Dok.Id 774172 Postadress Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon Telefax 08-561680 00 08-561 680 01 E-post: forvaltningsrattenistockholtn@dom.se www.domstol.se/forvaltnirigstatt Expeditionstid måndag-:--fredag 08:00-16:30 FÖRVALTNINGSRÅTTEN I STOCKHOLM Avdelning 32 Cuebid AB, 556496-8286 Gustav III:s Boulevard 42 169 73 Solna MOTPART Sida 1 (20) SÖKANDE SVERKET Statens inköpscentral vid KanunarkoUegiet Box2218 103 15 Stockholm Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling Avd Dnr KSnr Aktbll SAKEN DOM 2016-12-27 Meddelad i Stockholm Mål nr 9345-16 KONKURREN ,I' , r.0, .._ ..... "0" 12 7. 7 l, ,(,l - FÖR.VALTNINGSRÅTTENSAVGÖRANDE . . . - Förvaltningsrätten avslår Cuebid AB:s ansökan om ingripande enligt lagen om offentlig upphandling. Förvaltningsrätten avslår Statens inköpscentral vid Kammarkollegiets yrkande om att förvaltningsrätten ska besluta att någon tiodagarsfrist enligt 16 kap. 10 § lagen om offentlig upphandling inte ska gälla. 115 76 Stockholm ' ------------- - --------- FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM I STOCKHOLM BAKGRUND Statens inköpscentral vid Kammarkollegiet (Statens inköpscentral) genomför fyra upphandlingar av ra�avtal avseende datacenter: Datacenter Rikstäckande (dnr 96-89-2015), Datacenter Norra Sverige (dnr 96-86-2015), Datacenter Östra Sverige (dnr 96-87-2015) och Datacenter Södra Sverige (dnr 96-88-2015). Upphandlingarna omfattar hårdvara, prngramvara, molntjänst och kundunik tjänsteleverans med tillhörande konsulttjänster för datacenter. Avropsberättigade är myndigheter under regeringen samt myndigheter under riksdagen, andra offentligt styrda organ, kommuner och landsting som har lämnat bekräftelse på att vara avropsberättigad. Avrop från ramavtalet'kommel' att ske genom förnyad konkurrensutsättning. Statliga myndigheter som endast bedriver verksamheti Norra Sverige, Östra Sverige eller Södra Sverige förväntas avropa från tillämpligt regionalt ramavtal. Statliga myndigheter med verksamhet i två eller tre av de regionala ramavtalen förväntas använda Datacenter Rikstäckande. Upphandlingarna genomförs som ett öppet förfarande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) och tilldelningsgrunden är det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet. Sex ramavtalsleverantörer kommer att antas per upphandling under förutsättning att så många anbud uppfyller ställda krav. I tilldelningsbeslut för respektive upphandling, daterade den 26 april 2016, anges att Cuebid AB (Cuebid) inte uppfyller kvalificeringskrav 3.2.11.4 då inget av alternativen 1-4 uppfylls och att anbudet inte heller uppfyller de obligatoriska kraven 4.3.8, 4,3;11, 4.4.6, 4.4.8 och 4.4.11 samt utvärderingskriterium 4.5.4. Ramavtal i upphandlingarna har tilldelats sex andra anbudsgivare än Cuebid. YRKANDEN M.M. Cuebid yrkar i första hand att förvaltningsrätten ska förol'dna att upphandlingarna får avslutas forst sedan ril,ttelse har vidtagits på så sätt att Cuebids anbud har utvärderats. Cuebid yrkar i andra hand att Sida2 9345-16 j \ FÖRVALTNINGSRÅTTEN I STOCKHOLM --- -'_--,- -,--_----_ J - DOM - - I l tdrvaltningsrätten ska förordna att upphandlingarna ska göras om. Till stöd för förstahandsyrkandet anför Cuebid att Statens inköpscentral i strid med upphandlingsföreskriftema har diskvalificerat Cuebids anbud trots att det uppfyller de för upphandlingarna gällande kraven. Till stöd för andrahandsyrkandet uppger Cuebid att upphandlingarna inte uppfyller lcraven på likabehandling och transparens. Bristerna i upphandlingarna kan komma att åsamka Cuebid skada. Statens inköpscentral bestrider bifall till ansökan och yrkar för egen del att förvaltningsrätten avgör sakfrågan slutligt och fattar beslut om att upphandlingarna får avslutas i enlighet med tilldelningsbesluten daterade den 26 april 2016. Cuebid hat inte angett efforfrågad itrfor:tnation hänförlig till ett kvalificeringskrav, flera obligatoriska krav samt ett utvärderingskriterium och har därmed rätteligen uteslutits ur upphandlingarna. Upphandlingarna har genomförts i enlighet med bestätnmelserna i LOD och de grundläggande unionsrättsliga principema. Det saknas således grund för ett ingripande enligt LOU. