FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen KLAGANDE DOM 2010-07-29 Meddelad i Stockholm Mål nr 34716-10 Enhet 15 Sida 1 (12) 2010 ..07.. 3 0 Kärnhuset Järnfeldt Karlsson AB, 556665-3092 Drottninghusgränd 1 111 39 Stockholm MOTPART Försvarsmakten Försvarsmaktens Logistik, Upphandlingsenheten 107 86 Stockholm SAKEN , Ansökan om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan om ingripande enligt LOU. Förvaltningsrättens interimistiska beslut den 9 juli 2010 att upphandlingen tills vidare inte får avslutas upphör därmed att gälla. Dok.Id 42288 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Tegeluddsvägen 1 Telefon Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 08-561 680 00 E-post: Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 34716-10 Allmäm1a avdelningen BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Försv:arsmakten genomför en upphandling av konsulttjänster inom avtalsområde 3 "varumärkespartner", dnr FM-264-09. Upphandlingen genomförs, genom ett öppet förfarande enligt 4 kap. LOU. I tilldelnings­ beslut som meddelats anbudsgivarna den 1 juli 2010 tillkännagavs det att Försvarsmakten beslutat att anta annat anbud än anbudet från Kärnhuset Järnfeldt Karlsson AB (Kärnhuset) samt att Kärnhusets anbud förkastats till följd av bristande uppfyllelse av skall-krav. Kärnhuset ansöker hos förvaltningsrätten om överprövning enligt LOU och yrkar att förvaltningsrätten ska förordna att upphandlingen ska rättas på så vis att en ny slutlig utvärdering genomförs med beaktande av Kärn­ husets anbud, som ska anses uppfylla samtliga skall-krav. Till stöd för sin talan anför Kärnhuset huvudsakligen följande. Kärnhuset har deltagit i Försvarsmaktens upphandling av kommunikationstjänster i den del som rör område 3 Varurnärkespartner och har av Försvarsmakten ansetts uppfylla samtliga lämplighetskrav för leverantörer. Försvarsmakten har dock i sin granskning av ställda skall-krav, så som Kärnhuset uppfattat det, kommit till slutsatsen att Kärnhusets anbud inte uppfyllt ställt krav angående projektledares yrkesskicklighet. Följande motivering delgavs Kärnhuset den 1 juli 2010: Efter genomförd utvärdering av inkomna anbud har Försvarsmakten beslutat att teckna avtal med BNG Communication PR AB. I anbudet skulle bifogas tre arbets­ prover avseende de senaste två åren som visade projekt­ ledarens yrkesskicklighet. Arbetsprov SSAB går ej att bedöma, visar inte projektledarens yrkesskicklighet. Avdelad projektledares arbete med Mälardalens Högskola avser inte de senaste två åren. I STOCKHOLM Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 34716-10 Till Kärnhusets anbud ingavs tre referensuppdrag till styrkande av projekt­ ledaren Marcus Tägtströms yrkesskicklighet, nämligen Huddinge kommun, Aros Arkitekter och SSAB. Det är SSAB som är den del Försvarsmakten ansett omöjlig att bedöma. Mälardalens Högskola har inte uppgetts till styrkande av projektledaren Marcus Tägtströms yrkesskicklighet. Refe­ rensuppdragen som gavs in var dels en beskrivning av själva uppdraget, dels material ur varumärkesstrategiarbetet. Arbete med varumärkes­ strategier för privata företag är generellt av den karaktären som bedöms vara företagshemligheter. Därav är det svårt att ge in sådant material i en offentlig upphandling, då detta generellt sett blir offentligt när det anländer till myndigheten. Detta är också något som behandlades i frågor och svar som behandlades av Försvarsmakten innan upphandlingens anbudsfrist löpte ut. En intressent (ej Kärnhuset) ställde en rak fråga kring detta faktum och fick ett entydigt svar av myndigheten. Försvarsmaktens svar på frågan gör att det står klart att känsligt material i referensmaterial får vara mörkat/uteslutet, och materialet är fortfarande giltigt. Skälet som anges för förkastande av Kärnhusets anbud är att ett arbetsprov, SSAB, är allt för censurerat och därför inte går att bedöma. Detta står i strid med de uppgifter som Försvarsmakten uppgett i frågor och svar. Det går enligt Kärnhuset mycket bra att bedöma projektledaren Marcus Tägtströms kompetens utifrån det material som givits in. Dels finns det förutom SSAB ytterligare två referenser (med godkända arbetsprover) samt CV. Dessutom finns det för SSAB en generell uppdragsbeskrivning (godkänd av Försvars­ makten) som ger en god bild av projektet och vad som levererades. Till det kommer ett arbetsprov (som SSAB krävde skulle