FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN Ann Liljedal SÖKANDE DOM 2016-05-17 Meddelad i Falun Mål nr 1509-16 1526-16 KONKURRENSVERKET 2D1C -05- 1 7 AYd Onr t,KSnr Dok.Id 165144 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se www.forvaltningsrattenifalun.domstol.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 ÅF-Infrastructure AB, 556185-2103 Frösundaleden 2 A 169 99 Solna MOTPARTER 1. Gamla Byn AB, 556285-2896 Corneliusgatan 15 774 31 Avesta 2. Avesta Industristad AB, 556285-2904 Corneliusgatan 15 774 31 Avesta SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Aktbil 1 Förvaltningsrätten avslår ÅF-Infrastructure AB:s ansökan om överprövning. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I FALUN BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Gamla Byn AB och Avesta Industristad AB (De upphandlande myndighet­ erna) genomför upphandling av bygg- och installationskonsulter genom öp­ pet förfarande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU). Tilldelningsbeslut fattades den 6 april 2016 varvid andra anbudsgivare än ÅF-lnfrastructure AB antogs som leverantörer i konsultområde 4 VS och 5 Ventilation inkl styr och övervakning. ÅF-Infrastructure AB (ÅF) ansöker om överprövning och yrkar i första hand att upphandlingen ska rättas på så sätt att anbudsutvärderingen görs om och ÅF tilldelas kontrakt. I andra hand yrkas att upphandlingen ska göras om. ÅF riskerar skada i form av uteblivna framtida intäkter om upphand­ lingen inte rättas. De upphandlande myndigheterna bestrider bifall till ansökan. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten har att pröva om det på grundval av vad ÅF anfört är visat att De upphandlande myndigheterna brutit mot någon av de grundläg­ gande principerna eller annan bestämmelse i LOU och detta medfört att ÅF lidit, eller kan komma att lida skada (16 kap. 6 § LOU). De grundläggande principerna innebär att upphandlande myndigheter ska behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och pro­ portionalitet (1 kap. 9 § LOU). Förfrågningsunderlaget Av förfrågningsunderlaget framgår bland annat följande under rubriken AUB.51 Prövning av anbudsgivare/leverantörskvalificering. För att gå vidare till utvärderingsfasen enligt AUB.52 skall anbudsgivaren visa att denne uppfyller ställda skallkrav och levererar efterfrågade uppgifter en­ ligt: 1509-16 1526-16 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM IFALUN [1-5] 6. Tre (3) stycken referenser skall anges i anbudet för utförda uppdrag, utförda under de senaste två kalenderåren (2014-2015). Uppdraget skall ha utförts åt kommunal verksamhet och/eller bostadsbyggande, eller område som utförs av privata aktörer inom kommunens verksamhetsområde alt. flerbostadshus åt större fastighetsägare. Referensobjekten skall vara kopplade till i anbudet angivna konsulter. Kort objektsbeskrivning, samt kontaktuppgifter till referensen bifogas, som person­ uppgift, e-mail och telefon. Av frågor och svar framgår bland annat följande i svaret på fråga 7 Vid händelse av att offererad konsult inte utfört ett eller flera referensuppdrag i just anbudsgivarens/leverantörens organsation (dvs istället åt tredje man) kan referens/-er ändå lämnas eftersom referensuppdragen ska kopplas till offererad utförande konsult. Vadparterna anför ÅF anför i huvudsak följande. ÅF har felaktigt diskvalificerats som anbuds­ givare. Kravet på referensuppdrag är uppfyllt och ÅF ska tilldelas kontrakt för konsulttjänster kategori 4 och kategori 5. Det specificeras inte i upp­ handlingen hur kopplingen mellan referensuppdraget och den specificerade konsulten ska redovisas. Ingen av ÅF:s angivna referenser har blivit kontak­ tade av De upphandlande myndigheterna. Den av ÅF föreslagna uppdrags­ ledaren (konsulten) har utfört samtliga referensuppdrag som specificerats för kategori 5 Ventilation inkl. styr och övervakning, vilket framgår av upp­ dragsledarens ev. Detta måste anses vara en koppling mellan konsulten och referensuppdraget. Även den av ÅF föreslagna