FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Enhet 16 SÖKANDE DOM 2014-06-18 Meddelad i Stockholm Mål nr 7953-14 KONKURRENSVERKET Trångsunds Åkeri o Transport AB, 556790-5277 Box 42190 126 17Stockholm Ombud: Advokat Carl Noren Kastell Advokatbyrå AB Box 7169 103 88Stockholm MOTPARTER 1. Botkyrka kommun 2. Haninge kommun 3. Huddinge kommun 4. Nynäshamns kommun 5. Nykvarns kommun G- 1 9 Avd Dnr KSnr 6. Salems kommun 7.Södertälje kommun 8. Tyresö kommun 9. Tomberget Fastighetsförvaltnings AB i Haninge Ombud för 1-9: Huddinge kommun 141 85 Huddinge SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE 2l1 1 -n I., i -� \) .i;;,�;, Aktbil Förvaltningsrätten avslår Trångsunds Åkeri o Transport AB:s ansökan om överprövning. Dok.ld491338 Postadress Besölcsadress 115 76 Stockholm Telefon 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 Tegeluddsvägen 1 08-561 680 00 Telefax E-post: Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7953-14 Allmänna avdelningen BAKGRUND Åtta kommuner på Södertörn (Botkyrka, Haninge, Huddinge, Nykvarn, Nynäshamn, Salem, Södertälje och Tyresö kommun samt Tomberget Fastighetsförvaltnings AB i Haninge)- kommunerna - genomför en upphandling av logistik- och transporttjänster för samordnad varudistribution, dnr2013-055. Upphandlingen genomförs som ett öppet förfarande enligt lagen om offentlig upphandling- LOU. Vid anbudstidens utgång hade anbud inkommit från tre anbudsgivare. Enligt tilldelnings­ beslutet antogs anbudet från ett annat bolag. Enligt bilagan "Prövning av krav" till tilldelningsbeslutet uppfyller anbudet från Trångsunds Åkeri o Transport AB (Trångsunds eller bolaget) inte de obligatoriska ska-kraven avseende företagsreferenser, personal, kundtjänst, kvalitetsledning, miljöledning samt annan kapacitet/under-leverantör. YRKANDEN M.M. Trångsunds yrkar i första hand att upphandlingen ska rättas och i andra hand att upphandlingen ska görs om. Som grund anger bolaget bl.a. följande. Bolagets anbud uppfyller samtliga obligatoriska laav i upphandlingen. Genom att förkasta Trångsunds anbud vid utvärderingen har kommunerna brutit mot principerna om lika­ behandling och transparens. Kommunernas tolkning av laaven på företagsreferenser och personal står under alla omständigheter i strid mot principerna om transparens och proportionalitet. Brotten mot LOU har medfört att bolaget har lidit eller riskerat att lida skada. Kommunerna bestrider bifall till ansökan om överprövning och anför att upphandlingen har genomfö1is på ett korrekt och lagenligt sätt och I STOCKHOLM Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7953-14 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen anbudsutvärderingen har genomförts i enlighet med förutsättningarna i förfrågningsunderlaget. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Utgångspunkter för bedömning De grundläggande principer som ska iakttas vid all offentlig upphandling är principerna om icke-diskriminering, likabehandling, transparens (öppenhet och förutsebarhet), proportionalitet och ömsesidigt erkännande. Prövningen i förvaltningsrätten utgör en kontroll av om det på grund av vad sökanden har framfört i målet finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap. 6 § LOU. Personal I förfrågningsunderlaget under punkten 4.2 Anbudsgivarens tekniska förmåga och kapacitet anges bl.a. följande avseende personal. Anbudsgivaren ska för uppdraget ha en projektledare utsedd för uppstart och implementering. Projektledaren fortsatt kallad Uppdragsledaren ska ha stor kunskap och erfarenhet inom logistikrelaterade områden. För att detta ska anses vara uppnått ska uppdragsledaren: • Inneha dokumenterad universitets-/högskoleutbildning inom område logistik och ha varit verksam inom området i minst tre år, eller • inneha gymnasieutbildning och varit verksam inom området i minst fem år, samt varit ansvarig uppdragsledare för komplexa uppdrag med innehåll som till art och omfattning motsvarande ett effektiviseringsuppdrag inom området. Trångsunds anför bl.a. följande. Trångsunds projektledare uppfyller samtliga krav på personal. Som framgår av bilaga till bolagets anbud är Roy Cajback projektledare för uppdraget och Daniel Broberg vice i· r Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7953-14 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen projektledare. Tillsammans har de såväl den erfarenhet som den formella utbildning som efterfrågas i upphandlingen. Förfrågningsunderlaget kan inte tolkas på så sätt att det är ett obligatoriskt krav att en och samma person måste ha erfarenhet och formell utbildning. Kravet brister i transparens. Att uppställa ett formellt krav på gymnasieutbildning på en uppdragsledare som itmehar 30 års erfarenhet är inte relevant och strider mot principen om proportionalitet Gfr Kammarrätten i Göteborgs dom den29 juni 2009 i mål nr2607-09). Ett sådant krav innebär att högre krav ställs på leverantörerna än vad som behövs för att uppnå syftet med upphandlingen. Kommunerna anför bl.a. följande. Av förfrågningsunderlaget framgår att anbudsgivaren ska ha en projektledare utsedd för uppdraget. Av formuleringen i förfrågningsunderlaget är det uppenbart att den är en person som avses. För att projektet ska lyckas är uppdragsledaren en nyckelperson i både uppstarten och under implementeringsfasen. Den av bolaget utsedda projektledaren uppfyller inte utbildningskravet, eftersom han inte har gymnasieutbildning. Kravet på gymnasieutbildning är relevant och strider inte mot proportionalitetsprincipen. Förvaltningsrättens bedömning Förvaltningsrätten anser att det klart och tydligt framgår av förfrågnings­ underlaget att anbudsgivaren ska ha en projektledare. Bolaget har utsett till projektledare en person med 30 års erfarenhet, men som saknar gymnasieutbildning. Förvaltningsrätten konstaterar att varje ska-krav ska vara uppfyllt var för sig, dvs. bristande utbildningsgrad kan inte kompenseras med stor erfarenhet för att kravet ska anses uppfyllt om Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 7953-14 Allmänna avdelningen det inte anges som alternativ i förfrågningsunderlaget. Bolaget anför också att kravet på gymnasieutbildning strider mot proportionalitetsprincipen. Denna princip innebär att en upphandlande myndighet inte får ställa högre krav än vad som är nödvändigt i den specifika upphandlingen. Krav och kriterier ska således stå i proportion till de mål som eftersträvas med upphandlingen. Förvaltningsrätten bedömer att projektledaren har en central funktion vid utförandet av den upphandlande tjänsten och att det är ett rimligt krav att denne har en grundläggande utbildning i form av gymnasieutbildning. Förvaltningsrätten anser således att det aktuella kravet inte står i strid med proportionalitetsprincipen. Förvaltningsrätten finner alltså att kommunerna haft fog för sitt beslut att förkasta Trångsunds redan på den grnnden att bolagets anbud inte uppfyller kraven gällande personal. Det finns