KAMIVl.ARRÄTTEN I SUNDSVALL DOM Sida 1 (7) · Mål m 1107-12 Zbl:2 -�7..,.�� Meddelad i Sundsvall KLAGANDE Mason Management AB, 556623-2749 Hamngatan 33 172 66 Sundbyberg MOTPART Landstinget Västernorrland 871 85 Bärnösand ÖVERKLAGAT AVGÖRANDE Dos::; .... ,·��hiA?"_�- E D Klagande/ombud D Motpart/ombud 0SKV 0 FI< NFC Förvaltningsrätten i Härnösands dom den 19 april 2012 i mål m 3901-11, se bilaga A SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU KAMMARRÄTTENS AVGÖRANDE Kammarrätten återförvisar målet till förvaltningsrätten för prövning av den av Mason Management AB först i kammarrätten åberopade omständigheten att pri�et inte har utvärderats. Kammarrätten avslår överklagandet i övrigt. Kammarrättens interimistiska beslut den 22 maj 2012 upphör därmed att gälla. D Lst/trp·.st 0 Fr =4'u_ -J�t·s(ii,s:idn·ss. S(;.dnt --;�;t::·r1g�1tcu1 2 ;0"�k,,�✓ 0för delgivning �ör kännedom D För handläggning □ Dok.Id 96580 Poshr?rc':s 13· ox 114 Tclr·f:lx 060-18 66 52 Tc!c' 11 060-] 8 66 ()i) F,--i1:•)t. ki:1r:1rr,..i�-:,:U1.: ;:::�·:·riisv;:ill.. �-,'11"\\' � ;;11�q;:·:T·:(l;· ·1�!.Ji':(l:,•,·:::!_::•..: : l0i lc1111. �:c KAlvlMARRÄTTEN DO:M Sida 2 . I SUNDSVALL Målm 1107�12 YRKANDEN M.M. , lVJason :Management AB (bolaget)yidhålle::_i kammarrätten sitt"i förvaltningsrätten framställda yrkande om att upphandlingen ska göras om. Bolaget anför bl.a. följande till �töd för sin talan. Referenserna under punkt 6 i upphandlingsförfrågan ska inhämtas i syfte att bedöma leverantörens förmåga att föllgöra uppdraget. Landstinget har använt referenser i kvalificeringen av leverantören som är samma referenser som använts i utvärderingen av den anvisade konsulten. Det framgår inte av tilldelningsbeslutet vilka underliggande faktorer som utgör grund för en Ekabehandling vid värdering och betygsättning av tilldelningskriteriema. Bolaget kan inte se att landstinget viktat priset. Det kan inte anses tillräckligt att i tilldelningsbeslutet konstatera att pris�t är oväsentligt i förhållande till de kvaliteer som det vinnande anbudet har. I praktiken har man då struntat i priset trots att det är en utvärderingsfaktor enligt förfrågningsunderlaget. Landstinget Västernorrland motsätter'sig bifall till överklagandet. Landstinget anför bl.a. följande. Landstinget har i förfrågningslmderlaget klart redovisat vad som utgör kvalificeringskrav och vad som utgör tilldelningskriterier. Av tilldelningsbeslutet framgår att kvalificeringskraven prövats för sig och tilldelningskriterierna för sig. Något hinder att i kvalificeringsdelen hänvisa till anvisad konsults erfarenhet från tidigare uppdrag föreligger inte, särskiltinte i en upphandling som är personberoende, där en i anbudet angiven person efterfrågas. Den omständigheten att anbudsgivarna hänvisat till delvis samma handlingar i kvalificeringsdelen och i utvärderingsdelen står inte i strid med vare sig· förfrågningsunc1crlaget eller LOU. KAlYIMARRATTEN I SUNDSVALL DOM Sida 3 Mål m 1107,12 Under punkt 4.2 i för.frågningsunderlaget uppställs ett antal ska-krav på lompetens och erfarenhet på den person som ska arbeta med landstinget. Kompetensen och erfarenheten ska styrkas med CV och två utförda referensuppdrag. Av svarsformuläret framgår under punkt 6 att två referensuppdrag ska anges. Landstinget bestrider att det använt referenser i utvärderingen. Istället har beskrivningarna utvärderats. SKÄLEN FÖR KAMNIARRÄTTENS AVGÖRANDE Bolaget har i ansökan om överprövning hos förvaltningsrätten anfört en rad omständigheter till stöd för sin talan. !"kammarrätten anför bolaget, utöver vissa tidigare angivna omständigheter, även att priset inte har utvärderats, trots att det i förfrågningsunderlaget anges som ett kriterium för kontraktstilldelningen. Uppfyllelse