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Punkt 3.2.11.4 i förfrågningsunderlaget Vad Cuebid har anfört Cuebid uppfyller kvalificeringskravet i punkt 3.2.11 .4 i förfrågningsunderlaget vad gäller krav på elektronisk faktura. Cuebid har besvarat fråg� om bolaget kan tillhandahålla elektronisk faJ<:turajakande och angett att elektronisk faktura tillhandahålls i enlighet med alternativ fyra. Det är idag standard att leverantörer tillhandahållet sina kunder möjligheten att genom en portal bl.a. välja att få faktura via e-post eller fakturering genom portalen. Om portalen benämns "kundportal'' eller Sida 3 9345�16 Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 9345-16 I STOCKHOLM "leverantörsportal" är irrelevant. Cuebici uppfyller kraven i upphandlingarna, vilket har framgått för .en insatt upphandlare. Att bli diskvalificerad för att ordvalet i anbudet inte överensstämmer med ordvalet i föregående fråga, som har besvarats jakande, framstår som synnerligen betänksamt. Det aktuella kravet brister i förutsebarhet ocb. transparens då det har varit så otydligt utformat att det inte går att utläsa att det är fråga om ett ska-krav med den vikt Statens inköpscentral har gett det. Kvaliffoeringskravet i punkt 3 .2.11.4 är formulerat som ett ska-krav vad gäller förmågan att uppfylla vissa krav för faktureringsprocessen vid ramavtalets ikraftträdande. Ska­ kravet är därmed ett löfte från anbudsgivarens sida om att i framtiden uppfylla ett visst krav. Det kan inte råda någon tvekan om att det är enkelt att ansluta sig till något av de alternativ för elektronisk fakturering som angetts. Det är därmed fråga om ett tämligen meningslöst krav av liten praktisk betydelse. Svarsalternativen i punkt 3.2.11.4 kan vidareuppfattas som en beskrivning av anbudsgivi:trens situation vid anbudets avgivande. Dessa oklarheter har inneburit att det inte tydligt har framgått för Cuebid att löftet om att i framtiden ansluta sig tillnågot av de angivna alternativen har varit av avgörande betydelse. Vad Statens inköpscentral har 4nfört I förfrågningsunderlaget framgår det klart och tydligt vilka fyra alternativ anbudsgivarna kan välja att uppfylla vad gäller elektronisk faktura. Cuebid har trots det svarat "via epost/kundportal", ett alternativ som inte finns i det aktuella kravet. Cuebid har anfört att. en insatt person borde förstå att man har syftat på alternativ fyra. "Kundpo1tal" är dock inte alls samma sak som "leverantörsportal", vilket kravet anger. Cuebid har inte redovisat efterfrågad information och således inte uppfyllt kravet. Anbudetkan därmed inte godkännas. _1 I ' -I 1-- I 1 Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 9345-16 I STOCKHOLM Förfrågningsunderlaget är genomgående både tydligt och transparent. Av totalt 23 anbudsgiva.re i upphandlingarna är det endast Cuebid som har haft problem med att uppfylla kravet i punkt 3.2. l l.4, varför kravet måste anses vara både tydligt och enkelt att uppfylla för ett företag i branschen. Att Cuebid inte förmår att sva-ra utifråtl fyra färdiga förslag ka.n endast ligga Cuebid till last. Förvaltningsrättens bedömning I punkt 3.2.11.4 i förfrågningsunderlagetanges följande, Anbudsgivaren skasenast vid ramavtals