utförandekonsulten har utfört samtliga referensuppdrag som specificerats för kategori 4 VS, vilket framgår av utförandekonsultens ev. Detta måste anses vara en koppling mellan kon­ sulten och referensuppdraget. De upphandlande myndigheterna anför i huvudsak följande. Som obliga­ toriskt krav skulle det i anbudet framgå att den konsult eller de konsulter som offererats var kopplade till referensobjekten. Kravet förtydligades där­ utöver genom "frågor och svar" under anbudstiden. I detta förtydligande underströks den omständigheten att referensobjekten skulle kopplas till offe- 1509-16 1526-16 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM IFALUN rerad konsult (alt. konsulter) och i samband med detta utgick kravet på att detta även skulle omfatta uppdragsledaren. ÅF har i sitt anbud placerat samtliga dokument för flertalet kategorier i en och samma komprimerade "zip-fil". Enda vägledningen för vilka konsulter som offererats är vad som framgår av den föreslagna uppdragsorganisationen. Kravet på att anbudsgi­ varen skulle koppla offererad konsult till referensobjekten berodde dels på att referenspersonen skulle kunna minnas vem eller vilka som ingick i pro­ jektet och dels att angivna referensobjekt skulle vara relevanta för de kon­ sulter som upphandlande myndigheter ska komma att anlita. Vid utvärde­ ringen godtogs därför en synbar koppling genom att anbudsgivaren antingen upplyst om kopplingen i dokumentet som listade referensobjekten eller att dessa uppdrag återfanns i offererade konsulters ev:n. ÅF:s anbud förkasta­ des i kategori 4 respektive 5 eftersom det i anbudet saknades fullödiga kopplingar mellan referensobjekten och offererade konsulter. ÅF gick därför inte vidare till utvärderingsfasen och några angivna referenser kontaktades därmed inte alls. De upphandlande myndigheterna har aldrig påstått att kon­ takt tagits med de referenser ÅF uppgivit. Förvaltningsrättens bedömning ÅF anför att det i de ev:n som bifogats anbudet tydligt framgår en koppling till åberopade referensobjekt. De upphandlande myndigheterna invänder och anför att det saknas fullödiga kopplingar mellan referensobjekten och offe­ rerade konsulter. Av forfrågningsunderlaget framgår att tre referenser för utförda uppdrag de senaste två kalenderåren ska anges i anbudet. Referens­ objekten ska vara kopplade till i anbudet angivna konsulter. Av de hand­ lingar som givits in till förvaltningsrätten framgår att ÅF åberopat en refe­ rens, Dalab, med tre referensobjekt. Mot bakgrund av kravets formulering är det referensobjekten som ska kunna kopplas till angivna konsulter. Av de ev:n som getts in i målet är endast ett av referensobjekten uttryckligen an­ givet i en av konsulternas ev. Referensen Dalab finns med i flera konsulters respektive ev men åberopade referensobjekt finns inte utskrivna, förutom i 1509-16 1526-16 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I FALUN det enda fallet. Av förfrågningsunderlaget framgår att kravet i AUB.51 är ett kvalificeringskrav och att anbudsgivaren ska visa att denne uppfyller ställda krav. Det är först när anbuden klarat kvalificeringen som anbudet utvärderas och då kontaktas angivna referenser. Förvaltningsrätten finner det således klarlagt att kontakt med referensen inte är möjlig för att kontrollera kvalifi­ ceringskravsuppfyllnaden. Det är en uppgift som ska framgå av det ingivna anbudet. Av detta följer att De upphandlande myndigheterna inte gjort fel som förkastat ÅF:s anbud på grund av bristande kravuppfyllnad. ÅF har därmed inte visat att skäl förligger för ingripande enligt LOU och ansökan ska således avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3 1 09/l C LOU). Karin Forslund Johansson rådman 1509- 1 6 1526- 1 6 5 HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND Om Ni vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska Ni skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. §u 1. Skrivelsen med överklagande ska innehålla Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress www.domstol.se