Dokld 215520 Postadress Box 45 SÑ791 21 Falun Telefax Expeditionstid mŒndagÑfredag 08:00Ñ12:00 13 :00Ñ1 6 :00 F…RVALTNINGSR€TTEN MŒl nr DOM I FALUN Ann-Louice Jonsson 486-18, 523-18 S…KANDE Tolkresurs Sverige AB, 556835-6462 Ombud: GŠvleborgs LŠns Landsting 801 88 GŠvle SAKEN Offentlig upphandling F…RVALTNINGSR€TTENS AVG…RANDE FšrvaltningsrŠtten avslŒr ansškan om šverpršvning. Besšksadress Kullen 4 Telefon 023-383 00 00 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se www.forvaltningsrattenifalun. domstol.se 2018-03-29 Meddelad i Falun Ombud: Advokaten Christoffer Stavenow och bitrŠdande juristerna Erik Sollenberg och Max Thimmig c/o Stavenow & Partners AdvokatbyrŒ AB Skeppsbron 40 111 30 Stockholm MOTPARTER 1. GŠvleborgs LŠns Landsting, 232100-0198 (mŒl nr 486-18) 2. FolktandvŒrden GŠvleborg AB, 556702Ñ1836 (mŒl nr 523-18) 023-383 00 80 KONKURRENSVERKET 5019- 05-03 Avd Dnr KSnr Aktbil F…RVALTNINGSR€TTEN IFALUN Domare 5 E (.") Çng C_jy DOM BAKGRUND OCH YRKANDE GŠvleborgs LŠns Landsting och FolktandvŒrden GŠvleborg AB (i det fšl- jande gemensamt benŠmnda Landstinget) genomfšr, genom ett šppet fšrfa- rande enligt lagen (2016: 1 145) om offentlig upphandling (LOU), en upp- handling avseende ÓFšrmedling av sprŒktolkarÓ (dnr RS 2017/1173). Lands- tinget meddelade tilldelningsbeslut den 23 januari 2018 varvid anbudet frŒn Digital Interpretations Scandinavia AB (Digitaltolk) antogs. Tolkresu rs Sverige AB (Tolkresurs) ansšker om šverpršvning och yrkar i fšrsta hand att upphandlingen ska rŠttas pŒ sŒ sŠtt att anbudsutvŠrderingen gšrs om, varvid anbudet frŒn Digitaltolk ska fšrkastas och i andra hand att upphandlingen gšrs om. Tolkresurs anfšr till grund fšr sin ansškan i huvud- sak fšljande. Digitaltolk uppfyller inte det obligatoriska kravet i punkten 2.3.1 pŒ lŠgsta omsŠttning. Landstinget har, genom att ŠndŒ anta anbudet frŒn Digitaltolk, agerat i strid med sŠrskilt likabehandlingsprincipen i 4 kap. € LOU. Tolkresurs tilldelades andra plats i anbudsutvŠrderingen och har dŠrmed lidit skada pŒ det sŠtt som avses i 20 kap. 6 € LOU. Om kravet ska tolkas pŒ det sŠtt Landstinget gjort, innebŠr det att kravet i sig Šr utformat i strid med de grundlŠggande principerna och att det inte kan sŠkerstŠllas att myndigheten behandlar alla anbudsgivare lika. LaÔfidsfiihget bestrider bifall till ansškan. SK€LEN F…R AVG…RANDET UtgŒngspunkterfšrfšrvaltningsrŠttens pršvning FšrvaltningsrŠtten har att pršva om det pŒ grundval av vad Tolkresurs anfšrt Šr visat att Landstinget brutit mot nŒgon av de grundlŠggande principerna eller nŒgon annan bestŠmmelse i LOU och detta medfšrt att Tolkresurs lidit eller kan komma att lida skada (20 kap. 6 € LOU). De grundlŠggande principerna innebŠr att upphandlande myndigheter ska ' 1 486-18, 523-18 F…RVALTNINGSR€TTEN I FALUN Domare 5 DOM behandla leverantšrer pŒ ett likvŠrdigt och icke-diskriminerande sŠtt, genomfšra upphandlingar pŒ ett šppet sŠtt samt iaktta principer om šmsesi- digt erkŠnnande och proportionalitet (4 kap. 1 € LOU). Upphandlingsdokumenten ska vara sŒ klart och tydligt utformade att en normalt omsorgsfull leverantšr pŒ grundval av dessa kan