av ska-krav Bolaget anför att det föDer av punkt 6 i svarsbilagan att ska-kravet avseende referenser innebär att leverantören ska styrka sin erfarenhet med två referenser, medan landstinget anför att referenserna ska avse den föreslagna personen. . Kammarrätten konstaterar att det av punkt 4.2 i förfrågningsunderlaget framgår att de i punkten angivna ska-kraven avser anvisad konsult, med vilket avses den person som ska arbeta med landstinget. Ska-kravet att det ska finnas två referensuppdrag under de senaste tre åren av relevans för efterfrågad tjänst avser således den föreslagna personen/konsulten.och inte leverantören. I punkt 4.2 hänvisas till svarsbilagan (punkt 6) i vilken det anges att leverantören ska ha erfarenhet från liknande uppdrag. Även om formuleringen i svarsbilagan är missvisande står det dock enligt kammanättens mening klart att avsikten med referensuppdragen är att styrka alt konsulten uppl)'ller de krav pa kompetens och erfarenhet som ställs. KAMMARR�TTEN DOM Sida 4 I SUNDSVALL Mål m 1107-12 Vinnande anbud har uppfyllt ska-kravet avseende referenser eftersom referenser lämnats för den föreslagna personen/konsulten. Utvärdering av referenser Av EU-domstolens avgörande C-532/06 Lianakis framgår att kriterier som huvudsakligen avser vilken erfarenhet och vilka kvalifikationer och resurser som anbudsgivaren förfogar över för att säkerställa ett gott utförande av projektet i fråga inte kan anses utgöra utvärderingskriterier. Däremot kan inte något generellt förbud mot att beakta referenser vid anbudsutvärderingen anses föreligga, så länge som referenstagningen syftar till att fastställa det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet. I punkt 4.3 i förfrågningsunderlaget, under rubriken "Tilldelningskriteriet kvalitet", framgår vilka förmågor och erfarenheter som kommer att värderas och betygsättas vid utvärderingen. Det är också dessa som enligt utvärderingsprotoko11et poängsatts vid utvärderingen. Det har inte framkommit annat än att landstinget använt referenserna enbart för att förvissa sig om att de angivna uppdragen har utförts. Kammarrätten instämmer således i förvaltningsrättens bedömning att landstinget får anses ha beaktat referenserna endast vid kvalificeringen. Äberopande av ny omständighet i kammarrätten I förfrågningsunderlaget under punkt 5 "Utvärdering av anbud" anges att det anbud kommer att antas som efter utvärdering framstår som det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet. Vidare anges följande. "Kriterierna för kontraktstilldelning, angivna i fällande prioritetsordning: Erbjuden kvalitet Tjänstens pris Med erbj1.1clen kvalilet avses elen anvisackkonsultens uppfyllnad av kriterierna som föUer av p 4.3. ------- Med tjänstens pris avses lämnat KAMMARRÄTTEN . J SUNDSVALL DOM Sida 5 . Mål m 1107-12 anbudspris, angivet per konsulttimme exkl. mervärdesskatt, inkl. samtliga til1 uppdraget hänförliga kostnader så som framgår av.aktuell punkti svarsbilagan." Landstinget har i sitt tilldelningsbeslut bl.a. anfört att den högre årskostnaden för den person som antagits som utförare av tjänsten vägs mycket väl upp och kompenseras mycket väl av den högre poängen som denne erhållit (11 poäng, redovisat under punkt 4.3 ."Kvalitetskrav pa anvisad konsult"). I sin ansökan till förvaltningsrätten om överprövning har bolaget lmder rubriken "5 Tilldelningskriteriema kvalitet och pris" särskilt riktat invändningar mot hur deras konsults meriter värderats och betygsatts samt tillagt bl.a. följande. Det framgår inte av uppdragsförfrågan eller tilldelningsbeslutet vilka lmderliggande faktorer som utgör grund för en likabehandling vid värdering och betygsättning av tilldelningskriteriema. ------ De valda kriterierna ska