Avdelning 3 Enhet 32 S…KANDE Meddelad i Gšteborg Dok.Id 286311 Postadress Box 53197 400 15 Gšteborg Besšksadress Sten Sturegatan 14 Telefon Telefax 031 - 732 70 00 031 - 711 78 59 E-post: forvaltningsrattenigoteborg@dom.se Expeditionstid mŒndag Ð fredag 08:00-16:00 Allianceplus AB, 556479-4021 Sšdra vŠgen 14 702 27 …rebro Ombud: Advokat Carl NorŽn Kastell AdvokatbyrŒ AB Box 7169 103 88 Stockholm MOTPART Bostads AB Poseidon, 556120-3398 Box 1 424 21 Angered Ombud: Advokat Roland Adrell GŠrde Wesslau AdvokatbyrŒ i Gšteborg Kungstorget 2 411 17 Gšteborg SAKEN …verpršvning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) ___________________ DOMSLUT FšrvaltningsrŠtten avslŒr ansškningen om šverpršvning. 1 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM I G…TEBORG 2014-08-29 MŒl nr 5518-14 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 5518-14 I G…TEBORG BAKGRUND Upphandlande myndighet Bostads AB Poseidon har genomfšrt en fšrnyad konkurrensutsŠttning av upphandlingen ÓStŠdning Distrikt AngeredÓ, dnr UH14-005. Allianceplus AB har lŠmnat anbud som inte utvŠrderats med motiveringen att offererat pris Šr orimligt lŒgt. YRKANDE M.M. Allianceplus AB (bolaget) ansšker om šverpršvning och yrkar att fšrnyad konkurrensutsŠttning av upphandlingen inte fŒr avslutas fšre rŠttelse gjorts pŒ sŒ sŠtt att en ny utvŠrdering gšrs dŠr bolagets anbud beaktas. Bolaget anfšr i huvudsak fšljande. Enligt tilldelningsbeslutet har bolagets anbud fšrkastats pŒ grund av att anbudspriset bedšmts vara onormalt lŒgt. Det gŒr inte att dra slutsatsen att bolagets pris Šr onormalt lŒgt bara fšr att det Šr lŠgre Šn švriga anbud. Po- seidon uttrycker i fšrfrŒgningsunderlaget inte nŒgon uppfattning om vilka prisnivŒer som anses vara lŠgsta rimliga fšr ett ÓnormaltÓ lŒgt anbud och kan dŠrmed inte anses ha fullgjort sin bevisbšrda i denna del. Bolaget har ombetts att fšrtydliga anbudssumman och har fšrklarat hur anbudspriset har berŠknats. Grunden fšr att Poseidon fšrkastat anbudet Šr ett antagande om att bolaget endast har mšjlighet att fŒ bidrag med 20 procent av de an- stŠlldas lšn. Bolaget har dock, i en realistisk ekonomisk kalkyl, uppskattat att det kommer att vara berŠttigat till ett betydligt hšgre bidrag Šn sŒ. Lš- nebidrag kan utgŒ med upp till 100 procent beroende pŒ arbetsfšrmŒga, men ligger i normalfallet pŒ drygt 50 procent av lšnekostnaden. Det finns ingen mšjlighet fšr bolaget att lŠmna ett anbud i upphandlingen som inte Šr serišst menat och ŠndŒ gšra en bra affŠr. Bolaget har emellertid den eko- nomiska uthŒllighet som krŠvs fšr att fullgšra uppdraget, Šven om detta skulle innebŠra en fšrlust. Poseidon har brutit mot principerna om likabe- 2 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 5518-14 I G…TEBORG handling, proportionalitet och transparens i LOU och pŒ grund av denna švertrŠdelse har bolaget lidit eller riskerar att lida skada. Bostads AB Poseidon (Poseidon) anser att bolagets ansškan ska avslŒs och anfšr fšljande. Fem anbud inkom i den fšrnyade konkurrensutsŠtt- ningen. Dessa anbud varierade i pris mellan 1 145 878 kr och 3 335 720 kr. Det lŠgsta priset offererades av bolaget och det nŠst lŠgsta priset lŠmnades av Samhall och uppgick till 2 079 088 kr. Poseidon begŠrde vid flera till- fŠllen skriftlig fšrklaring frŒn bolaget vad avser det lŠmnade anbudspriset. Ett fšrsta tilldelningsbeslut meddelades