avgšra vad den upphandlande myndigheten tillmŠter betydelse vid upphandlingen. Det fšl- jer av unionsrŠttens krav pŒ likabehandling, fšrutsebarhet och transparens (se R 2002 ref. 50). I en upphandling utgšr upphandlingsdokumenten en central del av fšrfarandet. En fšrutsŠttning fšr att underlaget ska kunna fylla sin konkurrensuppsškande funktion Šr att potentiella leverantšrer kan vara sŠkra pŒ att de obligatoriska krav som stŠlls i underlaget upprŠtthŒlls under hela fšrfarandet. NŠr en upphandlande myndighet har kommit fram till att en viss uppgift eller ett visst bevis mŒste finnas i anbudet och dŠrfšr stŠllt ett obligatoriskt krav ska potentiella leverantšrer kunna utgŒ ifrŒn att kravet Šr sŒ viktigt att den som anser sig inte kunna, eller inte vilja, uppfylla kravet avstŒr frŒn att lŠmna ett anbud (se HFD 2016 ref. 37 I och II). Vadparterna anfšr Tolkresurs anfo'r bl.a. fšljande. Landstinget har stŠllt ett krav pŒ minimi- nivŒ fšr leverantšrernas ekonomiska kapacitet (avsnitt 2.3.1 i upphandlings- dokumenten). Enligt kravet ska leverantšren under de senaste tvŒ Œren ha haft en Œrlig omsŠttning pŒ minst fem miljoner kronor fšr det verksamhets- omrŒde som upphandlingen avser. Digitaltolk har lŠmnat en Œrsredovisning fšr 2015-2016 av vilken det framgŒr att bolaget under Œr 2016 hade en 004 236 kr. Di- gitaltolk uppfyller sŒledes inte omsŠttningskravet i avsnitt 2.3.1. Landstinget har stŠllt ett obligatoriskt krav pŒ att leverantšren ska inge bevis pŒ att denne uppfyller omsŠttningskravet genom att leverantšren ska insŠnda upp- gift om fšretagets samlade omsŠttning och omsŠttningen fšr det verksam- hetsomrŒde som upphandlingen avser fšr de senaste tvŒ Œren eller den kor- nettoomsŠttning pŒ 914 234 kr och en total omsŠttning pŒ 1 486-18, 523-18 F…RVALTNINGSR€TTEN 486Ñ18, 523Ñ1 8 I FALUN Domare 5 DOM tare tid under vilken verksamheten bedrivits. Digitaltolk har inte lŠmnat tillrŠckliga bevis fšr att det uppfyller omsŠttningskravet. Landstinget har i frŒgor och svar angett att nystartade fšretag mŒste visa att de har en ekono- misk kapacitet som motsvarar en omsŠttning om fem miljoner kr per Œr fšr att uppfylla beviskravet. Den omstŠndigheten att beviskravet Šr uppfyllt innebŠr inte i sig att omsŠttningskravet Šr uppfyllt. €ven om en leverantšr Šr nystartad mŒste denne uppfylla kravet pŒ att ha en Œrlig omsŠttning pŒ fem miljoner kronor de senaste tvŒ Œren. Av den ratingrapport som Landstinget inhŠmtat framgŒr att Digitaltolk registrerades som bolag den 29 oktober 2015, varfšr bolaget fŒr betecknas som nystartat. I den fšrklaring avseende finansiell och ekonomisk stŠllning som Digitaltolk har gett in framgŒr inte nŒgot till stšd fšr att Digitaltolk har en ekonomisk kapacitet som motsvarar en omsŠttning pŒ fem miljoner kronor per Œr under de senaste tvŒ Œren. Fšr- klaringen kan dŠrmed inte godtas som bevis pŒ att bolaget uppfyller omsŠtt- ningskravet. Digitaltolk har inte heller Œberopat nŒgot annat fšretags kapaÑ citet fšr att uppfylla omsŠttningskravet. Digitaltolk anger inte i sitt anbud att man Œberopat nŒgot annat fšretags kapacitet fšr att uppfylla omsŠttnings- kravet och