syfta till att fastställa det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet och inte huvudsakligen avse bedömningen av anbudsgivarens förmåga att utföra projektet. I kammanätten har bolaget vidhållit sin inställning att det inte av tilldelningsbeslutet framgår vilka u nderliggande faktorer som utgör grund för en likabehandling vid värde1ing och betygsättning av tilldelningskriteriema samt tillagt att bolaget inte kan se att landstinget viktat priset, det vill säga hur stor del av poängsättningen priset ska utgöra. Det kah enligt bolaget inte anses tillräckligt att i tilldelningsbeslutet endast konstatera att priset är oväsentligt jämfört med de kvaliteer som det vinnande anbudet har, i praktiken har man ju då struntat i priset trots att det är en utvärderingsfaktor enligt förfrågningsunderlaget. Kammarrätten gör i denna delföljande bedömning. Den invändning som bolaget numera gjort angående prisets betydelse vid utvärderingen innebär KAMMARRÄTTEN I SUNDSVALL DOM Sida 6 Mål m 1 107-12 inte någon ändring av bolagets talan, vilken går ut på att upphandlingen ska göras om med korrekt utformade krav vid kvalificering och utvärdering. Frågan är dock om denna omständighet innebär att saken i målet förändrats på ett otillåtet sätt. Som redovisats ovan har bolaget redan i förvaltningsrätten apfört bl.a. att det inte framgått vilka underliggande faktorer som utgjort grund för betygsättning av tilldelningskriteriema. Invändningen i kammarrätten om prisets betydelse kan.då enligt kammarrättens mening uppfattas som en utfyllnad eller konkretisering av bolagets mer allmänt framställda invändningar i förvaltningsrätten beträffande felaktigheter i utvärderingsfasen. Därmed torde den kunna inrymmas i det av bolaget i förvaltningsrätten åberopade händelseförloppet. I förvaltningsprocessen anses omständigheter som ryms inom samma händelseförlopp utgöra samma sak. Vid denna bedömning har kammar:rätten att ta ställning till om det föreligger hinder mot att beakta nya omständigheter i kammarrätten trots att saken inte har förändrats. Med beaktande av att upphandlingsbestämmelsema ska garantera snabba och effektiva rättsmedel finns det skäl som talar mot att tillåta parter att åberopa nya omständigheter i kammarrätten i mål om upphandling, se Kammarrätten i Stockholms dom den 22 september 2011 i mål m 3323-11. Det kan dock samtidigt hävdas att det för en sådan inskränkning bör finnas stöd i lag, jfr 37 § förvaltningsprocesslagen angående omständigheter som åberopas först i Högsta förvaltningsdomstolen, 50 kap. 25 § rättegångsbalken angående överklagande av domar till hovrätten eller 10 kap. 10 § kommunallagen ( 199 1 :900) angående laglighetsprövning. I avsaknad av en lagreglering med motsvarande innehåll avseende processen i kammaiTätten bör överklagandet inte avvisas i denna del. Prövningen i kammauätten bör dock i enlighet med instansordningens princip inte gå utöver elen prövning som företagits av förvallningsrälten. Därför ska målet KA.lvlMARRÄTTEN DOM Sida 7 lSUNDSVALL Mål nr 1107-12 återförvisas till förvaltningsrätten för prövning av frågan om priset har utvärderats. Kammarrättens interimistiska beslut ipphör att gälla Genom kammarrattens dom i målet upphör det interimistiska beslutet den 22 maj 2012, att landstinget inte får ingå avtal avseende den aktuella upphandlingen, att gälla. Kammarrätten erimar dock om att av 16 kap. 10 § andrnstycket LOU följer att avtal inte f'ar ingås förrän tio dagar har gått från' det att domstolen avgjort målet. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga B (formulär 9). "' �(/J,l/rzP!,,.,o l ; , 9----,/·-·-. G nnarTett�PetraEbbing kåmmarrättsråd kammarrättsråd ordförande 1LLL JohanLindeberg adjungerad ledamot referent Anna Fors Nilsson föredragande nr" ---· FÖRVALTN1l''17GSRÄ.TTEN J HÄR l'\I Ö S A l ' f D Förvaltningsrättsnotarien S Schaider S ÖKANDE DOIVI 2 0 1 2 - 0 4 - 1 9 Meddelad i Härnösanå Mål nr 3 9 0 � - l l E Mason Management AB, 556623-2749 Hamngatan 33 1 72 66 Sundbyberg MOTPART Landstinget Västernorrland 871 85 Härnösand SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1-091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNJNGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. Förvaltningsrätten avvisar Mason Management AB:s yrkande om skadestånd_ Dok.Id 3 6035 ,,,!,. Expcclitlon5tid Sida 2 FÖRVALTN1NGSRd,.TTEN DOrd 3901-11 I RÄRNÖSA1"'i1D BAKGRUND Landstinget Västernorrland (landstinget) som genomför upphandling av förrnedlingstjanst - search/headhunting av upphandlingschef, ,, , dnr 1 1LS2213, har i tilldelningsbeslut den 30 november 201 1 beslutat att anta Clustera Sverige AB (Clustera) som leverantör. YRKANDEN M.M. l\.fason Management AB (bolaget) begär överprövning och yrkar att för­ valtningsrätten förordnar att upphandlingen ska göras om med en korrekt utformad anbudsförfrågan och en korrekt anbudsutvärdering av skal1- och bör-krav vid kvalificering av anbudsgivare samt av skall- och bör-krav vid anbudsutvärdering av objektet - anvisad konsult i lämnat anbud. VidMe yrkar bolaget - under förutsättning att förvaltningsrätten bifaller ansökan om överprövning - att landstinge t ska förpliktas att utge 400 000 kr i ska­ destånd för förlorad affärsvinst med anledning av tilldelningsbeslutet i ak­ tuell upphandling, Bolaget anför bl.a. följande till stöd för sin talan. Enligt punkten 4.2. i frågningsunderlaget ska den person som ska arbeta med landstingetbl.a. uppfylla kriterierna på rnångåring erfarenhet från ledande befattning och som chef inom upphandlingen samt inneha erfarenhet av politiskt styrda tjänstemarmaorganisationer. Bolaget kan inte finna att den anvisade kon­ sulten från Clustera kan styrka ifrågavarande skallkrav varför dess anbud bör ha diskvalificerats vid utvärderingen. I tilldelningsbeslutet anges au Clustera med sitt koncept för kvalitetsstyming uppfyller det för uppdraget ställda krav enligt punkterna 4.1 och 4.2. Kvalitetsstyrning utgör emellertid inte ett efterfrågat krav i förfrågningsuntlerlaget varför clet inte kan anföras som skäl att anta Clustera som leverantör. Av punkten 4.3 i underlaget framgår vilka kvalitetskrav som ställs på anvi­ sad konsl1frvarvid bolagets anvisade konsult uppfyllcr krnven väl. Kraven kan styrka� genom bl.a. tjänstgöringsintyg som chefvid Upphandlingsen- FÖRVALTNJNGSRÄTTEN DOrvJ I HÄP..1'11 Ö S A 1'ill beten i Landstinget Västmanland där det särskilt anges följande. Konsulten har efter elva års erfarenhet från landstinget en väldokumenterad erfarenhet att drivaenupphandlingsorganisation. Denne har lång erfarenhetfrån att Sidä 3 3901-11 ., ,, vara kommimikatör och föreläsare genom bl.a. sin ledande position och företrätt Lanstingsförbundet vid föredrag i Bryssel och Wien. Dessutom har konsulten erfarenhet från föreläsningar inom landstinget samt vid ett flertal sammankomster anordnade av TietoEnator och Posten. · Bolaget uppfyller även kravet på att "inneha relevant och personliga nät­ verk i och utanför Västernorrland i politiska och analytiska miljöer" väl varför det bör ha tilldelats 11 poäng vid utvärderingen i stället för de redo­ visade 8 poängen. Clustera kan å sin sida inte styrka att kravet beträffande dokumenterad vana av att driva större uppbandlingsorganisationer är upp­ fyllt varför bolaget bör ha tilldelats O eller 1 poäng i denna del. Utvär.de­ ringen av anbuden har genomförts med en referensgrupp där det har med� verkat personer vilka bolaget antar har liten eller ingen erfarenhet av