den 28 mars 2014. Efter att bolaget ansškt om šverpršvning beslutade dock Poseidon att Œterkalla tilldelnings- beslutet och istŠllet Œteruppta anbudspršvningen. Poseidon upprŠttade dŠr- efter ett dokument, som redovisade de skŠl som lades till grund fšr švervŠ- gandet att fšrkasta anbudet som onormalt lŒgt. Bolaget bereddes mšjlighet att yttra sig šver dessa skŠl. Efter att Poseidon tagit del av och beaktat bo- lagets anbud gjordes pŒ nytt bedšmningen att anbudet var onormalt lŒgt och skulle fšrkastas. Poseidons bedšmning grundar sig i att anbudspriset vŠsentligen understiger de lŠgsta mšjliga arbetskraftskostnader som Posei- don bedšmer att en leverantšr kommer att behšva bŠra fšr att utfšra upp- draget. Poseidon har berŠknat den minsta tid som krŠvs fšr att utfšra upp- draget till ca 5 736 timmar per Œr och den lŠgsta mšjliga arbetskraftskost- naden till ca 162,40 kr per timme. Denna berŠkning utgŒr frŒn en stŠdares minimilšn enligt gŠllande kollektivavtal. DŠrmed Šr den lŠgsta mšjliga totala lšnekostnaden fšr den stŠdpersonal som krŠvs fšr att utfšra uppdra- get ca (162,40 x 5 736) 930 000 kr per Œr. Bolagets totala fasta anbudspris fšr uppdraget Šr 1 048 186 kr fšr 24 mŒnader, vilket motsvarar ca 525 000 kr per Œr. SŒledes fšreligger Œrligen en brist om ca 405 000 kr upp till den ersŠttning som krŠvs bara fšr att kunna erhŒlla tŠckning fšr stŠdpersona- lens lšn. Dessutom Šr sannolikt en minimilšnekostnad om 162,40 kr per timma fšrsiktigt berŠknad. I Almega Serviceentreprenšrernas bransch- rapport fšr 2013 redovisas den lŠgsta mšjliga lšnekostnaden per timme fšr 3 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 5518-14 I G…TEBORG stŠdarbetare till 185,10 kr. Bolagets anbudspris ger en intŠkt om ca 91,50 kr per timma berŠknat utifrŒn den minimitidsŒtgŒng som Poseidon anser krŠvs. Det uppstŒr Šven andra kostnader i en stŠdverksamhet vid sidan av stŠdper- sonalens lšn. Enligt Poseidons uppfattning bšr en serišs stŠdentreprenšr, som har fšr avsikt att betala ut kollektivavtalsenliga lšner till sin personal, ha mycket svŒrt att uppnŒ full kostnadstŠckning i verksamheten vid ett stŠdtimpris som understiger 190Ð200 kr. Poseidons tidskalkyl krŠver minst ca 2,85 heltidstjŠnster per Œr fšr att kunna utfšra uppdraget. En fšrutsŠtt- ning fšr att statligt lšnebidrag ska kunna utgŒ Šr att arbetstagaren ifrŒga har nedsatt arbetsfšrmŒga pŒ grund av funktionshinder. Det Šr mot den bak- grunden svŒrt att se att det fšr uppdragets fullgšrande Ð inom ramen fšr av bolaget berŠknade 2,5 heltidstjŠnster Œrligen Ð skulle vara mšjligt att i nŒ- gon stšrre mŒn anvŠnda stŠdpersonal som har nedsatt arbetsfšrmŒga. Mšj- ligheten att rŠkna med kontinuerliga maximala bidrag fšr stŠdpersonalen begrŠnsas vidare av ramavtalskravet om att minst 50 procent av arbeststyr- kan ska utgšras av personal med minst tvŒ Œrs erfarenhet av stŠdning. Den faktiska kostnadsbesparing som bolaget kan pŒrŠkna med anledning av olika former av bidrag fŒr dŠrmed anses mycket begrŠnsad. Sammanta- get finns det grund att ifrŒgasŠtta seriositeten i bolagets anbud och bolaget har inte heller lŠmnat en tillfredsstŠllande fšrklaring till sitt onormalt lŒga anbudspris. DOMSK€L TillŠmpliga bestŠmmelser Upphandlande myndigheter ska behandla leverantšrer pŒ ett likvŠrdigt och icke-diskriminerande sŠtt samt genomfšra upphandlingar pŒ ett šppet sŠtt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om šmsesidigt erkŠnnande och proportionalitet iakttas (1 kap. 9 € LOU). 