FÖRVALTNINGSRÅTTEN I LINKÖPING DOM 2017-05-02 Meddelad i Linköping Sida 1 (16) Överprövning enligt lagen (2007:1051) om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRÅTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Kriminalvårdens yrkande att ansökan ska avvisas. Ansökan avslås. Mål nr 1088-17 SÖKANDE :017 ~-QG~ 0 2 Avd Dnr Apotekstjänst Sverige AB, 556577-4097 Värdshusvägen 181 85 Lidingö Ombud: Advokaterna Einar Wanhainen och Linus Jonson Advokatfirma OLA Piper Sweden KB Box 7315 103 90 Stockholm MOTPART Kriminalvården 601 80 Nol'l'köping SAKEN ,·KSnr Aktbll Dok.Id 285647 Postadress Box406 581 04 Linköping Besöksadress Brigadgatan 3 Telefon Telefax 013-25 11 00 013-25 11 40 E-post: forvaltningsrattenilinkoping@dom.se www.forvaltningsrattenilinkoping.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 KONKURRENSVERKET Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1088-17 I LINKÖPING ANSÖKAN M.M. Kriminalvården genomför Upphandling Läkemedel (dnr 2016-1529) genom öppet förfarande enligt LOU. Den6 februari 2017 beslutade Kriminalvården att tilldela Svensk Dos AB (Svensk Dos) kontrakt. Apotekstjänst Svedge AB (Bolaget) ansöker om överprövning och yrkar att upphandlingen ska göras om. Kriminalvården bestrider bifall till ansökan. Bolaget har tidigare ansökt om överprövning av upphandlingen i anbuds­ skedet. I dom den22 december2016 i mål nr6247-16 avslog förvaltnings­ rätten Bolagets ansökan. VAD PARTERNA HAR ANFÖRT Bolaget Förvaltningsrättsliga beslut där en ansökan om öve1prövning enligt LOU avslås vinner i regel inte rättskraft i den mening att det hindrar en ny pröv­ ning. Förvaltningsrättens avgörande i mål m 6247-16 utgör därmed inte hinder för förvaltningsrätten att pröva Bolagets ansökan om överprövning. Kriminalvården har i upphandlingens konkurrensuppsökande skede brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU. Förfrågningsunderlaget innehåller ett antal obligatoriska krav som inte är möjliga att uppfylla och som är oproportionerliga. Förfrågningsunderlaget är dessutom otydligt och saknar sådan information som krävs för att det ska vara möjligt att beräkna anbudspris. Sådan information har endast Svensk Dos haft tillgång till. Po- FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1088�17 I LINKÖPING tentiella anbudsgivare har därför haft olika förutsättningar för att lämna an­ bud. Under anbudstiden inkom 60 frågor till Kriminalvården. Detta är onormalt mycket i förhållande till motsvarande upphandlingar. Av tilldelningsbeslutet och upphandlingsrapporten framgår att enbart Svensk Dos inkommit med anbud i upphandlingen. Detta är starka indikationer på att det förekommit fel i upphandlingens konkurrensuppsökande skede. Kriminalvården har inte lämnat någon förklaring till att endast ett anbud inkom. Upphandlingen borde ha avbrutits. Förfrågningsunderlaget medger inte ordentliga kalkyler och brister enligt vad som framgår nedan. Kravpå att tillhandahålla läkemedel inom två timmar Kriminalvården har uppställt krav på att leverantörerna vid akuta behov av läkemedel till Kriminalvårdens läkemedelsförråd ska tillhandahålla s.k. aku­ tapotek för uthämtning av samtliga läkemedel via rekvisition inom två tim­ mar från beställningstidpunkten. Antalet godkända läkemedel överskrider vida vad som är möjligt att lager­ hålla :för ett dosapotek. Det saknas även möjlighet att lokalt tillverka extem­ poreläkemedel. Sådana beredningar måste beställas från särskilda extem­ poreapotek och har en normal ledtid på flera dagar. Kravet är omöjligt att klara av och strider därmed mot proportionalitetsprincipen. Underleverantör - akutapotek Kriminalvåtden har uppställt krav på att anbudsgivaren