Digitaltolk har inte heller ingett nŒgot Œtagande frŒn de fšretag vars kapacitet bolaget pŒstŒs ha Œberopat. Det finns inte heller nŒgot annat stšd i anbudet fšr att bolaget kommer att fšrfoga šver den pŒstŒtt Œberopade kapaciteten vid utfšrandet av kontraktet. €ven om Digitaltolk skulle anses ha Œberopat annat fšretags kapacitet sŒ har bolaget inte Visat att man faktiskt kommer att fšrfoga šver de nšdvŠndiga resurserna vid utfšrandet av kon- traktet. Landstinget framfšr bl.a. fšlj ande. AV upphandlingsdokumenten (avsnitt 2.3.1) framgŒr att leverantšren ska ha en ekonomisk kapacitet fšr att kunna fullgšra det avtal som Šr fšremŒl fšr upphandlingen. Den kapacitet som be- dšmts vara proportionell att krŠva ifrŒga om det aktuella kontraktsfšrhŒllan- det har varit en ŒrsomsŠttning om minst fem (5) miljoner kronor under de senaste tvŒ verksamhetsŒren fšr etablerade verksamheter, samt att anbuds- F…RVALTNINGSR€TTEN I FALUN Domare 5 DOM givarna ska nŒ upp till en viss ratingnivŒ (40 pŒ Creditsafes skala eller mot- svarande). Bevis pŒ šnskad ratingnivŒ har inhŠmtats av Landstinget sjŠlvt. Bevis pŒ omsŠttningskravet har utgj orts av uppgift om fšretagets samlade omsŠttning och omsŠttningen fšr det verksamhetsomrŒde som upphandling- en avser fšr de tvŒ senaste verksamhetsŒren eller den kortare tid under vil- ken verksamheten bedrivits. Som alternativ till ovan nŠmnda bevismšjligÑ heter har anbudsgivare haft mšjlighet att bevisa sin ekonomiska kapacitet pŒ tre andra alternativa sŠtt enligt vad som anges i avsnitt 2.3.1 punkterna a) Ñ c). Punkten a) har avsett att mšjliggšra fšr exempelvis smŒ och medelstora fšretag med lŠgre omsŠttning Šn den uttalade att konkurrera pŒ samma Vill- kor. Punkten c) har varit Šmnad att mšjliggšra Šven fšr nystartade fšretag att delta i upphandlingen. Det rŠcker att anbudsgivaren uppfyller en av de alternativa bevisvŠgama i punkterna a) _ c) fšr att kvalificeras i upphand- lingen. Av upphandlingsdokumenten framgŒr att det, fšr att uppfylla alter- nativ a) och c) har rŠckt med att lŠmna in en fšrklaring. Till fšljd av en frŒga som stŠlldes under anbudstiden, uppmŠrksammades Landstinget pŒ att styckesindelningen i avsnitt 2.3.1, och framfšrallt den sprŒkliga formule- ringen av den alternativa bevisvŠgen i punkten b), kunde medfšra tolkÑ ningsmšjligheten att omsŠttningskravet inte omfattades av mšjligjeten att lŠmna fšrklaring eller garanti enligt punkterna a) Ñ c). I syfte att undanršja sŒdana eventuella feltolkningar publicerade Landstinget den 7 november 2017 dŠrfšr ett fšrtydligande inom ramen fšr frŒgor och svar. Digitaltolk har med sitt anbud som bevis pŒ finansiell och ekonomisk stŠllning lŠmnat in en fšrklaring som Landstinget har bedšmt varit klarlŠggande i frŒga om att fšretaget har tillrŠcklig ekonomisk och finansiell stabilitet och styrka att fullgšra uppdraget under kontraktstiden. Digitaltolk har vidare lŠmnat in ett intyg som undertecknats av behšrig fšretrŠdare fšr garanten, redovisning av egen omsŠttning det senaste verksamhetsŒret i kombination med garantens omsŠttning fšregŒende verksamhetsŒr samt ratingrapporter frŒn garantibola- gen. Digitaltolk