\ Sida 1 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Målm 2015- 09-28 2166-15 Meddelad i Falun IFALUN Enhet2 Föredragande Ann Liljedal SÖKANDE Reklamab.se,556578-9491 Magasinsgatan23 828 30 Edsbyn MOTPART Kommunalförbundet Inköp Gävleborg 82680 Söderhamn SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE KONKURRENSVERKET 2015 -09- 2 9 ._ Avd Dnr KSnr Aktbil Förvaltningsrätten förordnar att upphandlingen avseende kategori2 Digi­ taltryck, ska göras om. Dok.Id 146242 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2166-15 IFALUN Enhet2 BAKGRUND OCH YRKANDE M.M. Kommunalförbundet Inköp Gävleborg upphandlar ramavtal avseende tryckeritjänster (ärende 4666) genom öppet förfarande enligt lagen (2007:10 91 ) om offentlig upphandling (LOU). Tilldelningsbeslut fattades den25 maj20 15 varvid andra leverantörer än Reklamab.se antogs som leverantörer i kategori2 Digitaltryck. Reklamab.se (Reklamab) ansöker om överprövning och yrkar att upp­ handlingen avseende kategori2 Digitaltryck rättas på så sätt att utvärde­ ringen görs om. Kommunalförbundet Inköp Gävleborg (Inköp Gävleborg) bestrider bi­ fall till ansökan. SKÄLENFÖRFÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten har att pröva om det på grundval av vad Reklamab an­ fört är visat att Inköp Gävleborg har brutit mot någon av de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU och att detta medfört att Reklamab lidit eller kan komma att lida skada (16 kap. 6 § LOU). De grundläggande principerna innebär att upphandlande myndigheter ska be­ handla leverantörer på ett likvärdigt och icke- diskriminerande sätt, genom­ föra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (1 kap. 9 § LOU). Av förfrågningsunderlaget framgår bland annat följande. 3.3 Utvärdering- steg 3 (bedömning av angivna kriteriet) /.../ Utvärdering för kategori 2 /...I 2. Kvalitet För att utvärdera anbudsgivarens tryck kvalitet begär beställaren in tryckta arbets­ prover av digitaltryck. För att bedöma kvalitet på arbetsproverna kommer en sär­ skild referensgrupp med kunskap inom området att jämföra och bedöma två (2) an­ budsprover som anbudsgivaren ska förse beställaren med. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM IFALUN Enhet2 Gruppen kommer att bedöma anbudsprover på följande punkter, färgåtergivning, falsning respektive häftning, papperskvalitet och pappersvikt samt utföra en total­ bedömning av anbudsprovema. Följande referensexemplar ska skickas till beställaren • Bilaga 7 - Exempel Folder. Folder A5 format, 4-sidor, tryck i 4+4 färg. Papper: Multiart silk 130 g eller likvärdigt. • Bilaga 8 - Tryck 2: Affisch 50 x 70 mm, 4-färg, papper 170 g Tom & Otto Silk eller likvärdigt. Digitaltryck Om valt alternativ är motsvarande avgörs av referensgruppen. /.. .I Reklamab anför i huvudsak följande. Inköp Gävleborg har inte utvärderat bolagets anbud i enlighet med förfrågningsunderlaget. Inköp Gävleborgs bedömning har varit subjektiv. Samma anmärkningar på qvriga leverantö­ rers insända material ger mindre avdrag hos dem än hos Reklamab. Bola­ get har levererat sina anbudsprover ihoprullat för att det inte skulle bli kantstött eller skadat. Vid utvärderingen har pappret bedömts vara "inte helt plant". Om Inköp Gävleborg skulle ta hänsyn till en sådan sak borde de skrivit i förfrågningsunderlaget att materialet skulle levereras plano, dvs. platt. Pappret har även bedömts "tunt, ej stabil känsla" trots att det papper som levererats var exakt enligt instruktion i förfrågningsunderlaget. Vidare har bolagets anbudsprov bedömts "ej vikt på ett bra sätt". Det går inte att vika på något annat sätt då vikning tvärs mot fibrerna skulle bryta sönder pappret. Inköp Gävleborg har slutligen bedömt anbudsprovet som "fadd i färger". I förfrågningsunderlaget finns inte några uppgifter om färgprofiler, dvs. färginställningar. Bolaget har bedömt färgerna efter hur de såg ut på kalibrerade bildskärmar. Om anbudsprovet skulle