rekry­ tering av personer på ledningsnivå. För att erhålla en hög nivå i bedöm­ ni11g, få e11 iikabehandling elleJ neutraliserande intervjumetodik bör inter­ vjuguider tillämpas för att få en hög validitet med hög reliabihtet i utvärde­ ringen. En intervjuguide bör användas bta. för att undvika olika influenser som påveJkar det slutliga resultatet, vilket är särski1t viktigt när personer med mindre erfarenhet av ledarförsörjning ingår i referensgruppen. Av förfrågningsunderlaget anges att den anvisade konsult/-emas kompe­ tens och erfarenbetskrav ska styrkas genom en förteckning över två utförda referensuppdrag under de senaste tre åren avrelevans för efterfrågad tjänst. Av EG-domstolens avgörande i mål C-532/D6, Lianakis framgår att det föreligger en valfrihe t, dock ej oinskränkt sådan, vad avser olika kriterier som upphandlande myndighet kan använda som utvärderingskriterier. :tle valda kriterierna skc1 syfta till att fastställa det ekonomiskt mest fördelakti­ ga anbudet och inte huvudsakligen avse beclörnningcn av anb11clsgivmcns Sida 4 FÖRVALTNJNGSRÄTTEN DON1 3901-11 I HÄR!�ÖSAND föflI!åga att utföra projektet. Mot denna bakgrund bör det vara oförenligt att använda referenser i utvärderingsfasen. Av Kammarätten i Stockholms dom _den 19 december 2008, m�l m 5S12-08 och Kamma;ätten i Göteborg de_n-29 december 2008, mål m 5910-08 framgår att EG-domstolens dom i Llank:is- målet i svensk praxis inte har tolkats som att.den uppställer ett totalt förbud mot användandet av referenser som utvärderings.kriterium. Det krävs dock en Tiyanserad.bedöm:ning i varje enskilt fall huruvida en utvärdering av referenser kan anses utgöra ett kriterium för att utse det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet eller om det är ett sådant kriterium som huvudsakligen syftar till att visa på anbudsgivarens förmåga att utföra det aktue1l a uppdraget och därmed går att hänföra till kvalifikationsfasen. Kravet på referensuppdrag är ett ska11krav som riktas gentemot anbudsgi­ varen och inte den anvisade konsulten. Skallkravet bör följaktligen använ­ das för kvalificering av anbudsgivaren och inte för att fastställa det eko­ nomiskt mest fördelaktiga anbudet Det framgår inte av tilldelningsbeslutet om skallkravet är prövat vid kvalificering av anbudsgivare i upphandling­ en. Uppfylls inte skallkravet ska anbudsgivaren diskvalificeras och öm det inte är prövat vid utvärderingen ska upphandlingen göras om . Larn:lstin� bestrider bifall till bolagets ansökan om överprövning och yr­ kar att bolagets yrkande om skadestånd ska avvisas. Landstinget anför i huvudsak följande. Bolaget har anfört att Clustera inte uppfyller kraven i punkten 4.2. i förfrågningsunderlaget, vilket är felaktigt. I ifrågavarande punkt anges att den person som ska arbeta med landstinget ska uppfylla ett ' antal hav. Av samma punkt framgår att anvisad konsults kompetens och erfarenhet ska styrkas genom till anbudet fogat CV och en förteckning över två utförda referensuppdrag under de tre senaste åren av relevans för efter­ frågad tjänst. Det anges också att förteckningen i svarsbilagan ska fyllas i (se punkten 6 i svarsmallen, del av bilaga 2). Clustera har till sitt anbud presenterat �en konsult som offereras och redovisat hans erfarenheter och reforenser samt fogat efterfrågad CV. D�irtill har punkte11 6 i svarsbllagao FÖRVALTNJNGSRÄTTEN I HÄRL'l"ÖSAND DOlVl Sida 5 3901-11 fyllts � och fogats till anbudet. Av de till Clusteras anbud fogade handlingar framgår de uppgifter som landstinget efterfrågar oc;::,h a,tt �en person som ·- offereras har lång och gedigen erfarenhet från såv:äl offentlig som privat verksamhet. Underlaget visar att han har dokumenterade ledaregenskaper, dokumenterad erfarenhet av större