har vidare lŠmnat in uppgift om fšretagets egen samlade omsŠttning och omsŠttningen fšr det verksamhetsomrŒde som upphandlingÑ 486-18, 523-18 F…RVALTNINGSR€TTEN I FALUN Domare 5 DOM en avser fšr den kortare tid under vilken verksamheten bedrivits. €ven dessa bevis har pŒ ett betryggande sŠtt klarlagt fšr Landstinget att Digitaltolk upp- fyller kravet pŒ att ha en ekonomisk kapacitet fšr att kunna fullgšra avtalet. Landstinget har dŠrutšver inte krŠvt att anbudsgivare som avser Œberopa andra fšretags kapacitet i enlighet med upphandlingsdokumenten mŒste ange detta explicit. FšrvaltningsrŠttens bedšmning I upphandlingsdokumenten anges fšljande under huvudrubriken 2.3 Kvalifi- cering av Leverantšr: 2.3.1 Finansiell och ekonomisk stŠllning Leverantšren ska ha en ekonomisk kapacitet fšr att kunna fullgšra det avtal som Šr fšremŒl fšr upphandlingen. ('!3 Leverantšren ska under de senaste tvŒ (2) Œren ha haft en Œrlig omsŠttning fšr det verksamhetsomrŒde upphandlingen avser pŒ minst fem (5-) miljoner kronor. Bevis om finansiell och ekonomisk stŠllning inhŠmtas genom att Landstinget tar ut ratingrapport frŒn Creditsate vid handlŠggningen av Leverantšrens anbud. Rapporten ska pŒvisa en rating om lŠgst-10 pŒ Creditsafes skala eller motsvarande rating. ! de fall lŠgre n'skklassincering redovisas alternativt att Leverantšrens verksamhet Šr av sŒdan art att riskklassincering ej kan erhŒllas kommer Leverantšren ŠndŒ anses uppfylla dessa krav om nŒgondera av nedan redovisade punkter uppfylls: a) Leverantšren lŠmnar en sŒdan fšrklaring att det kan anses klarlagt att Leverantšren innehar motsvarande ekonomisk stabilitet. b) Garanti lamnas gŠllande Leverantšrens ekonomiska stabilitet av moderbolag eller annan garant. sŒdant intyg bifogas anbudet. undertecknat av behšrig fšretrŠdare fšr garanten. EttedrŒgad nskklassincenng samt kraven pŒ finansiell och ekonomisk stŠllning ska idessa fall pŒ motsvarade vis redovisas och uppfyllas av garanten. c) Nybildat fšretag lŠmnat en sŒdan fšrklaring att de: kan anses klarlagt att de har tillrŠcklig ekonomisk och finansiell stabilitet och styrka att fullgšra uppdraget under kontraktstiden. Som bevis pŒ omsŠttningskravet ska Leverantšren insŠnda uppgift om fšretagets samlade omsŠttning och omsŠttningen fšr det verksamhetsomrŒde som upphandlingen avser fšr de tvŒ senaste verksamhetsŒren eller den kortare tid under vilken verksamheten bedrivits. a. Uppfylls kravet? JAM; .a wav; b. tfšrekommande fall ska fšrklaring gšras enligt a). b). eller ct alternativen ovan. [Tm-m c. Kontroll av upphandlande myndighet. dal.Ñ11 ..tÑia.:' {L201 Ó' (I?) V (:) f) 1 V 486-18, 523-18 F…RVALTNINGSR€TTEN I FALUN Domare 5 DOM Landstinget har under anbudstiden upplyst om fšlj ande: 19 Publik frŒga Datum: 2017-11-07 13:11 Till: NB Dmlauas; numŒiiningskiavei I avsnlll 2.3.1 av mšjligheten ali lŠmna [Haring I enlighet med punkterna a-c. Publiktsvar Datum: 2017-11-07 18:11 Fran: Gavlehurgslanslandslmg Tull: Alla la. iandsllnqei kommer all gšra en individuell inannmnlng av den lŠmnade garanlln nal/eller išrklaringai och vil berm inhŠmta kaiipleilaande mdwlsning eller slsia