BTC Brandtekniska Center AB, 556585-8072 Generalsvägen 21 184 51 Österskär MOTPART Stockholmsläns landsting,232100-0016 Ombud: KarllJllman LocumAB Box 17201 104 62 Stockholm SAKEN Överprövning av offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Aktbll I FÖRVALTNINGSRÅTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Enhet 14 SÖKANDE DOM 2014-05-19 Meddelad i Stockholm Sida 1 (6) KONKURRENSVERKET 2014 -05- 1 9 Avd Dnr KSnr Mål nr 4582-14 Förvaltningsrätten avslår ansökan. Dok.Id 486291 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefax 08-561680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Tegeluddsvägen 1 08-561680 00 Telefon Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 E-post: ..! I ···-.. I .. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen YRKANDEN M.M. DOM Sida2 4582-14 Stockholms läns landsting (SLL) genomfor, genom Locum AB, en upphandling av ram.avtal avseende besiktningsmän för brandlann och släcksystem, (dnr LOC 1308-0912). Upphandlingen genomförs genom ett öppet förfarande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU. I tilldelningsbeslut den 18 februari2014 meddelade SLL att avtal för områdena Norr, Syd och City kommer att tecknas med tre andra anbudsgivare än BTC Brandtekniska Center AB (BTC). I tilldelnings­ beslutet angavs även att avtal, gällande "back up" till område Norr, Syd och City, tecknas med BTC som placerat sig på fjärde plats i upphandlingen. BTC ansöker om överprövning och yrkar i första hand att upphandlingen ska rättas på så sätt att PreCendo AB (PC) ska uteslutas ur upphandlingen. I andra hand yrkar BTC att upphandlingen ska göras om i sin helhet. Till stöd för sin ansökan anför BTC bl.a. följande. Det har begåtts formella fel vid upphandlingen. SLL har i anbudsformuläret begärt att anbudsgivama ska offerera minst fem stycken namngivna konsulter. PC har i sitt anbud endast redovisat fyra konsulter samt skickat in CV för fyra konsulter. Övriga anbudsgivare har redovisat fem konsulter i anbudsformuläret och skickat in CV:n för dessa fem. PC uppfyller inte de formella kraven i upphandlingen och ska därför uteslutas ur densamma. Ovanstående innebär även att referenspoängbedömningen påverkas på grund av att genomsnittligt referenspoäng beräknas på olika antal konsulter för olika anbudsgivare. I det fall SLL hade följt kraven i förfrågningsunderlaget hade de själva rangordnats som nummer tre och dänned blivit tilldelade leverantörsområde City. Det nämnda hade inneburit att de erhållit en .I ,.,......... ·- I I . -- --. : .--I FÖRVALTNINGSRÅTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida3 4582-14 betydligt större uppdragsmängd i jämförelse med att enbart tilldelas kontrakt som "backup". De har därmed lidit skada. SLL bestrider bifall till BTC:s ansökan och anför bl.a. följande. De har avsett att avtala två besiktningsmän för vattensprinkler och två besiktningsmän för brandlarm. Därutöver önskas funktionen besiktningsman för gassläcksystem. I förfrågningsunderlaget har angetts att besiktningsman för gassläcksystem samtidigt f'ar vara besiktningsman för antingen vattensprinkler eller brandlarm. Lägsta antalet personer för att tillhandahålla efterfrågade kategorier av efterfrågade besiktningsingenjörer uppgår därmed till fyra om någon har dubbla certifieringar. PC har inlämnat efterfrågade CV;n av vilka det framgår att en konsult har behöriget och erfarenhet av både besiktningskategorin brandlarm och besiktningskategorin gassläcksystem. PC:s anbud har rätteligen kvalificerats då de tillhandahållit efterfrågade konsultkategorier av besiktningsingenjörer. Angående referenspoängbedömningen är referenstagningen genomförd för respektive kategori av besiktning. Samtliga anbud har, oavsett om det är fyra eller fem personer som utfört referensuppdragen, utvärderats med beaktande av fem separata referenser. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4 582-14 Allmänna avdelningen I 16 kap. 6 § LOU anges att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den .far avslutas först sedan rättelse gjorts. Frågan i målet är huruvida SLL borde ha förkastat PC:s anbud med anledning av att PC inte uppfyllt de i upphandlingen uppställda personal­ och kompetenskraven. Av punkt4 6. i anbudsformuläret (personal- och kompetenskrav) tredje och fjärde stycket framgår bl.a. följande. [ ...] Anbudsgivaren ska vara certifierad enligt Svenska Brandskyddsföreningen (SBF) 1003 och offerera minst fem konsulter som ska vara certifierade och följa SBF 141:3. [...] Samtliga konsulter ska namnges och visa med CV att vederbörande innehar minst ett av följande personliga certifikat. Samtliga fem kategorier av besik:tningsingenjörer ska namnges i matrisen. Samma person .far inneha personligt certifikat för vattensprinkler och gassläcksystem eller brandlarm och gassläcksystem. [...] LOU och de principer som lagen bygger på ställer höga krav på att den upphandlande myndigheten utformar sitt förfrågningsunderlag på ett klart och tydligt sätt. I Högsta förvaltningsdomstolens avgörande RÅ2002 ref. 50 har emellertid framhållits att även förfrågningsunderlag som inte är optimalt utformade f'ar godtas under förutsättning att de principer som bär upp LOU och gemenskapsrätten inte träds för när. I STOCKHOLM t_........