Forvaltningsra.tten GBG NR. 2739 S. 2/15 Sida- l (13) FÖllVALTNXNGS�TTEN DOM I GÖTEBORG 2013-04-15 Avdelning2 Meddelad i Göteborg SÖKANDE Städax Fönsterputs, 556793-4269 Box5033 250 SO Helsingborg MOTPART Kungsbacka kom.mun Stadshuset 434 81 Kungsbacka Malu.r 1630-13 E Enhet2:l SAKEN Överpröv.ning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling1 LOU DOMSLUT Förvaltingsrätten avslår ansökan. Förvaltningsriitten awisai- yrkandet om att avtalsspärren ska förlängas till dess att ett nytt tilldelningsbeslut har fattats, Avd Dnr 2013 -04- 1 5 Dok.Id l96042 Postadress Box 53l97 400 15 Göteborg :Sesöksadress Sten Sturegat.an 14 Telefon 'Ielefax Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 031 � 711 78 59 E-post: fo:i:va.ltningsrattenigoteborg@dom.se 03 l - 732 70 00 KONKURRENSVERKET 15. APR. 2013 16:37 Forvaltningsratle1 GBG FÖRVALTNlNGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 2 l3AKGROND Sida 2 NR. 2739 DOM 1630-13 Kungsbacka kommun (kommW1en) har genomfört en upphandling av fönsterputs, dm 12/124, genom ett öppet förfärande. Av tilldelningsbeslut den 4 februati 2013 framgår att RA Wallins Fastighetsservice (Wallins) har tilldelats kontraktet. YRKANDEN M.M. Stadax Fönsterputs (Städax) ansöker om överprövning av upphandlingen, Städax yrkar även att upphandlingens avtalsspärr förlängs till dess att ett nytt tilldelningsbeslut har fastslagits. Städax anför bl.a. ftHjande. Kommu­ nen har blivit förd bakom ljuset av Wallins. Städax har tidigare varit in­ blandat i Wallins ansökan om överprövning av Varbergs kommuns senaste fönsterputsupphandling, som gällde samma omständigheter som nu är i fråga. Wallins blev bortplockade av kommunen i enlighet med förvalt­ ningsrättens beslut. Städax ser därfor ett mönster i Wallins sätt att för­ vränga verkligheten fc:i:r: att vinna tilldelningar. Städax vänder sig mot punkterna 2.2,3. och 3.1.1. i upphandlingsillldel'la­ get, vilka berör tillräckligt kompetent personal och tillräcklig kapacitet för att klara uppdniget. I dessa punkter framkom.m.er att all personal ska vara fullärda kompetenta fönsterputsare, så att hela uppdraget utförs fackman� namässigt. Detta krav måste uppfyll.as redan vid g,:anskningen och kan alltså inte åtgärdas i efterhand, Wallins påstår att bolaget har den kompe­ tens och de personalresurser som krävs, men ser man till Wallins :foretags­ struktur ser man ganska snart att detta inte är sant. I deras senaste årsredo­ visning framl varav fem har anställningsstöd från arbetsförmedlingen, vilket man inte får för fack­ mannamässigt upplärd personal, och att Wallins inte kommer att klara av att full:flHja uppdraget med så få fullärda fönsterputsare. En upphandlande myndighet måste kunna utgå från att de uppgifter som lämnas i ett anbud är riktiga ,m,der forutsättn.ing att dessa inte framstår som helt orimliga och att det inte helle1· framkom.mer oklarheter innan tilldel­ ningsbeslutet meddelas. Det f'ar anses vara upp till den upphandlande myn­ digheten att bedöma otn anbudsgi-varen har tillräckliga resurser och kom­ petens för att utföra uppdl'aget, förutsatt att det inte klart framgår att \1pp­ givna resurser är otillr�ckliga. Den upphandlande myndigheten bar vid denna bedömning inte en skyldighet att kontrollera eller ta hänsyn till de övriga kontrakt som anbudsgivaren eventuellt är bunden av. Städax har en hel del påståenden, men har inte visat att de är riktiga. Att Wallins företagsstru.ktur och övriga kontrakt som Wallins är bunden av 15. APR. 2013 16:40 Forvallningsratten GBG <: '../15 förhindrar bolaget från att kunna utföra uppdraget på efterfrågat sätt har Städax således inte visat. För att kunna hävda detta måste en beräkning av det arbete och de resurser som krävs för att utföra