4 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 5518-14 I G…TEBORG En upphandlande myndighet fŒr fšrkasta ett anbud om den finner att priset Šr onormalt lŒgt. Anbudet fŒr dock fšrkastas fšrst sedan myndigheten skriftligen begŠrt en fšrklaring till det lŒga anbudet och fŒtt ett tillfredsstŠl- lande svar. Vidare ska den upphandlande myndigheten ge anbudsgivaren tillfŠlle att yttra sig šver myndighetens skŠl fšr att fšrkasta anbudet med beaktande av de lŠmnade fšrklaringarna (12 kap. 3 € LOU). FšrvaltningsrŠttens bedšmning FrŒgan i mŒlet Šr om Poseidon haft skŠl fšr att med stšd av 12 kap. 3 € LOU utesluta bolaget frŒn utvŠrderingen pŒ grund av ett orimligt lŒgt an- budspris. Bolaget har offererat ett anbudspris motsvarande nŠrmare hŠlften av ett berŠknat Œrspris, baserat pŒ minimilšnen fšr stŠdare. Anbudet inne- bŠr att enbart lšnekostnaden fšr stŠdare fšrefaller vara underfinansierad med drygt 400 000 kr per Œr. I det beloppet har dŒ inte heller švriga kost- nader, t.ex. fšr administration och utrustning, beaktats. Mot bakgrund av vad som ska ingŒ i uppdraget, minimilšner fšr branschen, uppskattad tidsŒtgŒng och švriga anbudsgivares prissŠttning anser fšrvaltningsrŠtten att Poseidon har haft skŠl att begŠra att bolaget ska lŠmna en fšrklaring till det lŒga anbudspriset. FrŒgan Šr dŒ om bolaget genom sina fšrklaringar har visat att det lŒga an- budet likvŠl inte borde ha fšrkastats (jfr EU-domstolens dom i mŒl C- 599/10 punkterna 28Ð29). Av de skŠl som Konkurrensverket anger i sin rapport 2013:6 Osund konkurrens i offentlig upphandling samt vad som framgŒr av KammarrŠtten i Gšteborgs dom den 18 oktober 2013 (mŒl nr 2598--2601-13) har upphandlande myndighet stor frihet att avgšra om an- budsgivarens fšrklaringar ska anses tillrŠckliga fšr att anbudet ska utvŠrde- ras eller fšrkastas. Bolaget har hŠvdat att anbudspriset Šr kostnadstŠckande genom att detta har berŠknats pŒ en lšnekostnad som šverstiger 930 000 kr samt att bolaget 5 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 5518-14 I G…TEBORG kommer att ha rŠtt till statliga bidrag motsvarande mer Šn 40 procent av lšnekostnaden. €ven om olika former av anstŠllningsbidrag kan ges till personer som befinner sig lŒngt frŒn arbetsmarknaden mŒste dock sŒdana bidrag sškas individuellt och beviljas. Det Šr sŒledes ingen sjŠlvklarhet att bolaget kommer att fŒ samtliga bidrag som det har kalkylerat med i sitt anbud. Vidare framgŒr det av kravspecifikationen fšr uppdraget att minst 50 procent av arbetsstyrkan ska utgšras av personal med minst tvŒ Œrs er- farenhet av stŠduppdraget. Hur detta krav kan uppfyllas av de personer som bolaget avser att anstŠlla Ð och som det utgŒtt frŒn kommer att vara bidragsberŠttigade Ð framgŒr šver huvud taget inte. Bolaget har sŒledes inte tagit hšjd fšr denna osŠkerhetsfaktor i sitt anbud. Mot denna bakgrund ger inte det offererade anbudspriset full kostnadstŠckning, vilket skulle innebŠra att uppdraget skulle medfšra fšrlust fšr bolaget. Poseidon har dŠrfšr haft skŠl fšr att fšrkasta anbudet. FšrvaltningsrŠtten konstaterar vidare att Poseidon har uppfyllt de formella krav pŒ fšrfarandet som gŠller enligt 12 kap. 3 € LOU. Det har inte heller i švrigt framkommit att de grundlŠggande principerna fšr offentlig upphand- ling skulle ha švertrŠtts. DŠrmed saknas det skŠl att ingripa mot upphand- lingen, varfšr ansškan om šverpršvning ska avslŒs. HUR MAN …VERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1B LOU) Karin Johansson RŒdman Fšredragande har varit M Georgsson. 