komplexa organisationer samt statliga myndigheter/kornmuneroch privata näringslivet, chefserfarenhet av ana­ lysarbete med efterfrågad inriktning, erfarenhet av politiskt styrda organi­ sationer, mångårig erfarenhet från ledande befattningar och upphandling såväl i privat som offentlig verksamhet Bolaget har uppehållit sig kring anteckningen i tilldelningsbeslutet om kvalite tsstyrning. Visserligen har Clustera offererat ett koncept för kvalitetsstyming med det har inte haft någon betydelse vid kvalificeringen av företaget. Kvalificeringen har skett mot ställda krav i punkterna 4.1. och 4.2. i förfrågningsunderlaget. Vad gäller utvärderingen har en upphandlande myndighet i allmänhet stor frihet att inom ramen för affärsmässiga överväganden värdera de anbud som kyalificerat sig till anbudsutvärdering. Vid tillämpningen av utvärde­ ringsmodellen det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet är det ofrånkom­ ligt att kriterierna i viss mån bedöms subjektivt vid utvärder111gen. Utvär­ deringskr:iterierna erbjuden kvalitet och 0äm;tens pris framgår av punkten 5.1 i förlrågningsunderlaget. Kriterierna för kvalitet redovisas under punk­ ten 4.3 i förfrågningsunderlaget och dessa ska värderas på en skala 0-3. Bolaget har gjort gällande att bolaget borde ha erhållit fler poäng än sam­ manlagt 8 och Clustera borde ha erhållit färre än sammanlagt 11 poäng. Vidare har bolaget ifrågasatt landstingets sammansättning av utvärderings- . grnppen. Vad avser utvärderingsgrnppen har landstinget valt att genomföra _ utvärderingen utifrån en så bred erfarenhet som möjligt med representation från lednjng, personalenhet och personalrepresentant för anställda. Grup­ pen har bestått av ekonomi- och finansdirektör, tiföka chef för upphand­ lingsverksamheten, personalchef, personalkonsulent och facklig företräda­ re. Lanclstingel är riv elen uppfalln:ingcH att gruppen har varit väl skickad att Sid2 6 FÖRYALTNINGSRÄTTEN DOM 3901-11 1 HÄRNÖSA1""ffi bedöma de anbud som inkommit och även att utvärdera dessa-. Exempelvis har den personaikonsulent som medverkat j utvärderingen genomfört ett stort antal rekryteringar på såväl lednings- som chefsnivåer. Personalche- ,,. fen har under 15 år som personalchef för en koncerns fem ohka bolag.re­ kryterat ett antal ledrringsmedlemmar. Anbuden har bedömts utjfrån de uppgifter som anbudsgivarna lämnat enligt punkten 5.1 i svarsbilagan. Kraven i punkten 4.3 i förfrågningsunderlaget har således bedömts mot den beskrivning av erbjuden kvalitet som anbudsgivarna har lämnat. Uppgif­ terna har kompletterats vid en intervju med respektive konsult och anbuds­ givare. Landstinget har gjort följande bedömning av bolaget respektive Clusterns anbud beträffande punkten 4.3. Inneha dokumenterad vana i att drivastörre upphandlingsorganisationer och ha en god analytisk och stilistiskförmåga Som framgår av Clusteras anbud och dess anvisade konsults CV bar denne en bred erfarenhet av upphandlingsorganisationer, såväl inom det privata näringslivet som inom det offentliga. Han har exempelvis i stor omfattning medverkat 1 olika outsomcingprojekt som till sin natur utgör upphandling. Av anbudet framgår att konsulten har en god förmåga att uttrycka sig i skrift och att han genom sina komplexa uppdrag har en god analytisk för­ måga. Inget har framkommit som motsäger konsultens redovisning i anbu­ det. Bolagets anvisade konsult har inte motsvarande breda erfarenhet. Landstinget har bedömt att Clustera uppfyllt kravet väl och bolaget har uppfyllt kravet. Bolaget har därför tilldelats 2 poäng och Clustera 3 poäng i denna del. Inneha samt kunna verifiera erfarenhetfrån ledande ställning i en större organisation ellerförvaltning Clusteras offererade konsult har i