KAMMARRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 3 DOM Sida 1 (5) Mål nr 1766-1771-17 -- KONKURRENS� ÖVERKLAGAT AVGÖRANDE 2017-09-29 Meddelad i Göteborg KLAGANDE Papyrus Supplies AB, 556057-6554 J7: ._ 2" Avd Dnr KSm 02 Aktbll Ombud: Lennart Keussen Papyrus Supplies AB Box 1004 431 26 Mölndal MOTPARTER 1. Hagfors kommun 2. Munkfors kommun 3. Sunne kommun 4. Torsby kommun 5. Eda kommun 6. Kils kommun Ombud för 1-6: Peter Melberg Hagfors kommun 683 80 Hagfors I ,) Förvaltningsrätten i Karlstads dom den 21 mars 2017 i mål nr 5113-5118-16, se bilaga A SAKEN Offentlig upphandling KAMMARRÄTTENS AVGÖRANDE Kammarrätten avslår överklagandet. .,,.., 1_ Dok.Id 395440 Postadress Box 1531 401 50 Göteborg Besöksadress Stora Nygatan 21 Telefon Telefax 031-732 74 00 031-732 76 00 E-post: kammarratten.goteborg@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 KAMMARRÄTTEN I DOM Sida 2 GÖTEBORG Mål nr 1766-1771-17 YRKANDEN M.M. Papyrus Supplies AB yrkar upphandlingen ska göras om och anför följande. Förvaltningsrätten har felaktigt valt att inte pröva Papyrus invändningar mot den vinnande leverantören Ocay Sverige AB, vars anbud inte uppfyller samtliga ställda krav. Att utesluta endast en av två anbudsgivare när båda anbuden borde ha uteslutits strider mot LOU:s principer om likabehandling och icke-diskriminering. Papyrus, som haft det lägsta anbudet, har lidit eller riskerat att lida skada genom att Ocay felaktigt tilldelats kontrakt. Ocay uppfyller inte samtliga obligatoriska krav i förfrågningsunderlaget. Om Ocays anbud förkastas och upphandlingen görs om f'ar Papyrus en ny chans att tilldelas kontraktet. Kommunerna anser att överklagandet ska avslås och anför följande. Papyrus påstår att Ocays anbud inte uppfyller förfrågningsunderlagets krav 3.4.4 om officiell bruttoprislista. Papyrus egen brist består i uttryckliga reservationer mot ställda administrativa och kommersiella krav. Det rör sig därför inte om identiska grunder (se punkten 33 i Fastwebmålet), varför förvaltningsrättens beslut att inte pröva Papyrus invändning avseende Ocays anbud varit korrekt. Om kammarrätten anser att förvaltningsrätten borde ha prövat om Ocays anbud uppfyller ska-kraven, bör kammarrätten pröva målet även i den delen och inte återförvisa målet till förvaltningsrätten. Kommunerna har ställt krav på att leverantören ska ha en officiell bruttoprislista. Syftet med kravet är att offererade rabatter ska räknas från bruttoprislistans priser. Priserna i en bruttoprislista varierar över tiden. För att inte riskera en för kommunerna skräddarsydd bruttoprislista, där priserna blir högre än i den officiella, har kommunerna krävt att bruttoprislistan ska vara officiell, alltså öppen och tillgänglig för alla. KAMMARRÄTTEN I DOM Sida 3 GÖTEBORG Mål nr 1766-1771-17 Ocay har till sitt anbud fogat en bruttoprislista och den stämmer överens med Ocays webbshops bruttoprislista, vilken är öppen och tillgänglig för alla. De priser som Ocay har angett i bruttoprislistan finns i den officiella prislistan med undantag för en produkt, för vilken det bedrevs en tillfällig kampanj. Från de i den officiella bruttoprislistan angivna priserna kommer vid avrop offererad rabatt att avräknas. Papyrus har inte förmått visa att Ocays webbshoppriser inte utgör en officiell bruttoprislista. Någon speciell prislista för kommunerna har inte tagits fram. Det saknar här betydelse att Ocay under viss tid drivit en kampanj för en viss produkt. SKÄLEN FÖR KAMMARRÄTTENS AVGÖRANDE Papyrus har i sin ansökan om överprövning hävdat att beslutet att tilldela Ocay upphandlingen fattats på felaktiga grunder då Ocay inte uppfyllt ska-kraven. Förvaltningsrätten har genom den överklagade domen endast prövat om beslutet att inte utvärdera om Papyrus anbud varit korrekt och avslagit ansökan med motiveringen att Papyrus inte lidit eller riskerat att lida skada. Den fråga kammarrätten till att börja med ska ta ställning till