6 Den som vill šverklaga fšrvaltningsrŠttens beslut ska skriva till KammarrŠtten i Gšteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lŠmnas till fšrvaltningsrŠtten. …verklagandet ska ha kommit in till fšrvaltningsrŠtten inom tre veckor frŒn den dag dŒ klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig fšrhandling, eller det vid en sŒdan fšrhandling har angetts nŠr beslutet kommer att meddelas, ska dock šverklagandet ha kommit in inom tre veckor frŒn den dag domstolens beslut meddelades. Tiden fšr šverklagandet fšr offentlig part rŠknas frŒn den dag beslutet meddelades. Om sista dagen fšr šverklagandet infaller pŒ lšrdag, sšndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyŒrsafton rŠcker det att skrivelsen kommer in nŠsta vardag. Fšr att ett šverklagande ska kunna tas upp i kammarrŠtten fordras att pršvningstillstŒnd meddelas. KammarrŠtten lŠmnar pršvningstillstŒnd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 2. det inte utan att sŒdant tillstŒnd meddelas gŒr att bedšma riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 3. det Šr av vikt fšr ledning av rŠttstillŠmpningen att šverklagandet pršvas av hšgre rŠtt, eller 4. det annars finns synnerliga skŠl att pršva šverklagandet. Om pršvningstillstŒnd inte meddelas stŒr fšrvaltningsrŠttens beslut fast. Det Šr dŠrfšr viktigt att det klart och tydligt framgŒr av šverklagandet till kammarrŠtten varfšr man anser att pršvningstillstŒnd bšr meddelas. Skrivelsen med šverklagande ska innehŒlla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska ocksŒ anges samt eventuell annan adress dŠr klaganden kan nŒs fšr delgivning. Om dessa uppgifter har lŠmnats tidigare i mŒlet Ð och om de fortfarande Šr aktuella Ð behšver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e- postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om nŒgon person- eller adressuppgift Šndras, ska Šndringen utan dršjsmŒl anmŠlas till kammarrŠtten. 2. den dom/beslut som šverklagas med uppgift om fšrvaltningsrŠttens namn, mŒlnummer samt dagen fšr beslutet, 3. de skŠl som klaganden anger till stšd fšr en begŠran om pršvningstillstŒnd, 4. den Šndring av fšrvaltningsrŠttens dom/beslut som klaganden vill fŒ till stŒnd, 5. de bevis som klaganden vill Œberopa och vad han/hon vill styrka med varje sŠrskilt bevis. Adressen till fšrvaltningsrŠtten framgŒr av domen/beslutet. I mŒl om šverpršvning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom omrŒdena vatten, energi, transporter och posttjŠnster fŒr avtal slutas innan tiden fšr šverklagande av rŠttens dom eller beslut har lšpt ut. I de flesta fall fŒr avtal slutas nŠr tio dagar har gŒtt frŒn det att rŠtten avgjort mŒlet eller upphŠvt ett interimistiskt beslut. I vissa fall fŒr avtal slutas omedelbart. Ett šverklagande av rŠttens avgšrande fŒr inte pršvas sedan avtal har slutits. FullstŠndig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behšver Ni fler upplysningar om hur man šverklagar kan Ni vŠnda Er till fšrvaltningsrŠtten. www .domstol.se Bilaga 1 HUR MAN …VERKLAGAR - PR…VNINGSTILLSTND DV 3109/1B ¥LOU 2013-06 ¥ Producerat av Domstolsverket