LÄNSRÄTTENI NORRBOTTENS LÄN SÖKANDE DOM 2009-07-13 Meddelad i Luleå Mål nr 1308-09 E Rotel 4 Sida 1 (5) Oce Svenska AB, 556167-7260 Box 754 191 72 Sollentuna MOTPART Haparanda stad 953 85 Haparanda SAKEN Offentlig upphandling enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU Haparanda stad har genomfört en upphandling av ritningskopia­ tor/skanner/skrivare med tillhörande datorutrustning och programvara, drivrutiner samt leverans och installation. Enligt tilldelningsbeslut den 24 juni 2009 antogs anbudet från Kontorsgruppen som det ekonomiskt mest fördelaktiga. Oce Svenska AB har ansökt om överprövning och yrkat att upphandlingen ska göras om och har anfört bl.a. följande. Haparanda stad har inte följt sin egen policy när det gäller miljöhänsyn i upphandlingar, se ingiven upp­ handlingspolicy för Haparanda stad. I kravspecifikationen för den aktuella upphandlingen finns inga frågor till leverantörerna kring deras miljöarbete samt produkternas miljöpåverkan vilket man enligt policyn ska ta hänsyn till. Då heller inte kriteriet miljöpåverkan alls är med i utvärderingen är utvärderingen heller inte gjord i enlighet med policyn. Vidare har anbuden med nr 3 och nr 4 (från Office och Carl Lamm) erhållit högre betyg än Oce Svenska AB, trots att de inte uppfyllt ställda ska-krav avseende optisk upp­ lösning. Upphandlingen bör därför göras om. Kommunen har bestritt ansökan och i huvudsak anfört följande. Som framgår av ordalydelsen är kommunens upphandlingspolicy tänkt som ett övergripande policydokument. I ett angivet exempel anges att t.ex. miljö- Dok.Id 58587 Postadress Besöksadress Telefon Telefax Expeditionstid Box 849 971 26 Luleå måndag - fredag 09:00-12:00 Skeppsbrogatan 41 0920-29 54 90 0920-29 54 98 E-post: lansratteninorrbotten@dom.se http://www.dom.se/lansratten_i_norrbottens_lan/ 13:00-16:00 LÄNSRÄTTEN I DOM NORRBOTTENS LÄN 2009-07-13 påverkan kan utgöra ett utvärderingskriterium. Syftet är dock inte att tvinga förvaltningarna att använda de angivna exemplen på utvärderings­ kriterier. Utvärderingskriterierna ska i stället anpassas efter den enskilda upphandlingen. - Oce Svenska AB har inte visat att kommunen brutit mot LOD eller de grundläggande principerna bakom lagen; det har heller inte visats att Oce Svenska AB lidit någon skada. DOMSKÄL Enligt 16 kap. 1 § första stycket LOU får en leverantör som anser sig ha lidit eller kan komma att lida skada enligt2 § i en framställning till all111;än förvaltningsdomstol ansöka om åtgärder enligt nämnda paragraf. Enligt tredje stycket får en ansökan inte prövas efter den tidpunkt då det finns ett kontrakt. Den får dock prövas till dess att tio dagar gått från det att 1. den upphandlande myndigheten lämnat underrättelse enligt 9 kap. 9 § till an­ budssökandena eller anbudsgivama, eller 2. rätten, om den har fattat ett interimistiskt beslut, upphävt det beslutet. Av 16 kap.2 § LOU framgår att rätten ska besluta att upphandlingen ska göras om eller att den f'ar avslutas först sedan rättelse gjorts om den upp­ handlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada. I 1 kap. 9 § LOU anges principerna för offentlig upphandling. Upphand­ lande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke­ diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och pro­ portionalitet iakttas. I 15 kap 16 § LOU anges att en upphandlande myndighet antingen ska anta Sida2 1308-09 LÄNSRÄTTEN I DOM NORRBOTTENS LÄN 2009-07-13 1. det anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga för den upphandlan­ de myndigheten, eller 2. det anbud som har lägst pris. Bedömningen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga ska göras enligt 12 kap 1 § andra stycket. Den upphandlande myndigheten ska antingen ange hur de olika kriterierna som avses i 12 kap 1 § andra stycket viktas vid be­ dömningen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga eller ange kriterierna i fallande prioritetsordning. Kriterieviktningen f'ar anges som intervall med en lämplig största tillåtna spridning. Kriterieviktningen ska anges i annonsen om upphandling, i ansökningsinbjudan eller i för­ frågningsunderlaget. Av 12 kap. 1 § andra stycket LOU framgår att vid bedömningen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga, ska myndigheten ta