ska uppge om denne kommet· att använda underlevetantör för avtalets fullgörande. Anbudsgiva­ ren ska i så fall ange närmare information om underleverantören. K.iiminal­ vården kräver dätmed att anbudslämnande dosapotek ska ha tecknat avtal Sida 3 Sida4 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 1088-17 I LINKÖPING med akutapotek redan vid anbudets lämnande. Anbudsgivare tvingas alltså teckna avtal med underleveranfören för att kunna lämna anbud i upphand­ lingen. Att kräva att avtal har ingåtts vid anbudslämnandet, innan leverantö­ ren vet om denne kommer att tilldelas kontrakt, är inte proportionerligt. De båda stora aktörerna på dosapoteksmarknaden ingår i koncemer som har egna öppenvårdsapotekskedjor. Det är mer ändamålsenligt att Kriminalvår­ den självt etablerar en avtalsrelation med akutapotek. Kravet har ställts för att göra det svårare för Bolaget att vinna upphandlingen. Hållbarhet Det är normalt inte något problem för ett dosapotek att uppfylla Kliminal­ vårdens krav på hållbarhet. Hållbarhetstiderna som efterfrågas kan dock aldrig garanteras. Enligt gällande riktlinjer på apoteksmarknaden får pa1ti­ handlare leverera läkemedel till apoteken med endast tre månaders återstå­ ende hållbarhetstid. Dessutom kan vissa sterila läkemedel redan vid nypro­ duktion ha en hållbarhet som understiger ett år. Inget dosapotek kan följakt­ ligen garantera hållbarhetstidema som Kriminalvården kräver. Kravet är därmed oprop01tionerligt. Vite vid restnoteringar Enligt avtalsvillkoren ska leverans ske på vardagar kl. 07.00-14.00, om inte annat överenskommits. Vite och andra påfoljder inträder vid leverans­ ilirsening. Kriminalvården har bekräftat att leveransförsening innebärande vitesskyldighet föreligger när en beställning inte levereras inom avtalad tid, om förseningen avser varor som finns tillgängliga för Kriminalvården att beställa via leverantörens webbshop. De två läkemedelsgrossistema på marknaden arbetar med daglig bulkbe­ ställning. Det innebär att dosapoteket inte har möjlighet att upptäcka att en FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING DOM produkt har restnoterats fön·än orderbekräftelsen mottagits. Eftersom det inte är möjligt att föra vidare ett eventuellt vite på grossisterna, är det orim­ ligt att vitesförelägga dosapoteket om läkemedel har restnoterats hos gros­ sisterna. Kravet på att vite utgår för förseningar som dosapoteket inte råder över är oproportionerligt och stdde1· därmed mot LOU. Information Kriminalvården undanhåller info1mation som är väsentlig fö1· att anbudsgi­ vare ska kunna kalkylera och lämna ett k01Tekt och konkurrenskraftigt an­ bud i upphandlingen. Detta medför att befintlig leverantör och tidigare leve­ rantörer, som har kännedom. om förhållanden som är avgörande för prissätt­ ningen av tjänsten, ges en otillbörlig fördel. När informationsövertaget, som i detta fall, beror på att den upphandlande myndigheten inte tillhandahåller all tillg�glig information som den befintliga leverantören har tillgång till, innebär det brott mot likabehandlingsprincipen. Historiska data har bety­ delse. Dosförpackade läkemedel ersätts på annat sätt än läkemedel i originalför­ packning. Det är därför av avgörande betydelse för anbudsgivarna att ha kännedom om hur mycket läkemedel som ska levereras i dos, originalför­ packning respektive kylvaror. Kriminalvården har inte lämnat denna in­ fo1mation, trots att information om doser per patient och dag respektive ori­ ginalförpackningar borde kunna tas fram i Kriminalvårdens beställningssy­ stem, patientjournalsystem eller genom att fråga nuvarande leverantör. Kri­ minalvå1·dens patientjournalsystem ska innehålla samtliga