ikraftträdande kunna sända elektronisk faktura enligtminstettavföljandealternativ.Förbeskrivningavstandardersewww.sfti.se. 1. Enligt SFTI/ESAP affiirsprocess 6.1 2. Enligt SFTI fulltextfaktui·a 3. Enligt SFTI Svehandel (Sv:efaktura) 4. Via kunds leverantörsportal. Med leverantörspo1tal menas en webbaserad portal som är ansluten till en kunds e-handelssystem och till vilken leverantörer kan logga in för att sända fakturor. Cuebid hat i sitt anbud på frågan ''Uppfyller anbuclsgivaren krav på elektroniskfaktura?" svaratJa. På frågan "Ange vilket/vilka av alternativen som stöds." har Cuebid svarat "via epost/kundportal". Enligt förvaltningsrättens mening överensstämmer Cuebids svar inte med kravet på att ange något av de fyra alternativen i punkt 3.2.11.4. Cuebid har uppgett att man i sitt svar har syftat på alternativ fyra. Detta framgår dock enligt förvaltningsrättens mening inte på ett tilh'äckligt tydligt sätt för att vad Cuebi d har uppgett i sitt anbud ska anses uppfyll a kravet i punkt 3.2.1 1.4. Omständigheten att det inte krävs att anbudsgivaren s_ka kunna sända elektronisk faktura enligt minst ett av de fyra specificerade alternativen förrän vid ramavtalets ikraftträdande innebär enligt förvaltningsrättens uppfat1;ning inte att anbudsgivama kan underlåta att i Sida 6 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 9345-16 anbudet tydligt redogöra för vilket alternativ man åtar sig att uppfylla vid ramavtalets ilaaftträtövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lä.tnnar prövningstill­ stånd orn 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltillngsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas gåt att bedöma .t:ik:tigheten av det slut som för­ valtnhigsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningaV'rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. det�nnarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast Det är dätför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till katnmattätten varför man anser att pröv­ ningstillståo.d bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehåll& 1. .Klaganderts person--/oi:ganisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandetlS arbetsplats ska också anges samt eventuell ailllan adress 2. 3. 4. 5. diw klaganden kan nås fö.t delgivning. Om desn uppgifter hat lämnan; tidigare i målet - och. o.tn de fortfarande är alctt.iella - behöver de kl.te uppges igen. Om klaganden atlitar oml:md, ska ombudets n\l1Illl, po�tadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om rui.gon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen u tan dröjsmål aom.älas till kammarrät­ ten. dendom/beslutsom.överklagasmedupp­ gift om förvalttringstättens nai:rin, målnum­ mer samt dagen för beslutet., de skäl. som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens · dom/beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särsltllt bevis. www.domstol.se ,I Adressen till fötvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden föt övet­ klagande av tättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överptövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentligupphandling, • lagen (2007:1092) omupphandlinginom otnfådena vatten, energi, transporter och posttjähstet, eller • lagen(2011:1Ö29)omupphandlingpåför- svars-ochsäkerhetsorntådet I de flesta fall får avtal slutas 1,1är tio dagar har gåttfråndetatträttenavgjort.tnåletelletupp­ hävt ett interimistiskt beslut I vissa fall f'ar avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande fat inte prövas sedan avtal har slutits. Fullstän:clig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om.hur. man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten.