8 l2014 1346 . A J 4 Postad rs Box 53197 Besö ksadress : 00 teo 1 5Gö b SÖKANDE Box637 1712- 14 Avdelning 1 Enhet 12 KONKURRENSVERKET 2014 -04- 0 8 Aktb\l kh l G b E rg i AB 556362-6794 10 32 S 1 tcoom öorsne , .KSnr te 0e 401 20Gö te SA KEN DOMSLU o F in ens ösg g 4012Götb g r T b or g altn rätt l år TNG Group AB:s ansökan om överprövnin . g n 6355 :;, 2.11 s DOM Mål nr 20 1 4-04 08 � Me ddelad i Sida 1 (16) Göteborg TNG Gro up AB 5566482781 - , Överpro ning enligt lag v (2007:1092 ) om up e n phandli g inom områdena n ergi ort r vaeen,tran e Telefon I ÖTEBORG G co hposttjänste,r forkortadLU F Tele x Expedition s t id månda g-frc· dag 01 732 700 - 0 3 E- o t: forvalmingsrattenigoteborg@dom. e 08 00 -16 s:: p s 00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN Dok.Id 257345 011- 1l7& 7 MOT PART Box 53 Dnr öschfen PerO- veJonsson Ombud:Ink p e i AB Box53 Göteb or s Energ g n St Ste e 59 g 1 4 Avd 3.APR.2�1l 13:l6 Forvaltningsralte· GBG NR" 6".JJr,.Ir, FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG BAKGRUND DOM Sida2 1712-14 Göteborg Energi AB (fortsättningsvis GE) genomfcjr en upphandling av bemanningstjänster, dn.r 13-0040, genom ftirhandlat forfärande. Upphand­ lingen syftar till att teckna ramavtal med upp till fyra leverantörer. Avsik­ ten är att GE och dess dotterbolag ska kunna göra avrop från ramavtalen. Den 17 december 2013 publicerade GE en inbjudan till ft5reta.g i beman­ ningsbranschen att ansöka om att få Hunna anbud i upphandlingen. Av in­ bjudan framgår att GE:s avsikt var att av de sökande välja u.t upp till sju leverantörer som anbudsgivare. Av GE:s utvärderingsrapport den 26 febru­ ari 2014 framgår att GE bedömt att 1NG Group AB:s (fNG) ansökan inte uppfyllde kvalificeringskraven för att komma i fråga som anbudsgivare. Som skäl för ställningstagandet anges roljande. "Ej styrkt kapacitet. Svarat i löptext, inget utdrag." YRKANDEN M.M. Vad TNG yrkar och anför TNG yrkar att förvaltningsrätten antingen ska förordna om att upphand­ lingen ska rättas på så sätt att även 1NG bjuds in att lämna anbud eller att upphandlingvn ska göras om. 1NG anför i huvudsak följande. GE har bru­ tit mot LUF:s grundläggande principer proportionalitet, likabehandling och transparens. Proportionalitet Det angivna antalet konsulter enligt bilaga 2 till ansökningsinbjudan, totalt 2 130 personer är oproportionerligt. Avtalstiden löper över fem år och ram­ avtalets värde anges till 250 miljoner kr. Detta skulle innebära en kostnad om 50 miljoner kr för upphandlande enhet. En enkel beräkning, kopplat till ovanstående le'Veranskapacitet (2 130 personer) och en totalkostnad om 11 P'R 21l1l 1':/ l7 Forvallningsralte� G6G FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG 250 miljoner kr ionebär att 426 konsulter (2 130 personer : 5 år) ska vara sysselsatta till en kostnad om 50 miljoner kr eller 117 300 kr per konsult Om man bortser från arbetsgivar- och sociala avgifter innebär detta en må­ natlig ersättrung per konsult om 9 780 kr. Detta utvärderingkriterium kan inte anses lämpligt och/eller nödvändigt för att uppnå syftet med upphand­ lingen. Då lNG frågade specifikt efter en exakt konkretisering av vad som mena­ des med "knutna till" den anbudssökande gav GE inte något konkret svar utan gav enbart exempel. Då branschen hanterar :framtida personalbehov. tolkade TNG detta som att det var relevant att påvisa mängden aktuella profiler, utifrån angivna tjänsteområden) som 1NG attraherar och hanterar regelbundet. Branschen bygger på att kunna lösa framtida personalbehov utifrån upp­ dragsgivarens förutsä.ttningar samt att kontinuerligt arbeta för att ny­ anskaffa resurse,: i form av personal. Det är oproportionerligt att kråva att 50 kontsulter ska vara knutna till dagens verksamhet då det inte påvisar en leveranskapacitet fö,: just den upphandlande enhetens behov, Detta stärker att det rör sig om en oproportionerlig