FÖRVALTNINGSRÅTTEN I FALUN Föredraganden LinaLevin SÖKANDE DOM 2013-07-23 Meddelad i Falun Mål nr 1259-13 Enhet2 Sida1 (5 ) Olles El i Mockfjärd AB,556210-4082 Västanbäck 3 2 785 42 Mockfjärd Ombud: Per Karlsson JP Advokatfirma i Göteborg AB Götabergsgatan 20 411 34 Göteborg MOTPART Leksands Vatten AB,556536 -6928 Box207 793 25 Leksand KONKURRENSVERKET 2013 -09- 2 0 Ombud: Advokat Hugo Norlen ochLovisa NordströmLagerwall AdvokatfirmanLindahl KB Box1203 79142 Uppsala SAKEN Ansökan om överprövning FÖRVALTNINGSRÅTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Avd Dnr KSnr Aktbil Dok.Id 86571 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1259-13 Enhet2 I FALUN BAKGRUND OCH YRKANDEN Leksands Vatten AB (Leksands Vatten) genomför en upphandling av "Ombyggnation Siljansnäs avloppsreningsverk". Upphandlingen, som är en utförandeentreprenad i fem delar ( bygg, maskininstallationer, rörinstall­ ationer, luftinstallationer och elinstallationer), genomförs genom förenklat förfarande enligt lagen (2007 :1092 ) om upphandling inom områdena vat­ ten, energi, transporter och posttjänster,LUF. Tilldelningsbeslut avseende elinstallationer fattades den22 mars2013 , varvid anbudet från Olles El i Moclcfjärd AB uteslöts och Torstenssons Eltjänst AB tilldelades kontraktet. Olles El i Mockfjärd AB ( Olles El) ansöker om överprövning och yrkar att upphandlingen såvitt avser delområdet elinstallationer ska rättas på så sätt att en förnyad anbudsutvärdering ska ske varvid bolagets anbud utvär­ deras och bolaget tilldelas kontraktet. Till stöd för sin talan anför Olles El i huvudsak följande. Olles El har åberopat tre referenser som innefattat drift­ sättning och funktionskontroll av processutrustning med elsäkerhetskrav som motsvarar kraven i upphandlingen. Bolaget uppfyller därmed kravet på teknisk och yrkesmässig kapacitet. Vidare uppfyller angiven platschef och arbetsledare ställda krav. Huruvida en installation är likvärdig avgörs inte av nomenklaturen på den plats där anläggningen ska installeras. Avgö­ rande för likvärdigheten är vilken prestanda på anläggningen som efterfrå­ gas och vilka elsäkerhetskrav som måste uppfyllas. Om processen består av styrning av vatten, luft eller kyla saknar betydelse ur elteknisk och elsä­ kerhetsmässig synvinkel. Tekniken för den efterfrågade processutrustning­ en är vidare densamma oavsett var processutrustningen placeras. Leksands Vatten bestrider bifall till ansökan och anför i huvudsak föl­ jande. För att uppfylla de uppställda kraven på teknisk och yrkesmässig kapacitet, kompetens och erfarenhet krävs att anbudsgivaren har dokumen­ terad erfarenhet av el- och styrinstallationer av processutrustning som lik­ nar den som anges i dokumentet "Apparatförteckning yttre apparater". För att uppfylla det obligatoriska kravet krävs vidare att anbudsgivaren har Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1259-13 Enhet2 I FALUN erfarenhet av el- och styrinstallationer av processutrustning vid vattenverk, reningsverk eller likvärdig typ av processanläggning. Med likvärdig an­ läggning avses annan processindustri och process/produktions­ anläggningar. Den erfarenhet som är relevant för utförandet är erfarenhet från driftsättning och funktionskontroll av elansluten processutrustning, samt kompetens och erfarenhet av arbete i en driftsatt process/produktions­ anläggning. Det är ostridigt att Olles El inte har åberopat referenser som avser el- och styrinstallationer samt driftsättning och funktionskontroll av processutrustning liknande de som anges i dokumentet "Apparatförteck­ ning yttre apparater". Vidare är det ostridigt att åberopade referensuppdrag inte avser vattenverk, reningsverk eller likvärdig processanläggning, utan fastighetsinstallationer. De av Olles El lämnade referensobjekten uppfyller således inte de obligatoriska kraven på erfarenhet i UFB.31 . Angiven platschef och arbetsledare uppfyller inte heller ställda erfarenhetskrav i UFB5. 1 . Leksands Vatten har därmed varit skyldiga att förkasta Olles El: s anbud. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE För att förvaltningsrätten ska kunna besluta att upphandlingen f'ar avslutas först efter att rättelse har gjorts eller att den ska göras om, måste Olles El visa attLeksands Vatten brutit mot någon av de grundläggande principerna iLUF eller någon annan bestämmelse iLUF och att detta medfört att bola­ getliditellerkankommaattlidaskada(16 kap.6 §LUF).Degrundläg­ gande principerna iLUF innebär att upphandlande enhet ska behandla alla leverantörer på ett likvärdigt och icke- diskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt er­ kännande och proportionalitet (1 kap.24 §LUF). Frågan i målet är om Olles El visat attLeksands Vatten inte haft fog för att utesluta deras anbud på den grunden att de inte uppfyllt kraven på tre refe- Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1259-13 IFALUN Enhet2 renser från vattenverk/reningsverk eller likvärdigt samt inte uppfyllt kraven vad gäller arbetsledare och platschefs erfarenhet från motsvarande objekt. I de administrativa föreskrifterna, som är en del av förfrågningsunderlaget, anges att det i anbudet ska bifogas "minst tre ifyllda referensbilagor med jämförbara slutförda entreprenader vid reningsverk/vattenverk eller likvär­ digtunderde10 senasteåren"(AFB.31Anbudsformochinnehåll).Vidare angesatt"arbetsledareochplatschefskaunderde10 senasteårenhaerfa­ renhet av minst tre stycken jämförbara slutförda entreprenader vid vatten­ verk/reningsverk eller likvärdigt. Beställaren kontrollerar detta via CV. " ( AFB5. 1 Prövning a v anbudsgivare). A v sistnämnda punkt framgår även att anbudsgivaren ska uppfylla samtliga i förfrågningsunderlaget ställda krav. Olles El har åberopat att de av dem angivna referensobjekten avser likvär­ diga objekt och att det avgörande för likvärdigheten är vilken prestanda på anläggningen som efterfrågas och vilka elsäkerhetskrav som måste uppfyl­ las. Om processen består av styrning av vatten, luft eller kyla saknar enligt dem betydelse ur elteknisk och elsäkerhetsmässig synvinkel då tekniken för den efterfrågade processutrustningen är densamma oavsett var process­ utrustningen placeras.Leksands Vatten har för sin del gjort gällande att en anbudsgivare för att uppfylla kraven i AFB.31 ska ha dokumenterad erfa­ renhet av el- och styrinstallationer av processutrustning som liknar den som anges i dokumentet "Apparatförteckning yttre apparater". Vidare har Leksands Vatten framhållit att med likvärdig anläggning avses annan pro­ cessindustri och process/produktionsanläggning och att den erfarenhet som är relevant för utförandet är erfarenhet från driftsättning och funktionskon­ troll av elansluten processutrustning, samt kompetens och erfarenhet av arbete i en driftsatt process/produktionsanläggning. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN Enhet2 DOM Sida5 1259-13 Enligt förvaltningsrättens bedömning saknas anledning att frångå den tolk­ ning somLeksands Vattens gjort av vad som kan anses vara en likvärdig jämförbar entreprenad jämfört med ett reningsverk/vattenverk mot bale­ grund av att det är den upphandlande enheten som utifrån föremålet för upphandlingen och dess behov upprättar förfrågningsunderlaget med däri angivna krav på teknisk och yrkesmässig kapacitet Gfr Kammarrätten i Sundsvalls dom den27 juni2005 i mål nr1430-05). Olles El har i sitt an­ bud redovisat referensuppdrag från bl.a. köpcentrum, lager, kontor och testlabb. Förvaltningsrättens bedömning är därför att dessa uppdrag inte är att betrakta som likvärdiga i jämförelse med ett vatten- eller reningsverk då de angivna referensuppdragen inte omfattar en motsvarande processan­ läggning. Anbudet från Olles El uppfyller således inte samtliga obligato­ riska krav och har därmed rätteligen uteslutits. Inte heller vad Olles El an­ fört i övrigt visar enligt förvaltningsrättens mening attLeksands Vatten agerat i strid medLUF. Skäl för ingripande saknas därmed, varför Olles El:s ansökan om överprövning ska avslås. HU R MA N Ö V E RK L A G A R , s e b i l a g a ( D V 3 1 0 9 /1 C L O U) .