FÖRVALTNINGSRÄTTEN I F A L U N Karin Kjellin Föredragande DOM 2 0 1 2 - 0 2 - 2 2 Meddelad i Falun Mål nr 5 17 4 - 1 1 Enhet2 Sida1 (4) SÖKANDE Ramböll Sverige AB, 556133 -0506 Box17009 10462 Stockholm Ombud: JoakimNorrgård Ramböll Sverige AB Box17009 10462 Stockholm MOTPART HelsingeVatten AB, 556768-2777 Anneforsvägen51 82230 Alfta SAKEN KONKURRENSVERKET 23 Aktbil Överprövning enligt lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten energi, transporter och posttjänster FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Förvaltningsrättens interimistiska beslut den26 december2011 upphör dänned att gälla. Avd Dnr Do�.s 1.t.. Ui. Dok.Id 50776 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 1-i �t'1'i- FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I FALUN BAKGRUND HelsingeVatten AB genomför en direktupphandling avseende "Konsult för principförslag, Häggesta reningsverk i Bollnäs" ( ärendenummer3698 ). Tilldelningsbeslut fattades den25 november2011, varvid Provab AB an­ togs som leverantör. Förvaltningsrätten har den26 december2011 beslutat att HelsingeVatten AB tills vidare inte får ingå avtal avseende upphandlingen. YRKANDEN M.M. Ramböll Sverige AB (Ramböll) begär överprövning och yrkar att förvaltningsrätten ska besluta att upphandlingen inte får avslutas förrän rättelse har vidtagits på så sätt att en ny anbudsutvärdering görs utan beak­ tande av Provab AB:s anbud. Ramböll uppger att Provab AB fått en otill­ börlig konkurrensfördel till följd av att bolagets VD, UlfAndersson, även är tillförordnad VA-chef i beställarens organisation HelsingeVatten AB. HelsingeVatten AB motsätter sig ansökan. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Förvaltningsrätten har att pröva om det på grundval av vad Ramböll anfört är visat att HelsingeVatten AB har brutit mot någon av de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i lagen (200 7:1092 ) om upp­ handling inom områdena vatten energi, transporter och post�jänster (LUF) och att det medfört att Ramböll lidit eller kan komma att lida skada (16 kap. 5 § LUF). De grundläggande principerna innebär att upphandlande enheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och ickediskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (1 kap. 24 § LUF). - Angivna bestämmelser tillämpas även vid direktupphandling (15 kap2 § LUF). Ramböll har anfört att Provab AB haft en otillbörlig konkurrensfördel till följd av att bolagets VD, Ulf Andersson, även är tillförordnad VA-chef i Sida2 51 74 -11 Enhet 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I FALUN HelsingeVatten AB. Ramböll har uppgett att Ulf Andersson har tagit aktiv del i utformningen av förfrågningsunderlaget samt ingått i den referens­ grupp som deltagit i anbudsutvärderingen. Utvärderingskriteriema innefat­ tar dessutom subjektiva inslag såsom bedömning av konsultens kompetens. HelsingeVatten har bestritt påståendet att UlfAndersson har deltagit i upp­ handlingsprocessen och i stället gjort gällande att så snart Vd: n för Hels­ ingeVatten AB, Björn Carlqvist, fick kännedom om att Provab AB avsåg att lämna anbud beslutades att UlfAndersson inte skulle medverka vid framtagning av förfrågningslaget eller vid anbudsutvärderingen. Detta för att undvika en jävssituation. Upphandlingsprocessen har handlagts av Björn Carlqvist tillsammans med en arbetsgrupp bestående av tre medarbe­ tare. Förvaltningsrätten konstaterar att LUF inte innehåller några uttryckliga bestämmelser om jäv. Jäv anses dock ingå i vad som kan beaktas inom ramen för de grundläggande EU- rättsliga principerna, främst likabehand­ lings- och icke- diskrimineringsprincipen. Förvaltningsrätten anser inte att enbart det faktum att Provab AB: s VD är tillförordnad VA- chef i HelsingeVatten AB medför att Provab AB haft en otillbörlig konkurrensfördel gentemot andra leverantörer i upphandlingen. För att så ska vara fallet bör krävas att Ulf Andersson tagit del i utform­ ningen av förfrågningsunderlaget eller i anbudsutvärderingen eller på annat sätt deltagit i upphandlingsprocessen. Någon utredning om att så har skett har inte presenterats från Rambölls sida. HelsingeVatten AB har för egen del uppgett att Ulf Andersson inte har deltagit i upphandlingsprocessen. Ramböll har inte ytterligare kommenterat detta. Vid dessa förhållanden finner förvaltningsrätten att det i målet inte kan anses finnas någon pre­ sumtion för att Provab AB har fått en konkurrensfördel i upphandlingen. Ramböll har därmed inte visat att HelsingeVatten AB har agerat i strid med LUF. Skäl för skäl för ingripande föreligger därför inte. Rambölls ansökan om överprövning ska därför avslås. Sida3 5174-11 Enhet2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN IFALUN DOM Sida4 5174-11 Enhet2 /} ll"_�d.-AGAR, sebilaga (Dv3109/lcLOU). Karin Forslund Johansson rådman SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till K.a1mnarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kolnlllit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades.. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kolnlllit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens bes. lut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas.. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att amnälan snarast görs till kammarrätten, 2.. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens na1m1, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av fö1valtningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till fö1valtningsrätten framgår av beslutet Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092.) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till fö1valtningsrätten. DV 3109/lC LOU 6. särskilt bevis.