FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Mål nr 1050-12 Sida 1 (6) !FALUN 2012-05-18 Enhet 2 Meddelad i S.Sundin Falun Förvaltningsrättsnotari e ,,1 SÖKANDE Menigo Foodservice AB, 556044-4647 Box 9081 120 05 Årsta i, ' ,•) Ombud: Advokat Liselott Fröstad och jur. kand. Eleonore Gustafsson Andersson Gustafsson Advokatbyrå KB Box 3124 103 62 Stockholm MOTPART Kommunalförbundet Inköp Gävleborg 826 80 Söderhamn SAKEN Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten beslutar att Kommunalförbundet Inköp Gävleborgs upphandling avseende "Livsmedel i Gävleborg" ska göras om. l.•, .. f ., , ,'. •�.:c.cc....-.,_;_.,.p::::.:c .,,. ,..,_____.,,, ·=·~-·---•·· L.I Dok.Id 57456 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 I :,,,,,...�".:·.. I '·:; Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1050-12 IFALUN Enhet 2 BAKG RUND Kommunalförbundet Inköp Gävleborg (Inköp Gävleborg) har genomfört en upphandling avseende "Livsmedel i Gävleborg" för kommunerna i Gäv­ leborgs län (exkl. Sandvikens kommun) samt Älvkarleby kommun med ärendenummer 2010-3321. Tilldelningsbeslut meddelades den 30 januari 2012 och reviderat tilldelningsbeslut meddelades den 15 februari 2012. YRKANDEN M.M. Menigo Foodservice AB (Menigo) ansöker om överprövning och yrkar att förvaltningsrätten beslutar att upphandlingen ska göras om. Till stöd för sin ansökan uppger Menigo bl.a. följande. Förfrågningsunderlaget är inte för­ enligt med lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU). Inköp Gävleborg har föreskrivit en utvärderingsmodell som ger myndigheten möjlighet att på ett godtyckligt sätt, utan transparens, påverka utvärdering­ en av anbuden i sådan mån att myndigheten i praktiken förbehållit sig fri prövningsrätt. Den i förfrågningsunderlaget uppställda modellen för an­ budsutvärdering strider mot LOU även genom att den inte säkerställer li­ kabehandling av anbudsgivarna. Utvärderingsmodellen är inte ägnad att utvisa vilket anbud som har lägst pris. Det är inte heller förutsägbmi hur anbudsutvärderingen ska genomföras. Vidare har kvalificeringsfasen och utvärderingsfasen sammanblandats på ett sätt som strider mot LOU. I och med att förfrågningsunderlaget inte uppfyller kraven i LOU på transparens och likabehandling kan såväl Meniga som övriga anbudsgivare som delta­ git i upphandlingen och anbudsgivare som valt att inte delta i upphandling­ en ha lidit skada. Inköp Gävleborg motsätter sig ansökan och yrkar att Menigos yrkande ska avslås. Inköp Gävleborg anför bl.a. följande till stöd för sin inställning. Upphandlingen har i sin helhet genomfö1is av upphandlande myndighet enligt principerna i LOU om att behandla leverantörerna på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt. Upphandlingen är genomförd i ett öppet Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1050-12 !FALUN Enhet 2 förfarande enligt principerna om transparens och lägst pris, vilket ger full insyn i utvärderingen. Utvärderingen har gj01is enligt de villkor som anges i förfrågningsunderlaget. SKÄLENFÖRFÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Rätten ska besluta att en upphandling ska göras om eller att den får avslu­ tas först sedan rättelse har gjo1is om den upphandlande myndigheten har brutit mot någon av de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantö­ ren har lidit eller kan komma att lida skada (16 kap 5 § LOU). De grund­ läggande principerna i1mebär att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt er­ kännande och prop01iionalitet (1 kap. 9 § LOU). Förvaltningsrätten har att pröva om det på grundval av vad Menigo anför är visat att Inköp Gävleborg har brutit mot någon av de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU och om detta medfö1i att Menigo lidit eller kan komma att lida skada. Menigo gör gällande att förfrågningsunderlaget innehåller så väsentliga brister att de grundläggande krav som ställs på offentlig upphandling med utgångspunkt från principerna om transparens och förutsebarhet inte kan anses vara uppfyllda. Menigo anför i detta avseende att Inköp Gävleborg trots att det uttryckligen anges att anbud med lägst pris ska antas, tillämpar utvärderingsmodellen ekonomiskt mest fördelaktiga pris. Av förfrågnings­ underlaget under punkten 3.3-"Utvärdering steg 3" framgår att Inköp Gäv­ leborg vid värdering av kvalitet tar hänsyn till underkriterierna utse­ ende/färg, smak, lukt, konsistens, tillagningsegenskaper, viktförlust och varmhållning samt att i de fall den offererade produkten inte godkänns, kommer den positionen att belastas med ett påslag på priset med 25 %. Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1050- 12 !FALUN Enhet 2 Inköp Gävleborg medger att det finns vissa smärre brister i förfrågnings­ underlaget men uppger att det i förfrågningsunclerlaget tydligt framgår hur kvalificering, prövning och utvärdering ska ske och att utvärderingsmo­ dellen är tydlig. Det har inte skett någon utvärdering av kvalitet utan endast en prövning av de obligatoriska kvalitetskraven. Lägst pris har utvärderats, inte något annat. Blindtestet har genomförts som en subjektiv professionell bedömning helt utan godtycklighet och bristfällighet av en professionell testgrupp. Bedömningen har resulterat i att produkterna blivit godkänd eller icke godkänd. Parametrarna tillagningsegenskaper, viktförlust, varm­ hållning och lukt har ingått i övriga parametrar och kvalitetsprövningen har inte skett mot enskild bedömning av icke godkänd/godkänd utan ett sam­ manvägt kvalitetskrav. Prövning av produkterna skett utifrån godkänd eller icke godkänd, där hänsyn inte har tagits till mervärde. Förvaltningsrätten konstaterar att ett förfrågningsunderlag ska vara så klart och tydligt utformat att en leverantör på grundval av detta kan avgöra vad den upphandlande myndigheten tillmäter betydelse vid upphandlingen. Detta följer också av unionsrättens krav på likabehandling, förutsebarhet och transparens. De skiftande förhållanden som förekommer i det ekono­ miska livet gör att även förfrågningsunderlag och utvärderingsmodeller som inte är optimalt utformade får godtas under förutsättning att de princi­ per som bär upp LOU och unionsrätten inte träds för när (ifr RÅ 2002 ref 50). En upphandlande myndighet ska i mmonsen om upphandlingen eller i för­ frågningsunderlaget ange vilken grund för tilldelning av kontraktet som kommer att tillämpas. En upphandlande myndighet ska anta antingen det anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga för den upphandlande myndigheten eller det anbud som innehåller det lägsta priset. Vid bedöm­ ningen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga, ska myn­ digheten ta hänsyn till olika kriterier som är kopplade till föremålet för Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1050-12 IFALUN Enhet 2 kontraktet, såsom pris, kvalitet, estetiska, funktionella och tekniska egen­ skaper, service och tekniskt stöd. (jfr 12 kap. 1 § LOU). Förvaltningsrätten noterar att av förfrågningsunderlaget, under punkten 3 "Bedömning av anbud", framgår att anbudet med det lägsta priset kommer att antas. Vidare framgår bl.a. följande under punkten 3.3 "Utvärdering". De anbudsgivare som blivit godkända i steg 1 (kvalificering krav på före­ taget) och steg 2 (prövning - krav på vara eller tjänst) går vidare till utvär­ deringsfasen. Anbud med lägst pris kommer att antas om det uppfyller ställda kvalitetskrav. Vid utvärdering av kvalitet tar Inköp Gävleborg hän­ syn till följande underkriterier ej uppställda efter angelägenhetsgrad; utse­ ende/färg, smak, lukt, konsistens, tillagningsegenskaper, viktförlust och varmhållning. Provning genomförs av en testgrupp genom ett s.k. blindtest. I de fall den offererade produkten inte godkäims kommer den positionen att belastas med ett påslag på priset med 25 %. I förfrågningsunderlaget anges således lägsta pris som utvärderingsmodell samtidigt som det i förfrågningsunderlaget framgår att anbud med lägst pris kommer att antas om det uppfyller ställda kvalitetskrav och att en ut­ värdering av kvalitet ska göras. Det anges inte närmare vad som är av vikt vid utvärderingen av kvaliteten mer än att det nämns vilka faktorer som bedöms. Enligt förvaltningsrättens mening framstår det som att Inköp Gäv­ leborg i förfrågningsunderlaget beskriver en variant av utvärderingsmo­ dellen det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet där kvalificeringsfasen blandas ihop med utvärderingsfasen (jfr Kamma1Tätten i Göteborgs dom den 14 september 2011 i mål rn 3522-11). Förvaltningsrätten anser att In­ köp Gävleborg har agerat i strid med 1 kap. 9 § LOU då förfrågningsun­ derlaget inte är så klart och transparent att anbudsgivarna kan förutse vad som kommer att tillmätas betydelse vid utvärderingen. Detta har medfört att Menigo har lidit eller kan komma att lida skada. Den aktuella bristen är hänförlig till förfrågningsunderlaget och kan därför inte åtgärdas på aimat Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1050-12 !FALUN Enhet 2 sätt än att upphandlingen görs om. Mot bakgrund av förvaltningsrättens ställningstagande saknas skäl att pröva övriga grunder som Menigo åbero­ par till stöd för sin ansökan. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1C LOU). )i ! / .1/ /) I! I/ s6taVo�-S�hltz-· -- �JrvaltningsrKttsfiskal y II / j! /.1..,/f ,./- ""\ �