sin CV och i sin egen redovisning i an­ budet redovisat och verifierat att han haft ledande ställnjng i såväl större· organisationer som Jörvaltningm, exempelvis Luftfartsverket, ett antal Sida 7 FÖRYALTN1NGSR1TTEN · DOIY1 3901-11 kommuner, ISS, BAE Systems, Karamellkungen, Myndigheten för till­ växtpolitiska analyser och utredningar, Sveriges Maskim.ingar ekonomiska förening, HK IT konsult AB. Bolagets redovisade konsult har i vart fall IHÄRl"'fÖSAND '�, inte en större erfarenhet från ledande ställning än Clusteras. Varaengodkommunikatöroch/öreläsare Clusteras offererade konsult har i sin egen redovisning i anbudet under­ strukit att han är verbal och kommunikativ och trivs i rollen att stå inför publik samt att han har god förmåga att uttrycka sig. Under intervjun be­ kräftades att han var en synnerligt god kommunikatör. Inneha relevanta personliga nätverk i och utanför Västernorrland i politis­ ka och analytiska miljöer Som framgår av Clusteras offererade konsults CV samt hans egen redovis­ ning i anbudet liar han en bred erfarenhet från såväl privata näringslive t som myndigheter. Miljöer som är politiska och analytiska. Han har exem­ pelvis i sin egen redovisning i anbudet understrukit förmågan att skapa kontakter, bibehålla dessa och utveckla långsiktiga relationer med andra människor både i kundledet och hos leverantörer. Bolagets offererade kon� sult hade i vart fall inte mer omfattande personliga nätverk. Båda ansågs uppfylla kravet. Sammanfattningsvis har landstinget bedömt att Clusteras offererade konsult bäst uppfyllde kvalitetskravet. Bolaget har vidare gjort gällande att landstinget i utvärderingen bar bedömt referenser, vilket är felaktigt. Som framgår av punkten 4,2 sista stycket i förfrågningsunderlaget avser efterfrågade referenser två referensuppdrag för kvalificeringen och inte för utvärderingen. Både Clustera och bolaget har uppfyllt kvalificeringskravet p·å två referensuppdrag. Landstinget har " inte tagit kontakt med angivna kontaktpersoner för att inhämta några upp­ gifter utan endast kontrollerat att efterfrågade referensuppdrag uppfyllts. - Sida 3 FÖRVALTNJNGSRATTEN DOM 3901-11 Slutligen ska bolagets talan avseende skadestånd avvisas då det inte an­ kommer på förvaltningsdomstol att pröva frågan om skadestånd. Bolag:et har i yttrande angett följande. Landstinget har beträffande tilldel­ ningskriterier "Vara en god kommunikatör och föreläsare" anfört att det under intervjun med Clusteras offererade konsultbekräftades att denne var en synnerligen god kommunikatör. Detta visar på att det finns en uppenbar risk för subjektiva beslut i bedömningen. Av förfrågningsunderlaget fram­ går att leverantören ska uppfylla kravet på referenser för att kvalificera sig. Bolaget finner det dock osannolikt att Clustera kan uppvisa referenser som uppfyller skallkravet och kvalificerar leverantören som anbudsgivare i -upphandlingen med hänsyn till dess omsättning. Är referensuppdragen personliga för den anvisa de konsulten som utförare kan de endast utgöra referenser som tilldelningskriterier i upphandlingen. SKÄLEN FÖR AV GÖRANDET Tillämpliga bestämmelser Av 16 kap. 5 § LOU framgår att rätten ska besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts om den upp­ handlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon mman bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada. En upphandlande myndighet ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Yicl upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas (1 kap. 9 § LOU). Av 16 kap. 21 § LOU framgår bl.a. att talan om skadestånd väckas vid allmän domstol. ;I HÄRt'fÖSAl'ffi FÖRVALTNINGSRÄTTEN I HÄRL'fÖSAt�D ·utredningen i målet I förfrågningsunderlaget anges bl.a. följande. 