censureras eftersom det blir en offentlig handling) men som ändå ger en tydlig översikt över vad strategin innehåller. Slutligen bifogades kontaktuppgifter till en referens­ person på SSAB som gärna hade styrkt Marcus Tägtströms kompetens och besvarat frågor. Av någon anledning valde Försvarsmakten att inte kon­ takta henne. Inte heller kontaktades Kärnhuset för komplettering. Kärn­ huset har svarat på ett tjugotal liknande upphandlingar och aldrig stött på I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3 4716-10 Alhnänna avdelningen ett liknande krav om arbetsprover avseende strategier. Istället är kutym att man bifogar en generell uppdragsbeskrivning tillsammans med kontakt­ uppgifter till referensperson hos uppdragsgivaren. De försökte här tillgodose Försvarsmaktens krav och följde deras råd om att censurera sekretessbelagda uppgifter i arbetsproverna. De hade ingen möjlighet att förutse var den godtyckliga gränsen för "för mycket censur" skulle dras. Försvarsmakten har yttrat bl.a. följande. Försvarsmakten har enligt LOUs öppna förfarande genomfört en ramavtalsupphandling avseende informations-, kommunikations- och marknadsföringstjänster. Förfråg­ ningsunderlaget har bestått av flera delar, bl.a. anbudsförfrågan samt kravspecifikation för delområde 3 Varumärkespartner. Kravspeci­ fikationerna innehåller ett antal skall-krav. I anbudsförfrågans punkt 4.1 har angetts att anbudsgivaren ska redovisa i vad mån och på vilket sätt skall-kraven uppfylls. Vidare har angetts att de i kravspecifikationen uppställda skall-kraven måste vara uppfyllda till fullo för att anbud ska kunna prövas. Såvitt avser delområdet Varumärkespartner innehåller den uppställda kravspecifikationen bl.a. följande skall-krav: Arbetsprover Arbetsprover skall redovisas enligt följande: Tidigare uppdrag Projektledaren skall visa sin yrkesskicklighet genom att presentera arbetsprover för tre (3) uppdrag som genomförts under de senaste två (2) åren. Ett av uppdragen skall skildra varumärkesarbete, arbetsgivarvarumärke. Max fem (5) men minst tre (3) aktuella, senaste två (2) åren, referenser angivna med namn och telefonnummer skall bifogas anbudet. Under anbudsgivningen har det varit möjligt för anbudsgivarna att ställa frågor. Svaren har publicerats på så sätt att alla anbudsgivarna får ta del av I STOCKHOLM Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 34716-10 dessa. Vad avser det i delområde 3 Varumärkespartner uppställda kravet rörande arbetsprover ställdes bl.a. en fråga rörande referensmaterial. Försvarsmakten har besvarat denna fråga på följande sätt: Alla skall-krav ska uppfyllas, se anbudsförfrågan p. 4.1. Eventuellt känsliga uppgifter i referensmaterial kan mörkas/uteslutas. Försvarsmakten har efter anbudsutvärdering funnit att Kärnhuset inte upp­ fyllde de uppställda skall-kraven rörande arbetsprover. Som framgår av det uppställda skall-kravet rörande arbetsprover skulle anbudsgivarna visa projektledarens yrkesskicklighet genom att presentera arbetsprover för tre uppdrag som genomförts under de senaste två åren. Kärnhuset har emeller­ tid endast redovisat två arbetsprover som uppfyller detta krav, nämligen arbetsproverna rörande Huddinge kommun och Aros Arkitekter. När det gäller arbetsprovet rörande SSAB konstaterar Försvarsmakten att de av Kärnhuset bifogade arbetsproverna i alla väsentliga delar är mörkade. Det är därför inte möjligt att utläsa någon som helst relevant information ur dessa prover. Fö�jaktligen är det inte heller möjligt att bedöma dessa arbetsprover vad avser kvalitet och projektledarens yrkesskicklighet. Arbetsproverna rörande SSAB uppfyller därmed inte det uppställda skall­ kravet. Det svar som Försvarsmakten lämnade under upphandlingen om möjligheterna att utelämna känslig information innebär inte att det är möjligt att ge in ett arbetsprov som är mörkat i så hög grad att det inte går att utläsa någon relevant information ur det. Försvarsmakten har i sitt svar tydligt angett att skall-kravet måste vara uppfyllt. Även om viss känslig information utelämnas måste arbetsprovet således fortfarande visa på prqjektledarens yrkesskicklighet. Det är uppenbart att Kärnhuset inte visat detta i de åberopade arbetsproverna rörande SSAB. Försvarsmakten erinrar vidare om att sekretess enligt 31 kap. 16 § offentlighets- och sekretesslagen gäller för uppgift om enskilds affärs- och driftsförhållanden när denne har trätt i affärsförbindelse med en myndighet, om det av särskild anledning kan antas att den enskilde lider skada om uppgiften röjs. Försvarsmakten konstaterar att det med stöd av denna bestämmelse är möjligt att hemlig- I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 34716-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen hålla känsliga uppgifter i arbetsproverna. Kärnhuset har följaktligen inte heller haft fog för sitt påstående att de känsliga uppgifterna i arbets­ proverna skulle ha blivit offentliga om de inte hade mörkats. Inte heller kan anbudet i denna del lagligen kompletteras i efterhand eftersom det skulle ha inneburit att nya sakomständigheter tillfördes anbudet. Någon skyldighet för upphandlande myndighet att förordna om komplettering finns inte heller. Det är därför enligt Försvarsmakten uppenbart att det finns fog för beslutet att förkasta Kärnhusets anbud. Kärnhuset har yttrat bl.a. följande. Försvarsmakten har angett att det inte går att bedöma projektledarens yrkesskicklighet utifrån Kärnhusets anbud. Ur de två strategidokument rörande SSAB som bifogats deras anbud kan följande utläsas. Innehållet i dokumentet - innehållsförteckningen är synlig i sin helhet. Det ger en insyn i vilka dimensioner av varumärket som be­ handlats. Formatet på strategidokumenten (i kombination med innehållet). Idag finns det många olika typer av akiörer som säger sig arbeta med vad de kallar varumärkesstrategi, vilket gör att det finns en stor begrepps­ förvirring på marknaden. Därför finns det hos företag och organisationer många dokument benärnnda som "varumärkesstrategier" som t.ex. snarare är riktlinjer för visuell identitet, utgör en grafisk manual eller är en analys bakom en specifik reklamkampanj. Kärnhusets inskickade bilagor visar tydligt att Kärnhuset för SSABs räkning har arbetat fram ett redovisande dokument som ger råd för varumärkenas långsiktiga strategi (bl.a. i form av positionering, prioritering av målgrupper, hantering av risken att generiska, relation till modervarumärket SSAB, värderingar, personlighet, kundnyttor och argument). Dokumenten visar också hur den för SSAB skräddarsydda varumärkesmodellen ser ut. Kärnhuset betraktar en varumärkesstrategi som kärnan i ett företags affär. Kärnhuset anser vidare att en strategi ska vara mycket kondenserad och inte innehålla text som är allmänt hållen eller frärnst är bakgrundsmaterial. Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 34716-10 Allmänna avdelningen Ju mer kortfattas och "straight to the point" en strategi är, desto effektivare är den i implementeringsfasen. Därför är den absoluta majoriteten av innehållet i Kärnhusets strategidokument unika och affärskritiska för deras uppdragsgivare. Det gör att en "mörkning" av "eventuellt känsliga upp­ gifter i referensmaterialet" med nödvändighet kommer att utesluta mycket stora delar av dokumenten. Strategiska uppgifter som är specifika för SSABs affär är inte relevanta för Försvarsmaktens bedömning av Kärn­ husets kompetens eftersom Försvarsmakten inte har insyn i de bakom­ liggande förutsättningarna. Varumärkesstrategi handlar mycket om noga avvägda prioriteringar och förenklingar, dessutom ofta beskrivna på ett kommunikativt och pedagogiskt enkelt sätt. Det gör att stora delar av en strategi för en oinvigd kan framstå som onyanserad, grund eller till och med som plattityder. Utan omfattande bakgrundsmaterial och delaktighet i processen är därför yrkesskickligheten hor projektledaren för en varu­ märkesstrategi mycket svåt att bedöma. Framför allt eftersom formatet för strategin avsiktligen är som ovan, mycket kondenserad och "straight to the point". Kärnhuset har inte ansett sig ha anledning att skicka in icke censurerat sekretesskyddat material då möjligheten att mörka/censurera känsligt material enligt Försvarsmaktens instruktioner skulle accepteras. Kärnhusethanterar säkerhetsfrågor mycket seriöst och vill inte på något sätt riskera att affärshemligheter kommer i obehöriga händer. Därför menar Kärnhuset att 31 kap. 16 § offentlighets- och sekretesslagen inte är en tillräcklig garanti för att dela med sig av sina uppdragsgivares affärshem­ ligheter som Kärnhuset har förbundit sig att sekretesshålla eftersom lagen innebär en individuell prövning vid varje enskild förfrågan om att lämna ut materialet. Kärnhuset kan således inte garantera SSAB fullständig sekre­ tess enligt det lagrummet. Någon ovillkorlig och