respektive arbete lämnas in tillsammans med uppgifter som visar med vilken arbetsstyrka arbetet utförs ellerskautföras. Frågakanjut.ex.varaomattWallinshyrinperso­ nal eller anlitar underentreprenörer fflr att fullgöra ingångna kontrakt. Att Wallins enligt en årsredovisning har totalt sju anställda, varav fem har an­ ställningsstöd från arbetsfönnedlingen, visar bara hur arbetsstyrkan såg ut vid ett visst givet tillfälle och inte hur den såg ut när anbudet gavs in. blte heller har Städax klarlagt att bolaget inte kommer att klara av att fullfölja uppdragetpågrundavförfåfullärdafönsterputsare.Härkantilläggasatt uttrycket fullärda fönsterputsare inte används i förfrågningsundedaget i av Städax åberopade avsnitt. Kommunen har med hänsyn till de uppgifter som Wallins lämnat bedömt att bolaget uppfyller kvalificeringskravet. Det är inte klarlagt att Wallins inte har den kompetens och de personalresurser som krävs för att utfdra uppdraget på ett fackmannamässigt sätt. S ammanfattningsvis har Städax, utifrån det som Städax för fram o ch bevi� sen för sina påståenden, inte visat att kommunen> för att ±olja LOU, borde ha diskvalificerat Wallins anbud på den grunden att det inte uppfylle1" kra­ vet i punkten 2.2.3. Skäl för ingripande enligt LOU i denna del finns därför inte. Skallkravetipunkten3.1.1. Ktavspecifikation Städa.x gör även gällande att Wallins inte uppfyller skallkravet i punkten 3 . 1 , 1 . I den punkten ställs krav på att all personal ska lla erforderlig kom­ petens för sina arbetsuppgiftet och att personalen ska vara väl ftlrtrogen med uppdragets karaktär och ha god erfarenhet och kunskap om fönster� putsning. V, iI\ FÖRVALTNINGSRÅTTEN I GÖTEBORG Avdelning 2 Sida 10 DOM 1630-13 NR. 2739 15.APR.2013 16:41 Forvaltningsratte1 G6G NR.2739 S. :2/15 FÖRVALTNINGSRÅTTEN I GÖTEBORG Avdelning 2 Sida 11 DOM 1630-13 Som framgår ovan har Wallins redovisat den personal som ska utföra upp­ draget. Av den personal som uppges ska utföra den faktiska funsterputs­ ningenangessamtligahaminsttvåårserfarenhetavfönsterputsning, Städax har inte visat att dessa uppgifter är felaktiga och därför inte att Wallins inte uppfyller det ifrågavarände skalllcravet. Skäl för ingripande enligt LOU i denna del sa.knas därför. Skallkraveti2.3.23.Underleverantör I denna punkt anges bl.a. att anbudsgivaren ska i sitt anbud redovisa de underleverantörer som kan komma att användas. Wallins har i sitt anbud svaratattunderleverantöranvändsej.Iden:redovisningsomWallinsgavin som svar på av kommunen ställda frågor, bl.a. vad gäller personalens erfa­ renhet och kompetens, har Wallins emellertid bifogat en redovisning som visar att en underentreprenör ska användas. Städax gör gällande att Wallins svar i anbudet innebär att underentreprenören inte ska medräknas som en resurs n�r det gällel' att ta ställning till om Wallins har de resurser och den kompetens som krävs för att utföra uppdraget. Om underleverantören inte räknas med så uppgår resursen enligt Wallins redovisning till fem perso­ ner, varvid det inte framkommit att det finns grund :fur att räkna bort ar­ betsledaren,somocksåärdriftsansvarig. StädaxharintevisatattWallins inte har resurser och kompetens att utftiJ:a uppdraget på ett fackmanna­ mässigt sätt med fem personer. Skäl för ingripande enligt LOU i denna del saknas därför, Skalllaavet i punkten 3.1.2, Referensuppdrag(elfarenheter) Städax gör också gällande att Wallins inte uppfyller skallkravet vad gäller kravpåtrereferenserenligtpunkten3.1.2. iförfrågningsunderlaget. Städax anför att Wallins har uppgett en felaktig referens i form av Skåne Universi­ tetssjukhus (SUS), Eftersom Wallins inte var med i upphandlingen av fönsterputs för SUS och inte tilldelades detta kontrakt menar Städax att denna referens bör ogiltigförklaras. Wallins uppger att det är ett annat bo- 15. APR. 2013 16:41 Forvaltn i ngsratte, G5G FÖRVALTNINGSRÄ1TEN I GÖTEBORG Avdelning 2 DOM Sida 12 1 630-13 lag,NCA,somägeravtaletmedSkåneUniversitetssjukhus,men attNCA har handlat upp avtalet med To:mina AB, som i sin tur har ett samarbetsav­ tal med Wallins. Dessa omständigheter framgår dock inte av Wallins an­ bud. l kravet på referensuppdrag enligt punk.ten 3 . 