4 Krav på tjänst Samtliga nedanstående obligatoriska krav verifieras vad avser utfyllnad av leverantö­ ren genom ifyllnad och eventuell kommentar samt vid behov styrkt genom bifogande av dokument på anvisad plats i svarsbilagan. 4.2 Kompetens- och erfarenhetskraY på anvisad konsult Person som ska arbeta med landstinget skn uppfylla följande kriterier: .. • " • " , Sida9 3901-il Mångårig erfarenhet från ledande befattning och som chef inom upphandling Dokumenterade ledaregenskaper Dokumenterad analyserfarenhet av större komplexa organisationer Chefserfarenhet av analysarbete :med inriktning mot verksamhetsutveckling i komplexa organisationer Inneha erfarenhet av politiskt styrda tjänstemannaorganisat:ioner, vara Lill­ gänglig i avtalad omfattning, under avtalsperioden 1 december 2011 till 31 december 2012 och värdering av tillgänglighet görs i förhållande tiU en utpe­ kad konsult tillgänglighet för hela perioden. Den eller dem anvisade konsult/­ emas kompetens och erfarenhetskrav styrks genom att det till anbudet bifo­ gas dels en CV, dels en förteckning över t";å (2) utförda referensuppdrag un­ der de senaste tre åren av relevans för efterfrågas tjänst. Förteckningen i Svarsbilagan fylls i. 4.3 KvalHeiskrav p.å anvisatl konsult Under förutsättning att samtliga i förfrågningsunderlage t uppställda obligatoriska krav uppfylls, såväl vad avser hav på leverantören som den anvisade konsulten, kommer nedanstående tilldelningskriterier värderas och betygsättas på en skala på 0-3, utifrån följande; 0) 1) 2 ) 3) uppfyller inte uppfyller bristfälligt uppfyller uppfyller väl Sida 10 FÖRVALTNINGSRATTEN DOl\'1 3901-11 Den samlade bedömningen av uppfyllnadsgraden kommer sedermera att ligga till grund för en slutsats kring erbjuden kvalitet som jämte kriteriet pris ligger till grund för kon traktstilldelning. Tilldelningskriteriet kvalitet: Konsulten bör; I HÄRNÖSAND • ha 'en god analytisk och stilistisk förmåga, inneha dokumenterad vana i att driva större upphandlingsorganisationer och " sation eller förvaltning, inneha samt kunna verifiera erfarenhet från ledande ställning i större organi­ • • Leverantören beskriver och verifierar i sitt anbud hur anvisad konsult uppfyller ovan­ stående krav. Beskrivningen bifogas till anbudet genom hänvisning till bifogade bila­ ga/bilagor i svarsbilagan. 5 Utvärdering av anbud 5 .1 Ti11delningsgrund och tilldelni11gskriterier Under förutsättning av att inkomna anbud uppfyller obligatoriska krav, kommer Landstinget Västernorrland att anta det anbud som efter utvärdering framstår som det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet. Kriterierna för kontraktstilldelning, angivna i fallande prioritetsordning; Erbjuden kvalitet e Tjänstens pris Med erbjuden kvalitet avses den anvisade konsultens uppfyllnad av kriterierna som följer av p. 4.3 ovan. Samtliga underkriterier inom kriteriet kvalitet tillerkänns lika stort värde i den sam.lade bedömningen av erbjuden kvalitet M e d tj ä n s t e n s p r is a v s e s l ä m n a a n b u d s p r i s , a n g i v e t p e r k o n s u l t t i m m e e x k l . m e r v ä r ­ desskatt, inkl. samtliga till uppdraget hänförliga kostnader så som framgår av aktuell punkt i svarsbilagan. 0 vara en god kommunikatör eller föreläsare, inneha relevanta och personliga nätverk i och utanför Västernorrland i poli- tiska och analytiska miljöer, FÖRYALTNu�GSRÄTTEN I I:Lffil'{ÖSAt'ID Förvaltningsrättens bedömning Förvaltningsrätten konstaterar inlednings�is att utvärdering vid offentlig upphan_dling ska göras objektivt i_ den meningen att inga ov�dkommande hänsyn får tas. Det är dock ofrånkomligt att även en objektiv bedömning av inkomna anbud kan rymma e tt visst mått av skönsmässighet eller sub­ jektivitetsömmåstegodtasun