FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Enhet 17 SÖKANDE DOM 2012-12-03 Meddelad i Stockholm Mål nr 23652-12 Sida 1 (5) Nils Bengtssons Byggnads AB, 556155-0178 Flygfältsgatan 2 D 128 30 Skarpnäck MOTPART Nacka kommun 131 81 Nacka SAKEN Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE -- - �---:--:--. .._--,- - � Förvaltningsrätten avslår Nils Bengtssons Byggnads AB:s ansökan om ingripande enligt LOU. Förvaltningsrättens interimistiska beslut den 12 november 2012 upphör således att gälla. Dok.Id 301145 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Tegeluddsvägen 1 Telefon Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 08-561 680 00 E-post: Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 23652-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen YRKANDEN M.M. . Nacka kommun ( kommunen) genomför en ramavtalsupphandling benämnd Byggentreprenader. Upphandlingen sker genom öppef förfarande enligt 4 kap. lagen (20071: 091) om offentlig upphandling (LOU). I tilldelningsbeslutet den1 november2012 har kommunen meddelat att upphandlingen resulterat i beslut att teckna ramavtal med andra leverantörer än Nils Bengtssons Byggnads AB. Förvaltningsrätten förordnade den12 november2012 att upphandlingen inte f'ar avslutas och kontrakt inte tecknas innan något annat har bestämts. Nils Bengtssons Byggnads AB (NBAB) ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att upphandlingen får avslutas först efter rättelse av utvärderingen av NBAB:s anbud. Till stöd för sin talan anför NBAB i huvudsak följande.NBAB har felaktigt uteslutits eftersom kommunen bedömt att NBAB inte uppfyllt alla skall-krav. Kommunen har anfört att NBAB inte redovisat rutiner för ris· kbedömning. NBAB anser att dessa rutiner har redovisats och hänvisar till ett avsnitt i den till anbudet bifogade kvalitetsplanen. Kommunen har även anmärkt att rutiner för miljöanpassade inköp saknas. NBAB har i kvalitetsplanen redovisar rutiner för inköp av material och,produkter i två separata sidor. Dessa sidor utgör exempel på en genomförd projektanpassad miljöplan som redovisar hur NBAB hanterar inköp av material och produkter. Rutin för inköpspolicy/kvalitetspolicy har således redovisats i anbudet. Något krav på rutinens utformning har inte ställts vid upphandlingen. Kommunen anser att BAS P o U saknas i CV och framgår inte heller av intyg från Stockholms byggmästarförening. Av till ansökan om överprövning bifogad e-postkorrespondens med Stockholm byggmästarförening visas att ingivna intyg motsvarar efterfrågad kompetens. Kommunen borde rimligen känna till att alla arbetsmiljökurser genom Stockholms Byggmästarförening efter FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM. Allmänna avdelningen · DOM S1da3 23652-12 .) januari 2009 uppfyl_ler efterfrågade skall-krav. Kommunens okunskap i detta avseende kan inte utgöra skäl till att anse att skall-kravet inte är uppfyllt. Kommunen bestrider NBAB:s yrkanden oc?- anföv följande. NBAB har gällande skall-kravet på redovisad rutin för riskbedömningar endast hänvisat till att arbetsmiljöplan med tillhorande riskbedömningar upprättas och att projektet anpassas alternativt övertas från beställaren. Hänvisningen uppfyller inte skall-kravet då det inte är en redovisad rutin. Anbudsgivaren skulle även redovisa-rutin för miljöanpassade materialköp. Kommunen anser inte att redovisad rutin framgår där rutinen enligt NBAB:s hänvisning framgår. Skall-kravet är därför inte uppfyllt. Intyget som bifogades vid ap.budslämnandet, daterat 2012-09-24, styrker inte att skall-kravet angående kompetens är uppfyllt. Efter anbudstidens utgång har NBAB kompletterat med nya intyg vilket bekräftar att det vid anbudet bifogade intyget inte uppfyller ställda skall-krav. Eftersom samtliga . skall-krav inte uppfyllts bör ansökan om överprövning avslås. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser I 1 kap. 9 § LOU anges bl.a. att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna . om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. I 16 kap. 6 § första stycket LOU anges att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i lagen och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den f'ar avslutas först sedan rättelse har gjorts. · Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 23652-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Förvaltningsrättens bedömning I mål om ingripande enlig LOU gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart sätt ska ange på vilka omständigheter talan grundas (RÅ 2009 ref. 69). Prövningen i förvaltningsrätten utgör en kontroll av om det på grund av vad sökanden har framfört finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges -i 16 kap. 6 § LOU. Förvaltningsrätten konstaterar att det är den upphandlande myndigheten som utför anbudsutvärderingen. De så kallade skall-kraven som anges i förfrågningsunderlaget måste vara uppfyllda för att den upphandlande enheten ska kunna utvärdera anbudet. Så länge bestämmelserna i LOU och tillämpliga grundläggande principer beaktas, är en upphandlande myndigheten normalt oförhindrad att själv bestämma om och hur anbudsgivaren i sitt anbud ska visa att aktuella skall-krav är uppfyllda. Vid överprövning enligt LOU gäller som huvudregel att det inte ankommer på förvaltningsrätten att göra en ny utvärdering eller att i övrigt pröva lämpligheten av den upphandlande myndighetens beslut. Förvaltningsrätten gör bedömningen att detNBAB anfört angående utvärderingen av anbudet i de delar gällande skall-krav på redovisade rutiner inte kan anses visa att utvärderingep utförts i strid med förfrågningsunderlaget, LOU eller de grundläggande upphandlingsrättsliga principerna. Av den anledningen saknas det skäl för förvaltningsrätten att ta stälining till vadNBAB i övrigt anfört angående utvärderingen av anbudet. Det krävs enligt LOU 16 kap. 6 § första stycket att den sökande leverantören lidit eller kan komma att lida skada på grund av myndighetens åsidosättande av LOU. Förvaltningsrätten anser inte någon skada är aktuell i förevarande fall ochNBAB har inte anfört något som föranleder en annan FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 5 23652-12 bedömning. Det föreligger därför inte_,grund för ingripande enligtLOU. Ansökan ska således avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga (DV 3109/lA LOU). J�� Magnus Åhammar Rådman Förvaltningsrättsnotarien Åsa Ullsåker har föredragit målet. �:,._=_e�- .5I SvmllGES DoMsroLAR .HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förval1J?ingsrättens beslut ska skriva till Kamm;rrytten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller iämnas till förvaitnmgsrätten. Överkhgandet ska ha kommit in till förvaltningsrii.tten inom tre veckor från den dag då kla.ganden fick del av beslutet Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för öve.r:klagandet :in:faTI.er på lördag, söndag eller helgch.g, rnidsotnroarafton, julafton eller nyfu:safto:o.. räcker det att skrivelsen kommer in nästa va:td.ag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i k:ammarr�tten fordras att prövmngstillstå:o.d meddelas. Kammarrätten färon:ar prövrungstillstå:o.d om det fu: av v1k:t för ledning av rättstilliimpnfu.gen att överklagandet prövas, anledning fö.iekorom.er till -ändring i det slut vartill. förvaltmngsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överkh.gandet. Om prövn:ingstillstlnd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför v.iktigt att det kkrt och tydligt framgår av ö".erkhgandet till kammarrätten varf"0r m anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med öve:rklagande ska innehållit 1. den kla.gandes :o..:amn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och · eventuellannanplatsdärklagandenkan D2.S fö:c delgivning lä.mru..s om dessa uppgifter inte ticlig.u:e uppgetts i målet Om någon person- eller adressuppgift ändras är det Vlktigt ätt anmäl-an snarast gö:cs till kammarrätt� DV3109/1ALOU 2. det beslut som överkl:a..gas med uppgift 3. om förvaltningsrä.ttens namn, .1Då1nummer samt dagen fö:c beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begä:tan om prövrungstillstånd., 5. den ändring av förva.ltningsrättens beslut som klaganden vill 6. till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje sfu:skilt bevis. Skrivelsen ska vara underteckru.d av klaganden eller hans ombud Adressen till förval:trungsriitten framgår av beslutet Om klaganden anlitår ombud ska denne sända in fuTu:nik:t i origm:al samt uppge sitt n:a:mn, ad:tess och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift andras, ska Ni utan dröjsmål anmäl:a ändringen till kammarrätten. I niål om överprövrun.g enligt lagen (2007:1091) om offentlig uppha:o..dling eller la.gen (2007:1092) om upphandling in.om områdena. vatt� energi, transporter och posttjänster far avtal slutas inn.:an. tiden för överk1:a..gan.de av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall ffu: avtal slutas cii.t tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut I vissa fall ffu: avtal slutas omedelbart Ett överk1:a..gan.de av rättens avgörande ffu: in.te prövas sedan avtal hår slutits. Fullständig ro.formation finns i 16 kapitlet i de ovan ang:rvrui� .. :Behöver Ni fler plysningar om hur .trum up överkh.garkanNivändaEttill förvalmmgsrä.tte:o..