meddelanden som har skickats till den befmtliga leverantören. Om Kriminalvården har använt systemet i enlighet med vad som föreskrivits, innehåller det all information som Bolaget efterfrågar. Skulle Kriminalvårdens påstående att information­ en inte finns vara riktig, kan detta bero på att systemet inte har tillämpats på Sida6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1088-17 föreskrivet sätt. Detta rubbar i så fall fö1troendet för Kriminalvårdens upp­ handlingsorganisation. Kravet avseende leveranstider är inte anpassat till de standardtjänster som finns på transportmarknaden, vilket innebär att kravet blir kostnadsdrivande. För att kunna beräkna ett rättvisande pris för tjänsten är det avgörande att anbudsgivare får tillgång till uppgifter om leveranstider per enhet, beställ­ ningstider och s.k. första ätdag. Inte heller denna information har Kriminal­ vården tillhandahållit. Kriminalvården har skickat ut en specifikation. Kri­ minalvården anger att uppgifterna utgör en indikation. Detta är inte ett god­ tagbart underlag för prissättning. Kriminalvården har uppgett att någon information om omfattningen av helg­ leveranser inte kan lämnas. Detta innebär att anbudsgivare vid beräkningen av anbudspriset måste ta höjd för ett okänt antal kostsamma budbilsleveran­ ser som kan komma att ske över hela landet. Dessa leveranser ersätts inte särskilt av Kriminalvården. Behovet av helgleveranser har uppkommit under rådande avtalsperiod. Kriminalvården har i frågor och svar i upphandlingen angett att Kriminalvården kontinuerligt försöker förkorta ledtid mellan ordi­ nation och första ätdag. Det måste förutsättas att befintlig leverantör har fört en kontinuerlig dialog med Kriminalvården i frågor om just förkortning av ledtider. Den dialogen har övriga anbudsgivare inte tillgång till, vilket ger ett informationsunderläge. Dispensering av narkotikaklassade läkemedel sker i separata dospåsar i för­ hållande till övriga läkemedel, vilket medför en högre produktionskostnad. Kriminalvårdens uppskattning av antalet patienter med narkotikaklassade läkemedel utgör inte tillräcklig information för att kalkylera ett optimalt anbudspris. I LINKÖPING Sida 7 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 1088-17 I LINKÖPING Behovet av glappdoser uppkommer i samband med att patienter flyttar. Glappdoser innebär merarbete och ofta extra leveranser. Glappdoser påver­ kar såväl dosapotekets produktionskostnader som dess fraktkostnader. Han­ teringen av glappdoser är alltså kostnadsdrivande. Också historisk informat­ ion om antalet glappdoser finns tillgänglig i Kriminalvårdens system, men har inte lämnats ut. Skada Bolaget har pga. K1iminalvårdens bristfälliga utformning av förfrågnings­ underlaget och svar på de frågor som ställts under upphandlingen, varit filr­ hindrat att utforma ett optimalt anbud. Bristerna i förutsebarhet och tydlig­ het har medfö11 att Bolaget inte har kunnat beräkna sitt anbudspris fullt ut och ge ett så konkurrenskraftigt anbudspris som möjligt. Bolaget har därmed inte kunnat lämna något anbud i upphandlingen vilket innebär att Bolagets möjligheter att tilldelas kontrakt i upphandlingen gått om intet. Härigenom har Bolaget riskerat att lida skada till följd av upphandlingsfelen. Kriminalvården Bolaget har inte anfort några nya yrkanden eller nya sak.omständigheter av relevans ilir prövningen i förhållande till ansökan som prövades i ilirvalt­ ningsrättens mål nr6 24 7-16. Det är inte processekonomiskt försvarsbrui att domstolen ska pröva samma sakförhållanden flera gånger. Ansökan bör i forsta hand avvisas enligt principen om res judicata. Upphandlingen har genomförts i enlighet med bestämmelserna