FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM IUMEÅ 2017-05-18 Mål nr 592-17 Sida 1 (5) SÖKANDE I KONKURRENSVERKET -·· 2017 -05- 1 9 Avd Meddelad i Umeå Marsfjäll Hotell & Konferens AB, 556712-8318 Axel Arons väg 4 910 88 Marsfjäll MOTPART Vilhelmina kommun 912 81 Vilhelmina SAKEN Dnr KSnr Aktbll Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVG ÖRANDE Förvaltningsrätten beslutar att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse gjorts på så sätt att en ny prövning av anbuden genomförts. Dok.Id70675 Postadress Box193 901 05 Umeå Besöksadress Nygatan45 (Tingshuset) Telefon Telefax 090-17 74 00 090-1375 88 E-post: forvaltningsratteniumea@dom.se www.forvaltningsratteniumea.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 080: 0-120: 0 130: 0-16:00 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 592-17 IUMEÅ BAKGRUND OCH YRKANDEN Vilhelmina kommun (Kommunen) genomför en upphandling av Mat­ leveranser till Saxnäsgårdens äldreboende. Vid upphandlingen används för­ enklat förfarande. Två anbud har ingetts i upphandlingen, från Marsfjäll Hotell & Konferens AB och Marsfjäll Mountain Lodge AB. Bägge anbuden har utvärderats och Kommunen har beslutat att anta det anbud som lämnats av Marsfjäll Mountain Lodge AB. I protokoll från kommunstyrelsens arbetsutskott anges att man beslutar att anta förmånligaste anbud. I meddelande om beslut till anbudsgivama anger Kommunen att anbud inkommit från Saxnäsgården Hotell och Konferens AB (av allt att döma avses Marsfjäll Hotell & Konferens -forvaltningsrät­ _ tens kommentar) med ett pris per dygn och person på 205 kr exkl. moms och Marsfjäll Mountain Lodge AB med ett pris per dygn och person på 204 kr exkl moms samt att kommunstyrelsens arbetsutskott beslutat att anta anbu­ det från Marsfjäll Mountain Lodge AB. Marsfjäll Hotell & Konferens AB (Marsfjäll Hotell & Konferens) ansöker i förvaltningsrätten om överprövning av upphandlingen. Kommunen motsätter sig bifall till ansökan. MARSFJÄLL HOTELL & KONFERENS ANFÖRANDE Antaget anbud uppfyller inte skall-kraven i punkten 5.1 Uteslutningsfas, steg 1, och i punkten 5.2 Kvalificeringsfas, steg 2, i förfrågningsunderlagets Administrativa föreskrifter. Det saknas underlag för anbudsutvärdering enligt punkten 5.4 Anbuds­ utvärdering, steg 3. 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 592-17 !UMEÅ TILLÄMPLIGA BESTÄMMELSER Den 1 januari 2017 trädde lagen (2016:1145) om offentlig upphandling i kraft och därigenom upphävdes lagen (2007:1091) om offentlig upphand­ ling. Den upphävda lagen gäller dock för sådan upphandling som har påbör­ jats före ikraftträdandet och är därför tillämplig i förevarande mål. Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas (1 kap. 9 § LOU). Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts (16 kap. 6 § första stycket LOU). SKÄLEN FÖRA V GÖRANDET Förvaltningsrätten kan inledningsvis konstatera att det normalt sett ankom­ mer på den sökande i ett upphandlingsmål att på ett klart och tydligt sätt ange vilka omständigheter talan grundas på (jfr RÅ 2009 ref. 69) samt att klargöra och utveckla påstådda felaktigheter i en upphandling. Marsfjäll Hotell & Konferens menar att det vinnande anbudet från Marsfjäll Mountain Lodge AB inte uppfyller samtliga skall-krav. Vidare ifrågasätts anbudsutvärderingen. Förvaltningsrätten noterar att det av likabehandlingsprincipen följer att en upphandlande myndighet inte kan efterge eller bortse från obligatoriska krav som uppställts i förfrågningsunderlaget. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 592-17 IUMEÅ Enligt uppgift från Kommunen har samtliga handlingar i ärendet översänts till förvaltningsrätten. Utifrån de handlingarna kan inte utläsas att Kommu­ nen gjort någon prövning av om inkomna anbud uppfyller de i upphandling­ en uppställda obligatoriska kraven i punkterna 5.1 och 5.2 i förfrågningsun­ derlagets Administrativa föreskrifter. Övervägande skäl talar enligt förvalt­ ningsrättens mening därför för att någon sådan prövning inte gjorts. Punkten 5.1 har följande lydelse: Ej uppfyllande av LOU Se bilaga RSV 4820 skall användas för lämnande av uppgift och får ej vara äldre än 3 månader. Endast anbudsgivare som klarar uteslutningsfasen går vidare i anbudstävlan. Förvaltningsrätten noterar att enligt 10 kap. 4 § LOU ska den upphandlande myndigheten vid kontroll av om en leverantör har fullgjort sina åligganden avseende socialförsäkringsavgifter eller skatt i Sverige inhämta uppgifter om detta från behörig myndighet. Bestämmelsen, som0 infördes den 15 juli 2010, innebär att leverantörer av­ lastas från att lämna uppgifter om de har uppfyllt sina åligganden att betala skatter och avgifter i Sverige Gfr 10 kap. 2 § första stycket punkten 5 LOU). Sådana uppgifter kan i stället inhämtas av upphandlande myndigheter från Skatteverket och Kronofogdemyndigheten. Kommunen har således inte haft fog för att ställa upp det i punkten 5.1 an­ givna kravet. Däremot borde Kommunen ha kontrollerat huruvida de in­ komna anbuden uppfyllt de i punkten 5.2 angivna kraven, med undantag fö r det krav som avser RSV 4820 (numera SKV 4820). Genom att inte göra den kontrollen har Kommunen överträtt såväl den gemenskapsrättsliga principen 4 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 592-17 IUMEÅ om likabehandling som principen om förutsebarhet, vilka bägge kommer till uttryck i 1 kap. 9 § LOU. Därtill kommer att Kommunen inte utvärderat anbuden i enlighet med de kriterier som angetts i punkten 5.4. Eftersom Kommunens agerande strider mot 1 kap. 9 § LOU och Marsfjäll Hotell & Konferens måste anses ha lidit eller kunnat komma att lida skada till följd därav finns grund för ingripande enligt 16 kap. 6 § LOU. Konstate­ rade felaktigheter hänför sig till prövningen av anbuden varför det är till­ räckligt att rättelse sker genom att en ny prövning av anbuden genomförs. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1C LOU) 1111!!1 Rådman Målet har föredragits av Christina Röckner. ISVERIGES DoMsroLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND . - Om Ni vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska Ni skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt- - -rungsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, p ostadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. 2.. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som.klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. BehöverNi fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. U"\ ..... N0 0 Qt. el 8 .g www.domstol.se