FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UPPSALA SÖKANDE Ombud: Advokat Emil Nordh Chouette Advokatbyrå AB Box 3625 103 59 Stockholm Dok.Id 87503 Postadress Box 1853 751 48 Uppsala Besöksadress Kungsgatan 49 Telefon Telefax 018-16 73 00 018-16 73 43 E-post: forvaltningsratteniuppsala@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 MOTPART Aktbll Västerås kommun Ombud: Stadsjurist Åsa Olsson Västerås kommun 721 87 Västerås SAKEN DOM Mål nr 706-13 Enhet 2 Sida 1 (6) '·· 2013-05-02 Meddelad i Uppsala KONKURRENSVERKET 2013 -05- 0 6 Avd Dnr KSnr Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten bifaller Tobo Netsolution AB:s ansökan och förordnar att upphandlingen inte får avslutas förrän rättelse har gjorts på så sätt att en ny prövning av anbuden genomförs. Tobo Netsolution AB, 556653-5067 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 706-13 BAKGRUND i' . :.. . . .. . Vä.ster�s kommun har genom ett öppet förfarande genomfört en upphand- �! ,.'.:·i'�'!tJ.\'t-.�...,''<{i' >!�·:·':: � I UPPSALA ling av kodförvaltning, dm 2012/770-KKS-061 (upphandlingen). Genom ··.': ;- .'�tfildelnirigsbesked den 1 februari 2013 tilldelades Visma Consulting AB j ''•'..,_•r ••,�I ,- Yl{(CÅ'.NDEN M.M. Tobo Netsolution AB (bolaget) yrkar att förvaltningsrättens ska förordna att upphandlingen får avslutas först efter att rättelse skett på så sätt att an­ budet från Visma födrnstas och en ny utvärdering därefter genomförs. Till stöd för sin talan anför bolaget bl.a. följande. Visma uppfyller inte skall­ kraven i förfrågningsunderlaget. Genom att anta anbudet har kommunen brutit mot likabehandlingsprincipen i 1 kap. 9 § LOU. Tilldelningsbeslutet har också fattats utan att prövning av samtliga anbud genomförts i enlighet med förfrågningsunderlaget. Bolaget har lämnat anbudet med det näst lägsta priset i upphandlingen. Bolaget uppfyller de krav som ställs upp i förfrågningsunderlaget och skulle rätteligen ha vunnit upphandlingen. Bo­ laget riskerar därför att lida ekonomisk skada på grund av det felaktiga beslutet. Bristerna hänför sig till utvärderingsfasen och upphandlingen ska därför rättas. I förfrågningsunderlaget 4.3.3, SK-16, anges att anbudsgiva­ ren ska redovisa de eventuella underleverantörer de avser använda. Visma har i sitt anbud angett att det inte kommer att använda sig av underleveran­ törer. Först när kommunen ifrågasatte det mycket låga pris Visma angett har Visma uppgett att det har för avsikt att i viss omfattning anlita underle­ verantörer i Vilnius. Uppgiften hm.· lämnats inom ramen för anbudsförfa­ randet. Att inte redovisa att underleverantörer ska användas trots att så är fallet är ett uppenbait avsteg från skall-kravet i SK-16. Att i nästa steg inte ange vilka underleverantörer som kan komma ifråga och vilka åtaganden som 1mderleverantörema ska ha avviker också det från skall-kravet i SK- 16. Att inte redogöra för underleverantörernas juridiska och ekonomiska > J lj t,1 i.,. .. '·��;,. ' •·-......,' _! . -..• . .. . • . (Vism..a) kontrakt. :nu t Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 706-13 I UPPSALA förhållanden strider mot kraven i SK-1 och SK-2 genom SK-16. Kommu­ nens påstående, att det rör sig om bolag i samma koncern som ska utföra arbetet, stöds inte av handlingarna i upphandlingen. Det :fim1s inga uppgif­ ter om att underleverantörerna i Vilnius ingår i Vismas koncern. Endast det förhållande att underleverantörerna skulle ingå i samma koncern som an­ budgivare befriar inte heller anbudsgivaren från skyldigheten som anges ovan. Kommunen uppger att tilldelningsbeslutet har fattats utan att det skett en prövning av samtliga inkomna