i LOU. Sak­ frågorna i målet ska inte behandlas annorlunda än vid tidigare prövning en­ bart för att endast ett anbud har lämnats i upphandlingen. En upphandlande myndighet hru· en möjlighet, men inte en skyldighet, att avbryta en upphand- Sida 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1088-17 I LINKÖPING ling om endast ett anbud kommer in. Kriminalvården vidhåller vad Krimi­ nalvården angett i tidigare prövning, enligt nedan. Akutapotek Kraven i upphandlingen syftar till att Kriminalvården, i egenskap av vårdgi­ vare, ska kunna upprätthålla patientsäk:erheten. Kraven avseende akutapotek har utformats för att ge Kriminalvården olika möjligheter att säkerställa att en frihetsberövad får sitt akuta behov av läkemedel tillgodosett. Om Krimi­ nalvården inte tillåts ställa kraven skulle patienten behöva transporteras till en vårdimättning, vilket innebär ökade kostnader och säk:erhetsrisker. Om leverantören vid något tillfälle inte kan leverera läkemedlet inom föreskri­ ven tid, har Kriminalvården rätt att hämta ut läkemedlet på leverantörens bekostnad. Detta kan givetvis innebära merkostnader som levemntören får kalkylera med i sitt anbud. Kravet är proportionerligt och möjligt att upp­ fylla, eftersom Bolaget har möjlighet att kalkylera med de kostnader som andra lösningar medför. Kravet gäller lika för alla anbudsgivare. Att det endast finns ett fåtal aktörer på marknaden som har tillstånd att bereda ex­ temporeläkemedel medfor inte att kravet är omöjligt att uppfylla. Det är sällsynt att behov uppstår av ett visst läkemedel som måste tillgodo­ ses inom två timmar. Kriminalvårdens statistik är i detta sammanhang miss­ visande. Tidigare levererades l äkemedel till anstaltemas och häktenas läke­ medelsförråd två gånger per vecka. När ett behov uppstod i nära anslutning till att tiden för att lägga beställningar gått ut, blev det lång väntetid till ef­ terfflljande leverans. Vidare saknades vissa varor i webbshopen unde1· inled­ ningen av den avtalsperiod som statistiken avser. Under kommande avtalsw period ska beställningar istället kunna göras löpande med leverans inom två dagar. De varor som sjuksköteskorna är behöriga att beställa ska finnas till­ gängliga i webbshopen. FÖRVALTNINGSRÅTTEN I LINKÖPING Underleverantör DOM Det är rimligt och proportionerligt att Kriminalvården kan förvänta sig att anbudsgivaren har påbörjat någon typ av dialog med underleverantörema, om detta är en förutsättning för att kunna genomföra uppdraget. Det finns inget krav på att avtal ska vara ingånget vid anbudslämnandet. Hållbarhet Kriminalvål'dens kommande behov av läkemedel är mycket svårt att förutse, eftersom antalet frihetsberövade personer och deras behov av läkemedel varierar. Det är av största vikt att läkemedel kan användas under så lång tid som möjligt innan de behöver kasseras. En hållbarhetstid om tre månader skulle medföra en ökning av antalet kasserade läkemedel och onödiga in­ köp. Kriminalvården har i frågor och svar i upphandlingen angett att en åter­ stående hållbarhetstid på 75 procent av ursprunglig hållbarhetstid accepteras på läkemedel som redan vid produktion har kortare hållbarhetstid än ett år. Leverantörerna kan uppfylla kraven genom avtal med partihandlare, som med största sannolikhet kan tillgodose och prissätta ett så viktigt behov. Vite vid restnoteringar Kriminalvården kommer sannolikt ha en avsevärt lägre beställningsvolym än leverantörens övriga kunder. Den låga beställningsvolymen medför att risken för att Kriminalvården, som första kund, skulle beställa ett restnoterat läkemedel är nästintill obefintlig. Leverantören kan hursomhelst kalkylera för denna risk i anbudet. Kravet är