är om Papyrus invändning beträffande Ocays anbud kan prövas inom ramen för ansökan och, om så är fallet, i vilken instans prövningen ska ske. Först därefter kan själva sakfrågan prövas. Kommunerna har invänt, att eftersom det inte är identiska grunder som görs gällande i de båda anbuden, bör invändningen som Papyrus riktat mot Ocays anbud inte tas upp till prövning. EU-domstolen har i ett flertal domar slagit fast att anbudsgivare inom ramen för upphandlingsförfaranden har ett berättigat intresse av att de andra KAMMARRÄTTEN I DOM Sida 4 GÖTEBORG Mål nr 1766-1771-17 anbuden utesluts i syfte att själva få kontraktet. Uteslutning av en anbudsgivare kan nämligenfor detförsta leda till att den andra anbudsgivaren direkt f'ar kontraktet i samma upphandlingsförfarande. Om alla anbudsgivare utesluts och det inleds ett nytt anbudsförfarande, skulle for det andra respektive anbudsgivare kunna delta i det förfarandet och därigenom indirekt få kontraktet (se bl.a. EU-domstolens dom den 11 maj 2017 i mål C-131/16 Archus punkt 51 och 52). I upphandlingen har endast två anbud lämnats. Papyrus anbud har uteslutits på grund av att det inte uppfyller samtliga obligatoriska krav. Detta ifrågasätts inte längre av Papyrus, som i kammarrätten enbart argumenterar för att Ocays anbud ska uteslutas. Om även Ocays anbud borde ha uteslutits skulle följden bli att inga giltiga anbud finns kvar, varför upphandlingen i så fall skulle få göras om. Om någon bedömning av Papyrus invändning beträffande det vinnande anbudet i en sådan situation inte görs riskerar Papyrus att lida skada. Papyrus får därför anses ha ett berättigat intresse av att få sina invändningar mot Ocay prövade. Kammarrätten anser att det i ett sådant läge inte krävs någon sakidentitet gällande bristerna i respektive anbud (jfr EU-domstolens dom den 11 maj 2017 i mål C-131/16 Archus). Papyrus har som grund för att utesluta även Ocays anbud anfört att anbudet brister i kravuppfyllnaden, eftersom bolagets bruttoprislista varit särskilt framtagen för upphandlingen och att priserna däri skiljer sig från dem som finns på det bolagets hemsida. I förfrågningsunderlaget punkt 3.4.4 anges följande. "Leverantören ska ha en officiell bruttoprislista. Speciellt framtagna bruttoprislistor för denna upphandling accepteras ej. Med officiell bruttoprislista avses en prislista som alla har tillgång till oavsett om man är kund eller inte hos leverantören. Kan också vara webbshop med bruttopriser som ej kräver inloggning." KAMMARRÄTTEN! DOM Sida 5 GÖTEBORG Mål nr 1766-1771-17 Ocay har till sitt anbud fogat en bruttoprislista kallad "Bruttoprislista Värmlandskommunerna". Det framgår inte att prislistan är avsedd endast för kommuner i Värmland och inte skulle vara gällande för alla potentiella kunder. Enbart listans namn betyder inte att den skulle vara särskilt framtagen för just den nu prövade upphandlingen. Såvitt framgår är de priser som Ocay angett i sin bruttoprislista också de som finns på det bolagets hemsida. Att vissa priser i bruttoprislistan på hemsidan är från-priser förändrar inte det faktum att priserna finns på båda ställena. Att något av Ocays priser på hemsidan tillfälligt varit under kampanj och därför inte stämt överens med den ingivna bruttoprislistan tär också accepteras. Ocays anbud uppfyller därmed förfrågningsunderlagets krav 3.4.4 om officiell bruttoprislista. Anbudet uppfyller även övriga nu prövade krav. Papyrus har därmed inte visat att Ocays anbud brustit i fråga om ställda ska-krav. Det betyder att Papyrus överklagande ska avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga B (formulär 9). /Markus Zander FÖRVALTNINGSRÄTTEN I KARLSTAD SÖKANDE DOM 2017-03-21 Meddelad i Karlstad Mål nr Papyrus Supplies AB, 556057-6554 Box 1004 431 26Mölndal Ombud: Lennart Keussen c/o Papyrus Supplies AB Box 1004 431 26Mölndal MOTPARTER 1. Hagfors kommun 683 80 Hagfors 2. Eda kommun 3. Kils kommun 4.Munkfors kommun 