bedömas utifrån färg skulle Inköp Gävleborg bifogat en färgprofil. Inköp Gävleborg anför i huvudsak följande. Utvärderingen har skett en­ ligt vad som angivits i förfrågningsunderlaget. Om anbudsgivaren inte fått exakt samma poäng för både affisch och broschyr kan det verka som att de bedömts olika men så är inte fallet. Ingen subjektiv bedömning har skett. Den grupp personer som bedömt anbudsproverna består av personer varav en arbetar på informationsavdelning, en är kommunikatör och den tredje är Sida 3 2166-15 Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2166-15 Enhet2 !FALUN kommunikationschef. De har erfarenhet av att arbeta med trycksaker och de hanterar trycksaker i stor utsträckning i sitt arbete. Lämnade bedöm­ ningar är vad referensgruppen kommit fram till i sin totalbedömning av lämnade anbudsprover. Förvaltningsrätten konstaterar att Inköp Gävleborg i förfrågningsun­ derlaget ställt upp kriterier som ska bedömas vid utvärderingen av anbuds­ proverna. De kriterier som är för handen är färgåtergivning, falsning re­ spektive häftning, papperskvalitet och pappersvikt samt en totalbedöm­ nmg. Det står en upphandlande myndighet fritt att själv bestämma hur förfråg­ ningsunderlaget i en upphandling ska utformas och myndigheten väljer själv vad som ska tillmätas betydelse, så länge det sker inom ramen för offentliga upphandlingars grundläggande principer om likabehandling, icke-diskriminering, transparens och proportionalitet. Detta grundar sig i att det är den upphandlande myndigheten som faktiskt ska köpa de varor eller tjänster som är föremål för upphandling. Detta innebär att den upp­ handlande myndigheten är den som :far anses bäst lämpad att utvärdera lämnade anbud utifrån de krav som har ställts i förfrågningsunderlaget. Att utvärdera kvalitet är naturligtvis en bedömning med subjektiva inslag. Det är då viktigt att utvärderingsmodellen är tydlig och"i överensstäm­ mande med upphandlingarnas grundläggande principer. Utvärderingsmo­ dellen f'ar inte ge den upphandlande myndigheten fri prövningsrätt. Mot bakgrund av de kommentarer som Inköp Gävleborg lämnat efter ut­ värderingen av Reklamabs arbetsprover är frågan om modellen givit Inköp Gävleborg för stort utrymme för godtycke. Kommentaren "pappret borde ha planat ut mer" gör att det framstår som att utvärdering skett av något anbudsgivarna inte kunnat förutse skulle kunna bedömas ens under krite- Sida5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2166-15 Enhet2 IFALUN riet totalbedömning. Kommentarerna "broschyrpapper känns tunt", "tunt papper", "ej stabil känsla" samtidigt som det i målet obestritt framförts att Reklamab använt föreskrivet papper framstår som ogrundade. Kommenta­ ren "ej vikt på ett bra sätt" framstår som obefogad när sökanden obestritt uppgett att broschyren inte kan vikas på något annat sätt. Kommentaren "fadd i färger" framstår även den som obefogad då Inköp Gävleborg, enligt vad som framkommit i målet inte angivit någon färgkod enligt vilken an­ budslämnarna kunnat skapa sina arbetsprover. Sammanfattningsvis finner förvaltningsrätten att Inköp Gävleborgs utvär­ deringskriterium "totalbedömning" lämnar ett för stort utrymme för god­ tycklighet och att Inköp Gävleborg i realiteten givit sig själv fri prövnings­ rätt. Detta innebär att leverantörerna saknar möjlighet att förutse vad som ska komma att tillmätas betydelse vid prövning av anbuden. En sådan vag formulering av ett utvärderingskriterum strider mot principen om transpa­ rens och förutsägbarhet och skäl för ingripande enligt LOU föreligger. Ef­ tersom bristen hänför sig till förfrågningsunderlaget och det konkurrens­ uppsökande skedet ska upphandlingen göras om. Rätten har att besluta om den minst ingripande åtgärden och då den aktuella upphandlingen är upp­ delad i 6 skilda kategorier finner rätten det tillräckligt att kategori2 görs om. O W,i�"RKLAGAR, se bilaga (DV3 109/1 C LOU). �M.s1fuohansson rådman