FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UPPSALA SÖKANDE DOM 2012-08-20 Meddelad i Uppsala Mål m 3699-12 E Enhet 1 Sida 1 (6) Dok.Id 68734 Postadress Box 1853 751 48 Uppsala Besöksadress Kungsgatan 49 Telefon Telefax 018-16 73 00 018-16 73 43 E-post: forvaltningsratteniuppsala@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Martin & Servera AB, 556233-2451 112 89 Stockholm Ombud: Jur. kand. Robert Molden c/o Gärde Wesslau Advokatbyrå Kungstorget 2 411 17 Göteborg MOTPART Sala kommun Box 304 733 25 Sala ÖVERPRÖVAD UPPHANDLING KON f(U RRENSVEFU{f1 Sala kommuns upphandling av livsmedel, dm TKF 2011/67 SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. '--'j"l'll"".., -Cv'L 2 1 Avd Dnr Doss lf Aktbil Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3699-12 2012-08-20 I UPPSALA BAKGRUND Sala kommun (kommunen) genomför en upphandling av livsmedel (upphandlingen). Upphandlingen genomförs genom öppet förfarande. Kommunen fattade den 17 januari 2012 ett första tilldelningsbeslut som senare blev föremål för överprövning. Enligt lagakraftvunnen dom från Förvaltningsrätten i Uppsala den 4 maj 2012 förordnades kommunen att vidta rättelse av upphandlingen genom en ny anbudsprövning. Av till­ delningsbeslutet meddelat den 29 juni 2012 framgår att kommunen avser att teckna avtal med Meniga AB. Mmiin & Servera AB (Servera) har nu ansökt om överprövning av upphandlingen. YRKANDEN M.M. Servera Servera begär överprövning av upphandlingen och yrkar att upphandlingen ska göras om. Servera anför huvudsakligen följande. Otydligheter i punkten 1.4 i förfrågningsunderlaget har medfört att Servera inte lämnat anbud på samtliga produktpositioner för huvudgruppen (varugrupp 1). Servera hm· lämnat anbud på tre av upphandlingens tio varugrupper; huvudgruppen, frukt och grönt samt potatis och rotfrukter. Servera har i sitt anbud punkten 1.4 angett att det uppfyller skall-kraven om att kunna leverera mejeriprodukter till små/mindre enheter. Servera har kompletterat sitt anbud med ett prisformulär för huvudgruppen. Prisformuläret fanns i den zip-fil som Servera hämtade från angiven upphandlingsdatabas, och som även innehöll förfrågningsunderlaget m.fl. dokument. Servera har inkommit med ett ifyllt prisformulär för huvudgruppen. Det har emellertid visat sig att samtliga produktpositioner inte har framgått av det prisformulär som Servera lämnat för huvudgruppen. Det har fram- FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UPPSALA DOM 20 12-08-20 Sida 3 3699-12 kommit att zip-filen även innehöll ett separat prisformulär avseende meje­ riprodukter för små/mindre enheter. På grund av att Servera inte har inkommit med det särskilda prisformuläret för mejeriprodukter för små/mindre enheter har Servera påförts belastningspriser vid utvärderingen av anbud. Servera har inte med utgångspunkt i förfrågningsunderlaget kunnat utläsa att mer än ett prisformulär skulle fyllas i för huvudgruppen. Servera anför att anbudskriterierna ska vara så formulerade att alla rimligt informerade och normalt omsorgsfulla anbudsgivare kan tolka kriterierna på samma sätt (Jfr EU-domstolens avgörande C-19/00, SIAC vs Construction, p. 42). Servera menar därför att förfrågningsunderlaget inte har varit tillräckligt tydligt och att det således strider mot transparensprincipen. Servera anser sig ha lidit eller i vart fall riskerat att lida skada som följd av anförda otydligheter i förfrågningsunderlaget. Kommunen Kommunen yrkar att bolagets ansökan ska avslås och anför i huvudsak följande. Två anbudsgivare av tre möjliga anbudsgivare har uppfattat pris­ formulären på det sätt kommunen avsett. Dessa två anbudsgivare har inkommit med ifyllt prisformulär med benämningen "Mejeri- stora enheter" i enlighet med den fil som bifogats upphandlingsunderlaget. Kommunen anser att kraven om hur prisformulären skulle fyllas i har varit tillräckligt tydliga och anser således att bolaget har fel i sitt påstående att upphandlingen skulle strida mot transparensprincipen. Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3699-12 2012-08-20 I UPPSALA DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser m.m. I 1 kap. 9 § LOU anges följande. Upphandlande myndigheter skall behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke dislaiminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. I 16 kap. 6 § första stycket LOU anges följande. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Utredningen i målet I förfrågningsunderlaget punkten 14. första stycket anges bl.a. följande. Anbud kan lämnas på hela underlaget eller på en eller flera varugrupper. Produkter ingående i respektive produktgrupp framgår av prisformuläret. För att vinna huvudgruppen ska anbudsgivare kunna leverera mejeri­ produkter till de mindre enheterna, dessa mejeriprodukter är markerade med samma färg som huvudgruppen i prisformuläret (vit). De olika pro­ duktgrupperna är färgkodade i prisformuläret. I förfrågningsunderlaget punkten 1.4 fjärde och femte stycket anges följande. 1. Huvudgrupp; bl.a. djupfryst,' kolonial, chark, färsk fisk, ost, matfett, pannkaka, mejeriprodukter (för små enheter). Vit färg. Av prisformulären framgår vilka positioner som hör till vilken produkt­ grupp. Kommunen kommer att göra en utvärdering per produktgrupp. Kommunen har för avsikt att teckna avtal med en leverantör per produkt­ grupp. Inget hindrar dock att en och samma leverantör tar hem flera pro­ duktgrupper. I förfrågningsunderlaget punkten 6.2 tredje till femte stycket anges följande. Utvärdering av pris kommer att ske enligt följande. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3699-12 2012-08-20 För varje position i sortimentslistan får anbudet ett pris som är en samman­ räkning av offererat kg/liter/styckepris multiplicerat med uppskattad volym. För det fall anbudet saknar en viss position eller offererar en artikel som inte motsvarar kommunens krav eller inte innehåller sådan informat­ ion att kommunen utan risk för särbehandling kan fastställa om kraven uppfylls så drabbas anbudet av ett belastningspris. Förvaltningsrättens bedömning Förvaltningsrätten har enligt 16 kap. 6 § första stycket LOU att pröva om upphandlande myndighet har brutit mot grundläggande principer enligt 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i den lagen. Om så är fallet och detta har medfört skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Servera har inte inkommit med ifyllt prisformulär för mejeriprodukter till små/mindre enheter. På grund av detta har dess anbud påförts belastnings­ priser. Servera anför att det inte har varit möjligt att utläsa i förfrågnings­ underlaget att priserna för mejeriprodukter skulle anges i ett särskilt pris­ formulär. Servera menar därför att förfrågningsunderlaget varit otydligt och således strider mot transparensprincipen. En av de grundläggande principerna för offentlig upphandling är den s.k. transparensprincipen. Av denna princip följer att en anbudsgivare ska kunna utläsa ur förfrågningsunderlaget vad som krävs för att tilldelas upp­ handlingskontrakt. Detta förutsätter att det finns ett klart och tydligt för­ frågningsunderlag som ger vägledning i vad den upphandlande enheten tillmäter betydelse vid upphandlingen (se bl.a. RÅ 2002 ref. 50). Av utredningen i målet framgår att huvudgruppen utvärderas med lägsta pris som utvärderingsgrund och att utvärderingen sker med utgångspunkt i de förtryckta prisformulären. Vidare framgår att prisformulären kan hämtas elektroniskt från en särskild zip-fil i angiven upphandlingsdatabas. I UPPSALA Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 3699-12 2012-08-20 I förfrågningsunderlaget punkten 1.4 femte stycket anges att det framgår av prisfonnulären vilka positioner som hör till vilken produktgrupp. I förfråg­ ningsunderlaget punkten 1.4 första stycket anges att de olika produkt­ grupperna är färgkodade i prisformulären och att mejeriprodukter till de mindre enheterna är markerade med vit färg på samma sätt som huvud­ gruppen i prisfonnuläret. Det framgår klart av förfrågningsunderlaget att prisformulären ligger till grund för utvärdering av respektive varugrupp. Det ankommer på anbudsgivaren att välja ut vilka prisformulär som ska fyllas i beroende av vilka varugrupper anbudsgivaren har för avsikt att lämna anbud på. Att mejeriprodukter utgör en del av huvudgruppen fram­ går tydligt av förfrågningsunderlaget punkten 1.4 :fjärde stycket samt av de färgindikationer som anges. Det anges även att anbudsgivaren ska kunna leverera mejeriprodukter till de mindre enheterna för att vinna huvudgrup­ pen. Förvaltningsrätten finner därmed att en anbudsgivare med vägledning av förfrågningsunderlaget, inbegripet prisformulären, har haft möjlighet att utforma ett konkurrenskraftigt anbud avseende huvudgruppen. Några oklarheter i förfrågningsunderlagets utformning av sådan ait att grund för åtgärd enligt LOU föreligger anser förvaltningsrätten inte föreligga. Det finns därför inte tillräckliga skäl att besluta att upphandlingen ska göras om eller att den ska avslutas först sedan rättelse har gjorts. Serveras ansökan om åtgärder ska således avslås. RK R, se bilaga (DV 3109/IA LOU). �, � LinaTörnqvist � rådman Målet har föredragits av Kristine Nilsson. I UPPSALA HUR MAM ÖVERl(LJ'.\GAR = PRÖVM!NGSTILLST1�.ND Den soin vill överklaga fötvaltningsrättens beslut ska skriva till Kainmaträtten i Stockhohn. Sktivelse11 ska dock skickas elle,: färno.as till :för-valHrings:rätten. Övetklagandet ska ha kon:unit in till fötvaltningstätten inom tre vecko:t från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. 01n sista dagen för överklagandet infallet på lördag, söndag eller helgdag, 1nidsom1narafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Karrunarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillärnpningen att överklagandet pröv;s, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kom1nit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. 01n prövningstillstånd inte meddelas står fötvaltningsrättens beslut fast. Det är dätför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammaträtten varför man anser att prövningstillstånd bör n1eddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnurmner. Dessuton.1. ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Orn någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om fö1valti.,.ingsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl so1n klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av fötvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till fötvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fulhnakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. 01n någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom 01ntådena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till fö1Valtningsrätten. DV 3109/1ALOU