5. Sunne kommun 6. Torsby kommun SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE EmagaA_, Sida 1 (10) 5113 - - 5118-16 Förvaltningsrätten avslår Papyrus Supplies AB:s ansökan om överprövning. Dok.Id 177131 Postadress Box 568 Besöksadress Telefon Telefax Expeditionstid Rådhuset, Stora 054-14 85 00 054-14 85 30 måndag-fredag Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5113 - - 5118-16 I KARLSTAD BAKGRUND Hagfors kommun har tillsammans med Eda, Kils, Munkfors, Sunne och Torsby kommuner (Kommunerna) genomfört en upphandling av städ­ material (dnr. UPH 2016-10). Upphandlingen har handlagts av Hagfors kommun. Anbud ingavs av bland annat Papyrus Supplies AB (Papyrus). Kommunerna beslutade emellertid att anta anbud från annan anbudsgivare. PARTERNAS TALAN Papyrus ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar i första hand rättelse på så sätt att utvärderingen görs om med beaktande av Papyrus an­ bud och i andra hand att upphandlingen ska göras om. Papyrus anför föl­ jande. Papyrus anbud innehåller inte en reservation, då Papyrus angivit att de av Kommunerna uppställda kraven accepteras med "Ja". Att det förekommer en uppgift i Papyrus anbud som uppfattats som en reservation innebär inte att den skulle kunna göras gällande vid ett kommande avtal, eftersom Pa­ pyrus uttryckligen accepterat villkoren i för:frågningsunderlaget och att �v­ talsmallen föreskriver hur returer ska gå till. Att begära ett förtydligande gällande Papyrus inställning till denna uppgift, som uppfattats som en reser­ vation, kan inte innebära en särbehandling i förhållande till andra anbudsgi­ vare, eftersom en rättelse av denna uppgift inte påverkar ett väsentligt för­ hållande, prisuppgifter eller annat likvärdigt. Det framstår dessutom som uppenbart att Papyrus avsikt med anbudet är att acceptera de angivna av­ talsvillkoren, och inte göra anspråk på reservationer. En sådan reservation skulle dessutom vara helt verkningslös, då samtliga avtalsvillkor accepte­ rats, vilket trumfar uppgiften som uppfattats som en reservation. Dessutom :framgår följande i förfrågningsunderlaget punkt 4.17.9 "Handlingars inbör­ des ordning: "Om handlingar skulle visa sig vara motsägelsefulla i något Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5113 - - 5118-16 avseende gäller de, om inte omständigheterna uppenbarligen föranleder till annat, sinsemellan i följande ordning: 1.skriftliga ändringar och tillägg till avtal 2. avtal 3. förfrågningsunderlag med bilagor 4.ALOS 05 5.anbud Alltså skulle i realiteten den uppgift i anbudet som uppfattas som en reser­ vation inte kunna göras gällande, då de andra dokumenten har ett tydligt företräde, vars villk?r Papyrus dessutom uttryckligen accepterat.Papyrus föreslog att Kommunerna skulle begära ett förtydligande av ifrågavarande otydlighet.Att begära ett förtydligande innebär inte en olämplig särbehand­ ling i förhållande till andra anbudsgivare, utan framstår snarare som lämp­ ligt, då det framstår som oproportionerligt att förkasta Papyrus anbud av de skäl som gjorts. Emellertid begärdes detta inte.Vinnande anbudsgivare, Ocay, har med anbudet lämnat in en "officiell bruttoprislista" vid namn "Bruttoprislista Värmlandskommunema" som innehåller priser som skiljer sig från de som framgår av Ocay.se. Ocay.se visar de priser som alla har tillgång till oavsett om man är kund eller inte hos leverantören, och kräver inget inloggningsnummer eller dylikt.Detta innebär att bruttoprislistan "Bruttoprislista Värmlandskommunema" är speciellt framtagen för denna upphandling, varför Ocays anbud ska förkastas. Även namnet på bruttopris­ listan indikerar att den är speciellt :framtagen, då alla tänkbara kunder inte tillhör Värmlandskommunema. Det föreligger en diskrepans mellan prislis­ tan som allmänheten har tillgång till (hemsidan) och den bruttoprislista som använts i anbudet.En kund som köper exempelvis en rulle kraftpapper via hemsidan betalar