9. FEB. 2G12 '.(1:58 FÖRVALTNINGSRÅTTEN I GÖTEBORG Avdelning 1 SÖKA.l'lDE \lR. 0355 V(, 2 Air Llquide Gas AB: 556019--3764 Box 2911 21209Malmö MOTPART Chalmers Tekniska Högskola AB, 556479-5598 412 96 Göteborg SAKEN DOM 2012-02-09 Meddelad i Göteborg Sida 1 (5) Ansökan om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphand� ling (LOU); fr/iga oro av-bruten upphandling .DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprö'Vning. Mal nr 11932-llE Enhet 1;2 20!2 -02- 0 9 Avd Dok.Id 114998 Postadress Box 53197 400 15 Göteborg Bcsöksadress Sten Sturegatan l4 Telefon Telefax 031 - 732 70 00 031 • 71: 78 59 :E-post: förvalt11ingsrat!enigoteborg@dom.se Expeditionstid måndag---fredag 09:00-15:00 o CE� ')01 AL 1f)•5°/ /•ILJ•...' \I LMJSRATTO. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avde1ning 1 BAKGRUND Sida2 D01\'.l 11932-11 Chalmers Tekniska Högskola AB (Chalmers) hade för avsikt att upphandla laboratoriegaser, Den 5 oktober2011 meddelades tilldelningsbeslut i upp� handlingen, Air Liquide Gas AB var en av flera anbudsgivare som Chal­ mers avsåg att teckna avtal med. Den 14 oktober 2011 beslutade Chalmers att upphandlingen skulle avbrytas och göras om samt att tilldeiningsbeslu­ tet upphävdes. YRKANDEN M.M. Air Liquide Gas AB (Air Liquide) begär överprövning och anser att upp­ handlingen inte skulle ha avbrutits och att det saknas saklig grund härför. Air Liquide anför sammanfattningsvis följande. Sedan upphandlingen starw tade har det funnits gott om tid att överbrygga eventuella felaktigheter i upphandlingen. Tilldelningsbeslutet som är offentliggjoJ..i är baserat på ett resultat från en utvärdering och Chalmers har haft gott om tid att sätta sig in i leverantörernas erbjudande. Det är inte speciellt professionellt att av­ bryta upphandlingen efter att tilldelningsbeslutet skickats ut, då en ny upp­ handling är rorenad med stora kostnader, De skäl som Chalmers anfor är inte tillräckliga för att avbryta upphandlingen och åärftir ska den stå fast. Air Liquide har aldrig haft synpunh.ier på hur utvärderingen skulle gått till eller resultatet av densamma. Svarsbilagan flik fem har det som krävs för att en rättvis utvärdering ska ske, då alla priser redovisas i nettobelopp. Den täcker även in samtliga produkttyper som Chalmers avser att förbruka. Jämfört med upphandlingen 2007 är samtliga produktgrupper (industriga­ ser, högkvalitativa gaser/rena gaser, specialgaser, svetsgaser och övriga gaser) även med i 2011 års upphandling� varteir produktutbudet inte är bristfälligt. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Sida 3 11932-11 I GÖTEBORG Avdelning 1 Chalmers yrkar att Air Liquides ansökan om överprövning ska avslås ocl1 anför bLa. följande, Beslutet daterat den 14 oktober 2011 att avbryta upp­ handlingen ska bestå. I princip alla anbudsgivare har haft synpunkter på hur rabatter och priser har utvärderats. Några anbudsgivare har till och med givit signaler om att de avser att överpröva tilldel:ningsbeslutet. Efter en översyn av utvärderingen och förfrägningsunderlaget, samt med vetskap om en eventuell överprovning .samt inkomna synpunkter över utvärdering­ en> ansåg inte Chalmers att problemet kunde åtgät·das genom en ny utvär­ deting. Istället avbröts upphandlingen. Son1 framgår av detta beslut före­ kom brister i torfrågningsunderlaget, särskilt i svatbilagans flik fem. I flik fem framgår vilka pris � och rabattuppgifter som. Chalmers kommer att utvärdera. På grund av att Chalmers i förfrågningsunderlaget angivit en bristfällig produktkorg genom att inte tydli� ange hur prisutvärdering ska ske, är anbudsutvärderingen inte tillförlitlig. För att åtgärda problemet räcker det inte nted rättelse utan en ny upphandling behövs för att kunna anta de ekonomiskt mest fördelaktiga anbuden. Förekommande brister ä:r av inte obetydlig karaktär och medför rimligen att för:frågcingsunderlaget måste göras om, Det föreligger sakligt godtagbara skäl att avbryta upp­ handlingen, Då utvärdering av bl.a. pris är det moment i upphandlingspro­ cessen som påverkar valet av leverantör mest, ansåg Chalmers att bristerna inte kan åtgärdas genom en ny utvärdering utan upphandlingen måste av­ brytas och göras om med ett förnyat förfrågningsun.derlag. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser m.m, LOU har senast ändrats med ikraftträdande den 1 november 2011. Av övergångsbestämmelserna fram.går att tidigare lydelse gäller för upphand­ lingar som påbörjats före ikraftträdandet. Således ska LOU tillämpas i den lydelse som gällde före den 1 november 2011. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 1 Sida 4 DOM 11932-11 Av I kap. 9 § LOU framgår följ ande. Upphaudlande myndigheter ska be­ handlaleverantörerpåettlikvä.tdigtochicke-diskdminerandesättsamt genomföra upphandlingar på.ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av16kap. 1§förstastycketsammalagframgårattenleverantörsoman­ ser sig ha lidit eller kunna komma att lida skada får i en framställning till allmänförvaltningsdomstolansökaomåtgärdenligt5eller 15 §§ (ansökan om övetprövning). Av 16 kap. 5 § samma lag framgår följande. Om den upphandlande myn­ digheten har brutit mot de gmndläggande principerna i 1 kap. 9 § eller nå­ gon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten be.sluta att upphandling­ en ska göras om eller att den får avslutas först sedan. rättelse har gjorts. Forvaltningsrättens bedömning Ett beslut att avbryta upphandlingen får e ndast fattas om det finns sakligt godtagbara skäl för detta och de grundläggande regler som följer av För� draget om Europeiska Unionens Funk.i.ionssätt (tidigai:e EG-fördraget) iakt­ tas Gfr RA 2008 ref. 35 och RA 2009 ref. 43). Ett beslut att avbryta en upphandling kan vidare överprövas av en förvaltningsdomstol (jfr RÅ 2005 ref. 62). Förvaltningsrätten ska således pröva om Chalmers haft fog att avbryta upphat.ldlingen . Enöverprövningavettbeslutattavbrytaupphandlingenkanavseen mängd olika anledningar. Ett avbrytande måste dock kunna motiveras och far naturligtvis inte göi:as på osakliga grunder och får inte göras i strid mot de principer som anges i l kap. 9 § LOU, 9.FEB.2012 11:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 1 Sida 5 DOM 11932-11 Ett grundläggande krav när det galler upphandlingen är att förfrågningsun­ derlaget ska vara så tydligt utfo1mat att en leverantör på grundval av detta kan avgöra vad den upphandlande myndigheten tillmäter betydelse vid upphandlingen samt att utvä:rderingsmodellen är utformad så att den är ägnad att leda ttll ett rättvisande resultat, dvs . att det anbud som är mest ekonomishi fol'delaktigt eller har lägst pris antas. Detta följe1.' också av ge­ menskapsrättens krav- på likabehandling, förutsebarhet och transparens. Förvaltningsrätt en konstatetar a tt det varken av anbudsförn:aga.11 eller av den reviderade svarsbilagan. flik fem framkommer tydligt hur rabatter och priser kommer att utvärderas av Chalmers. Därmed blir det oklart för an­ budsgivarna hur deras offererade pds beräknas och utvärderas. Ett sådant förfrå.gningsunderlag kan enligt förvaltningsrättens mening ge upphov till olikatolkningarmellananbudsgivam�'VilketChalmersäven:fattindika� tioner på från flera anbudsgivare under processens gång, Förvaltningsrätten finnermedhänsyntilldetsagdaattdetharförekommitsådanabrister att detförelegatsakligtgodtagbaraskälforbeslutetattavbryta upphandlingen. Beslutetkaninte ansesstrida motgemenskapsrättsligaregler. Ansökanom överprövning ska därför avslås. HUR MA.l'f ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3 1 09/lB LOU) Föredragandeimåletharvaritförvaltningsr[ttsnotarienMatb.ildaSund­ berg. QF-c,L': ii::) L/l,MSRATTrn ,1, -C·., '·0', 2 ., . "''IJ ••• Den som '9'ilt överldaga fönr-J.tningstättens beslut ska. skriva till Kam.matrii.tteu i Götebotg. Sktlvelsen ska dock skick.as eller läo:wa.s till föwaltningsrätten.. Öve.t:klagandet ska ha kotnmit in till !örvalttdo.gs.tär�n inom tte veckor :€tån den ch g då. kla ga." l d en fic k d el a v b e s l u t e t T i d e n för öve.tldagandet fot: offentligpart .:raknas emellertid fum den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för öve.r..'J ska Ni utao dröjsm.il a.11!n2la �.ndr:ingen till katnmattätten. X mål oro. överp:i:övning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, ttmsporte,; oth p o s ttj ä n s t er fåt avW s l u m s i.n n m ti d e o. fö r övedtlaga.nde av rättens dom ellet beslut ha;r,; löpt ut. I de flesta fall fat avtal slutas aru: tio da.gar h-:u: gått från det att :rätten avgjort målet ellet u.pphä:vt ett :interimi.stii.kt beslut. I vissa full .fu avtal slutas omedelbart. Ett öveiltlagande av :tli.tteus avgör.m.de får inte prövas sedan avtal hal; slutits. Fullständig i.nfounation fi.:o.ns i 16 kapitleti de ovan angivna laga.ma. Behöver Ni .t1e.t upplysningar om hu.r man ö'Q'e.tk:fa ka..'l Nivända Er till den klagandes namn. pe.rsoo.o.l.i:llm.er y.i:ke, posmd.ress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefon-'l'lummer till arbetsplatsen och even-::ue.U annan plats där klaganden kan nås för delgiv'ning l.å1n.nas otn dessa upplt..fter inre tidigate uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ä:o.dl:as är det viktigt att arunäko. snarast görs il1 kam..."Ilarrätten, ga.r > ) förvaltrungs.tätren. ., DV 3109/lB LOU --- t1R. 0355·-3. 7---- Il SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR .. PRÖVNINGSTJLLSTÅND