6 juli (2018) fattat ett nytt tilldel­ ningsbeslut som ersätter det tidigare. Förvaltningsrätten har gett D Office tillfälle att yttra sig över nämndens yttrande men bolaget har inte hört av sig. 2 7903-18 FÖRVALTNINGSRÄTTEN BESLUT I GÖTEBORG 2018-07-24 SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Som framgår av ovanstående har nämnden i upphandlingen fattat ett nytt tilldelningsbeslut som helt uppfyller vad D Office yrkat i målet. Såvitt framgår av handlingarna finns det inte längre någon tvist mellan parterna. Det finns därmed inte någon grund för att överpröva upphandlingen. Målet ska till följd av detta skrivas av från vidare handläggning. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3 1 09/1 B LOU) Karin Johansson Rådman Föredragande i målet har varit föredragande juristen Per Olofsson. 7903-18 3 SVERIGES DOMSTOLAR www.domstol.se HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för överklagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningav rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person- eller organisations­ nummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobil­ telefon. Även adress och telefonnummer till arbetsplatsen ska anges, samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om klaganden anlitar ombud, ska om­ budets namn, postadress, e-post-adress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om samtliga ovan nämnda person- eller adressuppgifter har lämnats tidigare i målet och fortfarande är aktuella behöver de inte uppges igen. Om någon uppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. uppgift om det avgörande som över­ klagas - förvaltningsrättens namn, mål­ nummer samt dagen för avgörandet, de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av fö1valtningsrättens avgörande som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Ports. nästa sida www.domstol.se 3. Avtal före laga kraft i vissa mål I vissa mål får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens avgörande har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt • ling, lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ • områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, lagen (2007:1092) om upphandling inom • försvars- och säkerhetsområdet, lagen (2011:1029) om upphandling på • koncessioner, lagen (2016:1147) om upphandling av • ling, eller lagen (2016:1145) om offentlig upphand­ • försörjningssektorerna lagen (2016:1146) om upphandling inom I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan fyra förstnämnda lagarna och i 20 kapitlet i de två sistnämnda lagarna. Ytterligare information Behöver ni fler upplysningar om hur man överklagar kan ni vända er till förvaltnings­ rätten. www.domstol.se FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Ann-Louice Jonsson Meddelad i Falun Mål nr 2101-18 SÖKANDE Care of Sweden AB, 556524-0578 Ombud: Advokat Sandra Hansson Wesslau Söderqvist Advokatbyrå HB Kyrkängsgatan 8 503 38 Borås MOTPART Västra Götalandsregionen Regionens Hus 503 38 Borås SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Care of Sweden AB:s ansökan om överprövning. Dok.Id 224002 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksaclress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se www.förvaltningsrattenifalun.domstol.se Expeclitionsticl måndag-fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 I FALUN 201 8-07-24 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2101-18 IFALUN YRKANDE M.M. Västra Götalandsregionen (VGR) genomför upphandlingen "Madrasser tryckavlastande/dynamiska och positioneringskuddar - tilläggsupphandling inkl. tillbehör och reservdelar" (2018-00351). Upphandlingen genomförs som ett öppet förfarande enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU). VGR beslutade den 27 april 2018 att tilldela Järven Plast och Smide AB (Järven) delavtal 1 - Dynamiska tryckavlastande ersättningsmadrass och att tilldela Gate Rehab Development AB (Gate) delavtal 2 - Tryckavlastande ersättningsmadrass i skum. Care of Sweden AB ansöker om överprövning och yrkar att upphandlingen ska rättas på så sätt att anbuden från Järven och Gate förkastas. Bolaget anger som grund för sin talan att anbuden från Järven och Gate inte uppfyll­ ler obligatoriska krav och att VGR:s beslut att ändå anta anbuden medför skada för bolaget. VGR bestrider bifall till ansökan. SKÄLENFÖR AVGÖRANDET Utgångspunkter för rättens prövning I mål om överprövning enligt LOU gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart och tydligt sätt ska ange vilka omständigheter den grundar sin talan på (se Högsta förvalt­ ningsdomstolens avgörande RÅ 2009 ref. 69). Förvaltningsrätten har således att pröva om det på grundval av vad Care of Sweden har anfört är visat att VGR brutit mot någon av de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU och att detta har medfört att bolaget lidit eller kan komma att lida skada (16 kap. 6 § LOU). De grundläggande 2 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2 1 01-18 I FALUN principerna innebär att upphandlande myndigheter ska behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och pro­ portionalitet (1 kap. 9 § LOU). Anbudet från Järven Kravpå CE-märkning I avtalsvillkoren, som utgör del av förfrågningsunderlaget Gfr 1.3.1 Anbuds­ inbjudan) föreskrivs bl.a. följande: 2.4.1 Produktspecifika krav Il Produkterna ska \'ara CE-mlirkta enligt MOD-direktivet eller MOR-förordningen och uppfylla l'id var tid gällande tilllimpliga standarder. Care of Sweden framför bl.a. följande. VGR har genom punkten 2.4.1 ställt ett ska-krav på att den offererade madrassen ska vara CE-märkt vid produkt­ utvärderingen. I punkten 1.4.4.2 (Krav på varuprover och varuprovsdoku­ mentation) framgår följande: "Varuprov för produktutvärdering ska vara i offererat och prissatt utförande och i fullt funktionsdugligt skick. Produkten ska vara i sin originalförpackning och varuprovets kvalitet och/eller intyg ska motsvara kvaliteten och/eller intygen för framtida leveranser av produk­ ten.". Av punkten 1.5.5 (Utvärdering av anbud) framgår att produktutvärde­ ring är planerad till vecka 16 och att produkt för utvärdering ska vara i offe­ rerat och prissatt utförande och i fullt funktionsdugligt skick. Av förfråg­ ningsunderlaget framgår alltså att med produktutvärdering avses den utvär­ dering som VGR ska göra på varuproverna, vilken genomfördes under vecka 16. I enlighet med de ska-krav som VGR ställt upp i anbudsinbjudan skulle de i anbuden offererade produkterna vara CE-märkta vid produktut­ värderingen den 17 april 2018. Den av Järven offererade madrassen OptiCell 4 Pro saknade CE-märkning vid produktutvärderingen. Enligt ut­ drag från Läkemedelsverket var OptiCell 4 Pro inte heller registrerad för CE-märkning den 4 maj 201 8, vilket betyder att den offererade produkten inte var CE-märkt ens vid tidpunkten för tilldelningsbeslutet. 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2101-18 IFALUN VGR anför beträffande kravet på CE-märkning bl.a. följande. De produkter som omfattas av upphandlingen utgör medicintekniska produkter som om­ fattas av bilaga 9 - LVFS 2003:11 (klass I). Medicintekniska produkter ska vara CE-märkta. Tillverkare av klass I produkt som har sitt säte i Sverige, eller dennes auktoriserade representant med säte i Sverige ska anmäla sig och aktuella produkter hos Läkemedelsverket samt erlägga årsavgift till myndigheten. Det är emellertid tillverkaren som, genom att utfärda en för­ säkran om överensstämmelse, ansvarar för att produkten överensstämmer med regelverkets krav och som förser varje produkt med CE-märket som ett tecken på att man tar ansvar för att produkten uppfyller kraven. En registre­ ring i Läkemedelsverkets register innebär inte att nämnda myndighet god­ känt produkterna. I Järvens bifogade bruksanvisning anges att offererad madrass inklusive överdrag är CE-märkt enligt MDD 93/42/EEC samt MDD 93/42/EEG Medicintekniskt direktiv klass 1, att CE-märkningen in­ nebär att Järven Health Care har tillverkaransvaret och försäkrar att produk­ ten uppfyller de väsentliga kraven samt att det finns teknisk dokumentation samt försäkran som bevaras minst fem år. Försäkran om överensstämmelse mot väsentliga krav är enligt vad som anges i bruksanvisningen lämnat till Läkemedelsverket. Järven har vidare unde1tecknat anbudet och därmed in­ tygat att kravet på CE-märkning och övriga obligatoriska krav är uppfyllda. Genom de uppgifter som lämnas i anbudet framgår att tillverkaren har utfär­ dat en försäkran om att produkterna överensstämmer med uppställda krav i MDD-direktivet vid tiden för anbudsutvärderingen. VGR har inte heller haft anledning att ifrågasätta riktigheten av de i anbudet lämnade uppgifterna avseende CE-märkningen. Förvaltningsrätten gör följande bedömning. I målet har inte framkommit annat än att Järven har accepterat samtliga av­ talsvillkor, så även kravet på att produkten ska vara CE-märkt på det sätt som stipuleras i 2.4.1. 