aniiudmg. FšrvaltningsrŠtten anser att strukturen och vissa av de formuleringar som anvŠnds i avsnitt 2.3.1 skulle kunna uppfattas pŒ sŒ sŠtt att omsŠttningskra- vet (ÓLeverantšren ska under de senaste tvŒ [2] Œren ha haft en Œrlig omsŠtt- ning fšr det verksamhetsomrŒde upphandlingen avser pŒ minst fem [5] mil- joner kronor) Šr ovillkorligt i den meningen att kravet inte omfattas av de alternativa punkterna a) Ñ c). FšrvaltningsrŠtten anser dock att skrivningen i det fjŠrde stycket i avsnitt 2.3.1 om att Ó[. ..] kommer Leverantšren ŠndŒ anses uppfylla dessa krav [. . .]Ó snarast fŒr antas syfta till sŒvŠl kravet pŒ omsŠttning som kravet pŒ ratingnivŒ. €ven det sista stycket i avsnitt 2.3.1 talar enligt fšrvaltningsrŠttens mening fšr en sŒdan tolkning. Det kan Vidare konstateras att Landstinget under anbudstiden har bekrŠftat att omsŠttnings- kravet omfattas av mšjligheten att lŠmna fšrklaring och/eller garanti i enlig- het med punkterna a) Ñ 0). Enligt fšrvaltningsrŠttens mening framgŒr det dŠrmed tillrŠckligt tydligt av upphandlingsdokumenten hur kvalificeringen avseende finansiell och ekonomisk stŠllning kommer att gŒ till och hur Landstinget avsett att tillŠmpa stŠllda kvalificeringskrav sŒvitt gŠller nybil- dade fšretag. FšrvaltningsrŠtten finner, utifrŒn vad som anges i Digitaltolks anbudsbilaga ÓFinansiell och ekonomisk stŠllningÓ samt i anbudsbilagan benŠmnd ÓOm- sŠttningskravÓ, inte skŠl att ifrŒgasŠtta Landstingets bedšmning att Digital- tolk har lŠmnat en sŒdan fšrklaring att det fŒr anses klarlagt att Digitaltolk har tillrŠcklig ekonomisk och finansiell stabilitet och styrka att fullgšra uppdraget under kontraktstiden. FšrvaltningsrŠtten anser inte heller att Tolk- 486-18, 523-18 F…RVALTNINGSR€TTEN I FALUN Domare 5 DOM resurs pŒ nŒgot annat sŠtt visat att Digitaltolk inte uppfyller kvalifice- ringskraven avseende finansiell och ekonomisk stŠllning. FrŒgan om att Œbe- ropa andra fšretags kapacitet blir dŠrmed inte aktuell. FšrvaltningsrŠtten anser vid dessa fšrhŒllanden att det inte funnits skŠl fšr Landstinget att dis- kvalificera anbudet frŒn Digitaltolk pŒ de av Tolkresurs Œberopade grunder- na. Ansškan om šverpršvning ska dŠrfšr avslŒs. HUR MAN …VERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1 c LOU). Anders Lidman rŒdman 486-18, 523-18 2017Ñ06 ' Domstolsverket av Producerat ' LOU 1C 3109/ DV šverklagande fšr 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, det inte utan att sŒdant tillstŒnd meddelas gŒr att bedšma riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, det Šr av vikt fšr ledning av rŠttstillŠmpningen att šverklagandet pršvas av hšgre rŠtt, eller det annars finns synnerliga skŠl att pršva šverklagandet. Anvisning ,sŒ ., 11!: .-.