Avd.2 SÖKANDE Meddelad i Göteborg Falkenberg Värmeteknik AB, 556134-5744 Box 208 311 23 Falkenberg MOTPART Falkenbergs kommun 311 80 Falkenberg Ombud: Kommunjuristen Lina Weetman Falkenbergs kommun 311 80 Falkenberg SAKEN Lu l/ Överprövning av upphandling enligt lagen (2007:1091) om offentlig upp­ handling, förkortad LOU Avd Aktbll -· :Ylf%i":• 1 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG 2017-02-01 Mål nr 12003-16 KONKURRENSVERKET -uc 0 1 I Dnr KSnr ,,. - = r:111!11' rl,.,. Dok.Id 452519 Postadress Box 53197 400 15 Göteborg Besöksadress Sten Sturegatan 14 Telefon Telefax 031 -73270 00 031 -7117859 E-post: forvaltningsrattenigoteborg@dom.se www.forvaltningsrattenigoteborg.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTENS AV GÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 12003-16 I GÖTEBORG 2017-02-01 BAKGRUND Falkenbergs kommun (kommunen) genomför en ramavtalsupphandling av Underhålls- och reparationstjänsterNS, dnr KS 2016-272. Av tilldelningsbeslut den 21 oktober 2016 framgår att Falkenbergs Rör AB placerat sig på första plats och Falkenbergs Värmeteknik AB på andra plats. YRKANDEN M.M. Falkenbergs Värmeteknik AB (Värmeteknik) ansöker om överprövning och yrkar att förvaltningsrätten ska förordna om rättelse på så sätt att Falken­ bergs Rör AB:s (Rör AB:s) anbud förkastas och Värmetekniks antas. Till stöd för sin talan anför Värmeteknik i huvudsak följande. I de administrativa föreskrifterna framgår av rubriken AFB 52, under rubrik 3.1 "meritlista och referenser för arbetsledare" att "Arbetsledare ska ha dokumenterad relevant yrkeskompetens och erfarenhet av minst tre referensarbeten vilket styrkas genom ev/meritlista". I det ev som Rör AB lämnat in saknas uppgifter om lämnade referensarbeten. Rör AB har därmed inte uppfyllt uppställt ska­ krav i förfrågningsunderlaget. Enligt VYS-branschens yrkesnämnd är inte certifierad VYS-montör vilket framgår av ev. Kommunen har förfarit felaktigt genom att utvärdera och anta Rör AB:s anbud trots att ett ska-krav inte är uppfyllt och detsamma strider mot likabehandlingsprin­ cipen. Om rättelse inte vidtas kommer Värmeteknik att lida skada av kom­ munens förfarande. Kommunen anser att ansökan ska avslås och anför i huvudsak följande. Av förfrågningsunderlaget AFB 52 p. 3.1, första stycket samt anbudsformulär A3.1 framgår "... Av ev/Meritlista framgår vilka som är arbetsledarens kompetensområden samt relevant erfarenhet. Även tre referensuppdrag av­ seende arbetsledare framgår". Syftet med att inte bara det anbudsgivande 2 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 12003-16 I GÖTEBORG 2017-02-01 företaget utan även arbetsledaren ska lämna referensuppdrag är att säker­ ställa att både företaget och arbetsledaren har den kompetens och erfarenhet som krävs för att utföra uppdraget. Rör AB har, i enlighet med förfråg­ ningsunderlaget, offererat en arbetsledare samt bilagt arbetsledarens ev till sitt anbud. Av arbetsledarens ev framgår kompetensområde, utbildning och erfarenhet. Referensuppdrag för arbetsledaren återfinns i anbudsformuläret A3.2 där det framgår att den offererade arbetsledaren har varit arbetsledare vid samtliga Rör AB:s referensuppdrag. Av förfrågningsunderlagets punkt 3.1 framgår vilka krav som ställs på arbetsledaren. Att denne ska vara certi­ fierad VYS-montör är inte ett sådant krav. Att diskvalificera ett anbud är en mycket ingripande åtgärd. Det är inte proportionerligt att förkasta Rör AB:s · anbud med hänvisning till att uppgifter saknas i ev då efterfrågade uppgif­ ter tydligt återfinns i anbudets svarsbilaga. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Tillämpliga bestämmelser m.m. Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas (1 kap. 9 § LOU). Om den upphandlande myndigheten brutit mot de grundläggande principer­ na i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts (16 kap. 6 § första stycket LOU). Förvaltningsrättens prövning utgör en kontroll av om det finns skäl att in­ gripa mot upphandlingen på grund av att den upphandlande myndigheten FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG 2017-02-01 har brutit mot de grundläggande principerna eller andra bestämmelser i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i den lagen. I mål om över­ prövning enligt LOU gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart sätt ska ange på vilka omständig­ heter denne grundar sin talan och att domstolens prövning bör begränsas till de grunder som parten åberopar Gfr Högsta förvaltningsdomstolens avgö­ rande RÅ 2009 ref. 69). För att grund för ingripande mot upphandlingen ska finnas är det inte till­ räckligt att sökanden anser sig ha lidit eller kan komma att lida skada, utan sökanden ska visa att denne har lidit eller kan komma att lida skada av den eller de brister som påtalats (HFD 2013 ref. 53). Förvaltningsrättens bedömning Av de administrativa föreskrifterna under punkten 3.1 framgår följande: "Arbetsledare skall ha dokumenterad relevant yrkeskompetens och erfaren­ het av minst tre referensarbeten vilket styrkas genom CV/Meritlista. B krä­ ver att namngiven arbetsledare ska ha haf arbetsledarroll i minst 8 år. Av CV/Meritlistaframgår vilka som är arbetsledarens kompetensområden samt relevant erfarenhet. Aven tre referensuppdrag avseende arbetsledarefram- går." I anbudsformuläret har avsnitt A3 rubriken Kompetens och erfarenhet. Un­ der punkt A 3.1 Meritlista för arbetsledare anges att aktuellt CV för arbets­ ledare ska biläggas och att av detta ska framgå bl.a. tre referensuppdrag. I den av Rör AB bifogade meritlistan (CV) saknas, såsom Värmeteknik anfört, uppgift om vilka tre referensuppdrag som offererad arbetsledare har utfört. Under anbudets punkt A 3.2 Referensuppdrag för anbudsgivande företag framgår dock att offererad arbetsledare varit arbetsledare vid samt­ liga tre referensuppdrag som det anbudsgivande företaget listat i denna 12003-16 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 12003-16 I GÖTEBORG 2017-02-01 punkt. Uppgifterna är nedtecknade i direkt anslutning till punkten A3.1. Det har därmed inte varit fråga om uppgifter som helt saknas i anbudet. Det är, mot bakgrund av det anförda, inte fråga om ett fel av sådan karaktär att de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU trätts för­ när. Det saknas därmed skäl att, på grund av felet, ingripa mot upphandling­ en. Värmeteknik har därtill påstått att offererad arbetsledare inte är certifierad :vvs-montör. Av Värmetekniks talan framgår dock inte på vilket sätt det går att utläsa att en sådan certifiering utgör ett krav i förfrågningsunderlaget. Det finns inte heller någon utredning som ger stöd för påståendet. Något skäl att mot denna bakgrund ingripa mot upphandlingen finns således inte. Eftersom det inte framkommit skäl att ingripa mot upphandlingen ska ansö­ kan avslås. HUR MAN ÖV ERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/1 B LOU) Ann Rittri Rådman Föredragande i målet har varit föredragande juristen Anna Carlson. 5 • SVERIGES DOMSTOIAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bil.aga 1 Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skri­ velsen ska dock skickas eller lämnas till för­ valtningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress 2. 3. 4. 5. där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www domstol se