propmiionerligt med hänsyn till Krimi­ nalvårdens vårdansvar. FÖRVALTNINGSRÅTTEN I LINKÖPING DOM För att undvika vite måste leverantören övervaka sin webbshop och se till att läkemedel som är restnoterade hos underleverantör inte heller finns till­ gängliga för beställning via webbshopen. Information All tillgänglig statistik har redovisats. Det finns ingen ytterligare informat­ ion tillgänglig i Kriminalvårdens system och Kriminalvården har ingen rätt att få ut annan statistik från nuvarande leverantör. Det är ofrånkomligt att nuvarande leverantör har erfarenheter som kan vara till fördel när det gäller utformningen av anbud. Det faller dock på sin egen orimlighet att andra leverantörer därmed per automatik skulle vara diskriminerade. Anbudsgi­ vare bör ha en produktionsledning som kan anpassas efter den faktiska vo­ lymen. Vidare ligger det i sakens nattu att de faktiska förutsättningarna, t.ex. volymer, inte är kända vid upphandling av ramavtal. Kriminalvårdens behov av läkemedel förändras ständigt. Behovet under kommande avtalsperiod kan skilja sig mycket från föregående avtalsperiod. Historisk information är ing­ en garanti för framtida behov. Tillgång till historiska fakta har därför inte den betydelse för att kunna lämna ett konkun·enskraftigt anbud som Bolaget gör gällande. Avseende leveranstider har Kriminalvården i frågor och svar redovisat en specifikation. Vidal'e har Kriminalvården i frågor och svar gjort en uppskattning av andelen patienter som har narkotikaklassade läkemedel och uppskattat antalet glappdoser till 100 per månad. Dospåsar har enligt tidigare avtal inte levererats på lördagar och söndaga1·. Nuvarande leverantör har därför inte något informationsövertag i den delen. Sida 1 1 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1 088-17 I LINKÖPING SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser Enligt punkterna 1 och4 i övergångsbestämmelserna till lagen (2 016 :1 145 ) om offentlig upphandling gäller den tidigare - numera upphävda - LOU (2 007:1091 ) för sådan upphandling som har påbörjats före den 1 januari 2 0 17. Den äldre lagen är tillämplig på den nu aktuella upphandlingen. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ cipernai1 kap.9§ellernågonannanbestämmelseidennalagochdettahar medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts (16 kap.6 § :första stycket LOU). Förfrågningsunderlaget I anbudsformulär, kravspecifikation och avtalsvillkor anges bl.a. följande. 2.1.5 Underleverantör Anbudsgivaren ska ange om denne kommer att använda underleverantör för avtalets fullgörande. Anbudsgivaren ska i så fall ange underleverantörens namn, organisationsnummer samt omfattning av underleverantörens upp­ drag. 3. 1 . 8 Hållbarhet Hållbarheten för sterila läkemedel ska vara minst ett år efter leverans. Håll­ barhetstiden för obrutna förpackningar till förrådet ska ha en hållbarhetstid på minst9 månader. Sida 1 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1088-1 7 I LINKÖPING 3. 1 . 1 8 Akutapotek Vid akuta behov av läkemedel till Kriminalvårdens läkemedelsförråd ska Leverantören tillhandahålla akutapotek för uthämtning av samtliga läkeme­ del via rekvisition. Vid akuta behov ska personal från K1iminalvården kunna hämta ut läkeme­ del mot rekvisition enligt ovan från akutapotek. Kriminalvården ska kunna få tillgång till aktuella läkemedel inom två timmar från beställningstidpunk­ ten. Restiden tur och retur mellan Kriminalvårdens enhet och akutapotek får därför inte överstiga en timme. Om restiden överstiger en timme, ska Leve­ rantören ersätta Kriminalvården för Kriminalvårdens kostnader för den per­ sonal som hämtar ut läkemedel. Om restiden däremot överstiger två timmar, ska Kriminalvården ha rätt att hämta ut läkemedel från valfritt apotek som finns tillgängligt inom en tim­ mes restid om inte detta uppfylls på bekostnad av Leverantören från annat ställe. 