alltså inte samma pris som är angivet i bruttoprislistan. Den i anbudet använda bruttoprislistan är därmed speciellt :framtagen vilket innebär att Ocays anbud skall förkastas.Dessutom :framgår det av punkt 3.4.8. i för:frågningsunderlaget att avrop mot leverantör görs direkt från be­ ställande enhet, att beställningar ska kunna göras per telefon, e-post och i webbutik och att samma pris ska erhållas oavsett beställningsform. Eftersom I KARLSTAD FÖRVALTNINGSRÄTTEN I KARLSTAD Sida 4 DOM 5113 - - 5118-16 Ocays priser på hemsidan skiljer sig från "Bruttoprislista Vännlandskom­ munema" innebär detta tydligt att Ocay inte heller här uppfyller de upp­ ställda kraven då en beställare via hemsidan inte erhåller samma pris som den som hade beställt utifrån den bifogade bruttoprislistan. Kommunerna motsätter sig bifall till ansökan och anför följande. Förfrågningsunderlaget har följande lydelse: "Kommunen har rätt att inom en månad från leveransdagen returnera be­ ställd vara såvida varan inte särskilt framställts eller utformats exklusivt för kommunen. Kreditering ska ske med 100 % Kommunen svarar för retur­ fraktkostnaden." Köparen har rätt, att mot en returavgift på 10 procent av ordervärdet, dock lägst 500 kr, returnera obrutna och oskadade förpackningar som ingår i Pa­ pyrus standardsortiment och som levererats från säljarens grossistlager. Re­ tur ska ske inom 30 dagar från leverans skett. Returrätt gäller inte artiklar som är tillfälliga, utgående, anskaffade och/eller tillverkade för kunds räk­ ning eller som ingår i vårt beställningssortiment. Avbokning av tillverk­ ningsorter eller anskaffningsorder kan ej ske. Order debiteras enligt över­ enskommen prisuppgörelse. Kontakta vår Affärsservice för registrering av returorder. Vid en jämförelse av kommunens krav och Papyrus anbud i denna del framgår att anbudet på flera punkter avviker från kommunens ovillkorliga krav. Dessa är. Returavgift på 10 procent av ordervärdet, minst 500 kr, Obrutna och oskadade förpackningar, Ska ingå i Papyrus standarsortiment Returrätten gäller inte artiklar som är tillfälliga, utgående eller som ingår i Papyrus beställningssortiment. I samtliga, uppräknade delar avviker Papyrus anbud från kommunernas ovillkorliga krav. Kommunernas krav och förutsättningar för returrätt är Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5113 - - 5118-16 I KARLSTAD proportionerliga. Av Högsta Förvaltningsdomstolens avgörande den 20 maj 2016 (mål 555-15 och i mål 2691-15) framgår tydligt att det skulle stå i strid med LOU och likabehandlingsprincipen att anta ett anbud som inte uppfyll­ ler den upphandlande myndighetens ovillkorliga krav. Papyrus har hänvisat till att bolaget med ja besvarat frågan i förfrågningsunderlaget om samtliga villkor accepteras. Detta är inte tillräckligt för att pröva anbudet. Papyrus anbud är motstridigt och bolaget har i anbudet i löpande text tydligt precise­ rat förutsättningarna för returer. Under sådana förhållanden är det inte möj­ ligt att låta Papyrus rätta eller förtydliga sitt anbud. Därtill kommer att det inte förelegat någon skyldighet för Kommunerna att tillåta rättelse eller för­ tydligande. Papyrus har vidare hänvisat till en rangordningsregel i förfråg­ ningsunderlaget. Den är inte avsedd att tillämpas i prövningsfasen av anbu­ det utan i en situation, trots kommunernas kontroll, då handlingar under kontraktstiden visar sig innehålla motstridigheter. Anbud som inte uppfyller ställda krav ska däremot förkastas. Dessutom framgår tydligt att rangord­ ningsregeln inte är ovillkorlig. Den gäller nämligen inte om omständighet­ erna uppenbarligen föranleder till annat. Kommunerna har naturligtvis inget intresse av att anta ett anbud där risken för meningsskiljaktigheter kring vad som är avtalat är stor. Sammantaget gör kommunerna gällapde att Papyrus anbud inte uppfyllt kommunernas samtliga ovillkorliga krav. Det har där- med varit förenligt med LOU att