Dok.Id 221264 Postadress Box 1853 751 48 Uppsala Besöksadress Kungsgatan 49 Telefon Telefax 018-431 63 00 018-10 00 34 E-post: forvaltningsratteniuppsala@dom.se www.forvaltningsratteniuppsala.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UPPSALA DOM 2017-09-28 Meddelad i Uppsala Mål nr 2895-17 E Sida 1 (7) SÖKANDE �""··�Fr u,/ 29 L- \o.• •i KSnr Aktbll Hanter Ingenjörsteknik Aktiebolag, 556104-6581 Box 15003 507 15 Gånghester MOTPART Region Uppsala Box 602 751 25 Uppsala SAKEN Avd Dnr Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU ."";ft'>;- FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. KONKURRENSVERKET Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2895-17 I UPPSALA BAKGRUND Region Uppsala (regionen) har genomfört en upphandling benämnd "Små­ godstransportör till Akademiska sjukhuset i Uppsala", dnr LSU2013-0071. I tilldelningsbeslut den 17 maj2017 antog regionen anbud från Swisslog AB (Swisslog) sedan anbud från Hanter Ingenjörsteknik AB (bolaget) förkas­ tats. YRKANDEN OCH GRUNDER Bolaget ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar i första hand att upphandlingen ska göras om och i andra hand att rättelse ska ske genom att anbudsutvärderingen görs om. Till stöd för sin talan anför bolaget bland annat följande. Upphandlingen avser ett rörpostsystem som ska installeras vid Akademiska Sjukhuset i Uppsala. Rörpostsystemet är uppbyggt kring fem knutpunkter som i sin tur är förbundna till varandra genom fyra separata linjer för trans­ port mellan knutpunkterna. Varje knutpunkt ska även kunna byggas ut i framtiden och ska därför ha minst fyra lediga linjeplatser. I rörpostsystemet ska det finnas en servicestation som är kopplad till en knutpunkt via en egen linje. Placeringen av servicestationen var inte slutgiltigt bestämd vid tid­ punkten för anbudets inlämnande. Den var därför organisatoriskt placerad vid den knutpunkt som i underlaget benämns nordväst, KP Nordväst (KP3). I anbudsbilaga anger Swisslog att man till KP3 har anslutit 6 linjer som an­ vänds för stationer, 4 linjer för motorvägar,2 linjer för optioner och 4 lediga linjeplatser. Att man anslutit 6 linjer till stationer innebär att servicestation­ en inte är medräknad som en egen linje. I anbudsbilagan anger Swisslog vidare att det i KP3 installeras 10 fläktar plus2 fläktar för optionen. Att man Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2895-17 I UPPSALA installerar 10 fläktar innebär att det inte finns en fläkt installerad för service­ stationen som således inte är medräknad som en egen linje. Swisslog anger även att de totalt i systemet har med 53 stycken fläktar plus optioner. Att man installerar totalt 53 fläktar innebär att det inte finns en fläkt installerad för servicestationen som således inte är medräknad som en egen linje. Ovanstående beskrivningar tillsammans med förfrågningsunderlagets defi­ nition att "en linje är de transportröer, stammar och växlar som sammanlän­ kar stationerna inom ett visst område tillhörande en drivenhet" visar tydligt på att Swisslog inte har med utrustning för att ansluta servicestationen till något av knutpunktsrummen via en egen linje. Anbudet från Swisslog upp­ fyller inte samtliga obligatoriska ska-krav som ställts upp i förfrågningsun­ derlaget då det inte omfattar en egen linje till servicestation. Anbudet borde därför rätteligen ha uteslutits och bolaget har på grund av ovanstående lidit eller riskerat att lida skada. Grunden för bolagets andrahandsyrkande är att eftersom varken anbuden från bolaget eller Swisslog omfattar en egen linje för servicestation så kan respektive företags anbud anses likställda. Därmed kan regionen göra en ny prövning av anbuden i upphandlingen. Regionen bestrider bifall till ansökan och anför bland annat följande. I första hand ska bolagets ansökan avvisas med hänsyn till att bolaget saknar talerätt.Förvaltningsrättenharimål3393-16 konstaterarattbolagetinte uppfyllt i upphandlingen ställt ska-krav om egen linje till servicestation. KammarrätteniStockholmharimål677-17 fastställtförvaltningsrättens dom. Bolagets anbud har rätteligen uteslutis ur upphandlingen och bolaget kan därmed inte lida någon skada varför talerätt saknas. I andra hand har Swisslogs anbud rätteligen utvärderats till vinnande anbud i upphandlingen. Swisslog har uppfyllt aktuellt ska-krav om att servicesta- Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2895-17 I UPPSALA tionen ska vara placerad på en egen linje och bekräftat detta i sitt anbud. Det aktuella ska-kravet framgår av ritningsunderlaget som även det har bekräf­ tats av Swisslog och det framgår även av inskickad ritning att servicestat­ ionen är kopplad till KP nordväst. Swisslog har även uppfyllt ska-krav om en fläkt särskilt installerad för servicestationen. I den utrustning Swisslog offererat för KP Rum 3 är det möjligt att totalt ansluta 16 stycken linjer. Enheten har således 16 linjeplatser. Enligt kraven ska det vara möjligt att ansluta sex linjer till KP3 (linjer mellan KP3 och olika stationer, t.ex. servicestationen),4 motorvägar (linjer som förbinder de olika knytpunktema) samt två linjer för optioner. Därutöver ska det finnas lediga platser för ytterligare fyra linjer för framtida expansion av systemet. Sammanlagt ska 16 linjer kunna anslutas till KP3 vilket Swisslogs anbud uppfyller. En av de ovan angivna sex linjerna går till en automatisk provtag­ ningsstation benämnd KKF i ritningen. Denna station skiljer sig från övriga eftersom den använder en så kalladpowerline med två transportrör, ett