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2101-18 I FALUN Utifrån vad som redovisas i den till Järvens anbud bifogade bruksanvisning­ en för produkten OptiCell 4 Pro, anser förvaltningsrätten att VGR har haft fog för bedömningen att den offererade produkten uppfyller kravet avseende CE-märkning. Förvaltningsrätten konstaterar vidare att vare sig LOU, förar­ betena till lagen eller praxis ger stöd för att en upphandlande myndighet är skyldig att kontrollera att lämnade uppgifter i sig är riktiga när omständig­ heterna i det enskilda faller inte ger anledning att ifrågasätta riktigheten i uppgifterna (ifr t.ex. Kammarrätten i Göteborgs domar i mål nr 4904-09 och 641 7-1 0). Med hänsyn till vad som angetts ovan, gör förvaltningsrätten be­ dömningen att det inte finns grund för ingripande enligt LOU på grund av vad Care of Sweden anfört i denna del. Krav på automatisk inställning I bilaga 5 - Kravspecifikation - anges följande obligatoriska krav (krav nr 8): "Produkten ska [ha] luftinställning som automatiskt reglerar luftmängd efter brukarens vikt, längd, rörelser och läge/position i sängen, vilket tydligt ska framgå av bruksanvisning." Care of Sweden framför bl.a. följande. Syftet med en automatisk madrass är att den ska sköta viktinställning automatiskt när en brukare lägger sig på den, utan särskilda inställningar. Järven har i bruksanvisningen för den offe­ rerade madrassen OptiCell 4 Pro angett bl.a. följande: "Madrassens komfort och funktion ändras beroende på madrassens lufttryck i relation till bruka­ rens vikt. Tänk på att en lång brukare kan väga lika mycket som en kort, men behöva olika tryck. Detta måste alltid undersökas noggrant på varje brukare. [. ..]. Det finns sex lufttrycksnivåer/komfortlägen att välja mellan. Vid samma vikt behöver en lång brukare generellt sett lägre tryck i madras­ sen än en kortare brukare." Den offererade madrassen är således inte auto­ matisk i förhållande till brukarens längd och vikt och uppfyller inte kravet. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2 101-18 I FALUN VGR anför för sin del bl.a. följande. VGR har utifrån vad som anges i bruksanvisningen och efter genomförda tester bedömt att madrassen OptiCell 4 Pro uppfyller kravet på att automatiskt reglera luftmängd efter brukarens vikt, längd, rörelser och läge/position i sängen. Det förhållandet att madrassen även har en funktion som gör det möjligt att höja eller sänka det generella lufttrycket manuellt innebär inte att kravet på automatisk regle­ ring av luftmängden inte är uppfyllt. Tvärtom är den manuella funktionen ett obligatoriskt krav i upphandlingen som måste vara uppfyllt (jfr kravspe­ cifikationen, krav nr 24). Förvaltningsrätten gör följande bedömning. Förvaltningsrätten konstaterar att det i bruksanvisningen för produkten OptiCell 4 Pro anges bl.a. följande under rubriken "Användningsområden": "Den medföljande pumpen, som både kan ge statiskt och alternerande tryck är enkel att använda och ställer automatiskt in sig efter brukarens vikt, längd, läge, rörelser och position i sängen." I bruksanvisningen anges vidare bl.a. följande under rubriken "Automatinställning": "När man startar pum­ pen är den inställd på att automatiskt justera lufttryck utifrån brukarens vikt, längd, läge, rörelser och position i sängen. Denna funktion gör det enkelt att böija använda madrassen. I detta läge kan komforten justeras genom att höja eller sänka det generella lufttrycket." Mot bakgrund av vad som redovisas i Järvens bifogade bruksanvisning anser förvaltningsrätten att VGR har haft fog för bedömningen att det av bruksanvisningen tydligt framgår att det obligatoriska kravet på automatisk inställning är uppfyllt. Den omständigheten att den offererade produkten även har en funktion för manuell luftinställning i enlighet med vad som 6 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2101-18 I FALUN stipuleras i krav nr 24 innebär enligt förvaltningsrättens mening ingen mostridighet eller brist i förhållande till kravet på automatisk inställning. Det saknas därmed skäl för ingripande enligt LOU på denna grund. Anbudet från Gate Produktbenämning, giltigt brandtest och CE-märkning I bilaga 5 - Kravspecifikation - anges följande obligatoriska krav (krav nr 3): "Madrass och dess hygienöverdrag ska uppfylla följande standard: SS-EN 876 00 01 "normalrisk" enligt senaste utgåvan eller motsvarande. Prövningsmetod SS-EN 597-1 och SS-EN 597-2 enligt senaste utgåvan. Bifoga