mängd konsulter som GE efterfrågar om samtliga tjänstekategorier swnmeras. Likabehandling I ansökningsinbjudans avsn.itt4.1.2. Erfarenhet och tekniskt kunnande ställs krav på redovisning av max 20 uppdrag uttorda sedan år 2011, varav max 10 inom område A (ekonomi, kundservice, marknad) infonna­ tion/kommunikation, inköp, IT och personal) och max 10 inom område B (tekniska bemanningsuppdrag). För område A anges att uppdrag ska pre­ senteras för minst tre olika deloxnråden. Utifrån den infonnation som är tillgänglig anser 1NG att den upphandlande enheten ställer krav som var� ken står i proportion till vad som upphandlas eller ger medelstora aktörer ;.,:).17I... .J, I', Sida3 1712-14 Forvaltningsralte� G6G NR. 6355 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM S. 5/18 Sida4 1712�14 8.APR. 2�1l 13:L7 I GÖTEBORG en rimlig möjlighet att ansöka på lika villkor. Utifrån nuvarande kravställ­ rung gynnas enbart större aktörer. Detta är inte likabehandling utifrån vad som faktiskt avses upphandlas. Transparens TNG anser att det är oklart vad som ska framgå i inlämnad ansökan för att uppnå maximal poäng. Det framgår inte i underlaget hur bedömningen ska ske i en viktning av linjär skala. I upphandlingSportalen (e-verktyg) hru: :tortydligande getts av upphandlande enheten men detta ger ingen vidare klarhet i vad som krävs ft5r att uppnå maxpoäng eller vad upphandlande enhet menar med linjär viktning. På 1NG:s förfrågan har GE genom s.k. publikt svar angett att de konsulter som erbjuds i ansökan inte måste vara anställda hos den sökande leverantö­ ren men att sökanden måste kunna verifiera det antal konsulter som anges för respektive personalkategori på något sätt fu' knutna till företaget. Uti­ från förfrågningsunderlaget och detta svar menar TNG att: eftersom en preswntiv konsult gjort ett aktivt val genom att registrera sig som arbetssö� kande i TNG:s databas, är personen därmed knuten till företaget i dess egenskap av anbudsgivare. I GE:s meddelande om att TNG inte kvalificerat sig som anbudsgivare anges motivet vara att 1NG inte styrkt sin kapacitet av erbjudna konsulter. När TNG efterfrågade en motivering till varför dess förtydligande av vilket antal konsulter som kunde erbjudas inte godtogs, sva.t:ade GE att svar i löp­ text inte styrkte de lämnade uppgifterna samt att TNG hade angett kandida­ ter i sin databas medan GE hade efterfrågat konsulter som är knutna till sökanden via exempelvis tillsvidareanställning eller visstidsanställning. Det har dock inte framgått i widerlaget att den upphandlande enheten krävt tillsvidare- eller visstidsanställning. Det är därför ett krav som strider mot R Ap,c "�'4 1 3·4-I v,.,r,.L11: :. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG NR. 6355 S. 6/18 Slda 5 1 7 1 2- 1 4 LUF:s transparensprincip, eftersom det inte framkommit exak.1:vad den upphandlande enheten avsett med "knutna" till arbetsgivaren. Det hat en­ bart angetts att det som exempel kan vara tillsvidare- eller visstidsanställ� ningar. Skada Förfrågningsunderlagets utformning har begränsat TNG:s förmåga att lämna en ansökan om. att fä lämna anbud i upphandlingen utifrån vad som faktiskt upphandlas. TNG har på. felal'tiga grunder blivit uteslutet ur på­ gående upphandling. De.tta medfar ett potentiellt intäktsbortfall på upp till 250 miljoner kr, vilket är en signifikant potentiell skada. GE:s inställning i målet GE anser att förvaltningsrätten ska avslå TNG:s ansökan och anför i hu­ vudsak följande. Grunder GEhargenomförtupphandlingenenligtdegrundläggandeprincipersom följeravLUFochäveniövrigtienlighetmednämndalag.TNGharinte lidit någon skada och riskerar inte heller att lida någon skada Proportionalitet TNG uppger i sin ansökan att GE efterfrågat en leveranskapacitet om totalt 2 130 personer och anser att detta lcrav är oproportionerligt. Summan som 1NGberäknattill2 130konsulteräringetkravfrånGEutanendasten