FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 DOM 2018-11-05 Meddelad i Malmö Mål nr 11389-18 KONKURRENSVER� Avd Dnr Förvaltningsrätten avslår Kommuncoacherna i Sverige AB:s ansökan om ingripande enligt LOU. Lunds Universitet Box 117 221 00 Lund KSnr AktbH Överprövning enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU) SAKEN FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE 1 SÖKANDE Kommuncoacherna Sverige AB, 556912-2632 Birkagatan 16 A 113 39 Stockholm MOTPART 2''lff' ..�",, u,1..: r ,... - 0 "" 1.,) Dok.Id 464747 Postadress Box 4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post:forvaltningsrattenimalmo@dom.se wwwf. orvaltningsrattenimalmo.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 11389-18 I MALMÖ Avdelning 1 BAKGRUND OCH YRKANDE Sedan Kommuncoacherna Sverige AB (KC) ansökt om överprövning av Lunds Universitets upphandling av karriärutvecklingstjänster V 2018/1302 avseende delområde 1, har Lunds Universitet den 16 oktober 2018 beslutat att avbryta upphandlingen avseende delområde 1. Som grund för avbrytandebeslutet har Lunds Universitet anfört att allvarliga brister i förfrågningsunderlaget medfört att det affärsmässigt bästa resultatet inte kan uppnås. KC har fått tillfälle att yttra sig med anledning av beslutet att avbryta upphandlingen. KC har härvid anfört att KC motsätter sig att upphandlingen avbryts och yrkar att den ursprungliga ansökan om överprövning ska kvar­ står. Som grund för talan anförs i huvudsak följande. Lunds Universitet har brustit i objektivitet och likabehandling och det ursprungliga tilldelnings­ beslutet är en följd av att Lunds Universitet redan innan bestämt vem de önskar tilldela uppdraget. Om Lunds Universitet får rätten att avbryta upp­ handlingen har de chansen att med de underlag som kommit in med anbuden, ännu mer specificera ska-kraven och utvärderingsmodellen så att de kan påverka kommande utvärdering. Bristerna i förfrågningsunderlaget är inte så allvarliga och de påverkar inte det affärsmässigt bästa resultatet för Lunds Universitet. Att gå ut med en ny upphandling med ännu mer specificerade ska-krav för att säkerställa det "affärsmässigt bästa resultatet" står inte i proportion till det som upphandlas. Ska-kraven är redan specifika och högt satta. KC:s fyra offererade konsulter ha alla lång, gedigen, dokumenterad och utvärderad erfarenhet av karriärutvecklingstjänster. Det finns inget objektivt som kan påvisa tveksamhet kring att KC:s konsulter är kvalificerade att designa och leverera den tjänst som upphandlingen efter­ frågar. 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 11389-18 I MALMÖ Avdelning 1 SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Enligt 4 kap. 1 § LOU ska upphandlande myndighet behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt. Upphandlingar ska vidare genomföras i enlighet med principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet. För att en upphandlande myndighet ska ha rätt att avbryta en pågående upp­ handling krävs att myndigheten kan presentera sakliga skäl för avbrytande­ beslutet och att myndigheten iakttar grundläggande gemenskapsrättsliga regler inom offentlig upphandling, såsom reglerna om proportionalitet och likabehandling. Som princip gäller att det inte finns någon skyldighet för upphandlande myndighet att fullfölja en upphandling. Inte heller ställs det något krav på att orsakerna till att en upphandling avbryts måste hänföra sig till allvarliga omständigheter eller undantagsfall. Som godtagbara skäl för att avbryta en upphandling har i praxis godtagits bristande konkurrens, att upphandlingen inte ryms inom myndighetens budget eller att förfrågnings­ underlaget visat sig vara olämpligt. Lunds Universitet har i detta fall motiverat avbrytandebeslutet med att förfrågningsunderlaget har så pass allvarliga brister att man bedömer att det affärsmässigt bästa resultatet inte kan uppnås. Enligt rättens bedömning har Lunds Universitet gjort sannolikt att anförda brister har medfört risker i upphandlingens konkurrensuppsökande skede. Det sagda innebär att Lunds Universitet bedöms ha haft godtagbara skäl för sitt avbrytandebeslut. Beslutet är därmed inte godtyckligt. Det har heller inte kommit fram att de unionsrättsliga principerna har åsidosatts. I konsekvens härmed ska KC:s ansökan om överprövning avslås. 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 11389-18 I MALMÖ Avdelning 1 HUR MAN ÖVERKLAGAR till Kammarrätten i Göteborg, se bilaga (FR-05) Anders Mattsson Ulrika Skogler har föredragit målet. 4 Il., beslut kan överklaga. Här framgår hur det går tlli SVERIGES DOMSTOLAR Hur man överklagar FR-05 Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens till. Gör så här 1. Skrivförvaltningsrättensnamnoch målnummer. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tiden räknas oftast från den dag som ni fick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. 2. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). 3. Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. 4. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Hur räknar vi ut tiden? Sista dagen för överklagande är exakt 3 veckor från den veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen för överklagande är en helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Sida 1 av 2 www.domstol.se Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. • Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. • Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på www.domstol.se. För fullständig information, se: • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, 20 kap. • lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. Sida 2 av 2 www.domstol.se