4.3.4 Leveransforsening läkemedel Om leverans inte kan ske enligt avtalad leveranstid, ska Leverantören om­ gående meddela Kriminalvården, som bedömer om senareläggning av leve­ ransen kan accepteras. Om Kriminalvården inte accepterar senareläggning av leverans har Leverantören rätt att leverera godkänt likvärdigt läkemedel utan merkostnad för Kriminalvården enligt Avtalet. I de fall Leverantören inte kan tillhandahålla likvärdigt läkemedel äger Kriminalvården rätt, efter meddelande till Leverantören, att beställa motsvarande läkemedel och kvan­ titet hos annan leverantör. Kostnaden för detta debiteras Leverantören. Sida 1 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1088-17 I LINKÖPING 4. 3. 5 Leveranstid Avrop av läkemedel i obmtna förpackningar, handelsvaror och nikotinläke­ medel ska kunna ske fortlöpande och vara respektive avropande enhet till­ handa senast två vai·dagar efter mottagen beställning. Leverans ska ske var­ dagar mellan070. 0 och 140. 0 om inte annat skriftligen överenskommits. -- 4.6.11 Vite Om Leverantören brister i sina åtaganden avseende tillhandahållande av statistik, leveransförseningar och förseningar i systemtest och slutlig leve­ rans till produktionsmiljö har Kriminalvården rätt till vite. Förvaltningsrättens bedömning Resjudicata Av rättsfallet HFD 201 3 ref. 36 framgår att en förvaltningsdomstols avgö­ rande i mål om överprövning av offentlig upphandling inte vinner negativ rättskraft. En och samma upphandling kan därför bli föremål för upprepade överprövningar. I målet hänvisar Högsta förvaltningsdomstolen till EU­ domstolens praxis som innebär att alla beslut eller viljeyttringar från en upphandlande myndighets sida ska kunna bli föremål för överprövning un­ der förutsättning att de har någon faktisk verkan. Sakomständighetema som nu är för handen är i det nälmaste identiska med s a k o m s t ä n d i g h e t e m a i F ö r v a l t n i n g s r ä t t e n i L i n k ö p i n g s m å l m · 6 24 7 - 1 6 . S e ­ dan dess har dock tilldelningsbeslut i upphandlingen fattats. Hinder mot att pröva Bolagets ansökan på grnnd av res judicata föreligger inte. Kriminal­ vårdens avvisningsyrkande ska därför avslås. Sida 14 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 1088-17 I LINKÖPING Möjligheten att uppfylla upphandlingens krav m. m. Enbart det förhållandet att anbudsgivarna i en upphandling inte förmår upp­ fylla samtliga obligatoriska krav innebär inte att förfrågningsunderlaget stri­ der mot de grundläggande principerna i LOU. I en sådan situation, där inte något av de inkomna anbuden uppfyller kraven, dikterar bl.a. likabehand­ lingsprincipen att inget av anbuden går vidare till utvärdering (jfr t.ex. Kammarrätten i Jönköpings avgörande i mål m 203-16, vari ett anbud hade antagits trots bristande kravuppfyllelse). I målet har framkommit att endast ett anbud lämnades i upphandlingen. Un­ der sådana förhållanden har en upphandlande myndighet möjlighet, men inte skyldighet, att avbryta upphandlingen. Anbudet kvalificerades. Det har inte gjo11s gällande att Kriminalvården kvalificerat en leverantör eller ett anbud som inte uppfyller de obligatoriska kraven. Vad Bolaget har anföit om att vissa bav är omöjliga är uppfylla, inte bara för Bolaget utan även för övriga anbudsgivare, visar inte att förfrågningsunderlaget skulle innehåila krav som är omöjliga att uppfylla eller att Kriminalvårdens agerande strider mot LOU. Kraven i övrigt Enligt Kriminalvården syftar kraven i upphandlingen