förkasta anbudet. Vad härefter gäller Ocays anbud anges i förfrågningsunderlagets punkt 3.4.4 bl.a. att leverantören ska ha en officiell bruttoprislista. Enligt samma punkt avses med officiell brut­ toprislista en prislista som alla har tillgång till oavsett om man är kund eller inte hos leverantören. Det kan också vara en webbshop med bruttopriser som inte kräver inloggning. I och för sig har Ocay döpt filen till "Bruttopris­ lista Värmland". När filen väl öppnades stod inget om Värmland utan den öppnade filen var endast benämnd bruttoprislista. I sin webbshop Ocay.se tillämpar Ocay stafflade priser och visar såväl styckepris som förpacknings­ pris. Listan i webbshopen visar på en rabatt vid köp av fler produkter. Upp­ gifterna i webbshopen stämmer med den bruttoprislista som Ocay fogat till FÖRVALTNINGSRÄTTEN I KARLSTAD Sida 6 DOM 5113 - - 5118-16 sitt anbud. Kommunerna har inte uppfattat annat än att Ocay uppfyller kra­ vet på att ha en officiell bruttoprislista. Beträffande de exempel Papyrus tagit upp får kommunerna anföra följande. Klammerblock I den till anbudet fogade bruttoprislistan anges 41,40 kr. I listan på webb­ shopen står från 41 kr 40 öre, vilket stämmer med den ingivna bruttoprislis­ tan. Flikblock I den till anbudet fogade bruttoprislistan anges 28,20 kr. I listan på webb­ shopen står från 28,20 kr, vilket stämmer med den ingivna bruttoprislistan. Kraftpapper I den till anbudet fogade bruttoprislistan anges 372 kr. I listan på webbsho­ pen står från 372 kr vilket stämmer med den ingivna bruttoprislistan. -Fryspase I den till anbudet fogade bruttoprislistan anges 118 kr. I listan på webbsho­ pen står från 118 kr, vilket stämmer med den ingivna bruttoprislistan. 'Toalettpapper Tork T4 Anledningen till att det anges 279 kr på webbshopen och 579 kr i anbudets bruttoprislista var att Ocay vid den tidpunkten hade en kampanj på. toalett­ papper Tork T4 till 279 kr. Ordinarie pris är 579 kr. Rengöringsmedel PIS Storfix I den till anbudet fogade bruttoprislistan anges 95 kr. I listan pa \vebbshopen står från 95 kr, vilket stämmer med den ingivna bruttoprislistan. Som framgår av redovisningen ovan är de i anbudet angivna priserna fören­ liga med de priser som redovisas på webbsidan. Någon speciell prislista för kommunerna har inte tagits fram. Den omständigheten att Ocay under viss tid drivit en kampanj för toalettpapper leder inte till att redovisningen av det ordinarie priset i bruttoprislistan ska anses som ett speciellt framtaget pris. Eftersom priserna i bruttoprislistan och i webshopen överensstämmer så kommer en beställare via hemsidan att erhålla samma pris som den som beställt utifrån den till anbudet bifogade bruttoprislistan. Sammantaget har Papyrus inte visat att Ocays anbud skulle stå i strid med vad Kommunerna föreskrivit i punkterna 3.4.4. och 3.4.8 i förfrågningsunderlaget. Papyrus tillägger bland annat följande. Webbshopen stämmer med den brut­ toprislista som Ocay fogat till sitt anbud". Då webshoplistan som anförts Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5113 - - 5118-16 visar två olika priser kan inte Ocays bifogade bruttoprislista sägas vara överensstämmande med webshopen, då endast ett pris angivits i bruttopris­ listan. Vad gäller artikel 45010005 (kraftpapper), som har av Ocay angivna minsta beställningsenhet 1 rulle varför det i webshopen angivna priset "Vid köp av 1 rulle 412,92 kr/rulle" är det enda som kan komma ifråga för en sådan beställning av en rulle, och inte flerköpspriset "Vid köp av 3 rulle 372,00 kr/rulle". Det i bruttoprislistan angivna priset 372 kronor per rulle stämmer därför inte överens med webshopens angivna pris, vilket ytterligare åskådliggör att Ocays prislista är speciellt framtagen för upphandlingen. Kommunernas invändningar att priset är korrekt angivet då det står exem­ pelvis "från 372 kr" stämmer inte, då detta är ett pris som ej gäller samtliga köp, utan endast vid köp av flertalet