beräkning frän TNG:s sida. Däremot är det riktigt att t.ex. fler än 50 perso­ ner i kategorin receptionist/telefonist ger högsta möjliga poäng för att kva­ lificera sig. GE hat alltså inte satt någotmervärde i om man har många :fler än 50 konsulter eller inte för att hålla sig inom proportionalitetsprincipens gränser. GE har gjort bedömningen att 50 konsulter är en skälig nivå for att PV, 1·PR 201l 12·l8 Forvallningsralte� G6G 'i,t..J, NR.6355 S. 7/18__ -·-- FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG DOM Sida 6 1712-14 GE ska kunna välja ut de anbudssökande som bäst kan motsvara de krav som GE måste kunna ha på en anbudsgivare. Eftersom branschen går ut på att bernannings:foretagen ska ha sina konsulter uthyrda kan en upphand­ lande enhet inte ta för givet att 50 konsulter av 50 möjliga finns tillgäng­ liga för avrop vid ett framtida ramavtal. Därför har GE beräknat att 50 kon­ sulter eller fler, i just denna kategori, varit ett rimligt och proportionerligt antal för att kunna tillförsäkra sig möjligheten att kunna göra avrop på tlll­ gangllga konsulter, utan att t.a i for mycket. Om en anbud.ssökande haft mellan 1 och 49 konsulter har även den tillgången gett poäng i kvalifice­ ringen . Likabehandling Upphandlingen omfattar 3 6 olika personalkate gorier och tecknade ramav­ tal kan löpa i upp till fem är. GE anser det därför som en självklarhet att anbudssökande ska kunna styrka sin erfarenhet av att leverera efterfrågade konsulter. Att kunna visa på tio utförda uppdrag per område anser GE vara ett högst proportionerligt krav. För område B) teknikområdet, är det ännu svårare att ra fram konsulter. Därför är erfarenhet av att kunna erbjuda des sa tjänster av ännu större vikt för GE. Eftersom GE oftast har inne ett antal konsulter på. uppdrag samtidigt, måste man dessutom säkersttilla att de leverantörer som omfattas av ramavtalet har kapacitet att leverera flera konsulter parallellt. Det kan nämnas att GE i dagsläget har inne ca 300 konsulter från olikakategorier. GE har iakttagit likabehandlingsprincipen och inte diskriminerat någon anbudssökande. All information, såsom :frågor och svar, har gått ut publikt. Kraven som GE ställt i upphandlingen har inte ställts for att kutma gynna någon specifik anbudssökande, utan enbart för att på bästa sätt matcha och motsvara de behov av bemanningskonsulter som GE ställs in:for i sin dag� liga verksamhet. En upphandlande en.het har rätt att upphandla sitt eget IlCt 6'l;;:: ,,,·r,.,Lvi :J: C iH.. j)) FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM I GÖTEBORG definierade behov och behöver inte anpassa sin upphandling efter samtliga på marknaden förekommande leverantörer. Transparens I enlighet med 1 1 kap. 10 § LUF hat en upphandlande enhet vid förhandlat förfarande möjlighet att under vissa förutsättningar minska antalet anbuds­ sökande till en rimlig nivå med hänsyn till upphandlingens art. De valda anbudssökandena ska dock vara så många att effektiv konkmrens kan upp� nås. GE har valt att gå vidare med tilliäckligt antal anbudsansökningar för att säkerställa konkurrensen i enlighet med vad som uppgetts i ansökansin­ bjudan. För att kunna :rorsäkra sig om att effektiv konkurrens kan uppnås har GE inte i förväg kunnat slå fäst vad s om ger maximal poäng. En sådan l ö s n i n g h a d e i s täl l e t k.,mn a t l e d a ti l l a tt e n d as t e n e l l er t v å an b u d s s ö k an d e kvalificerat sigi vilket inte är förenligt med LUF. Beslutet om att TNG inte kvalificerat sig Eftersom kandidater kan registrera sig på flera olika bemanningsföretags hemsidor utan att for den sakens skull finnas tillgängliga för uppdrag for just den anbudssök.ande, kan kandidater som finns i olika databaser inte anses knutna till en specifik anbudssökande. Därför har GE svarat att de erbjudna konsulterna inte behöver vara anställda men att anbudssökande måste kunna verifiera att det antal konsulter som uppgetts for respektive personalkategori på något sätt är knutna till den anb udssökande. 