testprotokoll till anbudet." Care of Sweclen framför bl.a. följande. Gate har i sitt sortiment två olika madrasser med likvärdiga namn; EvaQ Pro 2/Gate och EvaQ Pro 2. Det är oklart vilken av produkterna som Gate egentligen har lämnat anbud för, var­ för det inte kan konstateras att Gate lämnat in de av VGR efterfrågade hand­ lingarna i anbudet. I produktbenämningen i kravspecifikationen och i det bifogade brandtestet samt i artikellistan hänvisas till EvaQ Pro 2, medan det i bifogad bruksanvisning och produktblad hänvisas till EvaQ Pro 2/Gate. Gate har inte bifogat något giltigt brandtest för EvaQ Pro 2/Gate, varför anbudet inte uppfyller det ovan nämnda obligatoriska kravet. Det kan vidare konstateras att någon anmälan inte har gjort vare sig till Läkemedelsverket eller tyska läkemedelsverket om att produkten Evaq Pro Il/Gate är CE­ märkt. Produkten Evaq Pro Il/Gate är således inte behörigen CE-märkt, var­ för Gates anbud inte heller uppfyller detta obligatoriska krav. VGR invänder i denna del bl.a. följande. Sedan VGR uppmärksammats på att produktbenämningen inte är entydig i Gates anbudshandlingar har VGR kontaktat Gate för att kontrollera riktigheten i anbudet. Gate har därefter kommit in med ett skriftligt intyg från tillverkaren Funke Medical AG, vari intygas att det inte föreligger någon skillnad avseende de grundläggande FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2101-18 I FALUN tekniska specifikationerna mellan EvaQ Pro 2 och EvaQ Pro 2 "Gate". Till­ verkaren intygar vidare att det inte föreligger någon skillnad avseende pro­ dukternas kliniska funktioner inklusive tryckavlastning och brandskydds­ egenskaper. Skillnaden i produktbenämning uppges vara föranledd av regu­ latoriska krav på märkning av produkten och placering av etiketter. EvaQ Pro 2/Gate har i dessa avseenden anpassats för den svenska marknaden. Den eventuella oklarhet som funnits gällande den offererade produktens benäm­ ning anses genom intyget vara undanröjd och det kan därmed konstateras att Gate tillhandahållit samtliga kravställda handlingar. Gates anbud är således fullständigt och det har inte funnits skäl att förkasta anbudet. Vid den fy­ siska produktutvärderingen stämde produkten också överens med doku­ mentationen i anbudet och det har inte heller under någon annan del av ut­ värderingsprocessen framkommit några uppgifter som tyder på att de i upp­ handlingen ställda kraven inte skulle vara uppfyllda. Förvaltningsrätten finner med beaktande av vad som framkommer i det intyg som lämnats in att den tidigare oklarheten gällande offererad produkts benämning numera får anses undanröjd. Det har inte framkommit annat än att Gate har tillhandahållit samtliga begärda handlingar för den offererade produkten såsom bl.a. giltigt brandtest i enlighet med vad som stipuleras i krav nr. 3. Förvaltningsrätten konstaterar slutligen att det i bruksanvisningen till "EvaQ Pro IVGate" anges att produkten är CE-märkt enligt MDD 93/42/EEC, 2007/47/EEC. Annat har inte framkommit än att Gate har accepterat samt­ liga avtalsvillkor, så även kravet på att produkten ska vara CE-märkt på det sätt som stipuleras i 2.4.1. Vid dessa förhållanden anser förvaltningsrätten att VGR har haft fog för bedömningen att den offererade produkten uppfyll­ ler kravet avseende CE-märkning och att VGR i den uppkomna situationen 8 9 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2101-18 IFALUN inte kan sägas ha haft någon ytterligare skyldighet att kontrollera att de läm­ nade uppgifterna är korrekta. Med hänsyn till vad som angetts ovan, gör förvaltningsrätten bedömningen att det inte finns grund för ingripande enligt LOU på grund av vad Care of Sweden har anfört i dessa delar. Krav gällande densitet I bilaga 5 - Kravspecifikation - anges följande obligatoriska krav (krav nr 5): "Offererad produkt ska till största delen bestå av kallskum om minst 50 kg/m3." Care of Sweden anför bl.a. följande. Den bruksanvisning som Gate bifogat anbudet avser en produkt benämnd "EvaQ Pro /Gate". Under rubriken "Teknisk data" framgår att produkten har en densitet om 50 kg/m3. Den till anbudet bifogade brandrapporten avser en produkt benämnd EvaQ Pro 2. Av brandrappmien framgår följande om produktens densitet: "Upholstered mattress called EVAQ Pro 2. According to the client the product consists of: Foam Top 45 kg/m3m foam middle 50 kg/m3, foam bottom 35 kg/m3". Brandtestet är genomfört på en madrass som består av tre olika delar skum, vilka har tre