FÖRVALTNiNGSRi;.TTEN DOM I MALMÖ 171 '"" "ti Avdelning 1 Sune Wennerberg Målm 13778-l0E ! Sida 1 (6) Dok.Id 45588 Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-.35 35 00 040-97 24 90 E-post: forvaltningsrattenimalmo@dom"se Expeditionstid måndag fredag 08:00-16:00 Postadress SÖI<:ANDE Bigman Aktiebolag, 556140-7874 Järnvägsgatan 5 172 75 Sundbyberg MOTPART Region Skåne 291 89 K.ristianstacl I SAKEN a:.UH ~ui~ Meddelad i Malmö 2011 -01- 2 5 Överprövning enligt lagen 0111 offentlig upphandling (LOU) DOMSLUT I Förvaltningsrätten avslår Big111an Aktiebolags ansökan 0111 ingripande en­ ligt LOU Box 4522 20.3 20 Malmö FÖRVALTNINGSlllÄTTE:N I M[ALMÖ Avdelning 1 YRKANDEN Sida 2 13778-l0E Region Skåne genomför upphandling "Dental utrustning lingsstol och småapparater", clnr 1000903. Upphandlingen genomförs med öppet förfarande enligt LOU. Efter utvärdering av inkomna anbud besluta­ de regionen genom tilldelningsbeslut den 13 oktober 2010 att anta anbud från Svensk Dentalservice Blömer & Gannby HB avseende unit och bc­ handlingsstol. Därefter har Region Skåne emellertid gjort en ny utvärde­ ring och elen 2 8 oktober 20 l O fattat ett nytt tilldelningsbeslut som ersätter det tidigare. Aven i det nya tilldelningsbeslutet har Svensk Dentalservice Blörner & Gannby HB antagits som anbudsgivare avseende unit och be­ handlingsstol. Bigman Aktiebolag, nedan bolaget, ansöker om övcrprövning av upphand­ lingen i elen del som avser unit och bchandlingsstol och yrkar att upphand­ lingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Bolaget anför som grund för sin ansökan följande. Region Skåne har gjort en felaktig utvärdering av elen av bolaget offererade utrustningen, A-dec 300, sannolikt beroende på att man inte haft tillgång till en sådan vid ut­ värderingen. Bolaget har på ett flertal sätt erbjudit Region Skåne att prova produkten praktiskt, vilka avvisats. Region Skåne har vidare konsekvent poängsatt bolagets produkt till värde O för ett flertal väsentliga parametrar såsom positionerna 3.6, 3.9 och 3.13 avseende behandlingsstol och posi.. tionerna 3.05, 3.18 och 3.19 avseende unit. Om Region Skåne haft tillgång till produkten eller korrekt information om denna hade bolaget med stor sannolikhet tilldelats fler poäng på ett tiotal utvärderingspunkter. Det är uppenbart att Region Skåne i sin utvärdering gjort en medveten värdering av mervärden och därmed avdrag i kronor på bolagets anbuclspris för att säkerställa val av annan produkt med högre pris. Gjord utvärdering av offe­ rerad produkt innehåller slutsatser som inte stämmer och det är osannolikt att något landsting har tillgång till produkten. Därför är det bolagets upp- unit, behand­ FÖRVALTNING§nlÄ.TTEN !MALMÖ Avclelning 1 Sida 3 13778-10 E fattning att det är sannolikt att Region Skåne vid sin utvärdering inte har haft tillgång till rätt produkt. Om bolagets antagande är rätt, d.v.s. att det inte finns någon A-clec 300 pä någon lanclstingsklinik, har Region Skåne inte haft korrekt underlag för sin utvärdering. Enligt bol2gets mening är det nödvändigt att ha tiilgång till produkten och att använda denna för att göra en korrekt utvärdering. Utvärderingen gäilcr till stor del en praktisk an­ vändning av produkten och det är då nödvändigt att utvärderingen sker av rätt modell av denna. Bolagets anbud har absolut lägst pris med de mervär­ den som borde avräknats. Bolagets anbud är det ekonomiskt mest fördelak­ tiga för Region Skåne. Region Skåne motsätter sig bolagets yrkanden och anför följande. Utvärde­ ringen har genomförts av en för ändamålet särskilt sammansatt expert­ /referensgrupp. Gruppen har utvärderat den av bolaget offererade produk­ ten A-clec 300, vilket framgår av tillclelningsprotokollet. Offererad produkt är således samma produkt som den som utvärderats. Region Skåne har haf1 möjlighet att genomföra utvärderingen av produkten genom information avseende produkten från annat landsting. Att det är möjligt för Region Skåne att inhämta eget underlag för genomförandet av upphandlingen framgår tydligt av förfrågningsunderlaget. Region Skåne har i samband med att bolaget lämnade sitt anbud fått in en stor mängd information, fakta, tekniska specifikationer 111.111. avseende den av bolaget offererade produk­ ten.Expert-/referensgruppen har dessutom införskaffat sig kunskap och information om aktuell produkt och dess egenskaper genom att prata med såväl representanter för bolaget som annat branschfolk och specialister. Härutöver har gruppen även haft tillgång till ett omfattande och mycket tydligt bilclmaterial avseende elen offererade produkten. Det noteras att det enligt förfi:ågningsunderlaget inte föreligger någon skyldighet för Region Skåne att införskaffa varuprover för utvärdering. Vidare har elen grupp som genomfört utvärderingen en mycket stor praktisk och klinisk erfarenhet av den typ av produkter som offererats av bolaget. Gruppen har således haft Sida 4 FÖRVALTNINGSRATTEN' DON[ 13778-l0 E K MALMÖi Avdelning 1 tillräcklig information för att kunna genomföra en korrekt och för alla an­ buclsgivare likvärdig utvärdering i enlighet med