FÖRVALTNINGSRÄTTEN I VÄXJÖ SÖKANDE DOM 2016-04-28 Meddelad i Växjö Mål nr 4153-15 PNd Onr .K.Snr AB Bäckaskog Media, 556169-1485 Sjölyckevägen 2 290 34 Fjällkinge Ombud: Advokat Peter Olofsson Advokatbyrå AB Peter Olofsson Österlånggatan 15 291 33 Kristianstad MOTPART 1. Högskolan i Kristianstad, 202100-3195 291 88 Kristianstad Ombud: Linneuniversitetet Universitetsplatsen 1 352 52 Växjö 2. Linneuniversitetet, 202100-6271 Universitetsplatsen 1 352 52 Växjö 3. Malmö Högskola, 202100-4920 205 06 Malmö Ombud: Linneuniversitetet Universitetsplatsen 1 352 52 Växjö SAKEN 2r,;r, _ F 8 .v,�U U,. - L I '? .._ 1 ! Aktbil -- -· ,, Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSR ÄTTENSAVG ÖR ANDE Förvaltningsrätten bifaller ansökan och beslutar att upphandlingen ska göras om. Dok.Id 131692 Postadress Besöksadress Kungsgatan 8 Telefon Telefax 0470-56 02 00 0470-255 02 E-post: forvaltningsrattenivaxjo@dom.se www.forvaltningsrattenivaxjo.domstol.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Box42 351 03 Växjö KONKURRENSVERKET 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4153-15 I VÄXJÖ BAKGRUND Linneuniversitetet har tillsammans med högskolorna i Kristianstad och Malmö (Linneuniversitetet) genomfört en öppen upphandling avseende ra­ mavtal för AV-utrustning. Det anbud som var ekonomiskt mest fördelaktigt avsågs att antas. Upphandlingen administrerades av Linneuniversitetet. Av tilldelningsbeslutet den 30 november 2015 framgår att endast ett anbud av sex inkomna kvalificerats. Detta anbud antogs. YRKANDEN M.M. AB Bäckaskog Media (Bäckaskog) ansöker om överprövning och yrkar att även vinnande anbudet ska förkastas och att upphandlingen ska göras om. I huvudsak anförs följande. Avseende nivå 2 i underlaget anges särskilt att rummet ska utrustas med konferensspindel. Inför anbudslämningen besva­ rade upphandlande myndigheten Bäckaskog att konferenstelefon ska ingå som fast monterad utrustning. Det är alltså inte en funktion som efterfrågas utan en produkt. Begreppet konferenstelefon är ett bildligt uttryck för vad en konferenstelefon kan anses likna. Linneuniversitetet har uppgett att det sy­ stem som offererats är att likställa med en konferensspindel. Detta är en up­ penbar efterhandskonstruktion. Av Linneuniversitetet åberopade produkt­ blad framgår att Tabulas offererade videokonferenssystem kan kompletteras med Polycom Soundstation 1P 7000 phone integration. Med den komplette­ ringen får kunden efterfrågad konferensspindel. Tabula har inte offererat en sådan utrustning. Vinnande anbudet har i sitt anbud inte angett konferens­ telefon vilket är ett obligatoriskt krav. När även detta anbud diskvalificeras finns inga fler anbud att utvärdera. Upphandlingen måste därför göras om. Bäckaskog lider skada eftersom bolaget inte kan delta i ny upphandling om vinnande bolaget inte diskvalificeras. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4153-15 I VÄXJÖ Linneuniversitetet bestrider bifall till ansökan och har i huvudsak anfört följande. Det obl�gatoriska kravet i förfrågningsunderlagets 4.2.2 nivå 2 avser att konferensspindel ska ingå i bestyckning av nivå 2. Detta likställs med konferenstelefon. Upphandlingen är genomförd som en funktionsupp­ handling. Vilket framgår av punkt 1.1.1. stycke 4. Det anges även i förfråg­ ningsunderlaget att upphandlingen styrs av ABT 06 som gäller för just funktionsupphandlingar. Vinnande anbudet Tabula AB (Tabula) har i sitt anbud i bilaga 5.1.34 stor lärosal, bilaga 5.1.35 liten lärosal samt bilaga 5.1.38 mötesrum angett att videokonferenssystemet Polycom Real Presence group 700-720 p ska ingå i Nivå 2. Enligt till anbudet bifogad broschyr framgår att bl.a. mikrofon array ingår. Detta är att likställa med konferenstelefon. Funktionen konferens­ spindel har efterfrågats och inte produkten konferensspindel. Det är möjligt att via videokonferenssystemet genomföra olika kopplingar mot olika typer av parter samt även telefonuppkoppling. Det vinnande anbudet uppfyller sålunda ställda krav. Bäckaskog har uteslutits och varken lider eller riskerar att lida skada av Linneuniversitetets agerande. SKÄLEN FÖRAVGÖRANDET Enligt 16 kap. 4 § LOU får allmän förvaltningsdomstol efter ansökan av en leverantör som anser sig ha lidit eller kunna komma att lida skada överpröva en upphandling. Av 16 kap. 6 § LOU framgår att rätten ska besluta att upp­ handlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada. Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4153-15 I VÄXJÖ ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt er­ kännande och proportionalitet iakttas. De grundläggande principer som ska efterlevas vid all offentlig upphandling är principerna om icke diskrimine­ ring, likabehandling, transparens (öppenhet och förutsebarhet), proport­ ionalitet och ömsesidigt erkännande. Förvaltningsrättens bedömning I punkt 4.2.2 nivå 2 i förfrågningsunderlaget anges följande. "Utrustning i rummet ska vara fast monterad med widescreen monitor, kateder, konfe­ rensspindel, högtalare och projektor". Av handlingarna i målet framgår att Linneuniversitetet under anbudstiden bekräftat att konferensspindel är att likställa med konferenstelefon samt att denna ska vara fastmonterad. Även om det i förfrågningsunderlaget anges att leverantören har funktionsansvar, får ändå kravet på fast monterad konferensspindel tolkas såsom obligatorisk. Tabula kan enligt förvaltningsrättens bedömning inte anses ha offererat nå­ gon fast monterad konferensspindel och uppfyller därmed inte ett obligato­ riskt krav. Det får därmed anses ha visats att vinnande anbudet har antagits i strid mot kraven i förfrågningsunderlaget och LOU. Av tilldelningsbeslutet framgår att endast Tabulas anbud utvärderats. Av handlingarna i målet framgår inte heller annat än att Bäckaskogs anbud rät­ teligen uteslutits. Om även vinnande anbudet bör uteslutas finns i aktuellt mål inga andra anbud att anta. Enligt praxis har detta lett till att även en an­ budsgivare som rätteligen har uteslutits, har ansetts lida skada Gämför mål nr 6420-15 från kammarrätten i Stockholm). Bäckaskog får således anses lida skada. Ansökan om överprövning bör därför bifallas på så sätt att upp­ handlingen ska göras om. 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4153-15 I VÄXJÖ HUR MAN ÖV ERKLAGAR, se bilaga 1 (DV3109/1D-LOU) Daniel Samuelson Föredragande har varit Helene Larsson. Den som ·vill överklaga förvaltningsrättens beslut där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ' ' ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skri­ �v�Is'en skad.öck skickas eller lämnas till för- , valtningsrätt�l1·;; ... , . ,· Överkl�gan4ei;��i;;ha kommit in till förvalt- , ; . :-:'hiiigsrätten inohl. tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum- mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. 0003. det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ ,..... en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 0N Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress www.domstol.se