hän­ syn till olika kriterier som är kopplade till föremålet för kontraktet, såsom pris, leverans- eller genomförandetid, miljöegenskaper, driftskostnader, kostnadseffektivitet, kvalitet, estetiska, funktionella och tekniska egenska­ per, service och tekniskt stöd. Länsrättens bedömning. Av förfrågningsunderlaget framgår att den aktuella upphandlingen genom­ förts som en förenklad upphandling, att kommunen kommer att utvärdera anbuden enligt det ekonomiskt mest fördelaktiga med hänsyn tagen till rangordnade utvärderingskriterier, som är 1. Pris 50 % och 2. Funktionali­ tet 50 %. Vidare framgår att kommunen ställt vissa specifika s.k. ska-krav på såväl den efterfrågade utrustningen som i andra avseenden. Som framgått ovan saknar LOU direkta bestämmelser om hur den upp­ handlande myndigheten ska välja mellan olika anbud. Det innebär att en upphandlande myndighet själv bestämmer vilka kriterier som ska vara av­ görande i varje upphandling och att myndigheten har relativt stor frihet att Sida 3 1308-09 LÄNSRÄTTEN I DOM NORRBOTTENS LÄN 2009-07-13 avgöra vilket anbud som är mest ekonomiskt fördelaktigt utifrån ställda kriterier. Först om det visas att förfrågningsunderlaget inte ger en tydlig och rättvisande bild av vad som efterfrågas, att utvärderingen gjorts med avvikelse från de kriterier som angivits i förfrågningsunderlaget eller att anbudsgivare inte behandlats likvärdigt kan - under förutsättning att detta medfört att en leverantör lidit skada - åtgärder vidtas mot upphandlingen. I förevarande fall har Oce Svenska AB främst anfört att de anser att kom­ munen borde ha utformat förfrågningsunderlaget och kravspecifikationen på annat sätt än som skett och därvid tagit större hänsyn till vad som an­ getts i kommunens upphandlingspolicy. Med beaktande av vad som ovan anförts är detta dock inte tillräckligt för att ett ingripande enligt LOU ska kunna ske. Vidare har Oce Svenska AB gjort gällande att utvärderingen inte är korrekt utförd eftersom två anbud, som enligt Oce Svenska AB inte uppfyller ställda ska-krav i visst avseende, har tilldelats högre betyg än Oce Svenska AB. Att anta ett anbud som inte uppfyller ställda ska-krav är normalt inte tillåtet enligt LOU. Emellertid är de anbud som Oce Svenska AB nu hänvisat till sådana anbud som inte heller antagits av kommunen, utan som rangordnats som nr 2 och nr 4. Det har inte ens gjorts gällande att det anbud som faktiskt antagits av kommunen inte skulle uppfylla samtliga ställda ska-krav. Oce Svenska AB kan därför inte ha lidit någon skada på grund av det påstådda felaktiga förfarandet i denna del. Skäl för ingripande enligt LOU föreligger således heller inte i detta avseende och ansökan om överprövning ska därför avslås. DOMSLUT Länsrätten avslår ansökan om överprövning. Sida 4 1308-09 Sida 5 LÄNSRÄTTEN I DOM 1308-09 NORRBOTTENS LÄN 2009-07-13 HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga(DV 3109/IC) C C ·:.··•·, .. .·,. HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga länsrättens beslut skall skriva till Kanunan:ätten i Sundsvall. Skrivelsen skall dock slåckas eller lämnas till länsrätten. ÖVerk1agandet skall ha kommit in till länsrätten inomtreveckor fråndendagdåklaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Skrivelsen med överkla�ande skall innehålla 1. den k1agandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där k1a­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, mål.nummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som k1aganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, 5. de bevis som k1aganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullmakt i original sa.nit uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. . Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller he1gdag, midsommarafton ., julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överk1agande skall kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överk1agandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill ,c länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står läns­ rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överk1agandet till kammarrätten varför man anser.att prövnings­ tillstånd bör meddelas. u.... ........ .... "' .� www.domstol.se S�RlGES D,OMSTOLAR