1 .2. sägs att anbudsgivaren un d e r d e s e n a s t e fyl' a år e n s k a h a u t fö r t m i n s t t r e u p p dr a g > v a r a v m i n s t e t t ska vara från liknande verksamhet. Det uppställs inte något krav på att an­ budsgivaren inte får ha genomfört referensuppdraget som underleverantör eller i samarbete med någon annan part. Att WalHns vid genomförandet av det angivna referensuppdraget har varit u n derleverantar till NCA och haft ett samarbetsavtal med Tomina AB utgör därmed inte skäl för bedömning­ en att Wallins inte uppfyller det aktuella skalllo:avet. Skäl för ingripande i denna del finns därför inte. Sammanfattning Städax har utifrån de grunder som bolaget framför och den bevisning som bolaget hänvisat till inte visat att kommunen har brutit mot de grundläg­ gande principerna i l kap. 9 § LOU eller nägon annan bestämmelse i lagen. St!idax ansökan ska därför avslås. Ytkande om förlängd a.vtalsspärr Städax yrkar att avtalsspän·en ska förlängas att gälla till dess att ett nytt tilldelningsbeslut har meddelats. I förevarande fall gäller en förlängd av­ talsspärr, vilket innebät att kommunen inte får ingå avtal förrän tio dagar bar gått frän det att :förvaltningsrätten har avgjo1t målet. Det saknas laglig möj lighet för fö;rvaltningsrätten att förlänga denna tid. Städax yrkande om att avtalsspärren ska utsträckas att gälla till dess att ett nytt tilldelningsbe­ slut har meddelats ska därför avvisas, '15./i.PR..2C13 16:42 Forval1nings,atten GBG NR.2739 s. 1l/15 Sida 13 1630H13 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 2 HUR MAkRKLAGAR, se bilaga I (pV 3 1 09/1 B LOD) �-"'Bsson Rådman . Föredragande i målet har varit föredraganden Helen Ljungbeck. Forvaltningsratte1 GBG <: •f-/•5 V, :.ItI dI. SVERIGES DOMSTOi.AR HUR MAN ÖVERKLAGAR � PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill övetklaga fö.i:valtll.ingsdittens beslut ska sktiva till ICa.tntoattätten i Götebotg. Skrivelsen ska dock skickas elle:i: lä.maas till förvaltnifigstätten. Övetklag-andet ska ha ko:tnrnit in till förval.trungstiitten inom tre veckor från den d?.g då klaganden fick del av- beslutet. Tiden för öv�.tklagandet för of!entligpa.rt tå.knas emellertid ftln den dag beslutet meddelades. Om sista. &gen föt Ö'7erldaga..odet infaller på lördag, söndag eller helgdag, mid.somm.arafton, julafton cllet nyåtsafton riicker det att skrivelsen kom.tnet in nästa ,;ardag. Pö.1; -a.tt ett övetkl_agande sk11 kunna tas upp i karn:tn.a.ttätten fo:cdras att prö'V1lingstillst¼nd :meddelas. lge sitt naillll, adress och tclefo.onu.m.mer. Om någon pe:tson� ellu adressuppgift (indtas1 ska Ni utan dtöj stnål anmäla ändtingen till k�a-o:ätten. I mål om öv röv.ning enligt la en e.tp g (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom otntådena vatten> energi, transportex och posttjinstet fh 11,Vtal slutas .innan tiden föt överklagandeavrattens dom. ellerbesluthat löpt ut. I de flesta. full fat avtal slutas när tio dagarhatgåttfråndetatttättena-vgjort målet eller upphävt ett interu.oistiskt beslut. I vissa fall fåt a.'Vi:al slutas omedelbart. Ett överklagande av riittens aV'gÖtande får inte ptmras sedan avtal har slutits, Fu.llstfodig infortnati.on finns i 16 kapitlet i de ovan angivna. lagarna. B ehö,re.t Ni D.er upplysning.u: om hut tnao. öved