olika densiteter. Produkten EvaQ Pro 2 uppfyller inte kraven på att offererad produkt ska ha en densitet om minst 50 kg/m3 eftersom två lager av madrassen har en betydligt lägre densitet. VGR invänder i denna del bl.a. följande. Av Gates bruksanvisning framgår att produkten har en densitet om 50 kg/m3. Gate har även, genom att i an­ budet besvara frågan om det aktuella kravet jakande, uppgett att kravet på densitet är uppfyllt. VGR har inte haft anledning att ifrågasätta de av Gate lämnade uppgifterna. Gate har även kommit in med intyg i vilket tillverka­ ren Funke Medical AG skriftligen intygat att mer än hälften av kallskummet i den offererade produkten har en densitet på minst 50 kg/m3. Det aktuella kravet avseende densitet innebär inte ett hinder mot att delar av madrassen har en lägre eller högre densitet så länge offererad produkt till största delen består av kallskum om minst 50 kg/m3. 10 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2101-18 I FALUN Förvaltningsrätten gör följande bedömning. Mot bakgrund av vad som tidigare redogjorts för beträffande den offererade produktens benämning, vad som framgår av produktens densitet i inlämnad bruksanvisning samt i inlämnat intyg från tillverkaren Funke Medical AG, finner förvaltningsrätten att VGR haft fog för bedömningen att den av Gate offererade produkten till största delen består av kallskum om minst 50 kg/m3 och att kravet därmed är uppfyllt. Sammanfattning Förvaltningsrätten finner sammanfattningsvis inte skäl för ingripande enligt LOU på de av Care of Sweden åberopade grunderna, Bolagets ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1C LOU). Lennart Andersson rådman I-� dll SVERIGES DOMSTOLAR www.domstol.se HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens avgörande ska skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Adressen till förvaltningsrätten framgår av avgörandet. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av avgörandet. Om avgör­ andet har meddelats vid en muntlig förhand­ ling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när det kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag som avgörandet med­ delades. För offentlig part räknas tiden för överklagande alltid från den dag avgörandet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommar­ afton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. Prövningstillstånd i kammarrätten För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövnings­ tillstånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. detinteutanattsådanttillståndmeddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningav rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens avgörande fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Överklagandets innehåll Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1 . Klagandens person- eller organisations­ nummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobil­ telefon. Även adress och telefonnummer till arbetsplatsen ska anges, samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning . Om klaganden anlitar ombud, ska om­ budets namn, postadress, e-post-adress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om samtliga ovan nämnda person- eller adressuppgifter har lämnats tidigare i målet och fortfarande är aktuella behöver de inte uppges igen. Om någon uppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. uppgift om det avgörande som över­ klagas - förvaltningsrättens namn, mål­ nummer samt dagen för avgörandet, de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens avgörande som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Forts. nästa sida 2. 3. 4. 5. www.domstol.se Avtal före laga kraft i vissa mål I vissa mål får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens avgörande har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt • : • lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ ling, lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, • försvars- och säkerhetsområdet, • • lagen (2016:1145) om offentlig upphand­ ling, eller lagen (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna lagen (2011:1029) om upphandling på • koncessioner, lagen (2016:1147) om upphandling av I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan fyra förstnämnda lagarna och i 20 kapitlet i de två sistnämnda lagarna. Ytterligare information Behöver ni fler upplysningar om hur man överklagar kan ni vända er till förvaltnings­ rätten. 0<'l www.domstol.se