1NG uppger självt att man kallar en person som registrerat sig i deras da­ tabas för en �'presumtiv konsult". Samtidigt menar TNG att en sådan kan­ didat genom sin registrering som arbetssökande i deras databas blir knuten till TNG i dess egenskap som anbudssökande. GE behöver dock fä styrkt att en framtida ramavtalsleverantör har möjlighet att leverera den kapacitet som efterfrågas. Dennakapacitetkaninte utgöras av presumtiva konsulter som registrerat sitt CV på ett beroannings:företags hemsida När GE den 8 Ap•c "1"4 ''.l 4" S.8/18 Sida7 1712-14 8.ti,PP...2C14 13:49 Fcrnl:nings'E,:ten i GBG FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1 7 1 2- 1 4 på marknaden förekommande leverantö rer. Transparens I enlighet med 1 1 kap. 10 § LUF hat en upphandlande enhet vid förhandlat förfarandemöjlighetattundervissaförutsättningarminska antaletanbuds­ sökande till en rimlig nivå med hänsyn till upphandlingens art. De valda anbudssökandenaskadockvarasåmångaatteffektivkonkurrenskanupp� nås. GE har valt att gå vidare med tillräckligt antal anbudsansökningar för att säkerställa konkurrensen i enlighet med vad som uppgetts i ansökansin­ bjudan.Förattkunnaförsäkrasigomatteffektivkonkurrenskanuppnås har GE inte i förväg kwmat slå fast vad s om ger nwdr.nal poäng. En sådan lösninghadeiställetkunnatledatillattendastenellertvåanbudssökande kvalificerat si& vilket inte är ftirenligt med LUF. Beslutet om att TNG inte kvalificerat sig Eftersom kandidater kan registrera sig på flera olika bemanningsföretags hemsidor utan att för den sakens skull finnas tillgängliga för uppdrag tor just den anbudssökande, kan kandidater som fmns i olika databaser inte anses knutna till en specifik anbudssökande. Där:for har GE svarat att de erbjudna konsulterna inte behöver vara anställda men att anbudssökande måste kunna verifiera att det antal konsulter som uppgetts tor reSpektive personalkategori på något sätt är knutna till den anbudssökande. 1NG uppger självt att man kaJiar en person som registrerat sig i deras da­ tabas för en �'presumtiv konsult". Samtidigt menar TNG att en sådan kan­ didat genom sin registrering som arbetssök.ande i deras databas blir knuten till TNG i dess egenskap som anbudssökande. GE behöver dock fa styrlct att en framtida ramavtalsleverantör har möjlighet att leverera den kapacitet som efterfrågas. Denna kapacitet kan inte utgöras av presumtiva konsulter som registrerat sitt CV på ett beroanningsföretags hemsida När GE den 3. 8/18 Sida 7 I GÖTEBORG definierade behov och behöver inte anpassa sin upphandling efter samtliga pv. :;APR 2�1l 12 ·l9 Forvallningsralte, G5G DOM NR.6355 S. 9/18 .J FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG I \. 1 22januari 2014 bad 1NG att styrka sin kapacitet genom attbifoga tex. ett utdragurettpersonaladministrativtsystemharTNGendaståterkommit med löptext i ett upphandlingssystem. Löptext i Tendsign kan inte anses styrka något. Skada 1NG har, liksom övriga anbudssökande, getts möjlighet att lämna sin mest konkurrenskraftiga ansökan. GE kan inte se hur skaderekvisitet skulle kunna anses vara uppfyllt då 1NG inte uppfyllt kvalificeringskraven. Av den anledningen kan inte TNG anses ha lidit eller kan komma att lida så­ dan skada som erfordras för ett ingripande enligt 16 kap. LUF. DOMSKÄL Tillämpliga besttlmmelser Efter ansökan från en leve:rantör som anser sig ha lidit eller kunna komma att lida skada får allmän förvaltningsdomstol överpröva I. enupphandling,och 2. giltighetenavettavtalsomharslutitsmellanenupphandlande myndighetochenleverantör(16kap.4§LUF). Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i 1 kap. 24 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit skada eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts (16 kap. 6 § LUF). Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genom.f6ra upphandlingar på ett öppet satt. 3. MR. 201L 13:5() Forvaltningsratte, GBG NR.635r·· S. 'G/18 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Vid upphandlingar skavidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas (1 kap. 24 § LUF). Med förhandlat förfarande avses ett förfarande där den upphandlande en­ heten inbjuder utvalda leverantörer och förhandlar om kontraktsvillkoren med en eller flera av dem (2 kap. 9 § LUF). Vid selektivt eller förhandlat förfarande f'ar den upphandlande enheten an­ vändakriteriersomgrundaspäobjektivtbehovavattminskaantaletan­ budssökande till en nivå som kan anses rimlig med hän.syn till särskilda förhållanden i sam.band med upphandlingen och på de resurser som behövs för dess genomförande. De utvalda anbudssökandena ska dock vara så många att effektiv konkurrens kan uppnås (1 1 kap, 10 § UJF), Vid selektivt och eller förhandlat förfärande ska. en upphandlande enhet väljautelleruteslutaleverantörerenligtdekriterierochgrundersomen­ hetenangettochgjorttillgängligaförberördaleverantörer(11kap. 10§ LUF). GE:s ansökningsinbjudan I punkten 1.1.3 anges att koncernen GE erbjuder elnätstjänster, fjärr­ värme, färdig värme, kyla, gas� energitjänster, kommunikation och elhan­ del samt att koncernen har en omsättning på ca 7 miljarder kt. Vidare framgår att koncernen omfattar !oljande dotterbolag som kan beröras av upphandlingen: Göteborg Energi Nät AB, Göteborg Energi Gasnät AB. GothNet AB, Ale Fjättvänne AB, Partille Energi AB) Partille Energi Nät AB,FalbygdensEnergiAB�FalbygdensEnergiNätAB) SörredEnergiAB och Göteborg Energi DinEl AB. Sida 9 1712-14 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEl3ORG DOM llR.6355 S. 11/18 Sida 10 1712�14 I punkten 1.3.3. anges attramavtalet, såvida det inte sägs upp av avtalets parter, gäller t.o.m. den 30 juni 2019. I punkten 1.4.1 anges bl.a. följande. Områdena för upphandlingen har de­ lats upp i två övergripande delar. Delområde A omfattar beroanningsuppy drag inom administration, ekonomi, kundservice, marknad> infonnat­ ion/kommunikation, inköp, IT och personal. Delområde B omfatta,: tek­ niska bemanningsuppdrag. Det är inom de ovan nämnda områdena som koncernen vanligtvis behöver förstärkning/ersättare samt resurser till pro­ jektavolikaslag. GE garanterar inte inköp av inhyrning av konsulter för en YisS summa un­ der avtalstiden. GE-koncernens budgeterade kostnader för ramavtalets löp­ tidär250miljonerkr. I punkten 2.4.2 Provning av anbudsansökningar anges följande. Först görs en formell konttoll. Anbudsansökan kan komma att förkastas bl.a. om: • • I punkten 2.4.6. Värderingsgrunder vidprövning av anbudsansökan anges följande. Om anbudssökanden uppfyller ställda krav utvärderas hans an� budsansökan. Uppgifter som har begärts i bilagd anbudsansök.an med till� hörande dokument kommer att användas som underlag för utvärdering av anbudssökande. Begärda uppgifter som ej besvaras tolkas som ej upp­ fyltda. Följande områden kommer att utvärderas: Personalkategorier, branschmedlemskap, kvalitet och miljö, kompetensutveckling, social hän­ syn samt fönnåner. Väsentliga uppgifter utelämnas i anbudsansökan Anbudsansökan ej är lämnad på anvisat sätt Vidare anges att beställaren förbehåller sig rätten att forkasta samtliga in­ komna anbudsansökningar. 8. APR. 2�1l 13:5() Forvaltni ng$ralte , G6G NR.6355 S.12/18 Sida 1 1 1712-14 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG DOM I punkterna 3. och 4. i Svarsformuläretför anbudsansökan anges bl.a. 'Vilken vik.1 de poäng som vid utvärderingen åsätts de olika parametrama i punkten 2.4.6. ska ges vid den sammantagna utvärderingen, Exempelvis skapoängen for det kvalitetssystem s om anbudssökanden anlitar ha vikten 5,00 procent vid den totala sammanräkningen. I punkten 4.1.1. Personalkategorier anges att anbudssökanden i bilaga 2 P�rsonalkategorler ska fylla i det antal konsulter som företaget kan erbjuda inom respektive personalkategori., Det anges också att beställaren utifrån den listan genom stickprov kan be anbudssökande att styrka de konsulter som uppgetts vara lamtna till anbudssökanden. Bilagan ska styrkas genom exempelvis utdrag ur personaladrninistrati'Vt system. Vidare anges att dåramavtalen äravsedda atttäckaupp behov hos beställa­ rens olika verksamhetert ges djup och bredd högre vikt. Det framgår också att beställarens bedömning av anbudssökandens leveranskapacitet ska gö­ ras enligt en linjäi: skala från O till I 00 poäng samt att poängens vilct vid helhetsbedömningen är 25 procent. I punkten 4.1.2. Erfarenhet och tekniskt kunnande anges bl.a. följande. Utifrån arbetsbeskrivningarna som presenteras i bilaga 2 Personalkatego ­ rier ska bifogas exempel på utförda uppdrag inom ett antal olika arbetsbeu skrivningar. Max 20 st uppdrag, varav max 10 st inom område A och m.a."C 10 st inom område B. För område A gäller också att uppdrag ska presente­ ras för minst t.re olika delområden, Detframgårocksåattbeställarensbedömningavanbudssökandensle­ v e r an s k a p a c i t e t s k a g ö r as e nl i gt e n l inj ä r s k al a fr ån O t i l l I 0 0 p o än g s am t att poängens vilct vid helhetsbedömningen är 20 procent. 8. APR. 201l 13:51 :FÖRVALTNINGSRÅTTEN 1712-14 I GÖTEBORG DOM Sida12 I Bilaga 2 anges sammanlagt 36 olika personalkategorier. X den inledande instruktionen till fonnuläret anges följande. Vi vill att ni för varje tjänst anger om ni har :fu1måga att leverera (ja/nej). Om svaret är ja, ange då också hur många totalt antal konsulter som har varit (de senaste tre åren) eller är lmutna., exempelvis genom tillsvidaxeanställning eller tidsbeg,:�ad anställning,tillerinomrespektivepersonalkategori. Omniharfleränxx (avser ett fur varje kategori förtryck.t antal, 10 - 300 st, förvaltningsrattens anm.) räcker det att ni gör en markering i respektive ruta. GE:s utvärdering av TNG:s ansökan Av TNG:s ansökan framgår att TNG i bilaga 2 uppgett att föret.aget hade det i bilaga 2 angivna maximala utvärderlngsbara antalet konsulter för varje kategori utom för fyra kategorier, där företaget inte kunde erbjuda några konsulter alls. GEbadTNGattstyrkadelämnadeuppgifternaomkapacitetenattleverera fem av de angivna personalkategorierna. TNG uppgav i sitt svar på. GE:s förfrågan att kravet styrktes genom utdrag av aktiva användarkonton i 1NG:s personaladministrativa system. I svaret redovisades den sökstrling (dvs. sökord avseende en viss personalkategori) som använts och antalet sökträffär i systemet. För exempelvis kategorin systemförvaltare, där 50 personer enligt förfrågningsundedaget gav maxi­ mal poäng, angavs 553 träffar. För kategorin distributionselektriker angavs att företaget vid en tillsättning av sådan tjänst våren 2013 mottagit 126 ansökningar och genom.flirt 12 intervjuer, GE kommenterade de uppgifter som 1NG lämnat på följande sätt. Vi anser inte att ni styrkt svaret genom att b esvara i löptext. Dessutom har ni upp­ gett kandidater i er databas, det vi efterfrågade var konsulter som är knutna 8. APR. 201l 13:51 Forvaltn:ngsralt!, G6G FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1712-1 4 I GÖTEBORG I BHaga 2 anges sammanlagt 36 olika personalkategorier. I den inledande instruktionen till fonnuläret anges följande. Vi vill att ni för varje tjänst anger om ni har :funnäga att leverera (ja/nej). Om svaret är ja, ange då också hur många totalt antal konsulter som har varit (de senaste tre åren) eller är knutna, exempelvis genom tillsvidareanställning eller tidsbegränsad anställning, till er inom respektive personalkategori. Om ni har fler änxx (avser ett for varje kategori förtryckt antal, 10 - 300 st, förvaltningsrattens anm,) räcker det att ni gör en markering i respektive ruta. GE:s utvärdering av TNG:s ansökan Av TNG:s ansökan framgår