rör transporterar prover till KKF och ett från KKF. Bägge dessa rör är anslutna till KP3 på en linjeplats. Bolaget har felaktigt antagit att det behövs två lin­ jeplatser i KP3 för att betjäna KKF. Sammantaget används således sex linjer i KP3, fyra linjer för stationer, en till KKF och en till servicestationen. Bolagets påstående om att antalet fläktar skulle ge ledning för vilka linjer som Swisslog har offererat är felaktigt. Linjer benämnda linje 5 och 6 är inte egna linjer. Dessa linjer utgör en så kalladpowerline till servicestationen benämnd KKP eftersom de till skillnad från övriga linjer endast transporte­ rar patroner i en riktning. Linje 5 går således till KKP och linje 6 till ser­ vicestationen. Swisslog har i sitt anbud angivit korrekt antal linjer till KP3. Eftersom linje 5 och 6 utgör en powerline har den endast räknats som en linje, men eftersom den utgörs av två linjer kräver den två fläktar. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2895-17 I UPPSALA Det har i upphandlingen aldrig ställts något ska-krav om ett visst antal fläk­ tar. Swisslog har i sitt anbud felaktigt angivit antalet fläktar (10 i stället för 11) eftersom man inte räknat med att denpowerline som ansluter till KP3 kräver två fläktar. Swisslog har dock korrekt angivit antalet linjer och har i förtydligande även rättat räknefelet vilket utgör en uppenbar felskrivning. Bolaget har getts tillfälle att yttra sig men har inte avhörts. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) har genom lagen (2016:1145 ) om offentlig upphandling, som trädde i kraft den 1 januari 2017, upphört att gälla. Den upphävda lagen gäller dock för sådan upphand­ ling som har påbörjats före ikraftträdandet. Den i målet aktuella upphand­ lingen påbörjades före den 1 januari 2017, varför den äldre lagen ska tilläm­ pas. I 1 kap. 9 § LOU anges att upphandlande myndigheter ska behandla leve­ rantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska principerna om öm­ sesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Enligt 16 kap. 6 § LOU ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts, om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leve­ rantören har lidit eller kan komma att lida skada. I det nu aktuella målet har regionen, efter domstolens beslut om rättelse i mål3393-17, fattat ett nytt tilldelningsbeslut och då förkastat anbudet från bolaget och antagit anbud från Swisslog. Förvaltningsrätten finner att den Sida6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2895-17 I UPPSALA omständigheten att upphandlingen tidigare varit föremål för prövning i för­ valtningsrätten inte utgör något hinder mot att pröva bolagets ansökan om överprövning Gfr Högsta förvaltningsdomstolens avgörande HFD 2013 ref. 36). Förvaltningsrätten har därmed att pröva om regionen haft fog för att accep­ tera Swisslogs anbud. Huvudregeln enligt det upphandlingsrättsliga regelverket är att endast de anbud som uppfyller obligatoriska krav (s.k. ska-krav) i förfrågningsun­ derlaget f'ar utvärderas. Anbud som inte uppfyller dessa krav ska förkastas. Ett anbud ska dock inte förkastas om detta skulle vara oproportionerligt eller strida mot likabehandlingsprincipen. Mål enligt LOU är en typ av mål där förvaltningsrättens utredningsskyldig­ het är begränsad. Det åligger därför parterna att i stor utsträckning ansvara för utredningen i målet Gfr RÅ 2009 ref.69). Av allmänna principer följer vidare att den som påstår något även har bevisbördan för detta. I vissa fall kan dock bevisbördan gå över på motparten om den påstående parten har fullföljt sin bevisbörda. Bolaget har huvudsakligen gjort gällande att Swisslogs anbud inte uppfyllt vissa krav rörande placering av servicestation inom det aktuella rörpostsy­ stemet. Regionen har redogjort för den tekniska lösning som Swisslog offe­ rerat samt förklarat att den uppfyller de ställda ska-kraven. Bolaget har inte invänt mot regionens förklaring. Förvaltningsrätten finner mot bakgrund av vad regionen anfört och utredningen i målet inte skäl att ifrågasätta att Swisslogs anbud omfattar en egen linje till servicestation så som ska-kravet föreskriver. Eftersom bolaget inte visat att vinnande anbud skulle brista i kravuppfyllnad i förhållande till vad som angetts i förfrågningsunderlaget Sida7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2895-17 I UPPSALA <;l;HURäMAtN ÖklVERKLAGAR, se bilaga (DV3109/lA LOU). �1 Per-Erik Nister f.d. rådman Målet har handlagts av föredragande juristen Nicklas Rydgren. saknas grund för ett ingripande enligt LOU. Bolagets ansökan ska därför avslås. l1yl'- 7' ',. ·2r!li- HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND SVERIGES DOMSTOLAR Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skri­ velsen ska dock skickas eller lämnas till för­ valtningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överkl nde ska kunna tas upp i 3. 4. 5. där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet­ och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med va.iie särskilt bevis. aga kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Ka. mmarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktighetenav det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ cingstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller ,-< 0 N • svars- och säkerhetsområdet. www.domstol.se lagen (2011:1029) om upphandling på för- I de flesta fall f'ar avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelba.it Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. 2.