FÖRVALTNINGSRÄTTEN I U P P S A L A SÖKANDE DOM 2 0 1 4 - 06 - 05 Meddelad i Uppsala Målm 6 0 9 - 1 4 E Enhet 2 Sida1 (4) abl GroupAB,556683.:3231 Ombud: Michaela Kanti ab1 GroupAB Vegagatan 4 113 29 Stockholm MOTPART Uppsala kommun Kornmunledningskontoret 753 75 Uppsala SAKEN Offentlig upphandling DOMSLUT KONKURRENSVERKET Avd Dnr KSnr 2014 -06- 0 9 ;;. Aktbll Dok.Id 122387 Postadress Box 1853 751 48 Uppsala Besöksadress Kungsgatan 49 Telefon Telefax 018-16 73 00 018-16 73 43 E-post: forvaltningsratteniuppsala@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning vad gäller beslutet att avbryta upphandlingen. Förvaltningsrätten avskriver målet i övrigt från vidare handläggning. Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 609-14 BAKGRUND Uppsala kommun (kommunen) har genomfört en upphandling avseende konsulter för framtagande av FFU gällande upphandling av Uppsala kom­ muns IT-verksamhet, dnr 13 -079 (upphandlingen). Upphandlingen har genomförts med ett förenklat förfarande enligt lagen (2007:1091) om of­ fentlig upphandling, LOU. abl Group AB (bolaget) har lämnat anbud i upphandlingen. Kommunen fattade den 30 december 2013 ett tilldelnings­ beslut vilket därefter återkallades. Ett nytt tilldelningsbeslut fattades den 24 januari 2014 varvid bolagets anbud inte antogs. Bolaget har ansökt om överprövning av upphandlingen. Kommunen beslutade den5 maj 2014 att avbryta upphandlingen. Som skäl för beslutet angavs i huvudsak följande. Inkomna anbud har enligt förfrågningsunderlaget en giltighetstid om fyra månader efter sista inläm­ ningsdagen. Anbudens giltighetstid löpte ut den19 april2014. Följak:tligen finns det inte några giltiga anbud att pröva. Därmed avbryts upphandling­ en. Ytterligare skäl för att avbryta är att under tiden som överprövningen pågått har behovet av de efterfrågande tjänsterna minskat p.g.a. kommu­ nens tidsplan. YRKANDEN M.M. Bolaget bestrider avbrytandebeslutet och vidhåller ansökan om överpröv­ ning. Bolaget yrkar att målet ska prövas i sak och att upphandlingen ska ogiltigförklaras samt göras om. Till stöd för sin talan anför bolaget bl.a. följande. Kommunen har angett att anbudens giltighetstid gått ut den 19 april 2014. Detta är inte något sakligt godtagbart skäl för att avbryta upphandlingen. Avbrytandet sker under pågående överprövningsprocess. Det finns inga hinder för en kommun att såväl under anbudstiden som un­ der överprövningstiden begära att anbudens giltighetstid förlängs. Bolaget ansökteomöverprövningden5 februari2014ochkommunentordeha I UPPSALA Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6 09-14 I UPPSALA känt till ansökan redan den6 februari 2014. Kommunen har således haft drygt två månader på sig att begära en förlängning av de inkomna anbuden. Det verkar uppenbart att kommunen medvetet väntat ut anbudens giltig­ hetstid i syfte att avbryta upphandlingen. Att kommunen därutöver anger ytterligare ett skäl med en svepande formulering är mycket anmärknings­ värt och tjänar inte tilltro. Det vore stötande för den allmänna rättskänslan om en upphandlande myndighet kan undvika ett domstolsutslag genom att vänta ut utgången av anbudens giltighetstid. Kommunen har inte visat att avbrytandet skett på sakliga godtagbara skäl. Upphandlingen har genomförts i strid med LOU. Kommunen har medgett att utvärderingsmodellen i förfrågningsunderlaget blev felaktig och att den inte fungerat på avsett vis. Väsentliga förändringar har gjorts i det publice­ rade för:frågningsunderlaget och detta har inte kommunicerats till samtliga anbudsgivare under anbudstiden. För:frågningsunderlagets utvärderings­ modell har frångåtts. Detta har medfört att anbudsgivama, inklusive bola­ get, inte haft samma förutsättningar att lämna anbud. Förfarandet strider mot transparens- och likabehandlingsprincipen. På grund av detta har bola­ get lidit skada. Kommunen anser att beslutet att avbryta upphandlingen är korrekt. Till stöd för sin inställning anför kommunen i huvudsak att det fanns sakligt godtagbara skäl att avbryta upphandlingen eftersom det inte förelåg några giltiga anbud. DOMSKÄL En upphandlande myndighet har rätt att själv avgöra när det finns förut­ sättningar för att inleda en upphandling och när en inledd upphandling be­ höver avbrytas. Möjligheten att avbryta en upphandling är emellertid be­ gränsad. Såsom framgår av tex. Högsta förvaltningsdomstolens avgörande i RÅ 2009 ref. 43 måste ett beslut om avbrytande vila på sakligt godtag- Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 609- 14 I UPPSALA bara skäl och beslutet får inte medföra att de grundläggande principerna i gemenskapsrätten träds förnär. I nu aktuellt mål är det utrett att det anges i förfrågningsunderlaget att in­ komna anbud är giltiga i fyra månader efter anbudstidens utgång. Vidare är det utrett att anbudens giltighetstid hade gått ut när kommunen beslöt att avbryta upphandlingen. Såvitt framkommit har det inte funnits någon skyl­ dighet för kommunen att begära att de leverantörer som inkommit med anbud ska förlänga dess giltighetstid. Med hänsyn till detta och det som i övrigt lagts fram i målet får kommunens beslut att avbryta upphandlingen p.g.a. att anbudens giltighetstid löpt ut anses ha vilat på sakligt godtagbara skäl. Det har inte framkommit att någon av de grundläggande principerna i gemenskapsrätten överträtts. Ansökan om överprövning, vad gäller beslu­ tet att avbryta upphandlingen, ska därmed avslås. Eftersom upphandlingen har avbrutits finns det inte någon pågående upp­ handling att överpröva. Således saknas förutsättningar för att förvaltnings­ rätten ska kunna pröva de övriga delarna av bolagets ansökan i sak, jfr Kammarrätten i Göteborgs avgörande den 12 april 2010 i mål nr 218- 10. Med andra ord återstår det inte något som kan prövas i målet. Därför ska målet i övrigt avskrivas från vidare handläggning. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lA LOU) ��r& Ann-Britt Bäck förvaltningsrättsfiskal Målet har handlagts av Anderz Eriksson.