FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 Maria Nyström SÖKANDE DOM 2012-04-03 Meddelad i Malmö Mål nr 2266-12 E, 2265-12 E 2267--2269-12 E KONKURRENSVERKET 2012 -08- 1 3 Avd Dnr Doss Aktbil 1 BKE TeleComAB, 5564551551 Ramgatan 2B 653 41 Karlstad MOTPARTER Sjöbo kommun 275 80 Sjöbo Vellinge kommun 235 81 Vellinge Trelleborgs kommun 231 83 Trelleborg Skurups kommun 274 80 Skurup Burlövs kommun Box 53 232 21Arlöv SAKEN Dok.Id 103813 Postadress Box 4522 203 20Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: forvaltningsrattenimalmo@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU DOMSL UT Förvaltningsrätten avslår BKE TeleComAB:s ansökan om överprövning. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM IMALMÖ Avdelning 1 YRKANDEN M.M. 2 Sjöbos, Vellinges, Trelleborgs, Skurups och Burlövs kommuner genomför upphandling av mobiltelefoner utan abonnemang. Upphandlingen genom­ förs med öppet förfarande enligt LOU. Enligt tilldelningsbeslut den 24 februari 2012 har Telenor Sverige AB tilldelats kontraktet. BKE TeleCom AB (BKE) ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att upphandlingen inte får avslutas innan rättelse skett. Till stöd för sin talan anför de följande. Efter att ha läst igenom utvärderingen har de sett att Telenors anbudspris på Blackberry är mycket lågt, 3 408 kr. I Tele­ nors anbud kan de tyda att priset på efterfrågad produkt, Blackberry 9900 är satt till 4 136 kr. Den upphandlande enheten har hämtat priset på Black­ berry 9810 vilket Telenor satt till 3 408 kr och som de offererat tillsam­ mans med 9900. I förfrågningsunderlaget kan de läsa att anbudsgivaren ska ange pris på Blackberry 9900 eller motsvarande. De kan inte på något sätt se att 9900 och 9810 är motsvarande. Ingen annan anbudsgivare har med 9810 i sitt anbud, vilket ger en klar bild över hur återförsäljarna kan se att dessa är motsvarande. Även Blackberry gör bedömningen att de inte är likvärdiga/motsvarande. Hade Telenor blivit utvärderade på samma pro­ dukt som de andra anbudsgivarna så hade BKE haft lägst pris i utvärde­ ringen. Skillnaderna på Blackberry 9900 och 9810 är skärmstorlek, storlek (9900 är 28 % tunnare), vikt (9900 är 20 % lättare), tangentbord (slide-out på 9810 och inte fullständig qwerty, det skiljer i knapparnas andrahands­ funktioner), NFC (ej på 9810) samt pris (9900 är 21 % dyrare hos svenska distributörer). Modellerna har olika användningsområden och attraherar olika behov. BKE har tillsammans med andra anbudsgivare missgynnats gentemot Telenor på ett sätt som strider mot LOU då de inte har givits samma möjligheter att lämna pris. Den upphandlande myndigheten skulle ha givit de andra anbudsgivarna möjlighet att komplettera med pris på 9810 om man ändrat sig och ville ha pris på 9810. Eftersom man inte gjort detta borde man ha utvärderat alla anbudsgivares pris på 9900. Ingen be- 2266-12 E, 2265-12 E 2267--2269-12 E FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2266-12 E, 2265-12 E I MALMÖ Avdelning 1 2267--2269-12 E skrivning av prestanda har funnits utan de har varit otydliga i sin formule­ ring "motsvarande". Man har i förfrågningsunderlaget inte skrivit att kommunerna ger sig rätten att avgöra om en modell är motsvarande eller inte, vilket förekommer då man vill inbjuda till alternativa modeller. Det måste därför skilja extremt lite för att det inte ska bli godtyckligt. Sjöbos, Vellinges, Trelleborgs, Skurups och Burlövs kommuner (kom­ munerna) anför i huvudsak följande. De har ställt förfrågan på tre olika varianter av smartphones; 1) iPhone 4S 32GB eller motsvarande, 2) Black­ berry 9900 eller motsvarade, 3) Samsung Galaxy Sil eller motsvarande. De angivna modellerna av smartphones är en angivelse för presumtiva an­ budsgivare för att dessa ska veta vilken prestanda som eftersöks. Eftersom tillägget "eller motsvarande" films efter varje modellbeskrivning står det anbudsgivaren fritt, att i sitt anbud, erbjuda annan modell som denna kan påvisa har likvärdig prestanda. Påståendet om att ingen annan anbudsgi­ vare offererat Blackberry Torch 9810 saknar relevans då det har varit an­ budsgivarens ansvar att föreslå modeller enligt ställda krav. Det stämmer att skärmstorleken inte är exakt samma, 9810 har en större skärm än 9900. Storlek och vikt på telefonen saknar betydelse, det är ett arbetsredskap och inget annat. Båda modellerna har qwerty-tangentbord med exakt identiskt utseende och funktion. NFC är inget som kommunerna kan lägga någon värdering i. Påståendet om pris har heller ingen bärighet. 9�10 utgör totalt sett en bättre affär och använder på så sätt tillgängliga medel på bäst sätt. Kommunerna upphandlar arbetsverktyg där det genom upphandling och politiska beslut statueras vilka mobiltelefoner användarna ska ha. Utseen­ det på telefonen är fullständigt egalt. Uppfattningen är att i förfrågningsun-: