LAf�SRATTEI� FÖRVALTNINGSRÅTTEN I GÖTEBORG .Avdelning 2 SÖKANDE Stryker AB, 556516-1352 Box54 171 74 Solna S. 2/31 Västra Götalandsregionen Område inköp Regionens Hus 405 44 Göteborg Ombud: Linda Kolsmyr c/o Västra Götalandsregionen� Regionstyrelsen Regioru.,"11s hus 462 80 Vänersborg SAKEN DOlvI 2010-09-29 Meddelad i Göteborg Mål ru: 13725-10 E Enhet2:2 Sida 1 (14) Ombud: Advokat To1nas Kjellgren och jur kand Sven V�enbäck Mannheimer Swartling Advokatbyrå AB Box 1711 111 87 Stockholm MOTPART -09- 2 9 Ansökan om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) DOMSLUT Förvaltningsrätten förordnar att upphandlingen av ortopediska implantat produktgrupperna 21 och 27 ska göras om. Dok.Id 36007 Telefax E)'.�ditionstid Postadress Besöksadress Telefon Box 53197 400 15 Göteborg Sten Sturegatan 14 031 - 732 70 00 031 - 711 78 59 måndag- fredag E-post: forval.tningsra.ttenigoteborg@dom.se 09:00-15:00 2° �cp, 2r1 1n 11) 1)4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 2 BAKGRUND Q,J, J'.)/i'.lJ 1 Sida2 13725�10 E 1, cL. I.. L,L , y , DOM Västra Götalandsregionen, Område inköp, (VGR) har genom ett öppet för­ farande genomfört en upphandling avseende Ortopediska implantat, dnr SN164-2008. Av tllldelningsbeslut den 18 juni 2010 fram.går att VGR be­ träffande produktgrupperna 21 (protes höft primär ocementerad) och 27 (protes knä total cementerad) avser ingå kontrakt med andra leverantörer än Stryker AB. YRKANDE M.M. Stryker AB (bolaget) yrkar att upphandlingen ska rättas eller göras om såvitt galler produktgrupperna 21 och 27. Bolaget framför bl.a. följande, VGR har brutit mot de allmänna EU-rättsliga principerna om likabehand­ ling och transparens� och därmed även mot l kap. 9 § LOU. Som en följd därav har bolaget lid.it eller i vart fall riskerar att lida skada genom att inte tilldelas kontrakt i upphandlingen, Det finns allvarliga brister ijörfråg- 1zingsunderlaget, För området Protes höft och knä, dit produktgrupperna 21 och 27 hör� har angivits att anbudsgivare maximalt kan erhålla 100 po­ äng för funktion/kvalitet samt att lägsta acceptabla funktions/kvalitetsnivå är 85 poäng, Detta innebar att anbudsgivare, alldeles oavsett nivån på offe­ rerat pris1 måste uppnå krävd lägsta poängsättning för kvalitet för att gå vidare till slutlig anbudsutvärdering, Kvalitetspoängen under området Pro­ tes höft- och knä har VGR fördelat på följa11de sätt: Poäng 40 10 10 Produktutveckling och utbildning 10 Produktspecifika krav 30 Kvalitet.sfäktor Vetenskaplig dokumentation Instruktionsmaterial Til!förlitlighet/problemhantering " ''n • n , n � L"9 ,•�- EF ,L(, 11 L,LJ LAr�SR.ATTEI� FÖRVALTNINGSRÅTTEN I GÖTEBORG A'Q'delning 2 i\lR,(ll8l s. l/31 Sida 3 13725-10 E DOM Av bilaga 1 till för:6:ågningsundedaget benfunnt "Produktsvar Anbudssvar" har beskrivits på vilket sätt poängsättningen av ovanstående faktorer ska ske. Såvitt avser den mest betydelsefulla faktorn Vetenskaplig dokumenta­ tion har VGR begärt att anbudsgivama ska inge viss dokumentation som ska visa att man uppfyller två specificerade skall-krav i upphandlingen. Bolaget har ansetts fällt ut uppfylla dessa båda skall"lcraven rörande veten­ skaplig dokumentation. Någon specificering hur maxpoängen (40 poäng) för vetenskaplig dokumentation är fördelade mellan "1.2.1 Dokwnentation kommer att bedömas,: och "1.3.1 Bedömning kommer att göras utifrån vetenskapliga artiklar inklusive registerdata'i har inte angetts i :torfråg­ ningsunderlaget. VGR har efter tilldelningsbeslut meddelats uppgett att poängen mellan nämnda punkter är jämnt föi:delad samt att någon ytterliga­ l'e information avseende poängsättningen inte finns att tillgå. -· Bolaget har avseende produktgrupp 21 erhållit högsta poäng för alla utvärderingsfakto­ rer utom för Vetenskaplig dok'1lmentation där det fick 24 poäng, dvs. totalt 84 poäng vilket medfört att bolaget inte gått vidare till utvärderingen av erbjudet pris. VGR:s utvärdering har således inneburit att bolaget förlorat möjligheten att tilldelas kontrakt för produktområde 21. - Vad gäller pro­ duktgrupp 27 har bolaget tilldelats maxpoäng för tre av de fem ovanståen­ de utvärderingsfäktorema och sammanlagt givits 79 poäng. Såvitt avser kriteriet Vetenskaplig dokumentation har bolaget återigen tilldelat s 24 po� äng, Även inom denna produktgrupp har bolaget inte fått tillräckliga kvali­ tetspoäng för att prisutvärderas vilket medfört att bolaget förlorat möjlighe­ ten att tilldelas kontraktet. - VGR har inte nämi.are motiverat skälen bakom poängsättningen av bolagets anbud. Av EU•praxis följer att anbudsgivare när de utformar sitt anbud ska underrättas om samtliga uppgifter som den upphandlande myndigheten kommer att beakta för att välja ut det ekono� miskt mest fördelaktiga anbudet. VGR:s utformning av de kriterier som ligger till grund för bedömningen rörande Vetenskaplig dokumentation ger de facto VGR fri prövningsratt vid utvärderingen. Det kant.ex, omöjligen utifrån utvärderingsmodellens :utfonnning förutses eller motiveras varför 29. SEP. 2010 12:25 LANSRA EN N�. 0484 S. 5/31 Sida 4 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 13725-1 0 E I GÖTEBORG Avdelning 2 bolaget inom produktgrupp 21 tilldelats 24 istället för 25 poäng för kriteri­ et Vetenskaplig dokumentation. Utvärderingskriterierna har i aktuellt hän­ seende således inte varit utformade på ett klart och tydligt sätt som möjligw gjort att alla rimligt informerade och norm.alt omsorgsfulla anbudsgivare kunnat tolka kriterierna på samma sätt. - VGR har inte förmått att i sitt till­ delningsbeslut och utvärdei:ingsprotokoll motivera de kvalitetspoäng som tilldelats anbudsgivama. Det är således inte heller i efterhand möj ligt att kontrollera om VGR har klarat att tolka sina egna oklara utvärderingskrite" rier på ett likabehandlande sätt. Bolaget har också vid genomgång av ut­ värderingsunderlaget kunnat konstatera att poängsättningen inte synes vara korrekt till bolagets nackdel. - Även utvärderingsmodellens konstruktion ärfelakl.ig. l 1 2 kap. 2 § LOU föreskrivs att den upphandlande myndighe­ ten ska ange hur utvärderingskriteciema kommer att viktas inbördes vid bedömningen av vilket anbud s om är det ekonomiskt mest fördelaktiga. Av förarbeten framgår att kravet på inbördes vil1ning av utvärderingskriterier innebär ett krav på att ange procentuell viktning, eller, alternativt, som an• delar av ett annat utvärderingsk:riterium. - VGR har tillämpat en utvärde­ ringsmodell som i förhållande till alla anbudsgivare inte givits en enhetlig viktning mellan angivna kvalitetsfaktorer och pris. Vald utvärdedngsmo­ dell innebär de facto att för vissa anbudsgivare, såsom bolaget inom nu aktuellaproduktområden, harvaldak:valitetsfaktorerviktatstill !00 pro­ cent alltmedan för de anbudsgivare som slutligt utvärderats i upphandling­ en istället har Yik:tats 1 00 procent helt utan beaktande av tidigare tilldelade kvalitetspoäng. Tillämpad utvärdedngsmodell har också inneburit att nå­ gon viktning mellan angivna k-valitetsfaktorer och pris inte har kunnat an­ ges i annonsen eller förfrågningsunderlaget, -· Poiingsiittninger,. ätfelak­ tig. VGR har valt att inte ange hur utvärderingskriteriet Vetenskaplig do­ kumentation ska utvärderas. Mot denna bakgrund bör det inte heller finnas förutsättningar för VGR att sänka poängsättningen avseende detta kriteri­ um under angiven maxpoäng så länge som anbudsgivarna har ingivit krävd vetenskaplig dokumentation enligt uppställda skall-krav. Detta innebär att LMSRATTEI� FÖRV'ALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 2 MR. Ol3l 3. 6/31 Sida .5 13725-10 E DOM samtliga a11budsgivarei däribland bolaget� bör tilldelas full poäng (40 po­ äng) under kriteriet Vetenskaplig dokumentation. - Även om en enskild bedöm11ing kan göras med stöd av VGRs oklara utvärderingsmodell är i vart fall den vetenskapliga dokumentationen som bolaget ingivit av sådan hög kvalite att bolagets poäng under Vetenskaplig dokumentation bör hö­ jas väsentligt. Enjämförelse kan härvid göras med andra produktonttåden än de nu aktuella där bolaget givits högre kvalitetspoäng för vetenskaplig dokutnentation trots att ingiven dokumentation, pga av att offererade pro• 'Krav" har underrubriken "Skall" kryssats för. För punkt 1 .2 ovan har under �'Information" angetts "Bifogas, anges bilaga nr"ochunder1>Krav',harunderrubriken"Skal1'1 kryssatsför.Fö;rpunkt 1.2.1 ovan har under rubriken 'Xrav" underrubriken "Bör" kryssats för. För punkt 1 .3 ovan har under rubriken "information" angetts "Bifogas) anges bilaga nr" och under rubriken "Krav" har underrubriken "Skall" kryssats för. Slutligenharförpunkt1.3,1 harunderrubrikeni;Krav'1 hru: underrubdken i,Bör'� kryssats för. I VGR.s dokument för utvärdering av Kvalitet och funktion har antecknats att bolaget för Vetenskaplig dokumentation för produktgrupp 21 Protes höft primär ocementerad fått 24 poäng och for produktgrupp 27 Protes knä total cementerad fått 24 poäng. Av ingivet material framgår inte för vad bolaget fått sina poäng. Förvaltningsrättens bedömning Ett grundläggande krav när det gäller upphandlingen är att förfrågningsun­ derlaget ska vara så tydligt utformat att en leverantör på grundval av detta kan avgöra vad den upphandlande myndigheten tillmäter betydelse vid upphandlingen samt att utvärderingsmodellen är utfonnad så att den är ägnad att leda till ett rättvisande resultat, dvs. att det anbud som är mest ekonomisktfördelaktigtellerharlägstprisantas.Dettaföljerocksåavge­ menskapsrättens krav på likabehandling, förutsebarhet och transparens. 'jRr' ''1311 j , " V l 8 L ) . . / J� :-;,itda 12 13725-10 E 1 .3 .Implantatet skall vara dokumenterat med överlevnadsdata eller en vida� reutveckling av ett befintligt dokumenterat system. De överlevnadsdata som leverantören vill åberopa skall bifogas 29.SEP.2010 12:23 NR. 0484 \.,,1 • ' • 4 / / .JI\ J FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 2 Sida 13 DOM 13725�10 E Brister ifö1frågningsunderlaget, t1fvät1leringsmodellens konstruktion och poängsättnilzgen I förevarande fäll har den upphandlande enheten gjort utvärderingen i tre led. Först ska anbudsgivaren kvalificera sig, därefter ska produkten kvalifi­ cera sig och slutligen avgör priset vem som tilldelas kontrakt. Tilll<:valificeringenavproduktenharVGRknutits.k. börkrav,somutgör värderingskriterium som används vid bedömning av det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet. Denna sammanblandnin g av kvalificeringskriterier och utvärderingskriterier måste även för den i nsatte anbudsgivaren vara svårgenomträn glig. IredovisningenavutvärderingenharVGRpoängsattkravetpåvetenskap­ lig dokumentation högt samtidigt som någon evidensgradering av efterföl­ gad hållfasthet, biomekanik och biokompabilitet eller överlevandedata inte närmare specificerats. Det har dock sagts att bedömningen kommer att ske med ett helhetsperspektiv på ett system for typoperation. Åberopad veten­ skaplig dokumeni:ation (>40 poäng) ska då tillsammans med instruktions­ material (>10 poäng), tillförlitlighet.lproblemhantering (> 10 poäng) samt produktspecifika krav (> 30 poäng) visa var offererad produkt ligger i en skala från "saknar funktion/kvalitet" (0 poäng) till " total uppfyUelse" (1 00 poäng). Vad gäller uppgivet krav på vetenskaplig dokumentation, som endast finns i gruppen Protes höft- och knä har VGR nu, för utvärderingen av Veten­ skaplig dokumentation, uppgett att VGRs utvärderingsgrupp biträtts av en professor i ortopedi. Professorn har gått igenom den vetenskapliga doku­ mentation som getts in och utvärderat den utifrfu1 de aspekter som angetts i förfrågningsunderlaget. Profossom har redovisat sina bedömningar för gruppen, som efter ytterligare genomgång och diskussion bestämde vilken ,._I-\ 29.su·.2010 12:29 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 2 poäng som respektive anbudsgivare skulle tilldelas under detta kriterium. Av den gj orda utvärderingen avseende vetenskaplig dokumentation fram­ kommer dock inte fördelningen av poängen för bärkraven 1.2.1. (högst 20 poäng) och 1 .3. l (högst 20 poäng) och inte heller om någon skillnad före­ kommit i aktuell professors värdering av dokumentationen och gruppens slutliga värdering, Poängsättningen kan inte bedömas som transparent re­ dovisad i förfrågningsunderlaget, de förtydliganden som VGR redovisat i frågor och svar eller ens i utvärderingen. IH..0484 S. 15/31 Sida 14 13725-10 E Vid dessa förhållanden finner Förvaltningsrätten art fötfrågningsunderlaget och utvärderingsmodellen inte uppfyller LOUs lcrav på likabehandling och transparens, som bolaget påstått. Detta innebär att bolaget kan lida skada. Förvaltningsrätten finner vidare att rättelse kan inte göras på annat sätt än att upphandlingen i alctuella delar görs om. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV3 1 09/1b LOU) (:;{� Rådman L'1Q scri, L"1110 12·"LG SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND N�. 0484 S. 16/31 I' ,_ L, • " " ' ,/ Den som vill övexkhga fö.tValt:rrings.tättens beslut ska skriva till Kamm.anätte:n i Göteborg. Skrivelsen ska do(!k skickas eller lä:tllnas 1ill fötvaltningsrätten. övexklagwdet sb ha kommit in till fö.rvaltningsrätten inom. ue veckor från den dag då klaganden fick del a'l7 beslutet. Tiden för öve.iklaga.ndet fö:t offentllgpart xäknas emelle:.ttid m.n den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för övetkJa.ga.ndet inf.alle.r på lötdag, söndag eller helgdag, roidsommarafto� jul.afton elle.r nyh:safton räcker det att sktlvelsen kommer m nästa vatdag. Föt att ett övetldagande ska kunna tas upp i ka:nmlatcitten fotdras att p.tövnio.gstillstånd meddelas. Kamm..a.t:.tätten lämnar ptövningstillstand om det är av vikt fö:t ledning av .tättstilliimpn±o.gen att överklagandet prövas� anledning fötekomme.r till. ändring i det slut vartill förvaltningstlitten kommit elle.c det a:!l!).ats .6.nns synnerliga skäl att pröira öve.tkl.agandet. O.to. p:t:öv.omgstillstånd inte meddelas ståt fötvaltnin :mttens beslut fast Det är dättör viktigt att det klart och tydligt frarogåt av ö--tetklagandet till kamma.mitten vru:för man anser att prövning-still.stånd bör :meddel$.s. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes natnn., personnummer, yrke, postadress och telefonnumm.e.t. Dessutom ska aru:ess och telefoo.numme.t till ru:betspkttsen och eventuell anrum plats där klaganden kan :nås fö.t delgivning lämn:as om dessa uppgifte.i: inte ticligru:e uppgetts i målet. Om någon person- eller adt:essuppgift ämh:as ät det viktigt att :anmälan snarast göts till kammarriitten, 2. detbeslutsomöverl