produkter. Ett "frånpris" är det lägsta priset som erbjuds, men gäller endast vid köp av flera produkter, och inte vid styck-köp. Denna prisdiskrepans gäller flertalet produkter, och de felakt- . iga prisuppgifterna återfinns både i Ocays netto- och bruttoprislista. Dessa avvikelser i pris mellan den bifogade bruttoprislistan och den allmänt till­ gängliga webshopen samt att prislistan heter "Bruttoprislista Värmland" visar sammantaget att bruttoprislistan är speciellt framtagen för denna upp­ handling, vilket ej accepteras enligt punkt 3.4.4. i förfrågningsunderlaget. Kommunerna tillägger bland annat följande. Kommunernas syfte med en bruttoprislista är, förutom att bruttopriser ska anges, att offererade rabatter ska räknas från bruttoprislistans priser. Priserna i en bruttoprislista varierar över tid. För att inte riskera en för Kommunerna skräddarsydd bruttoprislista där priserna blir högre än den officiella har Kommunerna krävt att brutto­ prislistan ska vara officiell, alltså öppen och tillgänglig för alla. Ocay har till sitt anbud fogat en bruttoprislista. Att filen, i vilken listan finns, benämns "Bruttoprislista Värmland" saknar i sammanhanget betydelse. Det viktiga är att listan överensstämmer med Ocays webbshopsprislista. Webbshopen och dess bruttoprislista är öppen och tillgänglig för alla. Från de i den officiella bruttoprislistan angivna priserna kommer vid avrop offererad rabatt att av- I KARLSTAD Sida 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5113 - - 5118-16 IKARLSTAD räknas. De priser som Ocay angivit i den till anbudet fogade bruttoprislistan återfinns i den officiella utom för en produkt där en tillfällig kampanj bed­ revs. Inom upphandlade varugrupper är mindre än 0,25 procent s.k. stafflade priser i Ocays webbshop. Till anbudet bifogad bruttoprislista innehåller endast förpackningspris då det är utifrån detta pris Ocay erbjuder sin rabatt. Båda priserna är angivna på Ocay.se och kan därför inte anses speciellt framtagen för denna upphandling. Papyrus har sammanfattningsvis inte vi­ sat att Ocays webshopspriser inte utgör en officiell bruttoprislista. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Den 1 januari 2017 trädde lagen (2016:1145) om offentlig upphandling i kraft och lagen (2007:1091) om offentlig upphandling upphävdes. Enligt övergångsbestämmelserna till den nya lagen ska emellertid den upphävda lagen fortfarande gälla för upphandlingar som har påbörjats före ikraftträ­ dandet. Om en upphandlande myndighet har brutit mot de grundläggande principer­ na i 1 kap. 9 § lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU, eller någon annan bestämmelse i denna lag, och detta har medfört att en leveran­ tör lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten enligt 16 kap. 6 § LOU besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Enligt nämnda bestämmelse i 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndig­ heter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vi­ dare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Enligt 9 kap. 8 § LOU får en upphandlande myndighet tillåta att en anbuds­ sökande eller anbudsgivare rättar en uppenbar felskrivning eller felräkning J Sida 9 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5113 - - 5118-16 eller något annat uppenbart fel i anbudsansökan eller anbudet. Myndigheten f'ar begära att en anbudsansökan eller ett anbud förtydligas eller komplette­ ras om det kan ske utan risk för särbehandling eller konkurrensbegränsning. Myndigheten f'ar också begära att en leverantör förtydligar eller komplette­ rar handlingar som getts in och som avses i 10 och 11 kap. Förvaltningsrättens bedömning Upphandlingen gäller städmaterial. I förfrågningsunderlaghet uppställs ett antal krav, bland annat gällande returnering av beställda varor. Papyrus har i anbudet angett 'ja" i rutan "samtliga villkor i förfrågningsunderlaget". Själva anbudet avviker emellertid på flera punkter när det gäller uppställda krav. Uppställda krav är proportionerliga. Om en upphandlande myndighet finner att ett anbud inte uppfyller ställda skall-krav saknar det betydelse att anbudsgivaren svarat jakande på frågan om samtliga krav accepteras. Myn­ digheten är inte skyldig att förlita sig på ett sådant svar om det av anbudet i övrigt framgå att krav inte uppfylls. Någon skyldighet att i en sådan situat­ ion begära ett förtydligande finns inte i LOU, utan endast en möjlighet, så länge det kan ske utan risk för särbehandling eller konkurrensbegränsning. Den rangordning Papyrus hänvisar till gällande handlingars inbördes ord­ ning finns under rubriken "Kommersiella villkor/avtalsmall" i förfrågnings­ underlaget och tar inte sikte på en rangordning i själva kvalificeringsfasen. Förvaltningsrätten finner mot bakgrund av vad som angetts att Kommunerna har haft fog för att utesluta Papyrus avtal. Kommunernas agerande i detta avseendestridersåledesintemotLOU. Papyrushardärmedintevisatatt det har lidit eller riskerat att lida skada varför ansökan redan på denna grund ska avslås. Vid angivna förhållanden saknas skäl att pröva vad som anförts om Ocays anbud. Ansökan om överprövning ska således avslås. I KARLSTAD FÖRVALTNINGSRÄTTEN I KARLSTAD Sida 10 DOM 5113 - - 5118-16 HUR MAN ÖVERKLAGAR Denna dom kan överklagas. Information om hur man överklagar :finns i bi­ laga till denna dom (DV 3109/lB, LOU). Hans-Erik Jon sson f.d. lagman Föredragande: Lars Överström SVERIGES DOMSTOLAR B Bilaga HUR MAN ÖVERKLAGAR Den som vill överklaga kammarrättens avgörande ska skriva till Högsta förvaltnings­ domstolen. Skrivelsen ställs alltså till Högsta förvaltningsdomstolen men ska skickas eller lämnas till kamma"ätten. Överklagandet ska ha kommit in till kammarrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagande för det allmänna räknas dock från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagande infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommar-, jul­ eller nyårsafton, räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i Högsta förvaltningsdomstolen krävs att prövningstillstånd meddelas. Högsta förvaltningsdomstolen lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas eller om det finns synnerliga skäl till sådan prövning, såsom att det finns grund för resning eller att målets utgång i kammar­ rätten uppenbarligen beror på grovt förbiseende eller grovt misstag. Om prövningstillstånd inte meddelas står kammarrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till Högsta förvaltningsdomstolen varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. I mål om överprövning enligt lagen (2007 : 1 09 1 ) om offentlig upphandling, lagen (2007: 1 092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster eller lagen (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Vanligtvis får, då kammarrätten inte har fattat något interimistiskt beslut om att upphandlingen inte får avslutas, avtal slutas omedelbart. I de fall där kammarrätten har fattat ett interimistiskt beslut om att avtal intefår ingås, får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt det interimistiska beslutet. Ett överklagande av rättens avgörande f'ar inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 1 6 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Skrivelsen med överklagande ska innehålla följande uppgifter; 1. den klagandes namn, person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e-postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till Högsta förvaltningsdomstolen. 2. 3 . 4. 5. det beslut som överklagas med uppgift om kammarrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet. de skäl som klaganden vill åberopa för sin begäran om att få prövningstillstånd. den ändring av kammarrättens beslut som klaganden vill få till stånd och skälen for detta. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. www.domstol.se