Ñ. [l]*Ñ!.x fx JJ. ! , SVERIGES DOMSTOLAR www.domstol.se HUR MAN …VERKLAGAR Ñ Den som vill šverklaga fšrvaltningsrŠttens avgšrande ska skriva till KammarrŠtten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lŠmnas till fšrvaltningsrŠtten. Adressen till fšrvaltningsrŠtten framgŒr av avgšrandet. …verklagandet ska ha kommit in till fšrvaltÑ ningsrŠtten inom tre veckor frŒn den dag dŒ klaganden fick del av avgšrandet. Om avgšr- andet har meddelats vid en muntlig fšrhandÑ ling, eller det vid en sŒdan fšrhandling har angetts nŠr det kommer att meddelas, ska dock šverklagandet ha kommit in inom tre veckor frŒn den dag som avgšrandet med- delades. Fšr offentlig part rŠknas tiden fšr šverklagande alltid frŒn den dag avgšrandet meddelades. Om sista dagen fšr šverklagandet infaller pŒ lšrdag, sšndag eller helgdag, midsommar- afton, julafton eller nyŒrsafton rŠcker det att skrivelsen kommer in nŠsta vardag. PršvningstillstŒnd i kammarrŠtten Fšr att ett šverklagande ska kunna tas upp i kammarrŠtten fordras att pršvningstillstŒnd meddelas. KammarrŠtten lŠmnar pršvnings- tillstŒnd om Bilaga Om pršvningstillstŒnd inte meddelas stŒr fšrvaltningsrŠttens avgšrande fast. Det Šr dŠrfšr viktigt att det klart och tydligt framgŒr av šverklagandet till kammarrŠtten varfšr man anser att pršvningstillstŒnd bšr meddelas. …verklagandets innehŒll Skrivelsen med šverklagande ska innehŒlla PR…VNINGSTILLSTND www.domstol.se 1. Klagandens personÑ eller organisationsÑ nummer, postadress, eÑpostadress och telefonnummer till bostaden och mobilÑ telefon. €ven adress och telefonnummer till arbetsplatsen ska anges, samt eventuell annan adress dŠr klaganden kan nŒs fšr delgivning. Om klaganden anlitar ombud, ska omÑ budets namn, postadress, e-postÑadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om samtliga ovan nŠmnda personÑ eller adressuppgifter har lŠmnats tidigare i mŒlet och fortfarande Šr aktuella behšver de inte uppges igen. Om nŒgon uppgift Šndras, ska Šndringen utan dršjsmŒl anmŠlas till kammarrŠtten. uppgift om det avgšrande som šverÑ klagas ÈÑ fšrvaltningsrŠttens namn, mŒlÑ nummer samt dagen fšr avgšrandet, de skŠl som klaganden anger till stšd fšr en begŠran om pršvningstillstŠnd, den Šndring av fšrvaltningsrŠttens avgšrande som klaganden vill fŒ till stŒnd, de bevis som klaganden vill Œberopa och vad han/hon vill styrka med varje sŠrskilt bevis. Forts. mm: rida tillŠga A 2017-06 ' Domstolsverket av Producerat ' LOU /IC 3109 DV šverklagande fšr Anvisning Avtal fšre laga kraft i vissa mŒl I Vissa mŒl fŒr avtal slutas innan tiden fšr šverklagande av rŠttens avgšrande har lšpt ut. Detta gŠller mŒl om šverpršvning enligt 0 lagen (2007:1091) ling, om offentlig upphand- 0 lagen (2007:1092) om ' 0 0 0 lagen (2016:1146) upphandling inom omrŒdena vatten, energi, transporter och posttjŠnster, lagen (2011:1029) om upphandling pŒ fšrsvars- och sŠkerhetsomrŒdet, lagen (2016:1147) om upphandling av koncessioner, lagen (2016:1145) om offentlig upphandÑ ling, eller om upphandling inom fšrsšrjningssektorerna I de flesta fall fŒr avtal slutas nŠr tio dagar har gŒtt frŒn det att rŠtten avgjort mŒlet eller uppÑ hŠvt ett interimistiskt beslut. I vissa fall fŒr avtal slutas omedelbart. Ett šverklagande av rŠttens avgšrande fŒr inte pršvas sedan avtal har slutits. FullstŠndig information finns i 16 kapitleti de ovan fyra fšrstnŠmnda lagarna och i 20 kapitleti de tvŒ sistnŠmnda lagarna. Ytterligare information Behšver ni fler upplysningar om hur man šverklagar kan ni vŠnda er till fšrvaltningsÑ rŠtten. www.domstolse