att 'ING i bilaga 2 uppgett att företaget hade det i bilaga 2 angivna maximala utvärderingsbara antalet konsulter för varje kategori utom för fyra kategorier, där företaget inte kunde erbjuda några konsulter alls. GE bad TNG att styrka de lämnade uppgifterna om kapaciteten att leverera fem av de angivna personalkategorierna. TNG uppgav i sitt svar på GE:s förfrågan att kravet styrktes genom utdrag av aktiva användarkonton i 1NG:s personaladministrativa system. I svaret redovisades den söksträng (dvs. sökord avseende en viss personalkategori) som använts och antalet sökträffar i systemet. För exempelvis kategorin systemförvaltare, där SO personer enligt förfrågningsundedaget gav maxi­ mal poäng, angavs 553 träffar. För kategorin distributionselektriker angavs att furetaget vid en tillsättning av sådan tjänst -v-åren 2013 mottagit 126 ansökningar och genom.:llirt 12 intervjuer, GE kommenterade de uppgifter som 1NG lämnat på följande sätt. Vi anser inte att ni styrkt svaret genom att besvara i löptext. Dessutom har ni upp­ gett kandidater i er databas, det vi efterfrågade var konsulter som är knutna Sida12 8. APR. 201t. 13:52 Forvallningsratte, GBG MR. 6355 S. '4/18 Sida13 1712-14 FÖRVALTNINGSRÄTl'EN DOM I GÖTEBORG till er via exempelvis tillsvidareanställning ellet visstidsanställning de sen­ astetreåren. Förvaltningsrättens bedömning Förvaltningsrättens prövning utgöt en kontroll av om det finns skäl att in­ gripa mot en upphandling på grund av att den upphandlande myndigheten har brutit mot principerna i I k ap. 24 § LUF eller någon annan bestam­ melse i lagen. Förvaltnings,:ätten ska endast beakta de grunder som sök.an� d e n h ar fram to rt i m å l e � j fr H ö g s t a fö r v al tning s d o m s t o l e n s a v g ö r an d e RÅ 2009 ref 69. D et är a lltså de grunder som åberopas av 1NG som förvalt­ ningsrätten har att pröva i föreliggande mål. Frågan i målet är förstahand om GE:s beslutattutesluta 1NG:s anbudsan­ sökan från den egentliga utvärderingen av lämnade ansökningar strider mot de grundläggande principerna i I kap. 24 § LUF eller mot någon annan bestämmelse i LUF. Om så bedams vara fallet och 1NG till :foljd av GE:s förfarandeliditellerkankommaattlidaskadafinnsförutsättningarförett ingripande med stöd av 16 kap. 6 § LUF. Föxvaltningsrätten konstaterar inledningsvis att for det fall GE utan giltiga skäl har uteslutit TNG från det fortsatta urvalsförfarandet står det klart att bolaget kan komma att lida skada, eftersom det inte framkommit att TNG av andra skäl ändå inte kunnat komma i fråga som anbudslämnare eller ramavtalspartner. I förhållande till frågan om uteslutningen av företaget från det fortsatta urvalsförfarandet var befogad, är således skaderekvisitet i 16 kap. 6 § LUF uppfyllt. Av handlingarna i miUet framgår att 1NG uteslutits från urvalsförfarandet pågrundavattGEbedömtattTNGinte,pådetsättsomangettsiupphand­ lingens ansökningsinbjudan, kunnat styrka vilket antal konsulter inom re- 8.AJ�.2014 13:52 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1712-14 I GÖTEBORG spektive personalkategori som kunde anses knutna till företaget genom anställning eller på annat sätt Som kravet på anbudssökande, att vid stickprov kunna styrka att angivet antal konsulter i en vjss personalkategori också är knutna till foretaget, är . utformat, f'ar det betraktas som ett skall�krav. Om en anbudssökande eller en anbudsansökan inte uppfyller uppställda skall�krav följer av likabehand­ lingsprincipen att en sådan sökande eller ansökan inte ska ta delta i den fortsatta urvalsprocessen.. Om det ak-tuella skall-kravet är så otydligt for­ mulerat att det strider mot principen om öppenhet kan dock foljden mr den anbudssökande bli en annan. TNG har gjort gällande dels att företagets anbudsansökan uppfyller det aktuella skall�kravet och att GE:s uteslutningsbeslut därför strider mot li­ kabehandlingsprincipen, dels att skall-lo:avet är så otydligt fonnulerat att det strider mot principen om öppenhet eller transparens. GE har i ansökningsinbjudan angett att den anbudssokande i sin ansökan för varje efterfrågad personalkategori ska ange om företaget kan leverera personal inom den kategorin. Den efterfrågade leveransförmågan förutsät­ ter enligt formuleringen i ansökningsinbjudan att det angima antalet kon­ sulter är ,,knutna till" företaget. Som exempel på vad som avses med !