vad som angetts i förfråg­ ningsunderlaget. Förvaltningsrätten har genom interimistiskt beslut elen 22oktober 2010 förordnat att Region Skåne inte får avsluta den påböijade upphandlingen till dess annat beslutas. DOMSK(Ä.L Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkfömande och proportionalitet iakttas. Härvid gäller att en upphandlande myndighet inte får anta ett anbud som inte uppfyller kraven enligt förfrågningsunderlaget och inte heller göra prövningen mot andra kriterier än dem som funnits med i förfrågningsunderlaget. Enligt 16 kap. 1 och 2 §§ LOU kan förvaltningsrätten pröva om en upp­ handlande myndighet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och, på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upphandling ska göras om eller får avslutas först sedan rättelse gjorts. Därvid gäller att förvaltningsrätten endast prövar de särskilt angivna frågor som sökanden tar upp. Förvaltningsrätten gör följande bedömning. Utvärdering vid offentlig upphandling ska göras objektivt i den meningen att inga ovidkommande hänsyn får tas. Det är dock ofrånkomligt att även en objektiv bedömning av inkomna anbud kan rymma ett visst mått av skönsrnässighet eller subjektivitet som måste godtas under förutsättning att Sida 5 FÖRVAlLTNKNGSRATTEN DOlV![ 13778-l0E I M[ALMÖ Avdelning 1 elen upphandlande rny11Lligheten håller sig inom ramen för vad förfråg­ ningsundcrlaget kan anses tillåta. Det är endast direkta felbedömningar eller andra brister av viss omfattning som bör leda till ett ingripande enligt LOU. Bolaget har i målet anfört att Region Skåne vid utvärderingen inte haft tillgång till elen av bolaget offererade produkten och att en korrekt utvärde­ ring därför inte kunnat genomföras. Av förfrågningsunderlaget punkt B 10 framgår att funktion, cl.v.s. uppfyllelse av de börkrav som finns för respek­ tive område, är ett av de utvärderingskriterier som ingår i Region Skånes bedömning av det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet. Vidare anges att dessa börkrav kan innebära att den upphandlande myndigheten även begär att leverantören anger eller beskriver något samt att börhaven kan komma att utvärderas genom bedömning, prov eller granskning genom verifikatio­ ner; exempelvis referenser, produktblad, intyg etc. av offererade produkter. Förvaltningsrätten kan härvid konstatera att det i underlaget inte anges att myndigheten är skyldig att utvärdera fysiska exemplar av offererade pro­ dukter. Vidare har bolaget enligt förvaltningsrättens mening inte förmått visa att Region Skåne i denna del frångått förfrågningsunderlaget eller att myndigheten med tillgänglig information inte har genomfö1i en korrekt och för alla anbuclsgivare likvärdig utvärdering i enlighet med vad som angivits i förfrågningsunderlaget. Skäl för ingripande enligt LOU förelig­ ger således inte på denna grund. Bolaget har vidare anfört att Region Skåne har gjorl en felaktig utvärdering av bolagets anbud avseende tilldelning av poäng. Enligt förvaltningsrättens mening har bolaget emellertid inte förmått visa att Region Skånes bedöm­ ning och poängsättning vid utvärderingen av anbuden skulle ha baserats på annat än sakliga grunder. Bolaget har inte heller i övrigt visat att regionen vid utvärderingen och poängsättningen skulle ha frångått de kriterier och krav som anges i förfrågningsunderlaget eller att förfarandet i1meburit att FÖRVALTNINGSR.i(TTEN I MALMÖ Avdelning 1 kraven i 1 kap. 9 § LOU åsidosatts. Skäl för ingripande enligt LOU före­ ligger således inte heller på denna grund. Sammanfattningsvis finner förvaltningsrätten således att det med hänsyn till vad bolaget anfört i målet inte finns tillräckliga skäl för ingripande en­ ligt LOU. Bolagets ansökan om ingripande enligt LOU ska därför avslås. Förvaltningsrättens interimistiska beslut upphör därmed att gälla. Rätten erinrar om att när ett upphancllingskontrakt har tecknats kan ett överkla­ gande av denna dom inte prövas efter det att tio dagar gått från domens Sida 6 13778-10 E meddelancledag, om inte kammarrätten dessförinnan fattar ett interimistiskt beslut om att upphandlingen inte får avslutas. Detta gäller även om domen överklagas inom elen anvisade tiden tre veckor. HUR MAN ÖVERKLAGAR se bilaga (DV 3109/lb) Ola Brändström Den som vill överklaga forvalrningsrättens be­ slut ska skriva tiil K.ammarrättcn i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller Eimnas till fönraltningsrätten. Överklagandet ska. ha kommit in rill förvalt­ ningsrättcn inorn tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet Tiden för över­ klagandet för offentligriart räknas emellercid Om sista dagen för i:iverklagmdet infaller på löi:dag, söndag eller helgdag, midsornmarafton, juiafrnn eller nyårsafton räcker det att �;krivel­ D Skr·ivelsen med civerklagi3nde ska innehålla från den dag beslutet meddelades. dessa uppgifter inre tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adrcssuppgift 1 den klagandes namn, personnummer, yrke, posrndress ocb telefonnumrner. Dessurnrn ska adress c,ch rdefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan pla1s där l