LÄNSRÄTTEN I DALARNAS LÄN DOM 2008-06-04 Meddelad i Falun Målm 1394-08 E Rotel 4 Sida 1 (4) SÖKANDE Trelco AB, 556401-1939 Mats Jansvägen 7 776 70 Vikmanshyttan MOTPART Säters kommun Rådhuset 783 27 Säter SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, (LOU) Säters kommun har genomfö1i en upphandling av "Entreprenad för översyn av gatubelysning" 03/08:052. Midroc Electro AB tilldelades i beslut den 13 maj 2008 kontraktet. Trelco AB begär överprövning och yrkar att upphandlingen skall göras om. Trelco AB anför bl. a. följande. Vid upphandlingen skall principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Säters kommun har ej i förfrågningsunderlaget angivit hur de avsåg att utvärdera anbuden. Kom­ munen har först vid anbudsutvärderingen skapat en modell för utvärdering. Detta förfaringssätt innebär att kommunen har möjlighet att vid skapande av modellen ta ovidkommande hänsyn för att favorisera viss anbudsgivare genom att vid sin upphandling av entreprenadens omfattning lägga större eller mindre vikt vid exempelvis materialåtgång eller arbetstimmar. Säters kommun bestrider bestämt att någon diskriminerande behandling skulle ha skett vid denna kontraktstilldelning. Kommunens uppskattning av de framtida kostnaderna och fördelningen på kostnadsslag baseras på aktu­ ella och bedömda behov av investeringar och installationsarbeten och defi­ nitivt inte, som antyds, på någon viUa att otillbörligt gynna någon anbuds- Dok.Id 48705 Postadress Box 45 791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-484 00 023-484 80 E-post: lansrattenidalarna@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 LÄNSRÄTTEN I DALARNAS LÄN DOM 2008-06-04 Sida 2 1394-08 E givare på någon annan anbudsgivares bekostnad. Det får vidare anses in-e•­ levant att intressera sig för kostnadsstrukturer i en entreprenad som ersätts enligt självkostnadsprincipen. Det är de egna självkostnaderna som skall vara i fokus. Inga risktaganden, bedömningar eller uppskattningar krävs av anbudsgivaren. Denne kommer att få ersättning för alla kostnader som lagts ner i entreprenaden. Säters kommun har på mera formella grunder avstyrkt bifall till överprövningen a) då de åberopade EU-direktiven inte skall till­ lämpas, b) då anbudsgivaren inte begärt något förtydligande och c) då ent­ reprenadens omfattning framgår av förfrågningsunderlagets punkt 3.1. Trelco AB har svarat att de grundläggande principerna skall även tillämpas vid upphandlingar under tröskelvärdena. Någon skyldighet för anbudsgiva­ re att begära förtydliganden föreligger inte. DOMSKÄL I 1 kap. 9 § LOU stadgas att upphandlande myndighet skall behandla leve­ rantörer på ett likvärdigt och icke diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar skall vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot 1 kap. 9 § eller mot nå­ gon annan bestämmelse i samma lag och detta har medfört att leverantör lidit eller kan komma att lida skada, skall rätten enligt 16 kap. 2 § första stycket LOU besluta att upphandlingen skall göras om eller att den får av­ slutas först sedan rättelse gjorts. Länsrätten gör följande bedömning. Upphandlingar skall enligt LOU genomföras affärsmässigt och utan ovid­ kommande hänsyn, dvs. oqjektivt. Reglerna om affärsmässighet är utfor­ made i syfte att försvåra möjligheterna att i upphandlingen gynna eller LÄNSRÄTTEN DOM I DALARNAS LÄN 2008-06-04 Sida 3 1394-08 E missgynna vissa leverantörer på ett obehörigt och därmed konkurrenssned­ vridande sätt. Grundläggande gemenskapsrättsliga principer som skall efter­ levas vid all offentlig upphandling är bl. a. likabehandlingsprincipen och principen om transparens. Den senare innebär att upphandlingsprocessen skall kännetecknas av förutsebarhet och öppenhet. Detta kräver också att förfrågningsunderlaget måste vara klart och tydligt. Regeringsrätten har i dom den 13 juni 2002, mål nr 300-2002, uttalat föl­ jande. I det uppställda kravet på affärsmässighet får anses ligga att ett för­ frågningsunderlag skall vara så klart och tydligt utformat att en leverantör på grundval av detta kan avgöra vad den upphandlande myndigheten tillmä­ ter betydelse vid upphandlingen och att en utvärderingsmodell skall vara så utformad att den är ägnad att leda till ett rättvisande resultat, dvs. att det anbud som är ekonomiskt mest fördelaktigt antas. Detta följer också av ge­ menskapsrättens krav på likabehandling, förutsebarhet och transparens. Förfrågningsunderlaget saknar helt besked om hur anbuden avsåg att utvär­ deras. Det är först vid anbudsutvärderingen som en modell skapats för ut­ värderingen. Det måste förutsättas att leverantörernas möjlighet att utforma sina anbud skulle ha varit andra än vad som nu varit fallet om vetskap före­ legat om hur utvärderingen skulle gå till. Förutsättningar för utvärderingen, så som den rent faktiskt utförts, skulle därför ha varit med i förfrågningsun­ derlaget. Så som förfrågningsunderlaget är utformat ges utrymme för god­ tycke när utvärderingsmodellen inte är presenterad i förfrågningsunderlaget. Länsrätten gör bedömningen att vad som ovan anförts innebär att brister i upphandlingen förelegat. Bristerna har medfört att skada eller risk för skada förelegat för Trelco AB i dess ställning som leverantör. Säters kommun har genom sitt förfarande brutit mot principen om förutsebarhet och därigenom kravet på affärsmässighet i 1 kap. 9 § LOU. Eftersom bristerna hänför sig LÄNSRÄTTEN DOM I DALARNAS LÄN 2008-06-04 till förfrågningsunderlaget måste upphandlingen, enligt länsrättens mening, göras om. DOMSLUT Länsrätten bifaller överklagandet och förordnar att upphandlingen skall göras om. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/lc) ·� 'Y�� Sida 4 1394-08 E Peter Krantz SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga länsrättens beslut skall skriva till kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha kommit in till länsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden for överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. K.ammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står läns­ rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings­ "'0 0N Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det vik.tigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. Bilaga ;;, 8 tillstånd bör meddelas. www.domstol.se