•knutna till', har GE angett tillsvidareanställning eller tidsbegränsad an­ ställning. Förvaltningsrätten konstaterar att de angivna exemplen på vad som avses med''knutnatill"inteäruttönu11ande.Debådanämndaanställningsfor­ mema fär dock anses ge en relativt tydlig vägledning om hur formulering­ en "knutna till" rimligen bör tolkas. Den sammantagna instruktionen i an­ budsfonnuläret kan knappast ge annat intryck än att anbudssökanden ska ha ungefär samma möjlighet, som om de vore anställda, att disponera såd- IP..6355 S. 15/18 Sida 14 8. APR. 2◊1l 13:52 Forvallningsralte, GBG NR. 6355 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM ana konsulter som är knutna till företaget på annat sätt än genom anställ­ n.ing. Det skulle kunna åstadkommas genom exempelvis andra typer av samarbetsavtal än regelrätta anställningar. Enligt förvalto.ingsrättens me­ ning borde en normalt infonnerad anbudssökande kunnat inse att GE inte efterfrågade hur många personer inom en viss personalkategori som tidi­ gare sökt arbete hos den anbudssökande eller av annan anledning var regi­ strerade i dess personaladministrativa databas. Förvaltningsrätten kan såle­ des inte finna att utformningen av ansökningsinbjudan i det nu diskuterade avseendet strider mot den grundläggande principen om öppenhet. Av det nyss sagda följer också att TNG inte har uppfyllt kravet på att styrka, att det antal konsulter som åberopas i anbudsansökan är "knutna tilF, företaget i den mening som framgår av ansölmingsinbjudan. 1NG:s anbudsansökan uppfyller därmed inte de skall-krav som anges i ansök­ ningsinbjudan. Förvaltningsrätten bedomer därmed att GE har haft fog :för beslutet att utesluta TNG:s anbudsansökan från den fortsatta utvärderingen. Den bedömningen ska ligga till grund för den fortsatta prövningen i målet. TNG har även anfört att GE:s förfarande i upphandlingen i följande avse­ enden strider mot de grundläggande principerna i LUF. Det maximala an­ taletpoänggivande konsulter i varje personalkategori som anges i anbuds­ inbjudan strider mot principen om proportionalitet Modellen för poängbe­ räkning utifrån bl.a. det antal konsulter som sökanden kan erbjuda i de olika kategorierna är otydligt angiven i ansökningsinbjudan� vilket strider mot principen om öppenhet. Kravet på redovisning av tidigare utförda uppdrag strider mot likabehandlingsprincipen eftersom det missgynnar mindre och medelstora företag. Som framgått ovan anser f5rvaltningsrätten att GE haft fog för att utesluta TNG från det fortsatta urvalsförfarandet i upphandlingen med anledning av att TNG:s ansökan inte uppfyllde de uppställda skall-kraven. Även om Sida 1 5 1712-14 S. '6/16 I GÖTEBORG 8.AJ�. 2014 13:53 FÖRVALT�1NGSRÄTTEN in.6355 �. 17/18 I GÖTEBORG DOM Sida 16 1 7 12-14 GE:s :forfarande i övrigt i något a-vseende skulle stå i strid med de grund­ läggande p1incipema i I kap. 24 § LUF eller någon annan bestämmelse i LUF skulle detta inte medföra någon ytterligare skada för TNG. Skaderek­ visitet i 1 6 kap . 6 § LUF är således inte uppfyllt. S anunantaget finner förvaltningsrätten att det inte är visat att GE i upp­ handlingen brutit mot bestiimmelsema i LUF på ett sådant sätt att det med­ fört att 1NG lidit skada eller kan komma att lida skada. Förutsättnin.gar f'altningsrät­ ten fö1.mgar a"\I' beslutet Om ldaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samtuppge sitt namnJ adress och telefon­ nummer. www.dorristol .sec