i tid obegränsad sekretess i sammanhanget finns inte. Kärnhuset anser slutligen att det är orimliga krav på anbudslärnnama att de ska sträva efter att lämna ut så mycket potentiellt hemligt kundmaterial som möjligt i en upphandling. Det leder till leverantörer som har incitament att ta lätt på affärshemligheter, vilket i I STOCKHOLM FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 8 34716-10 sin tur leder till att leverantörerna kan se sig tvungna att förhandla med sina tidigare uppdragsgivare om att ha en mer liberal syn på sekretess än annars skulle varit fallet. Det skulle ge en situation som antingen leder till godtycke i urvalsprocessen eller till att Försvarsmakten riskerar att upp­ handla leverantörer som tar lätt på sekretessfrågor. Försvarsmakten har tydligt svarat på frågan om censur och av svaret framgår att det är tillåtet att censurera utan att riskera att inte uppfylla skall-kravet. Med den information som getts angående SSAB-caset tillsammans med referenser (som Försvarsmakien lätt hade kunnat välja att kontalcta för ytterligare information om strategierna och projektledarens yrkesskicklighet) har Försvarsmakten haft tillräckligt med material för att kunna bedöma den aktuelle projektledarens yrkesskicklighet. Därmed saknas grund för uteslutning. Förvaltningsrätten har den 9 juli 2010 förordnat att Försvarsmakiens upphandling av konsulttjänster inom avtalsormåde 3 "Varumärkespartner", dnr FM-264-09, tills vidare inte får avslutas. UTREDNINGEN I MÅLET I den till förfrågningsunderlaget bilagda kravspecifikationen anges avseende avtalsområdet Varumärkespartner under rubriken Arbetsprover följande. Arbetsprover Arbetsprover skall redovisas enligt följande: Tidigare uppdrag Projektledaren skall visa sin yrkesskicklighet genom att presentera arbetsprover för tre (3) uppdrag som genomförts under de senaste två (2) åren. Ett av uppdragen skall skildra varumärkesarbete, arbetsgivarvarumärke. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 9 34716-10 Max fem (5) men minst tre (3) aktuella, senaste två (2) åren, referenser angivna med namn och telefonnummer skall bifogas anbudet. Kortfattade (ma.,'C en A4-sida) beskrivningar av uppdragen enligt ovan; - Projektledarens medverkan i uppdraget och dennes roll. Uppdragets förutsättningar, mål och syfte. Uppdragets omfattning (målgrupper och dylikt) samt på vilket sätt informationen/kommunikationen skedde. Referensmaterial max A3 (t.ex. foton, skisser, beskrivningar, utskrifter) skall bifogas anbudet. I arbetsprovet avseende Brand Strategy Hardox, för SSAB är under sju av totalt sjutton rubriker all text och grafik maskerad. Under återstående rubriker är all text utom några inledande meningar med generella formuleringar maskerad. I arbetsprovet avseende Brand Strategy Weldox, för SSAB är under sju av totalt femton rubriker all text och grafik maskerad. Under återstående rubriker är all text utom några inledande meningar med generella formuleringar maskerad. Kärnhuset har till sin ansökan om överprövning bifogat ett utdrag ur frågor och svar under upphandlingen, rubricerat "Förtydligande nr 4 i upphand­ ling avseende Information- kommunikation- och marknadsföringstjänster". I avsnittet anges bl.a. följande. Fråga: [. . .] Referensmaterial av det slag ni efterfrågar (som vi tolkar texten) är därför svåra att tillhandahålla. Självklart kan vi beskriva uppdragens omfattning och innehåll, men vi kan inte lämna ifrån oss referensmaterial. Ar det då fortfarande möjligt att delta i upphand­ lingen? Sida 10 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 34716-10 Svar: Alla skall-krav skall uppfyllas, se anbudsförfrågan p 4.1. Eventuellt känsliga uppgifter i referensmaterial kan mörkas/uteslutas. DOMSKÄL Gällande bestämmelser Enligt 1 kap. 9 § LOU gäller följande. Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och ickediskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 2 § LOU framgår följande. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Förvaltningsrättens bedömning De krav som den upphandlande myndigheten ställer i förfrågnings­ underlaget kan uttryckas i s.k. skall-krav vilka är ovillkorliga för att anbudet ska kunna komma i fråga för antagande. Ett anbud som inte uppfyller samtliga ställda skall--krav får inte antas och den upphandlande myndigheten får inte ändra eller bortse ifrån i förfrågningsunderlaget uppställda skall-krav på ett sätt som strider mot principerna om lika­ behandling och transparens i 1 kap. 9 § LOU. Det är den upphandlande myndigheten som utformar förfrågningsunderlaget och som står risken för att de krav som ställs upp däri inte resulterar i att den leverantör väljs ut som bäst motsvarar myndighetens reella behov. Anbudsgivaren har på motsvarande sätt stor frihet att utforma sitt anbud och står då också risken för att anbudet inte motsvarar alla i förfrågningsunderlaget uppställda krav. I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Sida 11 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 34716-10 Allmänna avdelningen I den aktuella upphandlingen har Försvarsmakten ställt upp som skall-krav att projektledaren ska visa sin yrkesskicldighet genom att presentera arbetsprover för tre uppdrag som genomförts under de senaste två åren. Kärnhuset har som ett av de tre referensuppdragen skickat in arbetsprover avseende vammärkesstrategier för varumärkena Hardox och Weldox, utförda för SSAB. Försvarsmakten gör gällande att dessa arbetsprover är maskerade i så hög grad att det inte går att utläsa någon relevant infor­ mation för bedömningen av projektledarens yrkesskicklighet. Kärnhuset gör gällande dels att relevant information visst går att utläsa, dels att arbetsprovet bör bedömas tillsammans med övriga arbetsprover och kontakt med den angivna referenspersonen och dels att Försvarsmakten under frågor och svar angett att maskering av känsliga uppgifter inte skulle medföra att ett arbetsprov inte ansågs uppfylla skall-kraven. Förvaltningsrätten gör följande bedömning. Det aktuella skall--kravet är att projektledaren ska visa sin yrkesskicklighet genom att presentera ett visst antal arbetsprover. Arbetsprover som inte kan användas för att bedöma yrkesskicklighet kan därför inte sägas uppfylla skall-kravet. De av Kärn­ huset inlämnade arbetsproverna avseende SSABs varumärken Hardox och Weldox har maskerats i sådan utsträckning att det enda som går att läsa är rubrikerna och ett fåtal generella meningar som i huvudsak förklarar rubrikens innebörd. Förvaltningsrätten finner därför att Försvarsmalcten haft fog sin bedömning att skall-kravet inte är uppfyllt genom inlämnande av dessa arbetsprover. Förvaltningsrätten finner inte heller att lydelsen av Försvarsmaktens svar rörande maskering av uppgifter i arbetsprover ger stöd åt Kärnhusets tolkning att maskering under alla omständigheter inte skulle kunna medföra att skall-kravet inte ansågs uppfyllt. I STOCKHOLM FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 12 34716-10 Sammantaget finner förvaltningsrätten att Kärnhusets anbud rätteligen förkastats och att utredningen i målet inte ger stöd för att Försvarsmakten i samband med anbudskvalificeringen eller annars under upphandlingen agerat i strid med LOU. Det är därmed inte visat att det finns grund för ingripande med stöd av LOU och ansökan ska avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1a). 1/J (/ V41t3atJiv-cJ)l?Cf1 /- Rådman Susanne Bagge Föredragande har varit förvaltningsrättsnotarien Elin Rosen. 1 stånd om det är av vilrt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för- valtnin rättens beslut fast. Det är därför vik- tigt att det klart och tydligt fram.går av överkla­ gandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. 4. den ändring av förvaltnin rättens beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varj e särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrät­ ten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. � gs j § SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens be­ slut ska skriva till K.ammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Över.klagand�t ska ha kommit in till förvaltn ingsrätten inom tre veckor från den dag di klaganden fick del av b eslutet. Tiden för över­ klagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller p å lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer .in nästa vardag. För att ett överkla de ska kunna tas upp i Skrivelsen med överklagande ska innehålla L den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Oro någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till bmmarr�tten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, m.ålnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, gan bmmatt�tten fordras att prövningstillstånd meddelas. I<:ammarrätten lämnar prövningstill­ gs � "Cl:::, co0 0 N www.domstol.se