·- -· Sida5 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 4582-14 Allmänna avdelningen Förvaltningsrätten anser, i likhet med vad SLL anfört, att det vid en sammanläsning av de olika styckena i punkt 4.6 i anbudsformuläret framgår att den konsult som offereras för besiktningskategorin gassläcksystem även kan inneha certifikat för antingen vattensprinkler eller brandlarm och att samma konsult kan offereras även för något av de två områdena. Av detta följer således att en anbudsgivare kan uppfylla det aktuella kravet genom att offerera fyra olika konsulter istället för fem. Det är i målet ostridigt att PC har offererat fyra konsulter men att en av dessa innehar personligt certifikat för både besiktningsområdet brandlarm och besiktningsområdet gassläcksystem. Mot bak.grund av vad som anförts ovan har PC uppfyllt det uppställda kravet i anbudsformulärets punkt 4.6 gällande personal och kompetens. Det saknas enligt förvaltningsrättens mening således skäl att utesluta PC ur upphandlingen på den grunden. BTC anser dock att SLL:s referenspoängbedömning, med anledning av att anbudsgivarna offererat olika antal konsulter, inte har gjorts på ett likvärdigt sätt för alla anbudsgivare. Förvaltningsrätten konstaterar emellertid, utifrån vad SLL anfört om att anbuden utvärderats med beaktande av fem separata referenser samt då referenspoäng för den av PC offererade konsulten som innehar dubbla certifikat har inhämtats för båda besiktningsområdena, att referenspoängbedömningen f'ar anses ha gjorts på ett likvärdigt sätt för de olika anbuden. BTC har således inte visat att SLL har agerat i strid med LOU vid referenspoängbedömningen. Sammanfattningsvis anser förvaltningsrätten att BTC, med beaktande av vad som anförts, inte har visat att SLL har överträtt de grundläggande principerna eller någon annan tillämplig bestämmelse i LOU. Ansökan om överprövning ska därför avslås. I STOCKHOLM Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4582-1 4 Allmänna avdelningen HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hm man överklagar finns i bilaga (DV 3109/lA LOU). Sophia Häggmark Svensson Förvaltningsrättsfiskal Katharina Samuelsson har föredragit målet. I STOCKHOLM .-I! ·1 SVERIGES DOMSfOLAR . HUR MAN ÖVERKLAGAR -: PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vil l överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till �attätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas ·eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandetskahakommitintill förvaltcungsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet Om . beslutet har meddelats vid en muntlig . förhandling, ell� det vid en sådan förhandling har angetts när.beslutet kommer att meddelas, ska dock överk4tgandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut :meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandetinfallet på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag.. Förattettöverklagandeskakunnatasuppi kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddehs. Kammardittenlämnar prövningstillstånd om Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. 2. 3. 4. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, det inte utan att sådant tillstånd meddelasgårat1;bedömaiiktighetenav det slut som förvaltnirigsrätten har kommit till, detät:avviktförledningav rättstillämpningen·att överklagandet prövas av högre rätt, eller det annars finns synnerliga slil att pröva öv�det dom/beslut som klaganden vill fa till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa oili vad han/hon vill styrka medvarje särskilt bevis. Omprövningstlllståndintemeddelas står förvaltningsrättens b�lut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överlruigandet till'kamm.arrätten varför man anserattprövningstillståndbörmeddelas. · information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. B�över Ni fler upplysningar om hur :tria!I. överklagat kan Ni vända Er till fözvaltningsrätten. www.domstol.se 1. Klagandens person-/organisationsnutnmer, · postadress, e-postadress och telefonnummer tillbostaden ochmobiltelefoP,:Adress och telefonnumtner till klagandens ai:betsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgift� har lämnats tidigare i :målet - och om de _fortfarande är akroella - behöver de .inte uppges igen. Om klaganden anlitat ombud, ska ombudets rullJJ1l, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. 3. 4. 5. den dom/beslut som överklagas rned uppgift om förvaltnin rlittens namn, målnummer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstill.stånd, denlindring avförvaltningsrättens Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller.lagen (2007:1092) om upphandling .inom omrndena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut I de flesta fall fu avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort · ·i:nålet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall f'ar avtal slutas omedelbart Ett överklagande av rättens avgörande far .inte ·prövas_ sedan avtal har slutits. F_pllständig ·· gs