anbud. Av förfrågningsunderlaget, 6 Utvär­ dering och tilldelning, framgår att kvalificering och utvärdering i den aktu­ ella upphandlingen sker i tre steg. Först prövas formella laav på anbudet samt att samtliga laav från anbudsgivaren är uppfyllda. De anbud som upp­ fyller kraven prövas därefter så att alla skall-laav är uppfyllda. Därefter utvärderas anbuden i enlighet med de utvärderingslaiterier som angetts i underlaget. Om det skulle vara som kommunen anger, att tilldelningsbeslu­ tet fattats utan att prövning först skett i enlighet med ovanstående, är beslu­ tet felaktigt och ska rättas även på den grunden. Kommunen motsätter sig bolagets yrkande och anför bl.a. följande till stöd för sin inställning. Kommunens nämiare granskning av Vismas anbud inbegrep en begäran om förklaring av onormalt lågt pris enligt 12 kap. 3 § LOU. Vismas förldaring löd ordagrant återgivet i relevanta delar enligt följande. "Våit offererade pris per timme för vidareutveckling inom kompetensområdena .NET och SharePoint är baserat på att vi bedömer det möjligt att i viss omfattning nyttja våra ne­ arshore resurser i Vilnius vid utförande av leveransen. Om denna bedömning, som är baserad på flera års erfarenhet av motsvarande uppdrag, är korrekt kommer Visma att erhålla tillfredställande kostnadstäckning och avkastning för nedlagd tid inom de aktuella kompetensområdena. Det ska dock betonas att Visma inte på något sätt villkorar att nearshore resurser ska kunna användas vid den leverans som ska utföras inom ramen för Kodförvaltningen som upphandlas. Om vår bedömning att nearshore resurser kan nyttjas i leveransen skulle visa Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 706-13 I UPPSALA sig vara felaktig kommer Visma att nyttja svenska resurser till 100 %. Detta skulle sanno­ likt innebära viss förlust men det betraktar vi som en medveten affärsrisk." Det är riktigt att Visma i sitt anbud angett att man inte kommer att använda sig av någon underleverantör och därför följaktligen inte heller namngett någon underleverantör. Kommunen kan inte anse att det svaret motsägs av vad Visma anfört som förklaring av onormalt lågt pris enligt 12 kap. 3 § LOU. Skälen till detta är flera. 1. Vismaharisittsvarangettattmanbedömerdetmöjligtattutnyttja sina nearshoreresurser i Vilnius. Kommun har av Vismas svar för­ stått att det därmed inte är tal om att använda en underleverantör, utan om att utnyttja resurser inom en och samma koncern för att kunna offerera ett så lågt pris som möjligt. 2. Vismastödjersigintepådenåberopadekapacitetenhosnearshore­ resurserna, utan kalkylerar endast med möjligheten att kunna an­ vända resurserna för att erhålla en lägre kostnad. Detta anges också uttrycldigen i Vismas förklaring. Den åberopade kapaciteten be­ hövs alltså inte för att Visma ska kunna uppfylla samtliga lcrav i upphandlingen. 3. Av det tidigare sagda framgår att den kapacitet som möjligen finns tillgänglig för Visma inte tillhandahålls av en underleverantör år Visma, utan utgörs av möjliga, alternativa resurser av samma tjäns­ ter som Visma själv kan utföra, fast till ett billigare pris än gängse marknadspris i Sverige. Den avgörande omständigheten om bestämmelsen om underleverantörer (11 kap. 12 § LOU) är tillämplig är om en leverantör behöver åbe­ ropa/stödja sig på ett annat företags ekonomiska, tekniska eller yrkesmäss­ iga kapacitet för att kunna uppfylla förpliktelserna enligt ett kontrakt. Visma har inte åberopat kapaciteten hos nearshoreresursema. Oavsett ne­ arshoreresursemas organisatoriska tillhörighet, är de inte att anse som un- Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 706-13 I UPPSALA