till att upprätthålla patientsäkerheten och ge Kriminalvården möjligheter att tillgodose behovet av läkemedel. Vad Bolaget har åberopat visat inte att de obligatoriska kra­ ven är mer långtgående än nödvändigt eller på annat sätt oproportionerliga för att uppnå det angivna syftet. Att endast en leverantör lämnade anbud i upphandlingen påverkar inte denna bedömning. Vad gäller kraven i de särskilda kontraktsvillkoren som Bolaget har fram­ ställt invändningar mot, anser förvaltningsrätten att kraven är kopplade till upphandlingsföremålet och har en objektiv utformning. Kraven diskrimine­ rar inte någon leverantör och framstår heller inte som osakliga eller på annat Sida 1 5 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 1088-1 7 I LINKÖPING sätt oförenliga med gemenskapsrätten (jfr6 kap. 1 3 § LOU och RÅ2010 ref. 78). En upphandlande myndighet får begära att en anbudsgivare anger hur stor del av kontraktet som kan komma att läggas ut på tredje man och vilka un­ derleverantörer som föreslås (6 kap. 1 1 § LOU). Innebörden av kravet i 2 .1 .S anbudsformuläret står i överensstämmelse med detta. Det Bolaget anfört i denna del visar inte att förfrågningsunderlaget brister i förutsebarhet och tydlighet eller på annat sätt strider mot LOU. Tillhandahållen information m.m. Förvaltningsrätten konstaterar att Kriminalvården har tillhandhållit anbuds­ givarna uppgifter och uppskattningar avseende tidigare och kommande be­ hov av de upphandlande tjänsterna i inte obetydlig omfattning. Att en an­ budsgivare tidigare har varit leverantör av upphandlade tjänster och varor är inte en omständighet som i sig innebär att anbudsgivaren har en konkurrens­ fördel. Med hänsyn till detta och att ord står mot ord i frågan om Kriminal­ vården har gjort vad Kriminalvården har kunnat för att ge anbudsgivarna eventuell ytterligare tillgänglig information, bedömer förvaltningsrätten att Bolaget inte förmått visa att Kriminalvården har brutit mot likabehandlings­ principen genom att ge tidigare leverantörer en otillbörlig fördel. Vad Bola­ get har åberopat i övrigt visar heller inte att Kriminalvården agerat i stdd med LOU på annat vis vid genom:ffirandet av upphandlingen. Slutsats Vid angivna förhållanden finns inte grund för ingripande mot upphandlin­ gen. Ansökan ska därför avslås. S i d a 16 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1 088-17 I LINKÖPING HUR MAN ÖVERKLAGAR hur man överklagar finns i bilaga 1 (DV 3 109/1D LOU). Föredragande: Jonas Nilsson 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten hat kommit till, Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen(2011:1029)omupphandlingpåför- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävtettinterimistisktbeslut.Ivissafallfåravtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständiginformation finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna, Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. : S:YERIGES: -DoMsrr.ötAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skri• velsen ska dock sldckas eller lämnas till för. valtningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överldagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktighetenav det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. 3. 4. 5. där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. den dom/beslut som •överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som. ldaganden vill få till stånd, de bevis som ldaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. B1·1.aga ·1 3, detäravviktförledningavrättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till ldagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress www.domstol.se